Lukuvuoden 2024-2025 aikana tavoitteena on vahvistaa hyvinvointia, lukemista, liikkumista sekä kodin ja koulun yhteistyötä.
Peruskoulun ja Yli-Maarian koulun yhteiset kehittämistavoitteet 2024-2025
Strategisten keihäänkärkien toimeenpanosuunnitelma 2024-2025 |
Miten rehtori edistää asiaa? |
Miten opettaja ja muu henkilökunta edistää asiaa? |
Miten oppilas edistää asiaa? Miten asia näkyy oppilaalla? |
Miten todennetaan, onko tavoitteeseen päästy? (mittari) |
Hyvinvointi:
· Toteutetaan oppilaiden koululäsnäolon systemaattista seurantaa ja vahvistetaan oppilaan kouluun kiinnittymistä. · Toteutetaan kuntatasoinen MOK-hyvinvointiviikko (tunne- ja vuorovaikutustaidot, arjen taitojen hallinta). · Vahvistetaan yleistä tukea kiinnittämällä huomioita oppitunnin struktuuriin ja henkilöstön ryhmänhallintaitojen vahvistamiseen. · Lisätään kouluruokailu yhdeksi hyvinvoinnin merkitystekijäksi koulutuksin ja osallisuutta lisäämällä. · Esim. ruokaraati, tietoiskut oppilaille ja vanhemmille. · Vahvistetaan viestinnällä avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. |
Tehtäväkuvaukset ovat selkeät.
Jaettu johtajuus ( johtoryhmä, vastuuopettajat, tiimit) näkyy arjessa. Koko henkilöstön yhteissuunnitteluajan koordinointi tavoitteiden mukaisesti. Pitkien poissaolojen hallinta ja ennaltaehkäisy Työn hallinnan ja työyhteisötaitojen tukeminen – kehittämistiimit – koulutus |
Oppilaiden koululäsnäolon seuranta ja vahvistetaan oppilaan kouluun kiinnittymistä ja ryhmäytymistä. Vahvistetaan yleistä tukea kiinnittämällä huomioita oppitunnin struktuuriin, henkilöstön ryhmänhallintaitojen vahvistamiseen ja työrauhan ylläpitämiseen.
Monialaisena oppimiskokonaisuutena (MOK) koko koulussa: 1. Hyvinvointi 2. Suvaitsevaisuus ja yhdenvertaisuus. Hyvinvointitekijät (säännöllinen arkirytmi, lepo, uni, liikunta ja ravinto) kulkevat läpi lukuvuoden koulun arjessa; eri oppitunneilla, teemapäivinä ja tapahtumissa. Lisäksi kouluruokailun vaikutusta oppilaiden hyvinvointiin korostetaan koulutuksin ja osallisuutta lisäämällä. Esim. ruokaraati, tietoiskut oppilaille ja vanhemmille. Työstä / koulupäivästä palautuminen Kehittämisryhmät ja tiimit, KiVa-koulu Teemalliset välitunnit ja aikataulutus Yhteisopettajuuden ja yhteistyön lisääminen (mm. oppilashuolto, lapsiperhesosiaalityö). YMA –henkilöstön yhteissuunnitteluajan käyttö Vahvistetaan viestinnällä avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä. Tiedotuskanavat (kotisivut, facebook, instagram, info-TV ja Wilma) aktiivisesti käytössä. |
Miten oppilas edistää asiaa:
Oppilas käyttäytyy muita kiusaamatta ja syrjimättä. Oppilas käyttäytyy siten, ettei vaaranna muiden oppilaiden ja kouluyhteisön turvallisuutta tai terveyttä (PoL § 35) Yhdenvertaisuus ja tasa-arvosuunnitelman mukaisesti
Miten asia Oppimisympäristö on huolehtiva ja turvallinen. Oppilashuolto toimii aktiivisesti ja ennaltaehkäisevästi. Toimitaan poissaoloihin puuttumisen mallin mukaisesti Kerhot |
Kyselyt, haastattelut:
Laatukysely (kevät 2025) Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus –kysely (syksy 2024) Koulun oma hyvinvointikysely (syksy 2024) |
Lukeminen:
Osana lukutaitostrategiaa 2030 suunnitellaan ja otetaan käyttöön työkalu, jolla seurataan oppilaiden lukutaidon kehittymistä ja luetun ymmärtämistä. Tuen strategian mukaisesti laaditaan tulosten pohjalta toteutettavat tuen interventiot sekä niiden vaikuttavuuden arvioinnin välineet. Huomioidaan ensikielen vaikutus oppilaan lukemisen taitojen tukemisessa |
– Jaettu johtajuus ( johtoryhmä, vastuuopettajat, tiimit) näkyy arjessa.
– koulutus -resurssien jakaminen (kko, ela, kietu, S2, OMO, luokka- , kietu- ja tukitunnit) |
– Kodin ja koulun päivässä yhtenä keskeisenä teemana
– Kirjailijavieraita koululle – Kirjavinkkausta ja kirjastoon tutustuminen – Vanhempainillassa keskustellaan lukemisesta ja lukutaidon kriteereistä – Järjestetään lukuvälkkiä ja lukukilpailua, – Tehdään lukeminen ”näkyväksi”; aikuiset & lapset lukevat yhdessä. – Lukutapahtumien markkinointi – Lukutaidon testaaminen ja sen perusteella tukitoimet. Lisätään vanhempien tietoisuutta lapsen lukutaidon tasosta. 3. ja 6. lk lukutestaus/Turun kaupunki, ja lukutestejä mahdollisesti myös muille luokka-asteille.(vrt. Luenpa / Loimaa) |
Lukutaidon tavoitteet oppilaille näkyviksi | FUNA-testit 3. ja 6. lk, (Lukutestit kuten Allu-testit eri vuosiluokilla paitsi 3. ja 6. lk)
Jatkuva observointi sekä kyselyt. |
Liikkuminen:
Vahvistetaan oppilaiden liikkumista kouluarjessa. Koulupäivän sisään suunnitellaan toimintatapa, joka liikuttaa oppilaita eri muodoissa. |
-Jaettu johtajuus (johtoryhmä, vastuuopettajat, tiimit) näkyy arjessa.
– koulutus |
– Välituntiaktivointi; välineet, teemavälkät
– Välkkiskoulutusta 5. lk – luokille 1-6 yhteinen liikuntatuokio viikottain esim. yhteinen kävelylenkki – Alakoulun pitkävälkkä mahdollistaa liikunnalliset pelit ja leikit sekä harrastusesittelyt – Liikunnallinen teemapäivä – Pulssihetket oppitunneille – Tehdään liikkuminen ”näkyväksi”; aikuiset & lapset liikkuvat yhdessä. Säännöllinen yhteinen liikuntahetki muun liikunnanopetuksen ohella. |
Miten oppilas edistää asiaa:
– Välkkistoiminta ja Spin-oppilaat – Arjen valinnat; koulumatkat pyöräillen/kävellen – Kampanjat arkiliikunnan lisäämiseksi Miten asia – Alakoulun pitkävälkkä mahdollistaa liikunnalliset pelit ja leikit – Liikunnallinen teemapäivä – Pulssihetket oppitunneille |
MOVE-testit
Jatkuva observointi sekä kyselyt (esim. Koulun oma hyvinvointikysely) |
Koulun ja kodin välinen yhteistyö | Vahvistetaan viestinnällä avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.
Yhteistyöfoorumit: vanhempainillat, kodin ja koulun päivä, yhteistyö vanhempainyhdistyksen kanssa tavoitettavuus tiedottaminen |
Vahvistetaan viestintää ja avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä.
Vanhempainillat Vanhempainyhdistys Kodin ja koulun päivä la 28.9.2024 Kysely huoltajille hyvinvoinnista yms. Vanhempainvartit/ arviointikeskustelut/nivelvaiheyhteistyö Otetaan vanhemmat mukaan ideoimaan, kuinka vanhemmat voisivat osallistua kouluarkeen ja koulun kehittämiseen. |
Koulu + koti = oppilaan hyvinvointi | Kunta 10 -laatuarviointi
Keskustelut henkilöstön ja vanhempainyhdistyksen kanssa |
Koulun kehittämisstrategian toteutumisen tueksi lv 2024-2025 on perustettu seuraavat ryhmät ja nimetty vastuuhenkilöt:
tehtävä | henkilö |
Luaste-tiimin veturi ( = johtoryhmä) | MOI: Heli Santavuori, 1-2 lk Suvi Lehtomäki, 3-4 lk Tiina Tähtikari, 5-6 lk Elina Nokka, 7.lk Otso Oksi, 8. lk Karoliina Hulmi, 9.lk Juuso Vuorinen / 6.8.-31.10.24 Santeri Paajanen, vastuuopettaja Eeva Rantanen |
KIVA-koulu | Melina Piispanen, Lauri Mäkinen, Eeva Vairio, Taija Impilä, Jutta Kaasalainen, Heli Santavuori (MOI) ja Tuomas Nummela |
Tiedotuskanavat: kotisivut, facebook, instagram, info-TV | Ella Rantala ja Melina Piispanen |
Tukioppilasohjaaja (painotus 7. lk) | Inka Paajanen ja Heidi Gustafsson |
Välituntitoiminta sisällä (Ypsilon) | Olli Suorlahti ja Melina Piispanen |
Järjestelytiimi YPS (varastot,GSM-tila) | Jaana Hämäläinen ja Sari Niskanen |
Välituntiliikunnan kehittäminen | Santeri Paajanen ja Meija Pakkala/ Ypsilon ja Jesse Saarinen/ Moisio |
HyMi-opet (henkilöstön hyvinvoinnin tukeminen) | Taija Impilä, Melina Piispanen ja Tiina Tähtikari |
Valinnaisaineet -kehittämistyö: prosessien kehittäminen ja valintaprosessin toteuttaminen (4-6 lk ja 7-9 lk) | Eeva Rantanen, Mika Rantanen, Jaana Hämäläinen, Heli Santavuori ja Tiina Tähtikari |
”Hyvinvointi-lähetit” aihepiirinä lukeminen, liikkuminen ja hyvinvointi | Maarit Kostiander, Sari Niskanen ja Nelli Nevalainen |
Pedagogiset tikapuut YMAssa | Eeva Rantanen, Tiina Rahikkala ja Maarit Kostiander |
TVT-vastaava | Tähtikari Tiina Ypsilon 1-6 lk, Harri Bläuer ja Mika Rantanen yläkoulu, Tommi Rantanen Moision yksikkö |
oppilaskuntatyö | Heli Santavuori Moision yksikkö, Demi Blom Ypsilon ja Sofia Aho Ypsilon |
turvallisuusvastuu | Matti Mäkivaara Ypsilon ja Tommi Rantanen Moision yksikkö |
Pedagoginen TVT-tuki | Tiina Tähtikari ja Tommi Rantanen |
Pedagoginen tiimi | erityisopettajat, opinto-ohjaaja ( 7.-9. lk ) ja rehtorit |
Kerhotoiminnan yhdyshenkilö, Liikkuva koulu -yhdysopettaja | Melina Piispanen ja Santeri Paajanen |
Koululiikunnanohjaus | 1-6lk: Taija Impilä (YPS) ja Jesse Saarinen (MOI), 7-9 lk Santeri Paajanen ja Meija Pakkala |
Etsivä harrastustoiminta ja Harrastamisen Turun malli | Melina Piispanen ja Santeri Paajanen |