Innostus persian kielen kokeilusta lähti oppilaista. Varissuon koulussa on tiistaisin persian MAI -tunnit eli maahanmuuttajan oman äidinkielenopiskelu. Havaitsin yhtenä päivänä parin oppilaan seisoskelevan luokan ikkunan takana ulkona persian tunnin aikana. Kysyin asiaa ja oppilaat sanoivat, että haluaisivat opiskella persian kieltä. Asiaa pohdittiin persian kielen opettajan kanssa, miten toimitaan: oppilaita täytyisi kuunnella ja heidän toiveitaan tulisi ottaa huomioon. MAI -tunneille he eivät voi osallistua, koska se ei ole heidän äidinkielensä. Niinpä ehdotimme oppilaille asian viemistä oppilaskuntaan ja kyselimme kiinnostusta asiasta oppilailta sekä mietimme, miten edetä.
Tiedustelimme asiaa marraskuussa 2017 Monikulttuurisuuden opetuksen suunnittelijalta, Annika Rae, miten voisimme vastata konkreettisesti tähän oppilaiden haluun oppi jopa hieman eksoottistakin kieltä. Hänellä olikin tiedossa käynnissä oleva hanke ”Kielitietoisesti kouluissa”, jonka päämääränä on laajentaa koulussa opiskeltujen kielten määrää ja tarjontaa. Otimme heti yhteyttä koordinaattori Satu Koistiseen, joka katsoi ideamme tukevan hankkeen toimintaa.
Tiedustelu luokissa, oppilaiden halukkuudesta opiskella persian kieltä oli innostavaa. Halukkaita kielikokeiluun oli 10-15 oppilasta. Lähetimme tiedotteen huoltajille kielikokeilun tarkoituksesta ja -kerroista.. Kokeilu aloitettiin tammikuussa ja se päättyi juhlaan 12.3.2018. Persian opettajamme Farida oli valmistanut syötävää ja juotavaa itämaiseen tapaan. Jaoimme pikkulahjoja ja kaikki saivat esitellä persian kielen taitojaan, jotka videoimme. Kun kysyimme oppilaiden motivaatiosta opiskella persian kieltä, niin vastauksena oli: ystävän vuoksi. Jokainen oppilas koki, että oli ollut mukavaa oppia uutta. Videolta voi nähdä taitoa ja iloa uuden oppimisesta. Katso yksi videoista tästä!
Persian kielen opettajan ajatuksia kokeilusta
Ryhmässä oli mukana persian kieltä osaavia neljännen luokan oppilaita, jotka tukivat kieltä osaamattomia: leikein, lauluin, kertomalla lyhyesti itsestään ja pitäen yllä pientä keskustelua. Keskustelun tukena toimivat seinillä olevat persiankieliset tekstit. Vertaistuen ja kokemuksellisen oppimisen avulla sekä toiminnallisuuden keinoin oppilaat saivat myönteisiä ja positiivisia kokemuksia toisesta kulttuurista.
Kokeilun tarkoitus oli tukea osallisuutta omaan oppimiseensa: vapautta valita luokassa ryhmänsä ja paikkansa, jossa työskentely kielellisten harjoitusten parissa tuntuisi mukavalta. Kielen puhuminen ja keskustelu tapahtui pienryhmässä, jotta rohkeus ja uskallus käyttää uutta kieltä sujuisi mutkattomasti. Yhteiset ja hauskimmat kokemukset oppilaiden mielestä olivat leikki ja laulu. Laulu kertoi luonnosta ja ilosta, leikki korosti yhdessä tekemistä. Kerhon juhlapäivänä oli hauskaa, kun näytin kuvan kumppanuussopimuksesta (CPTTP –sopimus; Comprehensive and Progressive Agreement for TransPacific Partnership) eri maiden kesken ja kysyin oppilailta: arvatkaa, mitä leikkiä kuvassa leikitään, kaikki sanoivat yhdessä opitun leikin nimen ”Ämuzanʤiirbaaf”, eli ketjuseppä-setä.
Tekstit: opettaja Seija Sairanen ja persian kielen opettaja Rakhshandeh Rahqouin (Farida), Varissuon koulu.