Suomalais-venäläiset luokat

Suomalais-venäläisten luokkien lukuvuosi käynnistyi jälleen ensimmäisen kellonsoiton juhlalla. Uudet ekaluokkalaiset kulkivat pihalle isompien oppilaiden muodostamassa kunniakujassa aplodien saattelemana. Heille laulettiin lauluja ja annettiin onnittelukortit. Lopuksi leikittiin yhdessä pihaleikkejä.

Koronapandemia löi leimansa tähänkin kouluvuoteen, eikä monia aikaisemmilta vuosilta tuttuja tapahtumia kuten syksyn taidepajoja tai naistenpäivän juhlaa voitu järjestää. Uutta toimintaa alettiin kuitenkin kehitellä rajoitusten puitteissa. Lopulta onnistuttiin järjestämään etäyhteyksin kokonaan uudenlaista toimintaa.

Syyskuussa Turun päivänä juhlittiin Turun kaupungin ja Pietarin kaupungin koulun 204 ystävyystoiminnan 30-vuotispäivää. Kahdeksannen luokan oppilaat osallistuivat juhlaan etänä. Tilaisuuden alussa Turun sivistystoimialan johtaja Timo Jalonen onnitteli ja piti avauspuheen kaikille. Sen jälkeen koulumme oppilaat kertoivat pietarilaisille Turusta ja sen nähtävyyksistä.

Luokkahuoneessa istuu oppilaita. Kuvan oikeassa alareunassa on tietokoneen ruutu, jolla näkyy tilaisuuden
Turun kaupungin ja Pietarin kaupungin koulun 204 ystävyystoiminnan 30-vuotispäivän juhlintaa etäyhteydellä.

Syyskuun lopussa kahdeksas luokka osallistui myös Euroopan kielten päivän etätapahtumaan.  Tapahtumassa he tapasivat pietarilaisia nuoria ja pääsivät näyttämään toisilleen, kuinka monipuolisesti he tuntevat eri kieliä.

Syyslukukaudella järjestettiin niin ala- kuin yläkoulussa etätapaamisia Pietarin Turunkadulla sijaitsevan ystävyyskoulumme kanssa. Oppilaat pääsivät kurkistamaan toistensa luokkiin ja esittelemään itsensä. Seiskaluokkalaisten tapaamisessa oppilaat esittelivät toisilleen suomalaisia ja venäläisiä juhlia.

Tammikuun alussa juhlimme uutta vuotta ala- ja yläkoulun yhteisprojektilla. Tarkoituksena oli alun perin järjestää perinteinen venäläinen kuusijuhla, jossa koulun vanhimmat oppilaat esittävät nuoremmille oppilaille yleisöä osallistavan näytelmän. Yhdeksäsluokkalaiset ryhtyivät tähän urakkaan ja saivatkin aikaan hienon näytelmän. Koska kokoontumisrajoituksista ei voinut tietää etukäteen, päätettiin näytelmä varmuuden vuoksi kuvata. Ja niinhän siinä kävi, että alakoululaiset katsoivat näytelmän omissa luokissaan taululta, kun saliin ei päästy kokoontumaan. Tästä huolimatta näytelmä saavutti suuren suosion katsojien keskuudessa.  Näytelmän jälkeen kilpailtiin ysiluokkalaisten laatimassa uuden vuoden aiheisessa tietokilpailussa ja lopuksi herkuteltiin.

Kuvassa rivissä sinipukuinen pakkasukko, hopeapukuinen lumityttö, näytelmän juontaja sekä kaksi Vasilisa
Pakkasukko ja Lumityttö sekä kaksi Vasilisa Viisasta juontajan haastateltavina

Maaliskuun alussa Turun kaupungin ystävyyskaupunkitoiminta Pietariin katkaistiin toistaiseksi Venäjän hyökkäyssodan takia. Tämän vuoksi myös meidän suomalais-venäläiset luokkamme lähtivät kehittämään toimintaansa uuteen suuntaan ja hakemaan yhteistyökumppaneita venäjänkielisistä toimijoista Suomessa.

Kevätlukukaudella koronarajoitukset alkoivat helpottaa ja päästiin pitkän tauon jälkeen aloittamaan yhteislaulutunnit. Kaikki oppilaat ekaluokkalaisista kuudesluokkalaisiin kokoontuivat yhteen luokkaan laulamaan kevätjuhlalauluja. Oli tosi mukavaa päästä kokoontumaan koko joukolla.

Loppukeväästä järjestettiin jo kolmatta kertaa yhdeksännen ja kuudennen luokan kirjeenvaihto. Yhdeksäsluokkalaiset kirjoittivat kuudesluokkalaisille kirjeet, joissa he antoivat vinkkejä ja neuvoja yläkouluun.  Kuudesluokkalaiset kirjoittivat vastauskirjeet ja lopuksi luokat tapasivat, jolloin isommat oppilaat pääsivät vastaamaan kysymyksiin yläkouluun siirtymisestä ja kertomaan omia kokemuksiaan.

Eri ikäisiä alakoulun oppilaita istumassa nurmikolla syömässä eväitä
Taikalinnun pelastamisen jälkeen eväät maistuivat.

Toukokuun lopussa järjestettiin alakoulun oppilaille retkipäivä Katariinanlaaksossa. Päivä toteutettiin yhteistyössä venäjänkielisen Baby Klubi Plus –yhdistyksen kanssa. Oppilaiden tehtävänä oli pelastaa maailmaa suojeleva taikalintu ratkomalla yhteistyössä erilaisia tehtäviä, joista suoriutumalla sai uusia sulkia taikalinnun pyrstöön. Kylmästä säästä huolimatta tehtävät sujuivat hyvin ja taikalintukin sai pyrstönsä takaisin.

Alakoulun lukuvuosi huipentui venäjän kieliluokkien kevätjuhlaan. Pääsimme ensimmäistä kertaa neljään vuoteen kokoontumaan yhdessä huoltajien kanssa tapaamaan koko porukalla ja nauttimaan oppilaiden esityksistä.

Kielikarnevaali kannustaa kielten opiskeluun

Helmikuussa 2022 kielitaitoiset kieliluokkakasimme toimivat kaikille Turun kolmasluokkalaisille järjestetyn Kielikarnevaali-tapahtuman tuomareina. Yhden aamupäivän aikana 850 lasta ja peräti 243 joukkuetta pelasi monikielistä peliä, jonka tavoitteena on esitellä eri kieliä, tutustua kulttuureihin ja kannustaa kolmasluokkalaisia aloittamaan A2-kielen opiskelu. Aiempina vuosina tapahtuma on järjestetty Kupittaan urheiluhallissa, mutta koronapandemian takia tapahtuma toteutettiin jo toista kertaa etänä Seppo-pelialustalla.

Puolalan koulusta Kielikarnevaaliin osallistuivat kaikki kolmosluokkalaiset. Kielikarnevaali-pelissä oppilaat tutustuivat eri kieliin 3–4 hengen joukkueissa omalla koulullaan yhden oppitunnin ajan joukkuehenkeä ja yhteistyötaitoja vaativien tehtävien avulla. Joukkueet pelasivat yhteisellä laitteella omassa luokassa tai muussa koulun tilassa. Eri kielten toiminnalliset tehtävät innostivat oppilaita ja pelistä saatiin hyvää palautetta myös opettajilta.

Puolalan koulun saksan kieliluokkien ja suomalais-venäläisten kieliluokkien 8. luokan oppilailla sekä A2-kieltä opiskelevilla englannin kieliluokkalaisilla oli tapahtumassa erityinen asiantuntijatehtävä, sillä he toimivat koko kaupungin Kielikarnevaali-pelin tuomareina yhdessä Luostarivuoren ruotsin kielikylpyoppilaiden kanssa. Yläkoululaiset selvästi nauttivat kunniatehtävästään ja antoivat innokkaasti pienille 3. luokkalaisille kannustavaa palautetta, sillä he olivat alakoululaisina itsekin aikoinaan osallistuneet Kielikarnevaali-tapahtumiin.

Tänä keväänä paikalla vieraili myös Turun kaupungin verkkosivujen toimittaja, joka haastatteli Puolalan 8. luokkalaisia ja koosti tuomaroinnista pienen videon. Videolla kuulet Aavan, Aichan, Henrikin ja Nicholaksen ajatuksia tuomarina toimimisesta,  katso tästä. Voit myös lukea Turun kaupungin sivuilla julkaistusta laajemmasta jutusta lisää nuorten ajatuksia Kielikarnevaali-tapahtumasta ja monipuolisen kielitaidon merkityksestä ”Kielikarnevaalit kannustavat oppilaita opiskelemaan uusia kieliä”.

Lisää aiempien vuosien Kielikarnevaalitapahtumista voit lukea täältä.

Turun Kielivirta-hankkeen toimintaa Puolalan koulussa

Kielivirta on Turun seudun kieliluokkien toiminnan ja opetuksen kehittämishanke, jota Opetushallitus rahoittaa. Kieliluokkia Turussa toimii Puolalan lisäksi Luostarivuoren, Wäinö Aaltosen, Vähä-Heikkilän ja Topeliuksen kouluissa. Kieliluokkalaisia on Turussa yhteensä lähes 1200. Turun kaupungin kieliluokka- ja kielikylpykielinä ovat englanti, saksa, ranska, ruotsi ja venäjä. Syksyllä 2016 käynnistyneessä Kielivirta-hankkeessa on muodostettu kieliluokkaopetuksen verkosto, joka järjestää opettajille koulutusta sekä tarjoaa oppilaille monikielistä kulttuuri- ja harrastetoimintaa sekä innostaa vieraiden kielten opiskeluun.  Neljättä vuotta meneillään olevan Turun Kielivirta-hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Turun Normaalikoulun kieliluokat sekä Naantalin, Raision ja Salon kieliluokat.

Lukuvuonna 21-22 Kielivirta-hankkeessa käynnistyi oppilasopastoiminta. Tarkoitus on osallistaa ja kouluttaa oppilaita toimimaan oppaina omissa koulurakennuksissa kaikilla koulun kielillä vieraille, vanhemmille ja muiden koulujen oppilaille. Toimintamalli perustuu Vasaramäen koulun englannin ja ranskan opettajan Anita Zengerin idealle osallistaa ja käyttää oman koulun oppilaita oppaina vieraileville ryhmille.  Oppilasopastoiminta on saanut innostuneen vastaanoton vierailta ja opastehtävissä oppilaat pääsevät hyödyntämään kielitaitoaan oikeassa autenttisessa tilanteessa. Puolalan koulun kieliluokkaopettajia on osallistunut kieliagenttitoiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja käynnistämiseen.

Keväällä Puolalan alakoulussa alkoi opaskerho, jota vetää saksan kielenelävöittäjä ja Turku-opas Anke Michler-Janhunen. Yläkoulussa kerho käynnistyy syksyllä 2022. Maaliskuussa innokkaimmat oppilaat ja opettajat englannin ja saksan kieliluokalta sekä suomalais-venäläiseltä luokalta pääsivät osallistumaan Kielivirta 4 Oppilasopas-koulutukseen Bore-laivalla. Oppilasopaskoulutukseen osallistui Puolalasta 12 oppilasta: kaksi oppilasta kaikilta ala- ja yläkoulun kielilinjoilta. Tapaamisessa tutustuttiin erilaisten leikkien avulla oppaan työhön ja verkostoiduttiin muiden Turun, Naantalin ja Raision kieliluokkien oppilaiden ja opettajien kanssa. Hankkeesta on saatu koulun kielilinjoille oppilasopaspaidat ja avainnauhat eri kielisillä teksteillä. Näitä tarvitaan kun oppilasagentit lähtevät tositoimiin opastamaan ja markkinoimaan omaa kielilinjaansa.

Monialaiset oppimiskokonaisuudet alakoulussa

Monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK) edistävät perusopetukselle asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja erityisesti laaja-alaisen osaamisen kehittymistä. Oppimiskokonaisuuksien aiheet suunnitellaan koulukohtaisesti. Oppimiskokonaisuuksien tarkoituksena on käsitellä oppilaiden kokemusmaailmaan kuuluvia asioita toiminnallisesti.

Puolalan koulun syyslukukauden monialainen oppimiskokonaisuus alkoi heti koulun alettua elokuussa. Elokuisen viikon tarkoituksena oli kesän jälkeen toivottaa kaikki oppilaat – uudet ja vanhat – tervetulleeksi kouluun toiminnan, leikin ja ryhmäytymisen avulla. Tavoitteena oli myös tutustua koulutaloon, sen opetustiloihin ja lähiympäristöön sekä palauttaa mieliin kouluarkeen liittyviä turvallisuusasioita.

Kevään monialaisen oppimiskokonaisuuden teemana oli luku- ja kirjoitustaito, johon pureuduttiin monin eri tavoin lukutaitoviikon aikana.

Lukutaito keskiössä

Sherlock Holmesiksi pukeutunut toisen luokan oppilas lukee kirjaa punaisessa säkkituolissa istuen.
Sherlock Holmesiksi pukeutunut toisen luokan oppilas on syventynyt kirjaansa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Puolalan koulun lukuvuoden teemana on ollut lukutaito. Monenlaisiin teksteihin tutustuminen, niistä keskusteleminen ja kirjoittaminen ovat olleet keskeinen osa eri oppiaineiden opiskelua.

Alakoulun lukutaitoryhmä ideoi lukuvuoden jokaiselle kuukaudelle inspiraatiota lukemiseen, kuten lukubingoja. Maaliskuun lopussa vietetyn MOK-viikon aiheena oli tietysti lukutaito. Viikko huipentui Koko koulu lukee -tapahtumaan, jolloin koulun käytävillä vilisti monenmoisia kirjojen hahmoiksi pukeutuneita oppilaita ja opettajia. Koko päivä omistettiin kirjallisuudelle, ja oppilaat nauttivat valitsemastaan kirjasta käytävillä loikoillen, kaverin kainalossa tai rauhallisessa lukupesässä.

Lukutaitopäivämme 22.3. 2022

Luokan edessä Salla Simukka pitää esitystä Teams -kokouksen kautta, heijastettuna isolle näytölle. Etualalla istu oppilaita pulpeteissaan. He ovat selin.
Salla Simukka etäyhteydellä jokaisessa luokassa

Tänä lukuvuotena olemme korostaneet luku- ja kirjoitustaidon merkitystä. Siksi kevään MOK-päivänä keskityimme kirjailija Salla Simukan työhön, sanomalehden sisältöön ja oman kirjan lukemiseen.

Kaikki yläkoululaiset tutustuivat etukäteen Salla Simukan Sammuta valot!/Sytytä valot! -novellikokoelmaan, joka sisältää pieniä, kauheita ja kauniita tarinoita nuorten elämästä. Etäyhteydellä olikin sitten mielenkiintoista kuunnella kirjailijan omia ajatuksia mm. näistä kertomuksista ja hänen omasta urastaan.  Seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaiset olivat suunnitelleet kirjailijalle hyviä kysymyksiä, joihin hän vastaili ja kannusti nuoria kirjoittamaan ja lukemaan.

Jokaisesta luokasta muutama oppilas lähti alakoululuokkiin vierailulle. He vinkkasivat nuoremmille lempikirjojaan ja lukivat niistä pätkiä. Olipa kivoja kohtaamisia lasten ja nuorten välillä!

Yläkoululaiset sukelsivat seuraavaksi päivän sanomalehden maailmaan.  Lehdestä etsimme mm. pääkirjoituksen, kolumnin, puheenvuoron, tärkeimmät ulkomaan ja kotimaan uutiset, kulttuurisivut, urheilusivut, säätiedot, sarjakuvat ja TV-ohjelmat.

Luokan edestä kuvattuna oppilaita. He istuvat pulpeteissaan pareittain ja lukevat sanomalehteä. Opplailla on kasvomaskit.
9d tutustumassa päivän lehteen.

Iltapäivällä esittelimme omat kirjavalintamme toinen toisillemme. Sitten oli aika rauhoittua lukemaan. Rauhallinen lukuhetki päivän päätteeksi tuntui ainakin opettajasta hyvältä.

Hyvinvoinnin vuosikello

Lukuvuonna 2021-2022 Hyvinvoinnin vuosikelloa on toteutettu Rovaniemellä kehitetyn mallin mukaan. Vuosikello on jaettu niin, että oppilaiden itsetuntoa, empatia- ja tunnetaitoja sekä koululaistaitoja tuetaan monipuolisesti erilaisin toiminnallisin harjoituksin. Tavoitteena harjoituksissa on ryhmähengen ylläpitäminen, sosiaalisten taitojen vahvistaminen ja huomion kiinnittäminen niihin taitoihin, joilla oppilaat saavat itsekin tuettua hyvinvointiaan. Joulukuussa Hyvinvoinnin vuosikelloa toteutettiin jokaisessa luokassa osana lukuvuoden viimeisten päivien ohjelmaa. Tunteja on toteutettu pääosin samassa luokassa opiskelevien oppilaiden kesken.

Hyvinvoinnin vuosikellon lisäksi erityisopettajat ja luokanopettajat ovat käyttäneet myös muita luokkien tarpeisiin sovellettuja harjoituksia. Työskentelyn pohjana on käytetty tuttuja ja hyväksi havaittuja KiVa-koulu, Tunnetaito, Turvataito ja Hyvää mieltä yhdessä -materiaaleja, Hyve –tunteja tai Lions Quest –ohjelmia. Lisäksi on kokeiltu uusina materiaaleina Tylsyyden taito-, Tunnehetket- sekä Mieli ry:n materiaaleja monipuolisesti luokan tarpeet huomioiden.

Tunne- ja turvataitojen opettamisen tavoitteena on kiusaamistilanteiden ennaltaehkäiseminen ja mielen hyvinvoinnin tukeminen. KiVa-keskustelut ovat toimineet oppilaiden hyvinvoinnin täsmennettynä tukena niin, että kiusaamistilanteita on soviteltu, selvitelty ja pyritty ehkäisemään tiiviisti pienempien oppilasryhmien kesken.

Kouluterveyskyselyn perusteella koulun kehityskohteiksi muodostuivat sukupuolten moninaisuus sekä lukutaidon vahvistaminen. Lisäksi huomiota kiinnitettiin hyviin käytöstapoihin. Näitä sisältöjä on käsitelty ikätason mukaisesti hyvinvoinnin vuosikellon sisältöjen yhteydessä. Keväällä ja syksyllä on toteutettu luokkakohtaiset KiVa- ja hyvinvointikyselyt, joiden perusteella kohdennettua tukea on pystytty tarjoamaan tarkemmin.

Oppilaat ovat tykänneet tunnetunneista valtavasti ja odottavat aina innolla keskusteluhetkiä. Joissain luokissa oppilaat ovat keränneet tunnetaitotunneilla käytettyjä materiaaleja vihkoon, jolloin erilaiset tuotokset jäävät muistiin myös vastaisuuden varalle.

Lukuvuoden juhlia alakoulussa

Kahden koronavuoden jälkeen pääsimme tänä lukuvuonna varovaisesti kokeilemaan myös kouluvuoden perinteisiä juhlia lähitapahtumina etätilaisuuksien sijaan.

Juhlakausi alkoi alkuopetusluokkien ”joulukadun avajaisilla”  3. kerroksen käytävällä. Käytävä olikin pieniä tonttuja pullollaan.

Itsenäisyyspäivää vietimme 3.12. kolmessa pienimuotoisessa juhlassa, erikseen vuosiluokille 1-2, 3-4 ja 5-6. Juhlan aikana seurasimme lipun saapumista saliin, kuuntelimme virtuaaliesityksenä niin Maamme-laulun kuin Finlandiankin, saimme seurata oppilasesitystä ja kuunnella sekä perinteisen juhlavalan Suomelle että apulaisrehtorin itsenäisyyspäivän puheen. Tunnelma oli arvokas ja samalla lämmin. Oppilaamme osasivat todella hienosti pitkän tauon jälkeen kokoontua yhteiseen salitilaisuuteen ja käyttäytyä tilaisuudessa kauniisti ja kunnioittavasti.

Myös joulu- ja kevätjuhlissa noudatimme vielä terveysturvallisuusohjeita ja toteutimme ne linjojen omina tapahtumina yhden ison juhlan sijaan. Joulujuhlat pidettiin viimeisellä kouluviikolla ennen joululomaa koulupäivän aikana siten, että jokaisella linjalla oli oma, puolen tunnin mittainen kuusijuhlansa. Oppilaat saivat nauttia toistensa esityksistä, joululauluista ja jouluisesta tunnelmasta. Oli mukava lähteä joululomalle, kun oli saatu yhdessä oman linjan oppilaiden ja opettajien kanssa juhlistaa syyslukukauden päättymistä.

Linjojen kevätjuhlat pidettiin kahdella viimeisellä kouluviikolla ja näihin tilaisuuksiin saimme ensimmäistä kertaa koronapandemian alkamisen jälkeen kutsua myös huoltajat. Monet heistä pääsivätkin ensimmäistä kertaa käymään uudessa peruskorjatussa koulutalossamme. Osalla linjoista kevätjuhla järjestettiin juhlasalissa ja osalla ulkona keväisessä säässä, musiikkiluokkien juhlaa vietettiin Sigyn-salissa kevätkonsertin merkeissä.

Lukuvuosi päättyi juhlien osalta lauantaina 4.6. kuudensien luokkien oppilaille ja heidän huoltajilleen järjestettyyn lukuvuoden päätöstilaisuuteen juhlasalissa.

Yläkoulun itsenäisyysjuhla

Puolalan yläkoulussa Itsenäisyyspäivää juhlittiin 3. 12. 2022 pitkästä aikaa alasalissa tapahtumana, jossa live-esitystä seurattiin yhdessä samassa tilassa. Seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisten mahduttamisessa saliin oli omat haasteensa, mutta lisäjakkarain ja reippaan yhteishengen siivittämänä tämäkin lopulta onnistui. Partiolaiset  avasivat juhlan tuomalla sisään Suomen lipun, jota tunnelmavalaistu juhlakansa hiljaa ja seisten katseella seurasi. Lipun kantajana toimi Kaarlo Soini ja airuina Alina Vaarno & Niklas Mattila.

Eri vuosikymmenien ilmiasuun pukeutuneet nuoret kuljettivat yleisön läpi vuosikymmenien pienten aikaansa sidottujen kohtausten avulla. Juonessa näkyi ajatus siitä miten eri aikoina viestittiin. 40-luvulla tavattiin aidalla jutellen. 70-luvulla sovittiin tapaaminen urheilukentälle lankapuhelimella soittaen. Paikalle saapunut uusi urheiluvalmentaja olikin rehtori, joka kertoi elävästi omasta juoksuharrastuksestaan.

Taustalle heijastettiin Power Point -esityksenä jokaisen vuosikymmenen leimallinen tunnelma.

Itsenäisyystanssien isäntäparin puhe

Hyvät opettajat ja oppilaat, arvoisa juhlaväki!

Meillä on Iian kanssa ilo ja kunnia toivottaa teidät kaikki tervetulleiksi 9.- luokkalaisten itsenäisyystanssiaisiin.

Me yhdeksäsluokkalaiset olemme kokeneet yläkoulutaipaleemme varrella ennenkuulumattomia asioita, mutta selvinneet kaikesta kunnialla, oli kyse sitten maailmanlaajuisesta pandemiasta tai koulunkäynnistä Teams-yhteyksien avulla. Tämän jälkeen tuntuu erityisen hyvältä pysähtyä juhlimaan meitä yhdeksäsluokkalaisia ja Suomen itsenäisyyttä arvokkaasti omassa koulussa ja omien koulukavereiden kanssa, eikä esimerkiksi etäyhteyden välityksellä.

Pitkät etäopetusjaksot ja tunkkaiset maskit eivät ole kuitenkaan ainoita asioita, joita olemme joutuneet kokemaan viime vuosien aikana. Viimeisen parin viikon aikana emme ole saaneet lämmintä kouluruokaa, mikä on johtanut proteiinipatukkojen ja muiden koulussa tarjottujen välipalojen ahmimiseen. Onneksi nyt kun alamme olla yläkoulu-uramme loppusuoralla, näyttää siltä, että olemme selvinneet myös tästä haasteesta.

Seuraavaa yhteinen askel, joka meitä kaikkia odottaa uuden oppivelvollisuuden myötä, on jatko-opiskelu. Me kaikki päädymme vielä ensi syksynäkin koulunpenkille – osa lukioon, osa amikseen tai kenties jonnekin muualle.  Tulevaisuus tuo mukanaan haasteita ja monia uusia kokemuksia. Yläkouluvuodet ovat koetelleet, mutta myös kasvattaneet meitä. Uskommekin, että me kaikki yhdeksäsluokkalaiset tulemme sopeutumaan ja löytämään paikkamme yhteiskunnassa.

Toivomme meille kaikille onnea jatko-opiskeluihin ja tulevaisuuteen sekä ennen sitä kevään valtakunnallisiin testeihin, kokeisiin ja esseisiin.

Kiitämme lämpimästi kaikkia juhlien järjestäjiä, opettajia ja kahdeksasluokkalaisia. On hienoa, että olemme saaneet tanssiaisiin oman lukiomme opiskelijoista koostuvan Fairplay-bändin. Aloitamme hetken päästä kikapoolla. Sen jälkeen jatkamme vapaasti tanssien ja vähän myöhemmin virvokkeita nauttien.

Arvoisa yleisö, kohottakaamme malja yhdeksäsluokkalaisten, Puolalan koulun ja aivan kohta 104-vuotiaan itsenäisen Suomen kunniaksi!

Iia Lumme ja Noel Ruohonen 9b