Nummen koulussa oli tänään jo perinteeksi muodostunut hyväntekeväisyystapahtuma, Unicef-kävely. Siinä oppilaat kävelevät parin tunnin ajan Aurajoen kauniissa rantamaisemissa, ja vanhemmat ja muut sponsoreiksi lupautuneet ihmiset lahjoittavat rahaa Unicefille lasten kävelemien kilometrien mukaan. Tälläkin kertaa sää suosi kävelijöitä kun kevätaurinko paistoi koko päivän kirkkaalta taivaalta.
Päivä aloitettiin yhteisellä tilaisuudella koulun salissa, minkä jälkeen siirryttiin ulos reippailemaan.
Pääsiäisen alla Nummen koulussa vietettiin teemaviikkoa. Maanantaiaamuna 3B:n oppilaita odotti luokassa yllätys kun pulpetit oli siirretty sivuun ja luokan lattialle oli levitetty jumppapatjoja.
Viikon aikana tehtiin erilaisia ilmaisuharjoituksia ja opeteltiin kuuntelemaan toisia. Puhuimme paljon toisten kunnioittamisesta ja hyvästä kaveruudesta.
Tiistaina osallistuimme koulun sählyturnaukseen, missä valitettavasti hävisimme kaikki neljä otteluamme. Häviö ei kuitenkaan tuntunut ottavan koville, vaan kaikki pelasivat reippaalla otteella loppuun asti.
Keskiviikkona teimme retken Nummen kirjastoon, missä oppilaat tekivät Nina-opettajan johdolla erilaisia tiedonhakutehtäviä ja tutustuivat kirjaston palveluihin.
Välillä tehtiin ihan tavallisia matikan tehtäviäkin, mutta oppilaat saivat vapaasti valita mukavan paikan tehtävien tekoon.
Kävimme viikon aikana myös paljon ulkoilemassa, ja torstaina lapset pääsivät hetkeksi leikkipuistoon. Kaikilla näytti olevan hauskaa!
Paluumatkalla keräsimme reitin varrelta roskia pieniin muovipusseihin ja heitimme ne roskikseen. Koululle päästyämme veimme joukolla patjat luokasta takaisin liikuntasalin varastoon. Kouluviikko päättyi vielä lasten hartaasti toivomaan koulupiiloleikkiin, missä oppilaat piiloutuvat eri puolille koulurakennusta ja opettaja yrittää löytää heidät.
Viikko oli kaikin puolin onnistunut, vaikka joidenkin oppilaiden olikin kovin vaikea istua patjoilla rauhallisesti. Luokassa oli kuitenkin mukava tunnelma koko viikon, ja luultavasti opimme taas lisää toisistamme, ja luokan yhteishenkikin varmaan parani entisestään. Paluu pulpetteihin on kyllä tuntunut ainakin opettajasta ihan kivalta, vähän niin kuin kotiin paluu onnistuneen lomareissun jälkeen 🙂
4.A luokka suunnitteli ryhmissä haastatteluja, jossa asiantuntija kertoi tosiasioita.
Oppilaat etsivät tietokirjasta kiinnostavan aiheen, esim. supernova, voima.
He suunnittelivat kysymykset ja vastaukset.
Haastattelusta tehtiin käsikirjoitus.
Haastattelu videoitiin ja sen jälkeen editoitiin imovie- ohjelmalla.
Videoon sai lisätä musiikkia, asiaa selventäviä kuvia ja alku- ja lopputekstit.
Jälkiäänitystä myös harjoiteltiin.
Tuotokset ovat hienoja.
Oletko koskaan pohtinut miten Harry Potterin saa lentämään luudallaan tai miten Tyrannosaurus rex herää henkiin elokuvakankaalla?
Näihin kysymyksiin saatiin vastaus, kun 3A-luokan oppilaat osallistuivat mediakouluttaja ja kuvataiteilija Olli-Pekka Kankaan ohjaamaan pajaan mediakasvatusviikolla. Pajasssa jakaudutiin neljään pieneen ryhmään ja tutustuttiin esimerkiksi elokuvista tuttujen illuusio- ja trikkikuvien kuvaamiseen iPadilla Green Screen by Doink -sovelluksella. Illuusion luomiseen tarvitaan kekseliäs mieli, muutama hyvä luokkakaveri ja taustaksi iso vihreä kangas. Green Screen by Doink -sovelluksen avulla vihreän taustan voi vaihtaa esimerkiksi uutisten säätiedotukseksi, avaruudeksi, Eiffel-torniksi tai vaikka jalkapallostadioniksi. Tylypahkan velho Harry Potterkin taisi oikeasti lennellä studiossa vihreällä taustalla ja turvallisesti jalat maassa. Tietokoneella Harry siirrettiin käden käänteessä lentelemään luudalla Tylypahkan yllä. Ilman vihreää taustaakin pärjää, sillä trikkikuvien avulla voi lisätä lohikäärmeen omaan olohuoneeseen, itsensä silittelemään tiikeriä tai juoksemaan pakoon Tyrannosaurus rexiä. Pajan äänistä päätellen 3A-luokan oppilailla oli ryhmissä hyvä henki ja hurjan hauskaa!
Tiistaina 8.3. 2016vietettiin koulussamme vihreää päivää.
Luokissa nautittiin luontotarinoista opettajan lukemina ja rauhoittavista väritystehtävistä. Luokat olivat valmistaneet etukäteen päivän teemaan – kuten luontoon, sen suojelemiseen, hyvinvointiin ja rauhoittumiseen – sopivia tehtäviä koulun käytäville. Seuraavassa on esimerkkejä päivän tehtävistä.
Yhdessä vihreänpäivän tehtävistä koko luokka sai jumpata ja samalla opetella, miten puu alkaa kasvaa siemenestä ja päätyy lopulta paperiksi. Toisaalla oppilaat pohtivat ja kirjoittelivat vihreitä tekoja kierrätyspaperille ja harjoittelivat lajittelua.
Vihreän päivän visaiset kysymykset odottivat vastaajia ja komeita puita piirtyi paperille. Sarjakuvien opastamina oppilaat kuntoilivat ja kokeilivat, miten eläimet liikkuvat. Sorminäppäryys oli tarpeen käärittäessä sanomalehtipaperista kippoja taimien kasvattamiseen.
Vihreän päivänä koulussa ei tavattu laiskamatoja ainakaan siellä, missä oppilaat koettivat poimia listalta oikeitten eläinten nimiä ja erotella joukosta vilukissat ja muut kummat ”otukset”. Koululaisten kirjalliset taipumukset kehittyivät vihreitä runoja kirjoittamalla sekä kirjaimia ja tavuja järjestelemällä.
Jo kolmannen kerran saapuivat Walter ry:n Kytke-projektilaiset yläkouluumme vetämään pajoja seiskoille. Kuten ennnenkin, päivä oli menestys ja huippuvierailijat saivat oppilaamme innostuneena mukaan. Ensi vuonna taas uudestaan 🙂
Walter ry on yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kulttuurien välistä
vuorovaikutusta lasten ja nuorten parissa. Yhdistyksen tarkoituksena on
toiminnallaan vaikuttaa ihmisten arvomaailmaan edistämällä muiden ihmisten
kunnioittamista, välittämistä ja vastuun ottamista. Walter ry järjestää
koulutyöpajoja, iltapäiväkerhoja ja tapahtumia. Näiden tavoitteena on edistää
avarakatseisuutta aktiivisen ja avoimen vuorovaikutuksen kautta.