Arvioinnin periaatteet ja käytänteet
Tähän esitykseen on koottu: keskeisimmät arvioinnin toimintaperiaatteet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista, Yli-Maarian koulun täsmennykset sekä ainekohtaiset ja luokka-astekohtaiset osiot; Mitä, miksi ja milloin arvioidaan.
Turun perusopetuksen opetussuunnitelma 2021 104/011/2014
linkki:
https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/opetussuunnitelma/22583801/perusopetus/tiedot
Päättöarvioinnin kriteerit
linkki:
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit 31.12.2020.pdf (oph.fi)
Perusopetuksen 6. vuosiluokan arvosanakriteerit
linkki:
https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/6-vuosiluokan-lukuvuosiarviointi
Keskeisimmät arvioinnin toimintaperiaatteet perusopetuksen suunnitelman perusteista
Arvioinnin tehtävät
Arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää, perustuen lainsäädäntöön:
1) Ohjata ja kannustaa oppimista sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi) (PoL 628/1998, 22§)
2) Määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi) (PoA 852/1998, 10§)
Formatiivinen arviointi
Formatiivinen arviointi on oppimista tukevaa ja ohjaavaa palautetta. Palautteen tulee auttaa oppilasta ymmärtämään oppiaineen tavoitteet, hahmottamaan oma edistymisensä suhteessa tavoitteisiin sekä se, miten voi parantaa omaa suoriutumistaan suhteessa tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Huoltajille annetaan lukuvuoden aikana tietoa oppilaan opintojen etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Formatiivinen arviointi tehdään suhteessa opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja niiden pohjalta paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain tarkennettuihin tavoitteisiin.
Formatiivinen arviointi ei edellytä dokumentointia.
Itsearviointi ja vertaispalaute
Itsearviointi ja vertaispalaute osa formatiivista arviointia. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itsearvioinnin sekä vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja. Niitä tulee harjoitella osana kaikkien oppiaineiden opiskelua. Itsearviointi ja vertaispalaute eivät vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
Summatiivinen arviointi
Tehtävänä on kuvata, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on saavuttanut opetussuunnitelmassa oppiaineittain oppiaineille asetetut tavoitteet. Tehdään vähintään jokaisen lukuvuoden päätteeksi sekä perusopetuksen päättyessä. Oppilaalle ja hänen huoltajalleen annetaan kuitenkin myös lukuvuoden aikana tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä.
Perusopetusasetus velvoittaa antamaan kunkin lukuvuoden päättyessä oppilaalle lukuvuositodistuksen, joka sisältää sanallisesti tai numeroin ilmaistut arviot siitä, miten oppilas on kyseisenä lukuvuonna saavuttanut tavoitteet opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa.
Jokaisen oppilaan tulee saada käsitys siitä, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten hänen suoriutumistaan arvioidaan. Oppilaille on selvitettävä oppiaineiden tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ikäkaudelle tarkoituksenmukaisella tavalla. Tehdään suhteessa opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja niiden pohjalta paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain tarkennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi on summatiivinen kokonaisarviointi oppilaan koko lukuvuoden suoriutumisesta.
Summatiivisen arvioinnin tekee oppilasta opettanut opettaja, tai jos opettajia on useita, opettajat yhdessä. Summatiiviseen arviointiin vaikuttavien näyttöjen arviointi tulee dokumentoida.
Arvioinnin yleiset periaatteet
Arviointi on yhdenvertaista
Perustuu opetussuunnitelmassa oppiaineille asetettuihin tavoitteisiin. Jokaisen oppilaan tulee saada tietää, mitä on tarkoitus oppia ja miten oppimista, osaamista, työskentelyä ja käyttäytymistä arvioidaan.
Arviointi edellyttää avoimuutta, yhteistyötä ja osallisuutta
Tehtävänä on auttaa oppilasta hahmottamaan opintojensa etenemistä. Tämä edellyttää vuorovaikutusta oppilaan ja opettajan välillä sekä palautteen antamista tavoitteiden saavuttamiseksi. Oppilaan ja huoltajan tulee saada riittävästi tietoa oppilaan oppimisesta, osaamisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Oppilaalla ja huoltajalla on oikeus saada tieto arviointiperusteista sekä siitä, miten niitä on sovellettu oppilaan arviointiin.
Arviointi on suunnitelmallista ja johdonmukaista
Arviointi on suunniteltava johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi sekä varmistettava arviointiperiaatteiden yhtenäisyys koulun sisällä. Arvioinnin tulee kohdistua vain siihen, mitä opetussuunnitelmassa on asetettu tavoitteeksi. Oppilaiden suorituksia ei verrata toisiinsa.
Arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin tai henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Arviointi on monipuolista
Monipuolinen arviointi perustuu eri menetelmin kerättyihin näyttöihin. Opettaja valitsee arviointimenetelmät arvioinnin tehtävien ja oppiaineen tavoitteiden kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Oppilaalle tulee tarjota mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Vain yhden arviointimenetelmän avulla ei voida arvioida kaikkia oppiaineille asetettuja tavoitteita.
Arviointi perustuu tavoitteisiin ja kriteereihin
Opetussuunnitelman perusteissa asetettuihin ja paikallisessa opetussuunnitelmassa tarkennettuihin tavoitteisiin. Kansalliset kriteerit 6. luokan päätteeksi sekä päättöarvioinnissa. Kriteerit eivät ole oppilaalle asetettuja tavoitteita, vaan ne määrittelevät arvosanoihin 5, 7, 8 ja 9 vaadittavan osaamisen tason. Jos erityistä tukea saava oppilas opiskelee oppiaineen yleisen oppimäärän mukaisesti, hänen suorituksiaan arvioidaan suhteessa yleisen oppimäärän tavoitteisiin. Yksilöllistetyn oppimäärään mukaan oppiainetta opiskelevan oppilaan suoritukset arvioidaan suhteessa HOJKSissa määriteltyihin hänelle yksilöllisesti asetettujen tavoitteiden mukaan
Arvioinnin kohteet
Oppiminen ja osaaminen
Oppimisen arviointi liittyy oppimisprosessin ohjaamiseen ja siitä annettavaan palautteeseen.
Osaamisen arviointi liittyy oppilaan tiedollisen ja taidollisen osaamisen tasoon. Perustuu oppiaineiden tavoitteisiin. Laaja-alaisen osaamisen tavoitteiden saavuttamista ei arvioida oppiaineista erillisinä. Kun opettaja toteuttaa arvioinnin oppiaineiden tavoitteiden ja kriteerien mukaisesti, tulevat myös laaja-alaisen osaamisen tavoitealueet arvioiduiksi.
Työskentely
Perustuu eri oppiaineissa asetettuihin työskentelytaitojen tavoitteisiin. Työskentelystä ei anneta erillisiä oppiaineen arvosanaan. Työskentelytaidoilla tarkoitetaan perusopetuksen aikana osana oppiaineita kehittyvää taitoa:
- Työskennellä itsenäisesti ja yhdessä
- Suunnitella ja arvioida omaa työskentelyään
- Toimia vastuullisesti ja parhaansa yrittäen
- Toimia rakentavasti vuorovaikutuksessa
Käyttäytyminen
Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Käyttäytymiselle asetetut tavoitteet perustuvat koulun toimintatapoihin ja järjestyssääntöihin. Käyttäytyminen ei vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
yli-maarian koulun täsmennykset arvioinnin periaatteisiin ja käytänteisiin
Oppilasarvioinnin ajankohdat ja arviointitapa
1. ja 3. luokilla käydään dokumentoitu arviointikeskustelu, jolla korvataan välitodistus. Arviointikeskustelut käydään marras-helmikuun välisen aikana.
2. luokalla annetaan sanallinen välitodistus lukuvuoden puolivälissä. Kevätlukukaudella luokanopettaja käy arviointi- ja kehityskeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa (siirtymävaihekeskustelu).
4. – 9. luokilla annetaan numeerinen välitodistus syyslukukauden viimeisenä koulupäivänä ja lukuvuositodistus lukuvuoden viimeisenä koulupäivänä.
Luokanopettaja käy 6. luokan aikana arviointi- ja kehityskeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa (siirtymävaihekeskustelu) huhti-toukokuun aikana.
Päättötodistus annetaan perusopetuksen päättyessä oppilaalle, joka on saavuttanut perusopetuksen koko oppimäärän tavoitteet vähintään arvosanan 5 edellyttämän osaamisen mukaisesti. Päättöarviointi tehdään vuosiluokkien 7–9 aikana osoitetun osaamisen perusteella suhteessa oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin käyttäen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä päättöarvioinnin kriteereitä.
Tukiopetus ja opinnoissa eteneminen
Mikäli oppilas on jäänyt tai on vaarassa jäädä jälkeen opinnoissaan, hänelle tarjotaan tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta ja/tai ohjausta opintoihinsa.
Oppilas on velvoitettu osallistumaan tukiopetukseen. Tukiopetusta kannattaa myös pyytää, kun sille ilmenee tarvetta.
Rästikokeet
Rästikoetilaisuus järjestetään oppilaalle kerran. Opettaja tiedottaa tilaisuuden ajankohdan ja paikan oppilaalle ja huoltajalle. Jos oppilas ei saavu tilaisuuteen ilman pätevää syytä, suoritus on hylätty.
Yksittäisistä kokeen erityisjärjestelyistä sovitaan opettajan ja erityisopettajan kanssa.
Hyväksyttyjä koesuorituksia ei uusita.
Vilpillinen menettely
Vilpillinen menettely kokeessa tai muussa arvioitavassa työssä aiheuttaa hylätyn arvosanan. Koetta ei voi uusia, ja hylätyn arvosanan vaikutus lukuvuosi- ja päättöarviointiin on samanlainen, kuin muidenkin kokeiden.
Nelosvaroitus
syyslukukausi: välitodistus toimii nelosvaroituksena
kevätlukukausi: viikolla 13 annetaan Wilmassa nelosvaroitus oppilaalle, huoltajalle ja pedagogiselle tiimille (erityisopettajat, opinto-ohjaajat 7-9 lk ja rehtorit)
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, keskustellaan asiasta hyvissä ajoin oppilaan ja huoltajan kanssa ja sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
Arvosanojen korottaminen
Voimassa olevassa opetussuunnitelmassa ei ole kirjausta päättöarvosanojen korottamisesta. Näin ollen sellaista ei voi tehdä kuntatasollakaan.
ainekohtaiset ja luokka-astekohtaiset osiot; mitä, miksi ja milloin arvioidaan eri luokka-asteilla
Luokka-astekohtaiset (1-6 lk)
Ainekohtaiset (7-9 lk)
Uskonto ja elämänkatsomustieto
Äidinkieli ja kirjallisuus 7. lk
Äidinkieli ja kirjallisuus 8. lk
Äidinkieli ja kirjallisuus 9. lk
Suomenkieli ja kirjallisuus STK 7.-9. lk
Valinnaisaineet:
Valinnaisaineiden kuvauksista ja arviointiperiaatteista on kerrottu tarkemmin valinnaisaineoppaassa koulun kotisivuilla, johon pääsee oheisella linkillä Valinnaisaineet – Yli-Maarian koulu (turku.fi)
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit 31.12.2020_1.pdf (oph.fi)
Arviointitavoista ja -kriteereistä lisää Lukuvuosisuunnitelmassa (Wilmassa) kohdassa Koulun omassa opetussuunnitelmassa päätetyt lukuvuosisuunnitelmassa kuvattavat asiat.