Kielituokioiden ensimmäisellä tunnilla oppilaat tutustuivat toisiinsa. Osallistujat olivat 1.–4. -luokkalaisia. Kielituokioihin osallistui 14 oppilasta. Erilaisuus on rikkaus, jokainen heistä kertoi itsestään ja mistä alun perin ovat kotoisin. Tutustumisen jälkeen pidin heille tietoiskun maista, joissa puhutaan arabian kieltä.
Aloitin heidän kanssaan arabian aakkosista. Kielituokioiden aikana tutustuimme tarkemmin muuttamiin kirjaimiin. Tukioiden alussa käytiin läpi uusi kirjain, ja minä näytin heille, miten se kirjoitetaan ja lausutaan. Heidän oli tunnistettava kirjaimet (kuvat alla).
Sen jälkeen jaoin heille monisteet ja kokeilivat itse. Joillekin kokeilu oli vaikeaa, koska he ovat tottuneet kirjoittamaan vasemmalta oikealle.
Kirjaimella on arabian kielessä neljä eri muotoa. Muoto vaihtelee jonkin verran, kun se kirjoitetaan sanan alussa, keskellä, lopussa tai erikseen. Opetuksen apuna käytin taulua ja näytin heille rauhassa, miten kirjain kirjoitetaan, mistä pitäisi aloittaa ja mihin lopettaa.
Kielituokioiden aikana tutustuimme myös arabian fraaseihin ja viikonpäiviin.
Arabian kalligrafia on arabialaisista kirjaimista koostuvaa kaunokirjoitustaidetta. Arabian kieltä on aikojen kuluessa kirjoitettu erilaisilla tyyleillä. Sitä sovelletaan kaikille mahdollisille pinnoille, tekstiileihin, rakennusten seinäpintoihin sekä koriste- ja tarve-esineisiin.
Lisäksi olemme kielituokioiden aikana katsoneet tunnin lopussa lastenohjelmia, esimerkiksi Kultainen ankka ohjelmaa. Lapset ottivat tämän kohdan innokkaasti vastaan. Lasten ohjelmissa puhutaan selkeää arabian kirjakieltä. Tarinat ovat peräisin arabian tai englannin kirjallisuudesta.
Ystävällisin terveisin,
Radhwan Al-Amarah