Mitä:
- Varhaisen tuen vahvistaminen oppilaan omassa lähikoulussa, lähikouluperiaatteen edistäminen
- Vertaistukea henkilökunnalle: tietojen, taitojen ja ymmärryksen lisääminen
- Koulun ja koulujen yhtenäiset, selkeät ja johdonmukaiset toimintatavat
- ”Nepsy-ystävälliset” koulut, aistiesteettömyyden edistäminen
- Yhteistyön kehittäminen nepsyasioissa eri toimijoiden välillä

Koulunepsyopettajat
– Matalan kynnyksen vertaistukena koulunsa henkilökunnalle nepsyasioissa (opetuksen strukturointi, oppilaan kohtaaminen, perheen kanssa tehtävä yhteistyö).
– Perehdyttävät koulunsa henkilökuntaa ja uusia työntekijöitä nepsyasioihin vuosittain.
– Kehittävät koulua, asenteita ja toimintatapoja nepsy-ystävällisemmiksi.
– Lisäävät tietoutta nepsyasioista koulussaan.
– Tapaavat säännöllisesti alueen muiden koulunepsyopettajien kanssa kehittäen Turun perusopetuksen nepsytukea.
Aluenepsyopettajat (eteläinen, pohjoinen, itäinen, ruotsinkielinen ja yläkoulu)
– Toimivat vertaistukena yleisopetuksen koulujen henkilökunnalle (opetuksen strukturointi, oppilaan kohtaaminen, perheen kanssa tehtävä yhteistyö, palveluihin ohjaaminen).
– Alueensa nepsyasioiden vastuuopettajia tehden yhteistyötä muun muassa sairaalakoulun nepsykonsultaatiotahojen kanssa.
– Kouluttavat uusia koulunepsyopettajia ja täydennyskouluttavat koulunepsyopettajat vuosittain.
– Päivittävät tarvittaessa Oppimisen tuen palvelusivuston nepsyosiota.
– Tapaavat säännöllisesti muita aluenepsyopettajia ja alueensa koulunepsyopettajia kehittäen Turun nepsytukimallia.
Turun kaupungin kouluissa työskentelee yli 30 koulunepsyopettajaa. Elina Nikula on eräs heistä.
Tuki on tarkoitettu opettajille, mutta kaiken keskiössä on oppilaan hyvinvointi. Tavoitteena on koulu, jossa jokaisen oppilaan on helppoa olla ja opiskella.https://t.co/Ttpc2CSq4s pic.twitter.com/oz9AiAO0Cw
— Turun kaupunki – Kasvatus ja opetus (@turkusivistys) November 16, 2022