Varhaiskasvatus ja esiopetus monikulttuuristen lasten ja perheiden tukena -seminaari

Miten varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa tuetaan lasten oppimista, jotka eivät vielä osaa opetuskieltä?  Kuinka monikulttuurisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan jokaisen lasten sosiaalista osallisuutta, inkluusiota ja oppimista lapsen taustasta riippumatta? Mitä varhaiskasvatuksella on annettavana lapsille ja perheille, jotka ovat tulleet Suomeen pakoon sotaa?

Seminaari järjestettiin yhteistyössä Varhaiskasvatuksen oppimisen tuen kehittäminen Varsinais-Suomessa sekä Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen kehittäminen Varsinais-Suomessa -hankkeiden kesken 13.5 klo 8.15 – 12.00 Turun Lemminkäisen koulutalon auditoriossa.

Ohjelma

Alkusanat – projektikoordinaattorit Tiina Vanhanen ja Elina Sandelin

Mistä kaikki alkoi? Aamuruskosta nykyhetkeen – päiväkodinjohtaja Klaus Rytöhonka

Kielipeda arjen työkaluna – kiekuopettajat Kaisa Urjansson & Hannele Kontsas-Vähäsilta

Perusopetukseen valmistava opetus esiopetuksessa – valmo-opettajat Jonna Nieminen & Annika Salminen

Vanhempien kanssa tehtävä kieliyhteistyö – Jonna Nieminen & Annika Salminen

Vinkkejä ja linkkejä monikielisten lasten opetukseen – Kontsas-Vähäsilta, Nieminen, Salminen & Urjansson

Tauko

Traumatisoituneiden lasten kohtaaminen – erikoistutkija Kirsi Peltonen, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus

Keskustelupaneeli:

Rauan Badawieh, varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija, Turun yliopisto

Mira Jyläskoski, Daisy Ladies ry, Käsi kädessä -hanke

Hatice Kutuk, MVKK Monikulttuurinen varhaiskasvatus, koulu ja koti ry

Kirsi Peltonen, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto

Sari Vanha-Perttula, Pelastusarmeijan ihmiskaupan vastainen työ, varhaiskasvatuksen erityisopettaja