Arvioinnilla on kaksi toisiaan tukevaa tehtävää, perustuen lainsäädäntöön:
1) Ohjata ja kannustaa oppimista sekä kehittää oppilaiden itsearvioinnin taitoja (formatiivinen arviointi) (PoL 628/1998, 22§)
2) Määrittää, missä määrin oppilas on saavuttanut asetetut tavoitteet (summatiivinen arviointi) (PoA 852/1998, 10§)
opetussuunnitelma
Turun perusopetuksen opetussuunnitelma 2021 104/011/2014
Yli-Maarian koulun koulukohtaiset täydennykset opetussuunnitelmaan
(mm. koulun tuntijako, käyttäytymisen arviointikriteerit, valinnaisaineet ja niiden arviointi)
yli-maarian koulun täsmennykset arvioinnin periaatteisiin ja käytänteisiin
Oppilasarvioinnin ajankohdat ja arviointitapa
1. ja 3. luokilla käydään dokumentoitu arviointikeskustelu, jolla korvataan välitodistus. Arviointikeskustelut käydään marras-helmikuun välisen aikana.
2. luokalla annetaan sanallinen välitodistus lukuvuoden puolivälissä. Kevätlukukaudella luokanopettaja käy arviointi- ja kehityskeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa (siirtymävaihekeskustelu).
4. – 9. luokilla annetaan numeerinen välitodistus syyslukukauden viimeisenä koulupäivänä ja lukuvuositodistus lukuvuoden viimeisenä koulupäivänä.
Luokanopettaja käy 6. luokan aikana arviointi- ja kehityskeskustelun yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa (siirtymävaihekeskustelu) huhti-toukokuun aikana.
Päättötodistus annetaan perusopetuksen päättyessä oppilaalle, joka on saavuttanut perusopetuksen koko oppimäärän tavoitteet vähintään arvosanan 5 edellyttämän osaamisen mukaisesti. Päättöarviointi tehdään vuosiluokkien 7–9 aikana osoitetun osaamisen perusteella suhteessa oppiaineen oppimäärän tavoitteisiin käyttäen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä päättöarvioinnin kriteereitä.
Tukiopetus ja opinnoissa eteneminen
Mikäli oppilas on jäänyt tai on vaarassa jäädä jälkeen opinnoissaan, hänelle tarjotaan tukiopetusta, osa-aikaista erityisopetusta ja/tai ohjausta opintoihinsa. Jotta saavutetaan mahdollisimman hyviä tavoitteita, on hyvä muistaa, että oppilas on velvoitettu ottamaan vastaan tukiopetusta, jos sitä hänelle tarjotaan heikon koulumenestyksen takia. Tukiopetusta kannattaa myös oppilaan kysyä heti, kun hän huomaa sitä tarvitsevansa.
Rästikokeet
Rästikoetilaisuudet järjestetään viikoittain. Opettaja tiedottaa tilaisuuden ajankohdan ja paikan oppilaalle ja huoltajalle oppiaineen koetunnin tuntimerkinnässä ja jättää kokeen kansioon. Jos oppilas ei saavu tilaisuuteen ilman pätevää syytä, suoritus on hylätty. Yksittäisistä kokeen erityisjärjestelyistä sovitaan opettajan ja erityisopettajan kanssa. Hyväksyttyjä koesuorituksia ei uusita.
Vilpillinen menettely
Vilpillinen menettely kokeessa tai muussa arvioitavassa työssä aiheuttaa hylätyn arvosanan. Koetta ei voi uusia, ja hylätyn arvosanan vaikutus lukuvuosi- ja päättöarviointiin on samanlainen, kuin muidenkin kokeiden.
Nelosvaroitus
- syyslukukausi: välitodistus toimii nelosvaroituksena, paitsi niissä aineissa, jotka päättyvät jo syksyllä. Näiden aineiden osalta annetaan nelosvaroitus tiedoksi viikolla 44 wilmaviestinä oppilaalle, huoltajalle ja pedagogiselle tiimille.
- kevätlukukausi: viikolla 13 wilmaviesti nelosvaroituksesta oppilaalle, huoltajalle ja pedagogiselle tiimille.
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, keskustellaan asiasta hyvissä ajoin oppilaan ja huoltajan kanssa ja sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
Arvosanojen korottaminen
Voimassa olevassa opetussuunnitelmassa ei ole kirjausta päättöarvosanojen korottamisesta. Näin ollen sellaista ei voi tehdä kuntatasollakaan.
ainekohtaiset ja luokka-astekohtaiset osiot; mitä, miksi ja milloin arvioidaan eri luokka-asteilla
Luokka-astekohtaiset (1-6 lk.)
Perusopetuksen 6. vuosiluokan arvosanakriteerit
Ainekohtaiset (7-9 lk.)
Perusopetuksen päättöarvioinnin kriteerit 31.12.2020.pdf (oph.fi)
Uskonto ja elämänkatsomustieto
Äidinkieli ja kirjallisuus 7. lk
Äidinkieli ja kirjallisuus 8. lk
Äidinkieli ja kirjallisuus 9. lk
Suomenkieli ja kirjallisuus STK 7.-9. lk
Valinnaisaineet:
Valinnaisaineiden kuvauksista ja arviointiperiaatteista on kerrottu tarkemmin valinnaisaineoppaassa koulun kotisivuilla, johon pääsee oheisella linkillä Valinnaisaineet – Yli-Maarian koulu (turku.fi)
Arviointitavoista ja -kriteereistä lisää Lukuvuosisuunnitelmassa (Wilmassa) kohdassa ”Koulun omassa opetussuunnitelmassa päätetyt lukuvuosisuunnitelmassa kuvattavat asiat”.