Kestävää kehitystä Puolalassa

Alakoulussa / Topelius

Tänä lukuvuonna 1-2 luokkien Oppilaskunta ja Mapet ovat toimineet Topeliuksen väistötilassa yhdessä. Yhdistimme vaaleilla valitut Ministerit ja Mapet yhdeksi porukaksi, mikä keräsi lukuvuoden mittaan useasti yhteen lasten ajatuksia toimintamme kehittämiseksi. Ministerit ja Mapet järjestivät meille syksyllä hauskan Nurinpäin- teemapäivän, jonka jokainen luokka toteutti haluamallaan tavalla.

Alakoulussa / Sepänkatu

Syksyn MOK-viikko järjestettiin elokuussa teemalla lähiympäristö ja yhteisöllisyys. Viikon aikana oma luokkayhteisö, Sepänkadun koulutalo, piha, lähikortteli ja lähipuistot tulivat turvallisesti tutuiksi ja liikennesäännöt kerrattiin samalla.
Uudet Maailmapelastajat (mapet) valittiin vaaleilla syyskuussa. Maailmanpelastajien puheenjohtajina toimivat Lotta Nummenmaa, 4c ja Ella Seikola, 6c. Sihteerinä toimi Elli Kangasperko, 5b ja varasihteeristönä toimi kolmikko Alina Olander, 4a, Selina Veermans, 5e ja Elodie Keisala, 6e.
Mapet pitivät huolta lähiympäristöstään osallistumalla puistotalkoisiin Samppalinnan puistossa lokakuussa ja toukokuussa.

Joukko oppilaita lähdössä Samppalinnan puistoa siivoamaan.
Sepänkadun mapeja siivoustalkoiden jälkeen.

Maaliskuussa vietimme mapejen aloitteesta Puolalan Earth Hour –päivää, jolloin koko koulupäivä vietettiin sytyttämättä sähkövaloja ja yksi tunti opiskeltiin ilman sähköisiä laitteita. Turun kaupungin sivistystoimen viestintäsuunnittelija kävi seuraamassa yhtä sähkötöntä oppituntia ja laati turku.fi-sivuille jutun Puolalan Earth Hour -päivästä. Useimmat koulumme kolmannet luokat kävivät huhtikuussa katsomassa Hikoileva maapallo -teatteriesityksen Tehdasteatterin läheisessä metsässä. Toukokuussa mapet ja ministerit pääsivät tutustumaan Turun kaupungintaloon.

Yläkoulussa

Syksyllä retkeiltiin luonnossa koulumme hyvinvointipäivänä. Katariinan laaksossa tehtiin luontohavaintoja, Ruissalossa bongasimme rantakosteikon lintuja sekä vierailimme kasvitieteellisessä puutarhassa.

 

Yläkoulun oppilaita kasvitieteellisessä puutarhassa.
Retkellä Katariinanlaaksossa.

Keväällä toteutettiin 8. luokkalaisille kierrokset kierrätyskeskukseen, tehtäväradalle ja Topinojan jätekeskukseen. Koululla toimi ekokahvila ja halukkaat saivat kasvattaa ohraa kierrätyspurkeissa.

Oppilaat tarttuivat ajankohtaiseen ilmastoteemaan ja järjestivät oman ilmastotapahtuman. Samalla kerättiin rahaa WWF:n ilmastokeräykselle. Ilmastoteema herätti myös vaatteidenkierrätyskokeilun, jossa käytettyjä vaatteita sai tuoda kouluun ja ottaa takaisin uusia sopivia.

Oppilaskunnan hallituksen vuosi 2018-2019

HUHHUH! VIERÄHTIPÄS VUOSI NOPEASTI.

Vuoden alussa vanhat oppilaskunnan hallituksen jäsenet kiertelivät luokissa kertomassa oppilaskunnan hallituksen toiminnasta, jonka jälkeen luokat äänestivät uudet jäsenet sekä varajäsenet. Tämän vuoden oppilaskunnan hallituksella on ollut omat hyvät hetkensä, ja huonot hetkensä, mutta pääasiassa kaikki on mennyt ihan hyvin. Olemme pitäneet paljon kaikkea hauskaa ohjelmaa oppilaille, joihin kuuluu kahviloita, teemapäiviä ja -viikkoja, kilpailuja sekä monialainen oppimiskokonaisuus (MOK). Syksyn Halloweenviikko ja MOK menivät molemmat todella hyvin, ja oppilailla oli hauskaa. Keväällä suurin tapahtumamme oli 15.3 pidetty ilmastotilaisuus, jossa kävimme läpi tärkeää asiaa, ilmastonmuutosta, sekä mm. haastattelimme opettajiamme.

Vuosi on mennyt nopeasti, ja toivomme että ensi vuoden oppilaskunta tekee vähintään yhtä hyvää työtä!

Monialainen oppimiskokonaisuus – Hyvinvointi

Tämän kouluvuoden syksyllä, 15.-17.10.2018, koulussamme toteutettiin monialainen oppimiskokonaisuus, teemana hyvinvointi. Kaikki koulumme oppilaat saivat tehdä oman lukujärjestyksen, ja täyttää sen itselleen mieleisillä pajoilla. Maanantai ja tiistai alkoi päivänavauksilla, ja päivät koostuivat erilaisista pajoista, joihin oppilaat saivat mennä mielensä mukaan. Opettajien pajoihin kuului esim. gastrokemiaa, käsitöitä, kieliä, eväsretki sekä taidemuseoreissu. Oppilaskunnan hallituksen, tukioppilaiden sekä spin-oppilaiden pajoille oli varattu oma aika molempina päivinä, jolloin kaikki saivat käydä missä halusivat. Opk:n, spinien ja tukareiden pajat sisälsivät muun muassa letitystä, rentoutumista, liikuntaa ja lautapelejä. Keskiviikkona taas pidettiin liikuntapäivä, jolloin kaikki lähtivät jonnekin suorittamaan jonkinlaista liikunnallista aktiviteettia, kuten lenkkeilyä tai sulkapallon pelaamista. Kaikki koulumme oppilaat saivat tehdä oman lukujärjestyksen, ja täyttää sen itselleen mieleisillä pajoilla.

Oppilaskunnan hallituksen ilmastotempaus

Koulun ilmastotempauksella lehteen 

15. maaliskuuta 2019 vietettiin maailmanlaajuista ilmastopäivää. Koulussamme oppilaat järjestivät ilmastoaiheisen tapahtuman. Idea lähti 8f –luokan ryhmäkeskustelusta. Lakkoilun sijaan haluttiin herätellä oppilaita tekemään tärkeitä ilmastotekoja.

Tilaisuuden järjestäjinä toimivat 8f–luokan oppilaat ja oppilaskunnan hallituksen jäsenet.

Tilaisuudessa katsottiin mm. ilmastoaiheinen dokumentti sekä musiikkivideo ”Minä suojelen sinua kaikelta”, joka vetosi yleisöön hyvin.

Tapahtumassa pidettiin puheita ja opettajatkin pääsivät mukaan haastateltaviksi!

Oppilaat seurasivat tilaisuutta kiinnostuneina!

Linkki haastatteluunhttps://www.talouselama.fi/uutiset/ilmastolakkoon-vai-ei-turkulaisen-koulun-oppilaat-paattivat-kampanjoida-omalla-tavallaan-haluamme-motivoida-toimimaan/a0c38df2-4696-3eaf-9a81-62b16c3a59bc

 

Oppilashuolto

Oppilashuollon tavoitteena on edistää oppilaiden hyvää oppimista, psyykkistä ja fyysistä terveyttä, sosiaalista hyvinvointia kouluympäristössä sekä ennalta ehkäistä ongelmien syntyä ja pahenemista. Oppilashuolto on koko koulun henkilöstön yhteinen asia. Lukuvuonna 2018−2019 koulukuraattorina toimi Jenni Teräs ja koulupsykologina Tarja Klami-Polojärvi.

Koulun sosiaalityön asiantuntijana koulukuraattori tukee ja ohjaa oppilaita koulunkäyntiin, kaverisuhteisiin, perhetilanteeseen ja elämänhallintaan liittyvissä asioissa, tekee yhteistyötä vanhempien, opettajien, muun oppilashuollon henkilöstön ja yhteistyöverkoston kanssa sekä ohjaa tarvittaessa oppilaan ja perheen koulun ulkopuolisen tuen piiriin. Lisäksi työhön kuuluvat konsultaatiot, koulun kehittämistyö ja alueellinen verkostoyhteistyö.

Koulupsykologi tapaa oppilaita mielialaan ja tunne-elämään sekä oppimisen pulmiin liittyvän selvittelyn yhteydessä. Yksilötapaamisten lisäksi koulupsykologi tekee tarvittaessa yhteistyötä oppilaan vanhempien sekä oppilashuollon muiden työntekijöiden ja opettajien kanssa. Koulupsykologi myös ohjaa oppilaan tai perheen tarvittaessa koulun ulkopuolisiin tukipalveluihin.

Oppilashuollossa käytettävät Mahti -tunnekortit. Kuvissa on kettuja eri tunnetiloissa.

Englannin kieliluokat www.kieliluokat.fi

Englannin kieliluokilla tapahtuu

Puolalan kieliluokkien logo

 

 

Elokuussa uudet englanninkieliluokkalaiset toivotettiin tervetulleeksi Welcome Partyssä Topeliuksessa. Yhteiseen iltaan kokoontuivat niin uusi 1b ja 5b kummit kuin englannin kieliluokkien oppilaat, vanhemmat ja opettajat.

1. luokkalaiset Welcome Partyssä.
Welcome Party 5.9.2018 1. luokkalaiset saivat mitalit kummeiltaan.

Syyskuussa 4B vietti Adventure Day’tä Oriniemessä yhdysvaltalaisen Mr Chris Keithin kanssa. Ohjelmassa oli toiminnallisia, englanninkielisiä luonnontiedetyöpajoja veteen, ilmaan ja suomalaiseen metsään tutustuen.

Adventure Day Oriniemessä
Adventure Day 7.9.2018
4B & Mr Chris Keith Oriniemessä.

Lokakuussa englannin kieliluokat 1-6 osallistuivat brittiläisen Interactive Theatre Companyn esitykseen. Esitys oli oppilaista hullunhauska, todella osallistava ja osa oppilaista pääsi lavalle myös esiintymään ja selvittämään murhamysteeriä näyttelijöiden kanssa. Kielivirta2- hanke mahdollisti teatteriesitykseen osallistumisen. Lokakuussa vietimme 1-6b Halloween-juhlaa Sepänkadulla. Ohjelmassa oli 6b kauhukammio, 4b temppurata ja 5b herkkubuffet. Oppilaat olivat pukeutuneet hauskoihin naamiaisasuihin. Joulun alla kokeilimme Christmas Village workshop -päiviä ensimmäistä kertaa. Pajoissa toteutettiin jouluisia askarteluja, tarinoita, joululauluja ja draamaa.

Kevätlukukaudella 3b osallistui kansainväliseen eTwinning-projektiin ’My Culture’ Turku/Finland – Vic/Catalonia. Sähköiseen portaaliin tehtiin esittelyvideoita ja esitelmiä, joissa kerrottiin oppilaiden kotikaupungista ja sen kulttuurista. Jokainen oppilas mietti kulttuuria omasta näkökulmastaan, kuten esimerkiksi Cecilia työstämässään julisteessa.

Oppilastöitä eTwinning -projektissa
Onnistumisia eTwinning -projektissa

Tärkeä osa luokkiemme työskentelyä on myös englanninopettaja Ms Barbara Pulkkinen ja kielenelävöittäjämme Ms Judi Rose.

Keväällä pääsimme Valentine’s Dayn kunniaksi elokuviin Mary Poppins’in seurassa ja pääsiäisenä metsästimme suklaamunia Egg’s huntingissa yhdessä kummien kanssa. Kevään kruunasi Europicnic Vartiovuorenmäellä, joka tänä vuonna olikin Queen’s Picnic, eläkkeelle jäävän englanninopettajamme Ms Barbara Pulkkisen kunniaksi.

Queen's Picnic Vartiovuoren puistossa
Europicnic 9.5.2019, jolloin juhlimme Queen’s Picniciä

Kansainvälisiä vieraita

Tänä lukuvuonna olemme saaneet useita kansainvälisiä vieraita. Lokakuussa turkkilainen kuvataiteilija Sibel Kantola piti meille Kielivirta 2 – kuvataidetyöpajoja. Aiheena oli How I got my name. Joulukuussa vieraili luonamme brasilialainen englanninopettaja Vera Amaral tutustumassa kieliluokkatoimintaamme ja kertomassa kulttuuristaan. Joulukuussa brittiläinen The Story Lady, Maria Vatanen, vieraili kertomassa jouluisia satuja. Tammikuussa jatkui opiskelijavaihtoyhteistyö barcelonalaisen UVIC-yliopiston kanssa. Miss Pau Hernandez toimi kahdeksan viikkoa kieliassistenttina luokissamme. Yhteistyö jatkuu taas ensi vuonna.

Vaihto-opiskelija luokassa
Barcelonan yliopiston vaihto-opiskelijamme

Englannin kieliluokkayhdistys tukee toimintaamme

Kielenopiskeluun saamme mukavaa vaihtelua, kiitos yhdistyksemme. 1b ja 2b saavat Sports days ja 3b Play Day- päivän. 4b nautti syksyn Adventure Day-tapahtumasta ja 5b lukee englanninkielistä lehteä kerran kuukaudessa. 6b saa yhdistyksen retkiraha-avustuksen. Sokerina pohjalla saamme jakaa vielä kielistipendit kevätjuhlassa. Suurkiitos!

Yhdistyksen kukitusta
Englannin kieliluokkien yhdistyksen tilaisuudessa

Lisätietoa

Puolalan kieliluokkien logo

kieliluokat.fi

 

 

9.-luokkalaisten itsenäisyystanssiaiset

Itsenäisyyspäivän aattona, 5.12.2018, pääsivät 9.-luokkalaset kokemaan tanssiaisten riemua. Puutarhakadun historiallinen juhlasali tarjosi upeat puitteet juhlavaatteisiin pukeutuneille yläkoulun vanhimmille. Tanssisaliin mennessä juhlaväki kätteli päivän isännän Leimu Laineen ja emännän Asma Mannain. Isäntäväen arvokkaan puheen jälkeen nostettiin malja itsenäisyydelle.

Tansseja, kuten valssia, foxia ja kikapoota, oli harjoiteltu etukäteen liikunnan tunneilla. Nuorilla oli liikkeet hienosti hallussa, ja tanssisalin tunnelma kohosikin nopeasti erittäin lämpimäksi. Musiikkia juhlaväelle esitti Puolalanmäen lukiolaisista koostuva bändi, jonka solistina oli koulumme 8.-luokkalainen Aleksandr Kähar.

Juhliville nuorille oli katettu kahvipöytä. Herkut oli leivottu kotitaloustunneilla, ja niitä tarjoilivat iloiset 8.-luokkalaiset.

Tukioppilaiden vuosi

 

Uusien seitsemäsluokkalaisten saapuessa kouluun tukioppilaat kävivät esittäytymässä ja pian seiskoille järjestettiin ryhmäytymishetki, jonka tarkoituksena oli saada uudet oppilaat tutustumaan toisiinsa kivojen leikkien avulla. Syksyllä tukarit kouluttautuivat kiusaamiseen, päihteisiin ja yhdenvertaisuuteen liittyen, ja koulutusten pohjalta pidettiin oppitunteja seiskaluokkalaisille esimerkiksi päihteiden haitoista.

Tukarit pitivät syksyn aikana myös pukeutumispäivän ja Kenia-kahvilan, jonka tuotot menivät Keniaan koulumme kummioppilaalle. Osallistuimme myös hyvinvointiviikkoon organisoimalla pakohuoneen koulun vinttiin. Kevätlukukaudella järjestettiin pääsiäsmunajahti ja pukeutumisviikko. Kevät huipentui jo perinteeksi muodostuneeseen ysien omaan gaalaan, 28.5.

Pakohuoneessa riitti monenlaista väkeä.

 

Suomalais-venäläiset luokat

Suomalais-venäläiset luokat toivottivat uudet ekaluokkalaiset tervetulleeksi kouluun pihajuhlalla. Marraskuun alussa tutut taideohjaajat Galina ja Aljona tulivat Pietarista pitämään taidetyöpajoja kaikille peruskoulun ja lukion venäjänlukijoille.

Kuvassa yläkoulun oppilaiden syysaiheisia töitä. Töissä on koristeellinen teksti ja kuva. Teksti on venäjää ja kuvissa on piirrettyjä varpuja, paperisia lehtiä ja paperirullasta tehtyjä marjoja.
Yläkoulun oppilaiden syysaiheisia töitä, jotka on toteutettu venäläisellä lehtiornamentiikalla.

Yhdeksännen luokan oppilaat pääsivät katsomaan venäläisen balettiryhmän Joutsenlampea marraskuussa. Esitys oli hieno ja oppilaat olivat vaikuttuneita. Käynti oli monelle ensimmäinen kerta baletissa.

Kuvassa on St. Peterburg Festival Ballet -ryhmän mainosjuliste ja sen vieressä seisoo kaksi oppilasta.
Ysiluokan oppilaita Logomossa baletin väliajalla

Tammikuussa alakoululaiset saivat vieraakseen Pakkasukon suoraan Velikij Ustjugista. Oppilaat esittivät Pakkasukolle lauluja ja runoja venäjäksi. Tapansa mukaan Pakkasukko muisti lapsia karkeilla.

Kuvassa on etualalla ryhmä oppilaita istumassa lattialla yleisönä. Taempana on Pakkasukko ja oppilas esittämässä Pakkasukolle runoa.
Pakkasukko kuuntelemassa oppilaan runoa

Kevätlukukaudella alakoulussa kaikille suomalais-venäläisille luokille pidettiin toiminnallisia ryhmäyttämistunteja. Tunnit piti venäjänkielinen ohjaaja ja kaikki pääsivät osallistumaan toimintaan kielitaidosta riippumatta.

Ryhmä oppilaita seisoo luokassa piirissä pöydän ympärillä käsivarret kohotettuina siten, että he koskettavat toisiaan kyynärpäillä.
5.-6. luokan oppilaita yhteistyötä harjoittelemassa

Kevään ensimmäistä juhlaa, kansainvälistä naistenpäivää vietettiin maalikuun alussa. Oppilaat valmistivat onnittelukortteja äideille ja muille läheisille naisille. Alkuopetuksessa järjestettiin myös kestit luokassa.

Pieniä oppilaita istumassa pitkän pöydän ääressä. Jokaisella on edessään pari keksiä ja mehua. Pöydällä on myös ruusuja.
Alkuopetuksen oppilaat juhlapöydän ääressä naistenpäivän kesteissä.

Toukokuun alussa kaikki alakoulun oppilaat pääsivät vanhempainyhdistyksen rahoituksella luokkaretkelle Superparkiin. Vietimme Superparkissa kolme reipasta tuntia pomppien, kiipeillen ja muun mukavan yhdessäolon merkeissä.

Alakoulun Pietarin-matka toteutettiin toukokuun puolessavälissä. Matkalle lähti joukko alakoulun oppilaita huoltajiensa kanssa. Pietarissa käytiin ystävyyskoulussa, teatterissa, museoissa sekä muissa lapsia ja nuoria kiinnostavissa kohteissa.