Tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä teemoista keskustellaan henkilöstön kesken säännöllisesti, ja näin luodaan arvopohjaa kasvatus- ja opetustyölle. Koulussa tehdään yhä näkyvämmäksi oppilaan mahdollisuudet vaikuttaa koulutyöhön ja työtapoihin.
Yhteisöllinen oppilashuoltotyhmä, hyvinvointitiimi, kummi- ja ystävyysluokat, pedagoginen tiimi, luokkatunnit, oppilaskunta, tutortoiminta, spin-välituntitoiminta, ja Kiva-koulu tukevat vahvasti suunnitelman mukaista toimintaa.
Seuraavat yhdenvertaisuus -ja tasa-arvosuunnitelman teemat tulisi toteutua koulun arjessa oppilaan kokemana:
- Koulun aikuiset kohtelevat minua reilusti.
- Saan oppitunneilla apua, jos tarvitsen sitä.
- Voin itse päättää joistakin kouluasioistani (esim. työtavat, materiaalit, ajankäyttö).
- Voin vaikuttaa yhteisiin asioihin koulussa.
- Voin koulussa näyttää monella tavalla osaamistani, ja saan oppimisestani oikeudenmukaista palautetta.
- Minua ei kiusata ihonvärini, kulttuurini, uskontoni, vakaumukseni, ulkonäköni, sairauden, harrastusten eikä mieltymysteni takia.
- Koulussamme otetaan huomioon oppilaiden terveyteen liittyvät rajoitteet (esim. allergiat ja vammat).
- Minulta ei odoteta perinteisten sukupuoliroolien mukaista käyttäytymistä koulussa.
- Voin halutessani ilmentää seksuaalista suuntautumistani koulussa.
- Minua ei loukata seksuaalisesti (esim. nimittelemällä, kommentoimalla, koskettelemalla) koulussa.
Kiva-koulun arviointimateriaalia sekä koulun omaa kouluturvallisuuteen, -viihtyvyyteen ja – hyvinvointiin liittyvää kyselyä käytetään säännöllisesti ja tulokset viedään KOR-ryhmän käsittelyyn. Tämä toimii osaltaan tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustilanteen havainnoimisvälineenä.