Motoristeja koulussamme!

Kouluumme tuli vierailulle iso joukko motoristeja. Heillä oli hienoja moottoripyöriä. He puhuivat että koulukiusaaminen on ihan tyhmää. Se onkin ihan tyhmää. Minun ja opettajien mielestä koulukiusaaminen on maailman tyhmin asia sodan lisäksi. Hauskaa ja turvallista kesää!!

Liisi Moilanen 4B

Yli 80 mottoripyörää koulun pihalla.
Yli 80 mottoripyörää koulun pihalla.
Isoja pyöriä.
Isoja pyöriä.
Jumppasalissa motoristit puhuivat ja näimme taikatemppuja.
Jumppasalissa motoristit puhuivat ja näimme taikatemppuja.

Viis-Aan ViLLe

Nummenpakan koulun 3B, 4B ja 5A –luokille avautui tilaisuus päästä mukaan pilotoimaan ViLLE –oppimispolkua matematiikan oppimisen välineenä. Einari Kurvisen järjestämän alkuinfon jälkeen projektiin halukkaita luokkia olisi ollut useampiakin, mutta lukujärjestysteknisistä syistä sekä koulumme IT-luokan puutteesta/olemattomuudesta johtuvia logistisia ratkaisuja silmälläpitäen arpaonni suosi allekirjoittaneita.

ViLLE oppimispolku on suunniteltu siten, että joka viikko opettaja aukaisee yhden uuden tehtäväsarjan. Tehtäväsarjasta pitää suorittaa tietty prosenttimäärä laskutoimituksia päästääkseen ansaitsemaan pokaaleja. Pronssia saa kun on saavuttanut tarjolla olevasta pistemäärästä 70%, hopea irtoaa 85 prosentilla ja kultatasolle pääsee kun plakkarissa on 95%. Nämä ViLLEN preset –arvoja, mutta niitä voi laskea tai nostaa joko koko ryhmän tai yksittäisen oppilaan osalta. Lisäksi valittavissa on kolme vaativuustaso (myös pronssi, hopea ja kulta). Vaativammat tehtävät antavat enemmän pisteitä, perustason tehtäviä pitää laskea enemmän ansaitakseen pokaaliin tarvittavan pistemäärän.

Pääsimme aloittamaan tunnit joulukuussa 2015 ja myös oppilaat osoittivat suurta innostusta uudenlaisia matematiikantunteja kohtaan. ViLLE –tunneilla vallitsi hieno tekemisen meininki; pelit oppimisympäristönä olivat motivoivia ja kun ainakin 5A –luokalla sallittiin myös taustamusiikin kuuntelu kuulokkeilla, oli työrauha myös poikkeuksellisen hyvällä tasolla.

Osaamisen riemua!

 

Nopeimmat oppilaat pääsivät jo oppitunnin aikana lähestulkoon pronssitasolle, jota pidettiin meillä vähimmäistasona. Jos ja kun pronssitasosta jäätiin, tehtäviä tuli jatkaa viikon aikana kotitehtävänä. Kultatasolle pääsemistä pidettiin suotavana, jos oppilaan tähtäimessä oli kiitettävä arvosana matematiikasta.

 

Oppilaat osallistuivat myös innokkaasti raportoimaan ”bugeista”, joita ajoittain ilmeni mutta pelien kulkua ne eivät isommin häirinneet.

Opettajia ehkä hieman jopa hämmensi alkuun loputtomalta tuntuvat mahdollisuudet. Ohjelma tarjoaa oppilaiden suorittamista tehtävistä todella runsaasti dataa. Opettaja saa tietoonsa suoritettujen tehtävien määrän lisäksi ajankohdan jolloin niitä on tehty ja se rekisteröi myös virheelliset laskut ja antaa opettajalle tietoa jos oppilaalla tuntuu olevan jossain matematiikan ”solmukohdassa” vaikeuksia. Infoähkystä kuitenkin selvittiin ja kevään aikana ViLLEN opettajan käyttöliittymää myös hieman selkeytettiin käyttäjäpalautteiden suuntaisesti.

apuvälineet
Laskukone ja ViLLE -vihko ovat tarpeellisia lisukkeita.

Kun kevät eteni ja ViLLE –tunteihin oli saatu sopivasti rutiinia, alkoi näkyviin tulla myös turnausväsymystä. Uutuuden viehätys oli ohi ja luokista alkoi kuulua myös kriittisiä näkemyksiä: ”Ope eiks me voida vaan laskea matikkaa ihan kirjan ja vihon avulla?”

Lisäksi into kotitehtävien hoitamiseen tuntui horjuvan ja energia kullan huuhdontaan hiipui alkumetrien huippulaskijoilta ja pronssinen pokaali tuntui riittävän monille. Kaikille pisteitä ei ollut kertynyt senkään vertaa.

Pientä säätöä aiheutti myös se, että ViLLEä käyttävät luokat jäivät jälkeen rinnakkaisluokkien tahdista. ViLLE ei korvaa opettajaa uuden asian opettajana vaan toimii opetetun asian harjoituskenttänä. Jos rinnakkaisluokka etenee perinteisessä aihe/aukeama oppitunnissa, jää ViLLeä käyttäessä yksi viikkotunti uuden asian opettamisesta helposti pois ja esimerkiksi kokeiden aikataulutus vaikeutuu, mutta luovalla rytmityksellä siitäkin selvitään.

Ollaan kuulolla!

Unicef-kävely 2016

Nummen koulussa oli tänään jo perinteeksi muodostunut hyväntekeväisyystapahtuma, Unicef-kävely. Siinä oppilaat kävelevät parin tunnin ajan Aurajoen kauniissa rantamaisemissa, ja vanhemmat ja muut sponsoreiksi lupautuneet ihmiset lahjoittavat rahaa Unicefille lasten kävelemien kilometrien mukaan. Tälläkin kertaa sää suosi kävelijöitä kun kevätaurinko paistoi koko päivän kirkkaalta taivaalta.

Päivä aloitettiin yhteisellä tilaisuudella koulun salissa, minkä jälkeen siirryttiin ulos reippailemaan.

 

image
Tilaisuus alkoi neljänsien luokkien uimajoukkueeen palkitsemisella.
image
Kuudensien luokkien tytöt pitivät kävelijöille vauhdikkaan alkulämmittelyn.
image
Alkulämmittelytanssi pisti koko salin liikkeelle.
image
Ja niin lähdettiin matkaan.
image
Isompien oppilaiden kulkema reitti kulki rautatiesillan yli.
image
Aurinko paistoi lämpimästi koko päivän.
image
Jokirannasta löytyy upeita maisemia.
image
Opettajat valvoivat että kadunylitykset sujuivat turvallisesti.
image
Oppilaat saivat Kamelipassiinsa tarroja aina käveltyään tietyn matkan.

3B:n patjaviikko

Pääsiäisen alla Nummen koulussa vietettiin teemaviikkoa. Maanantaiaamuna 3B:n oppilaita odotti luokassa yllätys kun pulpetit oli siirretty sivuun ja luokan lattialle oli levitetty jumppapatjoja.

image

Viikon aikana tehtiin erilaisia ilmaisuharjoituksia ja opeteltiin kuuntelemaan toisia. Puhuimme paljon toisten kunnioittamisesta ja hyvästä kaveruudesta.

image

Tiistaina osallistuimme koulun sählyturnaukseen, missä valitettavasti hävisimme kaikki neljä otteluamme. Häviö ei kuitenkaan tuntunut ottavan koville, vaan kaikki pelasivat reippaalla otteella loppuun asti.

image
Kuvassa 3A:n ja 345E:n välistä tiukkaa peliä.

Keskiviikkona teimme retken Nummen kirjastoon, missä oppilaat tekivät Nina-opettajan johdolla erilaisia tiedonhakutehtäviä ja tutustuivat kirjaston palveluihin.

image

Välillä tehtiin ihan tavallisia matikan tehtäviäkin, mutta oppilaat saivat vapaasti valita mukavan paikan tehtävien tekoon.

image image

Kävimme viikon aikana myös paljon ulkoilemassa, ja torstaina lapset pääsivät hetkeksi leikkipuistoon. Kaikilla näytti olevan hauskaa!

image

Paluumatkalla keräsimme reitin varrelta roskia pieniin muovipusseihin ja heitimme ne roskikseen. Koululle päästyämme veimme joukolla patjat luokasta takaisin liikuntasalin varastoon. Kouluviikko päättyi vielä lasten hartaasti toivomaan koulupiiloleikkiin, missä oppilaat piiloutuvat eri puolille koulurakennusta ja opettaja yrittää löytää heidät.

Viikko oli kaikin puolin onnistunut, vaikka joidenkin oppilaiden olikin kovin vaikea istua patjoilla rauhallisesti. Luokassa oli kuitenkin mukava tunnelma koko viikon, ja luultavasti opimme taas lisää toisistamme, ja luokan yhteishenkikin varmaan parani entisestään. Paluu pulpetteihin on kyllä tuntunut ainakin opettajasta ihan kivalta, vähän niin kuin kotiin paluu onnistuneen lomareissun jälkeen 🙂

 

4.A luokka teemaviikolla

4.A luokka suunnitteli ryhmissä haastatteluja, jossa asiantuntija kertoi tosiasioita.
Oppilaat etsivät tietokirjasta kiinnostavan aiheen, esim. supernova, voima.
He suunnittelivat kysymykset ja vastaukset.
Haastattelusta tehtiin käsikirjoitus.
Haastattelu videoitiin ja sen jälkeen editoitiin imovie- ohjelmalla.
Videoon sai lisätä musiikkia, asiaa selventäviä kuvia ja alku- ja lopputekstit.
Jälkiäänitystä myös harjoiteltiin.
Tuotokset ovat hienoja.

4A blogiin

Alakoulun teemaviikko 21.-24.3.2016

Oletko koskaan pohtinut miten Harry Potterin saa lentämään luudallaan tai miten Tyrannosaurus rex herää henkiin elokuvakankaalla?

Näihin kysymyksiin saatiin vastaus, kun 3A-luokan oppilaat osallistuivat mediakouluttaja ja kuvataiteilija Olli-Pekka Kankaan ohjaamaan pajaan mediakasvatusviikolla. Pajasssa jakaudutiin neljään pieneen ryhmään ja tutustuttiin esimerkiksi elokuvista tuttujen illuusio- ja trikkikuvien kuvaamiseen iPadilla Green Screen by Doink -sovelluksella. Illuusion luomiseen tarvitaan kekseliäs mieli, muutama hyvä luokkakaveri ja taustaksi iso vihreä kangas. Green Screen by Doink -sovelluksen avulla vihreän taustan voi vaihtaa esimerkiksi uutisten säätiedotukseksi, avaruudeksi, Eiffel-torniksi tai vaikka jalkapallostadioniksi. Tylypahkan velho Harry Potterkin taisi oikeasti lennellä studiossa vihreällä taustalla ja turvallisesti jalat maassa. Tietokoneella Harry siirrettiin käden käänteessä lentelemään luudalla Tylypahkan yllä. Ilman vihreää taustaakin pärjää, sillä trikkikuvien avulla voi lisätä lohikäärmeen omaan olohuoneeseen, itsensä silittelemään tiikeriä tai juoksemaan pakoon Tyrannosaurus rexiä. Pajan äänistä päätellen 3A-luokan oppilailla oli ryhmissä hyvä henki ja hurjan hauskaa!
3A_teemaviikko