Yli-Maarian koulun tavoitteena on, että kaikkia oppilaita kohdellaan ja kohdataan koulun oppilaana tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.
Tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä teemoista keskustellaan henkilöstön kesken säännöllisesti, ja näin luodaan arvopohjaa kasvatus- ja opetustyölle. Koulussa tehdään yhä näkyvämmäksi oppilaan mahdollisuudet vaikuttaa koulutyöhön ja työtapoihin.
Tavoitteeseen pääsyä tukevat mm. seuraavat tiimit ja tapahtumat:
- yhteisöllinen oppilashuoltotyhmä KOR
- hyvinvointitiimi
- kummi- ja ystävyysluokat
- pedagoginen tiimi
- luokkatunnit
- oppilaskunta
- tutortoiminta
- spin-välituntitoiminta
- Kiva-koulu -ohjelma
- koulun teemapäivät
Toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi Yli-Maarian koulussa:
- Työrauha
- Työrauhaa edistetään rauhallisella ja hyväksyvällä ilmapiirillä.
- Koulussa arvostetaan hyväntahtoisuutta ja ystävällisyyttä.
- Oppilaita ohjataan yhdenvertaisuuteen ja toisten kunnioittamiseen perustuviin toimintatapoihin kannustamalla ja henkilökunnan omalla esimerkillä.
- Yhdenvertaisuuden kannalta on tärkeää, että yhteiset sopimukset ja säännöt koskevat kaikkia ja kaikki sitoutuvat niihin (esim. päällysvaatteiden riisuminen sisätiloissa, ruokailussa toimiminen, pukuhuonetiloihin siirtyminen ja puhelimen käyttöön liittyvät säännöt).
- Opiskelu ja oppiminen
- Oppilaita ohjataan ja kannustetaan opetussuunnitelman mukaiseen oman oppimisen ja työskentelyn suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin.
- Oppilaan annetaan vaikuttaa mahdollisuuksien mukaan omiin kouluasioihinsa (esim. työtavat, materiaalit, ajankäyttö).
- Oppilas saa näyttää monella tavalla osaamistaan, ja saa oppimisestaan oikeudenmukaista palautetta.
- Oppilaille annetaan mahdollisuuksien mukaan tilaisuuksia edetä yksilöllisesti eri oppiaineiden sisällä.
- Huolehditaan siitä, että kolmiportainen tuki toteutuu resurssien puitteissa.
- Oppilaiden osallisuus
- Oppilaita osallistetaan mahdollisuuksien mukaan kouluarjen suunnitteluun (luokkatunnit, monialaiset oppimiskokonaisuudet, teemapäivät).
- Oppilaskuntavaalit järjestetään vuosiluokilla1, 3, 5, 7 ja 8. Jokaisella oppilaalla (1-9 lk) on mahdollisuus asettua ehdolle ja äänestää vaaleissa.
- Oppilaskunnan hallituksen jäsenille (1-9 luokat) varataan aikaa välittää oppilaskunnan hallituksen terveiset omalle luokalleen. Myös oppilaskunnan edustajat välittävät luokalta tulleet ideat oppilaskunnan hallituksen kokoukseen.
- Oppilaskunnan hallituksen edustajat osallistuvat yhteisöllisen oppilashuollon (KOR) palaveriin, jossa heillä on mahdollisuus vaikuttaa koulun hyvinvointia tukevaan kulttuuriin sekä psyykkisesti ja fyysisesti turvalliseen oppimisympäristöön.
- Oppilaskunnan hallitukselle esitellään lukuvuoden alkaessa koulun lukuvuosisuunnitelma ja koulun järjestyssäännöt, joihin heillä on mahdollisuus antaa palautetta.
- Toisen kunnioittaminen
- Oppilaalta ei odoteta perinteisten sukupuoliroolien mukaista käyttäytymistä koulussa.
- Oppilaita ei kiusata ihonvärin, kulttuurin, uskonnon, vakaumuksen, ulkonäön, sairauden, harrastusten eikä mieltymysten takia.
- Oppilas voi halutessani ilmentää seksuaalista suuntautumistaan ja sukupuoltaan koulussa.
- Oppilasta ei loukata koulussa (esim. nimittelemällä, kommentoimalla, koskettelemalla).
- Koulussamme otetaan huomioon oppilaiden terveyteen liittyvät rajoitteet (esim. allergiat, vammat, fyysiset ja psyykkiset sairaudet ja oireyhtymät).
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista seurataan Yli-Maarian koulussa seuraavilla tavoilla:
- Yhdenvertaisuuskysely toteutetaan joka toinen vuosi.
- Tavoitteiden toteutumisen seurantaan käytetään lisäksi Kiva-koulun arviointimateriaalia sekä koulun omaa kouluturvallisuuteen, -viihtyvyyteen ja – hyvinvointiin liittyvää kyselyä. Tuloksia käsitellään koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä (KOR) ja henkilöstökokouksissa.
- Tavoitteiden toteutumisesta keskustellaan kevätlukukauden lopussa koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä (KOR), henkilöstö- ja oppilaskuntakokouksissa sekä luokkatunneilla.