Englannin kieliluokkien Hollanti-projekti

Puolalan koulun englannin kieliluokat ovat tehneet jo 10 vuotta yhteistyötä hollantilaisen Goesin pikkukaupungissa sijaitsevan Pontes Lyceumin kanssa. Tämän lukuvuoden keväällä oli tarkoitus toteuttaa jo kymmenes 8.-luokkalaisten oppilasvaihtomatka ja vastaanottaa ryhmä hollantilaisia nuoria Turkuun. Valitettavasti koronapandemia sotki jälleen suunnitelmat, joten emme pystyneet matkustamaan, emmekä voineet vastaanottaa vieraita Turussa. Ensi lukuvuodeksi olemme jo sopineet vaihdolle päivämäärät lokakuun alkuun ja huhtikuulle. Toivomme kovasti, että pääsemme taas matkustamaan toistemme luokse ja vaihtomme voi jatkua kasvokkain tutustumisella ihmisiin, arkeen ja kulttuuriin.

Korona-aikana olemme kehittäneet etävaihtomallia, sillä halusimme tarjota oppilaille mahdollisuuden käyttää englannin taitojaan ja tutustua hollantilaisiin nuoriin poikkeustilanteessakin. Onneksi yhteistyökoulussamme on myös käytössä TEAMS ja oppilailla on käytössään tietokoneet ja heillä on hyvät tietotekniset valmiudet. Kevätlukukaudella jaoimme turkulaiset ja hollantilaiset oppilaat pienryhmiin ja perustimme TEAMSiin työtilan Turku-Goes-yhteistyölle.

Ensimmäistä etätapaamista varten oppilaat valmistelivat haastattelukysymyksiä hollantilaisille, ja yhteisen etätunnin aikana he tutustuivat toisiinsa pienryhmissä TEAMSin kanavilla. Etätapaaminen tuntui toimivan mainiosti, koska insta- ja snap-osoitteita vaihdettiin tutustumistunnin lopussa innokkaasti. Kivaa oli, että myös kotona sairaana tai karanteenissa olleet 8b-luokkalaiset pääsivät osallistumaan tapaamisiin kotikoneiltaan.

Toista etätapaamista varten 8b-luokka ideoi kysymyksiä Alankomaista, Zeelandin maakunnasta ja Goesin kaupungista sekä hollantilaisten nuorten elämästä ja arjesta. Pienryhmiä vaihdettiin, jotta oppilailla olisi mahdollisuus tutustua laajempaan joukkoon hollantilaisia nuoria. Jotta kaikki voisivat tutustua koko vaihtoryhmään, teimme myös esittelyvideot, jotka ladattiin suljettuun Flipgrid-ryhmään. Siellä esittelyvideoista myös keskusteltiin ja oppilaat kyselivät toisiltaan täydentäviä tietoja.

Loppukeväästä päätimme vielä tehdä kaupunkiemme esittelyvideot, jotta Turku ja Goes tulisivat näillekin nuorille tutuiksi. Oppilaat valitsivat nähtävyydet ja paikat, joita halusivat Turusta esitellä ja kävivät pienissä porukoissa kuvaamassa niistä videoita. Ryhmien videot ladattiin Flipgridiin ja tuloksena saimme 11 lyhyttä nähtävyysvideota. Aiheina oli esimerkiksi jokiranta, kauppahalli, Hesburger, Logomon silta, Posankka ja Ruissalo. Monet oppilaiden videot onnistuivat niin hyvin, että kelpaisivat mainiosti Turun matkailusivuillekin. Tässä nähtävyysvideossa voit tutustua Funikulaariin ja Kakolaan. Hollantilaisten kevätlukukausi päättyy vasta heinäkuun lopulla ja he työstävät videoitaan kun me jo lomailemme, joten pääsemme katsomaan Goes-videot vasta meidän kesälomamme jälkeen.

Yhteydenpito toisiin eurooppalaisiin nuoriin edistää monikulttuurisuutta käytännössä, opettaa kansainvälisyyttä ja parantaa oppilaiden käytännön kielitaitoa, kun heille tarjoutuu autenttinen mahdollisuus kommunikoida englanniksi. Koronavuodet osoittivat, että kansainvälinen kouluyhteistyö on mahdollista ja toimivaa myös etäyhteyksin. Aitoja ystävyyssuhteita voi näinkin syntyä, sillä jotkut oppilaat ovat pitäneet yhteyttä hollantilaisiin nuoriin myös vapaa-ajalla somen kautta.