Peruskoulun ja Yli-Maarian koulun yhteiset kehittämistavoitteet 2025-2026:
HYVINVOINTI, PERUSTAIDOT JA MONIKIELISYYS SEKÄ TURVALLISUUS
HYVINVOINTI
Koulun omat tavoitteet:
• Hyvinvoiva ja osaava henkilöstö
• Koulun kohdentama resurssi edistää hyvinvointia
• Opetusryhmät ovat joustavia
• Koulun aikuiset pysähtyvät kohtaamaan
• Jokainen oppilas kokee kuuluvansa luokkayhteisöön
• Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu on kiinteä osa luokan toimintaa
• Oppitunnit sisältävät toiminnallisuutta
Mitä koulu tekee?
• Jaettu johtajuus näkyy arjessa:
Koulussa on eri työryhmiä varmistamaan tuen ja hyvin-voinnin tasaisen jakautumisen koulun sisällä. Tiimit ja vastuuhenkilöt sekä tehtäväkuvaukset esitelty ao. taulukossa ”Koulun kehittämisstrategian toteutumisen tueksi lv 2025-2026 on perustettu seuraavat ryhmät ja nimetty vastuuhenkilöt ”.
• Koulu kannustaa henkilöstöä kouluttautumaan ja jakamaan omaa osaamistaan.
• Koko henkilöstön yhteissuunnitteluaikaa koordinoidaan tavoitteiden mukaisesti.
• Yhteistyö aktiivista koulunuorisotyöntekijän ja kouluväen kanssa
• Yhteisöllinen oppilashuolto ja Varpe. Varha ja pedagoginen tiimi muodostavat yhdessä Varpen, jo-ka tarjoaa opettajille viikoittain konsultatiivista tukea.
• Koulun johtaminen pohjautuu analysoituun koulusta kerättyyn tietoon
• Pitkien poissaolojen hallinta ja ennaltaehkäisy •
Miten henkilökunta edistää asiaa?
Hyvinvoiva henkilöstö edistää myös oppilaiden hyvinvointia koulussa. Jokainen huolehtii aktiivisesti työpäivästä palautumisesta, seuraa omaa jaksamistaan ja hakeutuu tarvittaessa työterveys-huollon palveluihin.
• Oppitunneilla selkeä struktuuri, työrauha, yhteiset toimintatavat ja sopivassa määrin toiminnallisuutta.
• Jokainen osaltaan rakentaa sanoin ja teoin myönteistä työilmapiiriä.
• Yhteisopettajuuden ja yhteistyön lisääminen (mm. oppilashuolto, lapsiperhesosiaalityö).
• Oppilaiden koululäsnäoloa seurataan ja toimitaan poissaoloihin puuttumisen mallin mukaisesti.
• Vahvistetaan oppilaan kouluun kiinnittymistä ja ryhmäytymistä. Kuukausittain pidetään oman luokan tunnit (LUTU-tunti) kaikilla luokka-asteilla.
• Välituntiaktivointi; välineet, teemavälkät
• Liikunnallinen teemapäivä
• Pulssihetket oppitunneille
Miten asia näkyy oppilaalla?
• Oppimisympäristö on huolehtiva ja turvallinen.
• Oppilashuolto toimii aktiivisesti ja ennaltaehkäisevästi.
• Koulunuorisotyöntekijä mukana koulupäivissä (5-9 lk).
• Oppitunneilla selkeä struktuuri, työrauha, yhteiset toimintatavat ja sopivassa määrin toiminnallisuutta.
• Teemalliset välitunnit ja oppituntien aikataulutus
• Välituntiaktivointi;
Välkkistoiminta ja Spin-oppilaat
välineet, teemavälkät,
Välkkiskoulutusta 5. lk
pitkävälkillä liikunnalliset pelit ja leikit sekä harrastusesittelyt
Liikunnallinen teemapäivä
Pulssihetket oppitunneille
• Kuukausittain pidetään oman luokan tunnit (LUTU-tunti) kaikilla luokka-asteilla.
• Kerhot
Miten oppilas edistää asiaa?
• Oppilas huolehtii osaltaan, että jokainen oppilas kokee kuuluvansa luokkayhteisöön.
• Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja tasa-arvosuunnitelmaa.
• Oppilas käy säännöllisesti koulua.
• Oppilas huolehtii koulupäivästä palautumisestaan, seuraa omaa jaksamistaan ja hakeutuu tarvittaessa oppilas-huollon palveluihin.
• Arjen valinnat;
terveellinen aamupala, koulumatkat pyöräillen/kävellen, riittävä yöuni
Miten todennetaan, onko tavoitteeseen päästy?
Kyselyt, haastattelut:
· Toteutetaan oppilaiden koululäsnäolon systemaattista seurantaa ja vahvistetaan oppilaan kouluun kiinnittymistä.
Koulun oma hyvinvointikysely (syyslukukauden puolivälissä)
MOVE-testit (5. ja 8. luokille syys-lukukauden alussa)
Turun harrastuskysely
• Luokat 5, 6, 8 ja 9 vastaavat 14.8.–5.9. välisenä ai-kana
• Luokat 1, 2, 3, 4 ja 7 vastaavat 8.9.–6.10. välisenä aikana
Kouluterveyskyselyt
Jatkuva observointi
Palautteet oppilailta, huoltajilta, koulunuorisotyöntekijältä ja oppilashuollosta.
PERUSTAIDOT JA MONIKIELISYYS
Koulun omat tavoitteet:
OPS: Koululaiseksi kasvaminen 1-2 lk
– Myönteinen minäkäsitys oppijana ja koululaisena
OPS: Oppijana kehittyminen 3-6 lk
– Oppimaan oppimisen taidot
– Omien opiskelutapojen ja – taitojen tunnistaminen ja kehittäminen
OPS: Yhteisön jäsenenä kasvaminen 7-9 lk
Ohjataan oman kehityksensä ymmärtämiseen ja rohkaistaan itsensä hyväksymiseen sekä vastuunottoon itsestä ja omista opinnoista, kavereista ja lähiympäristöstä.
Henkilöstön ammattitaito ajantasalla;
opetus ja arviointi
oppilaan tuen uudistus
ryhmänhallintaidot
Koulun kohdentama resurssi edistää oppimista. Resurssit käytetään suunnitelmallisesti ja tehokkaasti; resurssisopettajuus, ryhmä – ja oppilaskohtaiset kohtaiset tukitunnit, koulunkäynninohjaajat, erityisopetus, kielellinen tukitunti, S2 ja OMO
Jokaisen lapsen lukutaito vahvistuu.
Kielitietoinen opetus
Mitä koulu tekee?
• Koulun kohdentama resurssi edistää oppimista. Resurssit käytetään suunnitelmallisesti ja tehokkaasti; resurssisopettajuus, ryhmä – ja oppilaskohtaiset kohtaiset tukitunnit, koulunkäynninohjaajat, erityisopetus, kielellinen tukitunti, S2 ja OMO
• Vahvistetaan ryhmäkohtaista tukea kiinnittämällä huomioita oppitunnin struktuuriin, kielitietoiseen opettamiseen sekä lisäresurssien suunnitelmalliseen käyttöön.
• Lukutaidon testaaminen ja sen perusteella annettavat tukitoimet. Lisätään vanhempien tietoisuutta lapsen lukutaidon tasosta. 3. ja 6. lk lukutestaus/Turun kaupunki, ja lukutestejä mahdollisesti myös muille luokka-asteille.
• Tuetaan maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten kielenoppimista
• Tarjotaan monipuolisesti valinnaisaineita
• Koulun johtaminen pohjautuu analysoituun koulusta kerättyyn tietoon
Miten henkilökunta edistää asiaa?
• Hyödynnetään tutkimus- ja testituloksia ryhmä- ja oppilaskohtaisen tuen suunnittelussa.
• Lukutaidon testaaminen (mm. FUNA) ja sen perusteella tukitoimet. Lisätään vanhempien tietoisuutta lapsen lukutaidon tasosta.
• Opettajat/ tiimit jakavat opetusresurssia oppilaiden ja ryhmien tuentarpeen mukaan.
• Kielitietoinen opetus on hyvän opetuksen lähtökohtana.
– Vanhempainillassa keskustellaan peruskoulun tavoitteista:
Koululaiseksi kasvaminen 1-2 lk
– Myönteinen minäkäsitys oppijana ja koululaisena
– Valmiudet myöhempää työskentelyä ja oppimista varten
-Lukutaito
Oppijana kehittyminen 3-6 lk
– Oppimaan oppimisen taidot
Omien opiskelutapojen ja – taitojen tunnistaminen ja kehittäminen
Yhteisön jäsenenä kasvaminen 7-9 lk
Ohjataan oman kehityksensä ymmärtämiseen ja rohkaistaan itsensä hyväksymiseen sekä vastuun-ottoon itsestä ja omista opinnoista, kavereista ja lähiympäristöstä.
• Tehdään arviointi läpinäkyväksi oppilaille ja huoltajille
linkki: https://blog.edu.turku.fi/ylimaaria/opiskelu/arviointi/
Miten asia näkyy oppilaalla?
• Lukutaidon ja opetussuunnitelman tavoitteet tehty oppilaille näkyviksi. Oppilas ja huoltaja tietävät, mistä löytää opetussuunnitelman
linkki: Opetussuunnitelma – Yli-Maarian koulu
ja arviointikriteerit
linkki: Arviointi – Yli-Maarian koulu
• Opetus ja arviointi on laadukasta.
• Oppilas saa riittävästi tukea koulunkäyntiin.
Miten oppilas edistää asiaa?
• Oppilas huolehtii omasta koulunkäynnistään ja ottaa vastuuta ikätasolle sopivalla tavalla.
Miten todennetaan, onko tavoitteeseen päästy?
• Kyselyt ja tutkimukset 2025-2026:
Kaupungin kyselyt:
TVT-kartoitus Oppika – luokat 2, 5 ja 8 (kevät 2026)
Oppimisen arviointi:
Oppimisen arviointia tehdään ensi lukuvuodesta alkaen FUNA ja ViLLEn avulla 3. ja 6. luokan oppi-laille lukutaidon ja matematiikan osalta.
• Katsomusaineiden oppimistulosten arviointi perusopetuksen 9. vuosiluokalla, huhtikuu 2026
• Historian ja yhteiskunta-opin arviointi perusopetuksen 9. luokalla, huhtikuu 2026
• Sosiaalinen yhteenkuuluvuus -tutkimushanke perusopetuksen 9. luokalla, alkusyksy 2025
• Kansainvälinen lasten lukutaitotutkimus, 4. lk, maalis-huhtikuu 2026
TURVALLISUUS
Koulun omat tavoitteet:
• Fyysinen, psyykkinen ja turvallinen arki
• Kaikki vuorovaikutus perustuu kunnioittavaan kohtaamiseen
• Koulun arki on kiireetöntä
Mitä koulu tekee?
• Koko henkilöstön säännölliset poistumis- ja sisääntuloharjoitukset
• Yhteiset käytänteet ja pelisäännöt vaaratilanteita varten
Tavoitteena tehdä koulun YHTA-suunnitelma tutuksi ja päästä siinä asetettuihin tavoitteisiin.
Linkki suunnitelmaan: https://blog.edu.turku.fi/ylimaaria/opetus/yhdenvertaisuus-ja-tasa-arvosuunnitelma/
• Koko koulun yhteinen monialainen oppimiskokonaisuus (MOK) koko koulussa Suvaitsevaisuus ja yhdenvertaisuus.
• Koulun johtaminen pohjautuu analysoituun koulusta kerättyyn tietoon
• Jaettu johtajuus (johtoryhmä, vastuuopettajat, tiimit) näkyy arjessa.
• Hyvä ja säännöllinen yhteistyö huoltajien ja vanhempainyhdistyksen kanssa
Miten henkilökunta edistää asiaa?
• Koko yhtenäiskoulun henkilökunta sitoutuu yhteisiin järjestyssääntöihin linkki: Järjestyssäännöt – Yli-Maarian koulu
ja tavoitteisiin sekä käytänteisiin.
• Pyritään ennakoimalla edistämään turvallista arkea.
• Pelastussuunnitelman(pelsu) vuosittainen lukeminen
• SecApp ja henkilökuntaisen puhelimen hyödyntäminen turvallisuuden tukena
• Luodaan hyvä oppitunnin struktuuri ja varmistetaan työrauha.
• Vahvistetaan ryhmänhallintaitoja.
• Hyvä ja säännöllinen yhteistyö huoltajien kanssa
Miten oppilas edistää asiaa?
Oppilas käyttäytyy muita kiusaamatta ja syrjimättä. Oppilas käyttäytyy siten, ettei vaaranna muiden oppilaiden ja kouluyhteisön turvallisuutta tai terveyttä (PoL § 35)
Oppilaat sitoutuvat yhteisiin järjestyssääntöihin linkki: Järjestyssäännöt – Yli-Maarian koulu tavoitteisiin sekä käytänteisiin.
Miten asia näkyy oppilaalla?
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvosuunnitelman (YHTA) pääteemoina
• työrauha
• opiskelu ja oppiminen
• oppilaiden osallisuus
• toisen kunnioittaminen
Monialaisena oppimiskokonaisuutena (MOK) koko koulussa Suvaitsevaisuus ja yhdenvertaisuus.
Koulun arki on kiusaamisesta vapaata ja kiusaamiseen puututaan. Koulussa toimii mm. KiVa-tiimi ja oppitunneilla säännöllisesti KiVa-tunnit. Lisäksi oppilaille teetetään KiVa-kyselyt vuosittain.
Miten todennetaan, onko tavoitteeseen päästy?
• KiVa- tiimin toiminta näkyväksi myös henkilökunnalle, huoltajille ja oppilaille.
• Rehtori tekee työturvallisuusilmoituksista koonnin puolivuosittain, ja se käsitellään henkilöstön kanssa tavoitteena ennaltaehkäistä riskejä ja kehittää toimintatapoja.
• Jatkuva observointi sekä kyselyt.