Miten varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa tuetaan lasten oppimista, jotka eivät vielä osaa opetuskieltä? Kuinka monikulttuurisessa varhaiskasvatuksessa tuetaan jokaisen lasten sosiaalista osallisuutta, inkluusiota ja oppimista lapsen taustasta riippumatta? Mitä varhaiskasvatuksella on annettavana lapsille ja perheille, jotka ovat tulleet Suomeen pakoon sotaa?
Seminaari järjestettiin yhteistyössä Varhaiskasvatuksen oppimisen tuen kehittäminen Varsinais-Suomessa sekä Esi- ja perusopetuksen oppimisen tuen kehittäminen Varsinais-Suomessa -hankkeiden kesken 13.5 klo 8.15 – 12.00 Turun Lemminkäisen koulutalon auditoriossa.
Ohjelma
Alkusanat – projektikoordinaattorit Tiina Vanhanen ja Elina Sandelin
Mistä kaikki alkoi? Aamuruskosta nykyhetkeen – päiväkodinjohtaja Klaus Rytöhonka
Kielipeda arjen työkaluna – kiekuopettajat Kaisa Urjansson & Hannele Kontsas-Vähäsilta
Perusopetukseen valmistava opetus esiopetuksessa – valmo-opettajat Jonna Nieminen & Annika Salminen
Vanhempien kanssa tehtävä kieliyhteistyö – Jonna Nieminen & Annika Salminen
Vinkkejä ja linkkejä monikielisten lasten opetukseen – Kontsas-Vähäsilta, Nieminen, Salminen & Urjansson
Tauko
Traumatisoituneiden lasten kohtaaminen – erikoistutkija Kirsi Peltonen, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus
Keskustelupaneeli:
Rauan Badawieh, varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija, Turun yliopisto
Mira Jyläskoski, Daisy Ladies ry, Käsi kädessä -hanke
Hatice Kutuk, MVKK Monikulttuurinen varhaiskasvatus, koulu ja koti ry
Kirsi Peltonen, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto
Sari Vanha-Perttula, Pelastusarmeijan ihmiskaupan vastainen työ, varhaiskasvatuksen erityisopettaja