Yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolakiin pohjautuvat käsitykset
Yhdenvertaisuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki ihmiset ovat samanarvoisia riippumatta heidän sukupuolestaan, iästään, alkuperästään, kansalaisuudestaan, kielestään, uskonnostaan ja vakaumuksestaan, mielipiteestään, poliittisesta toiminnastaan, perhesuhteistaan, vammastaan, terveydentilastaan, seksuaalisesta suuntautumisestaan tai muusta henkilöön liittyvästä syystä.
Koulun yhdenvertaisuussuunnitelma kieltää välittömän (suoran) syrjinnän, välillisen (epäsuoran) syrjinnän, häirinnän, kohtuullisten mukautusten epäämisen sekä ohjeen tai käskyn syrjiä jotakuta. (http://www.yhdenvertaisuus.fi/yhdenvertaisuus/lainsaadanto/)
Perustuslaissa on syrjinnän kielto ja velvoite edistää sukupuolten tasa-arvoa. Tasa-arvolaissa on säännökset sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä ja sukupuolisyrjinnän kielloista.
Tasa-arvo (tasa-arvoisuus eli samanarvoisuus) tarkoittaa erityisesti kaikkien ihmisten yhtäläistä arvoa yksilöinä ja yhteiskunnan jäseninä. Suomessa sanalla tasa-arvo viitataan usein nimenomaan miesten ja naisten väliseen tasa-arvoon.
Epätasa-arvoinen kohtelu on vain harvoin tietoisen ja tarkoituksellisen toiminnan tulosta, vaan se on piiloista ja välillistä. Jokainen opettaja ohjaa oman opetuksen yhteydessä- tietoisesti tai tiedostamatta valintoihin. Opetuksen tulee olla sukupuolitietoista. Jokainen oppiaine edistää sukupuolten tasa-arvoa omalla tavallaan. Opettajien tulee tiedostaa stereotyyppiset sukupuolikäsitykset, jotka ilmenevät asenteissa, käyttäytymisessä sekä siinä, miten oppilas kohdataan yksilönä.
Sukupuolitietoinen opettaja:
- ymmärtää sukupuolta muokkaavia sosiaalisia ja kulttuurillisia tekijöitä sekä tietää, että niihin voi vaikuttaa
- tunnistaa omia taipumuksia suhtautua oppilaisiin eri tavoin sukupuolen mukaan
- antaa oppilaille tilaa olla omanlaisensa
- purkaa työyhteisössään opetuksen sukupuolittavia ajattelu- ja vuorovaikutusmalleja sekä käytäntöjä
- edistää tasa-arvoa aktiivisesti ja tietoisesti luokassa ja kouluyhteisössä valitessaan oppimateriaaleja, työtapoja ja yhteistyökumppaneita
Toimenpiteet tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi Yli-Maarian koulussa
Yli-Maarian koulun tavoitteena on, että kaikkia oppilaita kohdellaan ja kohdataan koulun oppilaana tasa-arvoisesti ja yhdenvertaisesti.
Tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen liittyvistä teemoista keskustellaan henkilöstön kesken säännöllisesti, ja näin luodaan arvopohjaa kasvatus- ja opetustyölle. Koulussa tehdään yhä näkyvämmäksi oppilaan mahdollisuudet vaikuttaa koulutyöhön ja työtapoihin.
Tavoitteeseen pääsyä tukevat mm. seuraavat tiimit ja tapahtumat:
- yhteisöllinen oppilashuoltotyhmä KOR
- hyvinvointitiimi
- kummi- ja ystävyysluokat
- pedagoginen tiimi
- luokkatunnit
- oppilaskunta
- tutortoiminta
- spin-välituntitoiminta
- Kiva-koulu -ohjelma
- koulun teemapäivät
- Työrauha
- Työrauhaa edistetään rauhallisella ja hyväksyvällä ilmapiirillä.
- Koulussa arvostetaan hyväntahtoisuutta ja ystävällisyyttä.
- Oppilaita ohjataan yhdenvertaisuuteen ja toisten kunnioittamiseen perustuviin toimintatapoihin kannustamalla ja henkilökunnan omalla esimerkillä.
- Yhdenvertaisuuden kannalta on tärkeää, että yhteiset sopimukset ja säännöt koskevat kaikkia ja kaikki sitoutuvat niihin (esim. päällysvaatteiden riisuminen sisätiloissa, ruokailussa toimiminen, pukuhuonetiloihin siirtyminen ja puhelimen käyttöön liittyvät säännöt).
- Opiskelu ja oppiminen
- Oppilaita ohjataan ja kannustetaan opetussuunnitelman mukaiseen oman oppimisen ja työskentelyn suunnitteluun, ohjaamiseen ja arviointiin.
- Oppilaan annetaan vaikuttaa mahdollisuuksien mukaan omiin kouluasioihinsa (esim. työtavat, materiaalit, ajankäyttö).
- Oppilas saa näyttää monella tavalla osaamistaan, ja saa oppimisestaan oikeudenmukaista palautetta.
- Oppilaille annetaan mahdollisuuksien mukaan tilaisuuksia edetä yksilöllisesti eri oppiaineiden sisällä.
- Huolehditaan siitä, että kolmiportainen tuki toteutuu resurssien puitteissa.
- Oppilaiden osallisuus
- Oppilaita osallistetaan mahdollisuuksien mukaan kouluarjen suunnitteluun (luokkatunnit, monialaiset oppimiskokonaisuudet, teemapäivät).
- Oppilaskuntavaalit järjestetään vuosiluokilla1, 3, 5, 7 ja 8. Jokaisella oppilaalla (1-9 lk) on mahdollisuus asettua ehdolle ja äänestää vaaleissa.
- Oppilaskunnan hallituksen jäsenille (1-9 luokat) varataan aikaa välittää oppilaskunnan hallituksen terveiset omalle luokalleen. Myös oppilaskunnan edustajat välittävät luokalta tulleet ideat oppilaskunnan hallituksen kokoukseen.
- Oppilaskunnan hallituksen edustajat osallistuvat yhteisöllisen oppilashuollon (KOR) palaveriin, jossa heillä on mahdollisuus vaikuttaa koulun hyvinvointia tukevaan kulttuuriin sekä psyykkisesti ja fyysisesti turvalliseen oppimisympäristöön.
- Oppilaskunnan hallitukselle esitellään lukuvuoden alkaessa koulun lukuvuosisuunnitelma ja koulun järjestyssäännöt, joihin heillä on mahdollisuus antaa palautetta.
- Toisen kunnioittaminen
- Oppilaalta ei odoteta perinteisten sukupuoliroolien mukaista käyttäytymistä koulussa.
- Oppilaita ei kiusata ihonvärin, kulttuurin, uskonnon, vakaumuksen, ulkonäön, sairauden, harrastusten eikä mieltymysten takia.
- Oppilas voi halutessani ilmentää seksuaalista suuntautumistaan ja sukupuoltaan koulussa.
- Oppilasta ei loukata koulussa (esim. nimittelemällä, kommentoimalla, koskettelemalla).
- Koulussamme otetaan huomioon oppilaiden terveyteen liittyvät rajoitteet (esim. allergiat, vammat, fyysiset ja psyykkiset sairaudet ja oireyhtymät).
Kehittämiskohteet
Oppilaita osallistetaan luokkatuntien suunnitteluun. Luokkatunneilla oppilaiden kanssa käsitellään myös tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden teemoja. Oppilaiden ehdottamia toimenpiteitä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi koulussa ovat esimerkiksi:
- toisinaan toteutettava oppilaiden oma tunti, jolloin voi vapaavalintaisesti tehdä sitä ainetta, joka on hankala / josta on jäänyt jälkeen tms.
- teemavälituntien ohjelma
- pari- ja ryhmätöiden lisääminen
- mahdollisuus päättää omista läksyistä toisinaan
- lisää yhdessä tekemistä
Oppilaiden näkemyksiä yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon edistämiseksi päivitetään joka toinen vuosi (2022, 2024…) tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn ja luokkatunneilla ilmenneiden ehdotusten pohjalta.
Tiedottaminen
Suunnitelmasta tiedotetaan opettajia ja henkilökuntaa vuosisuunnitelman laatimisen yhteydessä ja henkilökuntakokouksissa. Suunnitelmasta tiedotetaan oppilaita oppilaskunnan hallituksen kautta mm. luokkatunneilla ja huoltajia vuosisuunnitelman päivittämisen yhteydessä.
Vastuutaho
Toimenpiteiden toteuttamisesta vastaavat yhteisvastuullisesti koulun opettajat ja rehtori.
Tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden toteutumista arvioidaan ja seurataan Yli-Maarian koulussa seuraavilla tavoilla:
- Yhdenvertaisuuskysely toteutetaan joka toinen vuosi. Seuraavan kerran syksyllä 2024.
- Yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista seurataan ja arvioidaan uuden yhdenvertaisuuskyselyn tulosten käsittelyn yhteydessä.
- Tavoitteiden toteutumisen seurantaan käytetään lisäksi Kiva-koulun arviointimateriaalia sekä koulun omaa kouluturvallisuuteen, -viihtyvyyteen ja – hyvinvointiin liittyvää kyselyä. Tuloksia käsitellään koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä (KOR) ja henkilöstökokouksissa.
- Tavoitteiden toteutumisesta keskustellaan kevätlukukauden lopussa koulun yhteisöllisessä oppilashuoltoryhmässä (KOR), henkilöstö- ja oppilaskuntakokouksissa sekä luokkatunneilla.