Hyvinvoinnin vuosikello

Lukuvuonna 2022-2023 kouluterveyskyselyn perusteella koulun kehityskohteiksi muodostuivat terveet elämäntavat, tunnetaidot ja mielen hyvinvointi. Näitä sisältöjä on käsitelty ikätason mukaisesti hyvinvoinnin vuosikellon sisältöjen yhteydessä.  

Hyvinvoinnin vuosikelloa on toteutettu niin, että oppilaiden itsetuntoa, empatia- ja tunnetaitoja sekä koululaistaitoja tuetaan monipuolisesti erilaisin toiminnallisin harjoituksin. Tavoitteena harjoituksissa on ryhmähengen ylläpitäminen, sosiaalisten taitojen vahvistaminen ja huomion kiinnittäminen niihin taitoihin, joilla oppilaat saavat itsekin tuettua hyvinvointiaan. Tunteja on toteutettu pääosin samassa luokassa opiskelevien oppilaiden kesken. 

Tänä vuonna on vanhojen tuttujen materiaalien (KiVa-koulu, Tunnetaito, Turvataito ja Hyvää mieltä yhdessä -materiaali sekä Hyve -materiaali) lisäksi ollut 1.-2. luokilla käytössä Maltti ja Sinni harjoitteita itsesäätelytaitojen oppimiseen, 3.-4 luokilla Tunnehetket -materiaali ja 5.-6. luokilla Hyvän mielen treenivihko. Lisämateriaalina on ollut Tylsyyden taito -materiaali monipuolisesti luokan tarpeet huomioiden. 

Tavoitteena on tunne- ja turvataitojen opettaminen sekä mielen hyvinvoinnin tukeminen ja kiusaamistilanteiden ennaltaehkäiseminen. KiVa-keskustelut ovat myös olleet käytössä oppilaiden välisten kiusaamistilanteiden selvittelyssä ja sovittelussa. Niillä toivotaan olevan myös ennaltaehkäisevä vaikutus.  

Oppilaat ovat pitäneet tunnetunneista valtavasti ja odottavat aina innolla keskusteluhetkiä. Joissain luokissa oppilaat ovat keränneet tunnetaitotunneilla käytettyjä materiaaleja vihkoon, jolloin erilaiset tuotokset jäävät muistiin myös vastaisuuden varalle. 

Keväällä ja syksyllä on toteutettu luokkakohtaiset hyvinvointi- ja kiusaamiskyselyt, joiden perusteella kohdennettua tukea on pystytty tarjoamaan tarkemmin. 

Viisi huovutettua ympyrää joissa kussakin yksi kirjain keskellä värillisten sirpaleiden taustoittamana. Kirjaimista muodostuu sana särkyy.
6d luokan oppilaiden neulahuovuttama ja 6b luokan oppilaiden märkähuovuttama yhteisöllinen taideteos herättää ajatuksia.

Aina kun kiusataan, jotakin särkyy. Silloin pitää miettiä miten särkynyt saadaan ehjäksi tai miten särkymistä voi estää. Käsitöissä muutamat luokat pohtivat, mistä kiusaajan paha olo kumpuaa. Voisiko hänelle sanoa jotakin pehmeästi, vahvistaa häntä ja estää kurjat sanat ja teot ennalta. Näistä ajatuksista syntyi lauseita ja frisbiitä, jotka olivat näytteillä Varsinais-Suomen taitokeskuksessa.