Kehittämistavoitteet

Lukuvuoden 2024-2025 aikana tavoitteena on vahvistaa hyvinvointia, lukemista, liikkumista sekä kodin ja koulun yhteistyötä. 

Peruskoulun ja Yli-Maarian koulun yhteiset kehittämistavoitteet 2024-2025

Strategisten keihäänkärkien
toimeenpanosuunnitelma 2024-2025
Miten rehtori
edistää asiaa? 
Miten opettaja ja
muu henkilökunta
edistää asiaa? 
Miten oppilas edistää
asiaa? Miten asia
näkyy oppilaalla? 
Miten todennetaan,
onko tavoitteeseen
päästy? (mittari) 
Hyvinvointi:

· Toteutetaan oppilaiden koululäsnäolon systemaattista seurantaa ja vahvistetaan oppilaan kouluun kiinnittymistä. ​

·  Toteutetaan kuntatasoinen MOK-hyvinvointiviikko (tunne- ja vuorovaikutustaidot, arjen taitojen hallinta). ​

·  Vahvistetaan yleistä tukea kiinnittämällä huomioita oppitunnin struktuuriin ja henkilöstön ryhmänhallintaitojen vahvistamiseen.  ​

·  Lisätään kouluruokailu yhdeksi hyvinvoinnin merkitystekijäksi koulutuksin ja osallisuutta lisäämällä.  ​

·  Esim. ruokaraati, tietoiskut oppilaille ja vanhemmille. ​

·  Vahvistetaan viestinnällä avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. ​

Tehtäväkuvaukset ovat selkeät.

Jaettu johtajuus ( johtoryhmä, vastuuopettajat, tiimit) näkyy arjessa.

Koko henkilöstön yhteissuunnitteluajan  koordinointi tavoitteiden mukaisesti.

Pitkien poissaolojen hallinta ja ennaltaehkäisy

Työn hallinnan ja työyhteisötaitojen tukeminen

– kehittämistiimit

– koulutus

Oppilaiden koululäsnäolon seuranta ja vahvistetaan oppilaan kouluun kiinnittymistä ja ryhmäytymistä. ​Vahvistetaan yleistä tukea kiinnittämällä huomioita oppitunnin struktuuriin, henkilöstön ryhmänhallintaitojen vahvistamiseen ja työrauhan ylläpitämiseen.  ​

Monialaisena oppimiskokonaisuutena (MOK) koko koulussa: 1. Hyvinvointi 2. Suvaitsevaisuus ja yhdenvertaisuus. Hyvinvointitekijät (säännöllinen arkirytmi, lepo, uni, liikunta ja ravinto) kulkevat läpi lukuvuoden koulun arjessa;  eri oppitunneilla, teemapäivinä ja tapahtumissa. Lisäksi kouluruokailun vaikutusta oppilaiden  hyvinvointiin  korostetaan koulutuksin ja osallisuutta lisäämällä.  ​Esim. ruokaraati, tietoiskut oppilaille ja vanhemmille. ​

Työstä / koulupäivästä palautuminen

Kehittämisryhmät ja tiimit, KiVa-koulu

Teemalliset välitunnit ja aikataulutus

Yhteisopettajuuden ja yhteistyön lisääminen (mm. oppilashuolto, lapsiperhesosiaalityö). YMA –henkilöstön yhteissuunnitteluajan käyttö

Vahvistetaan viestinnällä avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Tiedotuskanavat (kotisivut, facebook, instagram, info-TV ja Wilma) aktiivisesti käytössä.

Miten oppilas edistää asiaa: 

Oppilas käyttäytyy muita kiusaamatta ja syrjimättä. Oppilas käyttäytyy siten, ettei vaaranna muiden oppilaiden ja kouluyhteisön turvallisuutta tai terveyttä (PoL § 35)

Yhdenvertaisuus ja tasa-arvosuunnitelman mukaisesti

  • työrauha
  • opiskelu ja oppiminen
  • oppilaiden  osallisuus
  • toisen kunnioittaminen

Miten asia
näkyy oppilaalla:

Oppimisympäristö on huolehtiva ja turvallinen.

Oppilashuolto toimii aktiivisesti ja ennaltaehkäisevästi.

Toimitaan poissaoloihin puuttumisen mallin mukaisesti

Kerhot

Kyselyt, haastattelut:

Laatukysely (kevät 2025)​

Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus –kysely (syksy 2024) ​

Koulun oma hyvinvointikysely (syksy 2024) ​

Lukeminen:

Osana lukutaitostrategiaa 2030 suunnitellaan ja otetaan käyttöön työkalu, jolla seurataan oppilaiden lukutaidon kehittymistä ja luetun ymmärtämistä. ​

Tuen strategian mukaisesti laaditaan tulosten pohjalta toteutettavat tuen interventiot sekä niiden vaikuttavuuden arvioinnin välineet. ​

Huomioidaan ensikielen vaikutus oppilaan lukemisen taitojen tukemisessa ​ ​

– Jaettu johtajuus ( johtoryhmä, vastuuopettajat, tiimit) näkyy arjessa.

– koulutus

-resurssien jakaminen (kko, ela, kietu, S2, OMO, luokka- , kietu-  ja tukitunnit)

– Kodin ja koulun päivässä yhtenä keskeisenä teemana

– Kirjailijavieraita koululle

– Kirjavinkkausta ja kirjastoon tutustuminen

– Vanhempainillassa keskustellaan lukemisesta ja lukutaidon kriteereistä

– Järjestetään lukuvälkkiä ja lukukilpailua,

– Tehdään lukeminen ”näkyväksi”; aikuiset & lapset lukevat yhdessä.

– Lukutapahtumien markkinointi

– Lukutaidon testaaminen ja sen perusteella tukitoimet. Lisätään vanhempien tietoisuutta lapsen lukutaidon tasosta. 3. ja 6. lk lukutestaus/Turun kaupunki, ja lukutestejä mahdollisesti myös muille luokka-asteille.(vrt. Luenpa / Loimaa)

Lukutaidon tavoitteet oppilaille näkyviksi FUNA-testit 3. ja 6. lk, (Lukutestit kuten Allu-testit eri vuosiluokilla paitsi 3. ja 6. lk)

Jatkuva observointi sekä kyselyt.

Liikkuminen:

Vahvistetaan oppilaiden liikkumista kouluarjessa.

Koulupäivän sisään suunnitellaan toimintatapa, joka liikuttaa oppilaita eri muodoissa.

-Jaettu johtajuus (johtoryhmä, vastuuopettajat, tiimit) näkyy arjessa.

– koulutus

– Välituntiaktivointi; välineet, teemavälkät

– Välkkiskoulutusta 5. lk

– luokille 1-6 yhteinen liikuntatuokio viikottain esim. yhteinen kävelylenkki

– Alakoulun pitkävälkkä mahdollistaa liikunnalliset pelit ja leikit sekä harrastusesittelyt

– Liikunnallinen teemapäivä

– Pulssihetket oppitunneille

– Tehdään liikkuminen  ”näkyväksi”; aikuiset & lapset liikkuvat yhdessä. Säännöllinen yhteinen liikuntahetki muun liikunnanopetuksen ohella.

Miten oppilas edistää asiaa: 

– Välkkistoiminta ja Spin-oppilaat

– Arjen valinnat; koulumatkat pyöräillen/kävellen

– Kampanjat arkiliikunnan lisäämiseksi

Miten asia
näkyy oppilaalla:

– Alakoulun pitkävälkkä mahdollistaa liikunnalliset pelit ja leikit

– Liikunnallinen teemapäivä

– Pulssihetket oppitunneille

MOVE-testit

Jatkuva observointi sekä kyselyt            (esim. Koulun oma hyvinvointikysely)

Koulun ja kodin välinen yhteistyö Vahvistetaan viestinnällä avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.

Yhteistyöfoorumit: vanhempainillat, kodin ja koulun päivä, yhteistyö vanhempainyhdistyksen kanssa

tavoitettavuus

tiedottaminen

Vahvistetaan viestintää ja avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.

Vanhempainillat

Vanhempainyhdistys

Kodin ja koulun päivä la 28.9.2024

Kysely huoltajille hyvinvoinnista yms.

Vanhempainvartit/ arviointikeskustelut/nivelvaiheyhteistyö

Otetaan vanhemmat mukaan ideoimaan, kuinka vanhemmat voisivat osallistua kouluarkeen ja koulun kehittämiseen.

Koulu + koti = oppilaan hyvinvointi Kunta 10 -laatuarviointi

Keskustelut henkilöstön ja vanhempainyhdistyksen kanssa

Koulun kehittämisstrategian toteutumisen tueksi lv 2024-2025 on perustettu seuraavat ryhmät ja nimetty vastuuhenkilöt:

tehtävä henkilö
Luaste-tiimin veturi ( = johtoryhmä) MOI: Heli Santavuori, 1-2 lk Suvi Lehtomäki, 3-4 lk Tiina Tähtikari, 5-6 lk Elina Nokka, 7.lk Otso Oksi, 8. lk Karoliina Hulmi, 9.lk  Juuso Vuorinen / 6.8.-31.10.24 Santeri Paajanen, vastuuopettaja Eeva Rantanen
KIVA-koulu Melina Piispanen, Lauri Mäkinen, Eeva Vairio, Taija Impilä, Jutta Kaasalainen, Heli Santavuori (MOI) ja Tuomas Nummela
Tiedotuskanavat: kotisivut, facebook, instagram, info-TV Ella Rantala ja Melina Piispanen
Tukioppilasohjaaja (painotus 7. lk) Inka Paajanen ja Heidi Gustafsson
Välituntitoiminta sisällä (Ypsilon) Olli Suorlahti ja Melina Piispanen
Järjestelytiimi YPS (varastot,GSM-tila) Jaana Hämäläinen ja Sari Niskanen
Välituntiliikunnan kehittäminen Santeri Paajanen ja Meija Pakkala/ Ypsilon ja Jesse Saarinen/ Moisio
HyMi-opet (henkilöstön hyvinvoinnin tukeminen) Taija Impilä, Melina Piispanen ja Tiina Tähtikari
Valinnaisaineet -kehittämistyö: prosessien kehittäminen ja valintaprosessin toteuttaminen (4-6 lk ja 7-9 lk) Eeva Rantanen, Mika Rantanen, Jaana Hämäläinen, Heli Santavuori ja Tiina Tähtikari
”Hyvinvointi-lähetit” aihepiirinä lukeminen, liikkuminen ja hyvinvointi  Maarit Kostiander, Sari Niskanen ja Nelli Nevalainen
Pedagogiset tikapuut YMAssa Eeva Rantanen, Tiina Rahikkala ja Maarit Kostiander
TVT-vastaava Tähtikari Tiina Ypsilon 1-6 lk, Harri Bläuer ja Mika Rantanen yläkoulu, Tommi Rantanen Moision yksikkö
oppilaskuntatyö Heli Santavuori Moision yksikkö, Demi Blom Ypsilon ja Sofia Aho Ypsilon
turvallisuusvastuu Matti Mäkivaara Ypsilon ja Tommi Rantanen Moision yksikkö
Pedagoginen TVT-tuki Tiina Tähtikari ja Tommi Rantanen
Pedagoginen tiimi erityisopettajat, opinto-ohjaaja ( 7.-9. lk ) ja rehtorit
Kerhotoiminnan yhdyshenkilö, Liikkuva koulu -yhdysopettaja Melina Piispanen ja Santeri Paajanen
Koululiikunnanohjaus 1-6lk: Taija Impilä (YPS) ja Jesse Saarinen (MOI),  7-9 lk  Santeri Paajanen ja Meija Pakkala
Etsivä harrastustoiminta ja Harrastamisen Turun malli Melina Piispanen ja Santeri Paajanen