Kolmoset käsitöissä.

Kolmoset ovat tutustuneet kässäluokkaan. Nämä tuotokset ovat suunniteltu, kaavoitettu ja toteuttu aivan itse. Into on ollut ylimmillään ja uusia taitoja on opittu vauhdilla. Omasta ja kaverin onnistumisesta on kiva iloita.

Tänään valmiiksi tuli neljä erilaista kynäniskatyynyä, Minecraft-tyyny, emoji-tyyny ja kukkatyyny.

Onnistumisen iloa!

Vihreä viikko Nummella – tiistai

5A osallistui kahteen valokuvatyöpajaan, jossa taiteilijat tulivat ohjaamaan työskentelyä. Pajat kestivät kumpikin kolme tuntia. Tuloksista tulee ensi syksynä näyttely, muutkin koulut osallistuvat siihen.

Pojat kirjoittivat:

Leikattiin kuvia ja liimattiin mustalle paperille. Meijän kanssa oli Jan, Nayab ja Anne.
Kirjoitettiin valkoselle paperille oma nimi ja luokka ja koulun nimi ja mitä kuvista muodostuu. Toinen puoli oppilaista on yläkerrassa ja ne tulevat meidän jälkeen eli ruokailun jälkeen ja oli hauskaa etsiä erilaisia kuvia ja niistä suurin osa oli mustavalkoisia kuvia.

Käsitteet, jotka opimme:
Valokuvakollaasi
Installaatio
Syanotypia
Negatiivi

Mutta koko päivä oli POSITIIVINEN!

 

============================================

SNAP-työpajojen palautekysely

1. Mikä oli parasta työpajapäivässä?

Luovuuden käyttö, sai oppia uusia asioita, kaikki, sain nähdä vanhoja kuvia, askartelu ja valokuvien teettäminen, sen lehtien leikkely ja rusketushuone, että sai leikellä kalliita lehtiä, kuvien tekeminen, kollaasin tekeminen, sai ottaa vapaasti kuvia, tekeminentunnit olivat ihan parhaita

2. Mitä uutta opit?

Ettei kaiken tarvitse olla täydellistä ollakseen hienoa, valokuvan kehittämistä, tekemään niitä kuvia, miten vanhoja laitteita käytetään, kuvien tekemistä, vanhan ajan valokuvien tekemistä, negatiivitekniikan vaiheet, vanhojen kuvien valmistustavan, tehdä käsin kuvia, sen sinivalkotyön tekeminen, ottaa erilaisia kuvia, sen rautajauheseoksen, kehittämään kuvia, uusia tekniikoita, kuvan kehittämistä.

3. Millaisista aiheista teit kuvia?

Nopasta ja luonnosta, kissoista, burton, kaikista hauskimmista kuvista, luonnosta ja eläimistä, kaikesta, tärkeistä jutuista, logoista, fortnitea, faaraosta ja luonnosta, moottoreista, naamoista ja ukoista, hupparista ja avaimesta, maailmasta ja lumesta, tähdistä ja karkeista ja luonnosta.

4. Minulle on tärkeää että…kaikki kuvani olisivat huolellisesti tehtyjä, on hauskaa, rusketuin, oppisin jotain uutta, kaikilla oli kiva, pääsisin näkemään näyttelyn, kuvani on hieno, sain päättää mitä tehdään, olin iloinen, pitää hauskaa, teokseni julkaistaan, saa keskittyä siihen mitä tekee, opin koko ajan jotain uutta

5. Festivaalin aikana toivon että teokseni…näkyy ja muut pitävät siitä, on pidetty, on paras, on hyvä, näytetään, näytetään siellä, esitettäisiin nimettömänä, myydään, näkyy siellä, on hieno, näytetään kaikille, on ruma, voittaisi kilpailun, ei julkaista.

Kiitos vielä teille ihanasta päivästä! Oppilaat tykkäsivät kovasti ja olivat innoissaan vielä seuraavana päivänäkin.

 

Ystävänpäivä Halisissa, sopii varmaan muihinkin päiviin

HOH järjesti Halisten luokkiin ystävänpäivänä leikin, jossa jokaista luokkatoveria sai/piti kehua koko selkään kiinnitetyn paperin täydeltä. Omaa lappua ja kehuja luettiin hymyssä suin koko päivä ja vielä loppuviikkokin. Lasten palautteesta selvisi, että kehuilla on valtavan suuri merkitys:

-Tämä on niin ihanaa!
-Mä oon ihan varma että ”Pate” kirjoitti mulle, että olet kaunis.
-Ai, olenko mä huomaavainen?
-Niin siistiä! Mulla lukee, että olet paras joukkuepelaaja!
-Mulla lukee että olet hyvä ystävä. No, niinhän mä haluasinkin olla.
-Ope, voitaisko me olla tätä joka päivä!


Unelma huone Micro:billä höystettynä

Toteutimme Micro:bit hankkeen 9lk valinnaisessa atk:ssa toteuttamaan ohjelmoinnin osiota. Pohjustimme lohko-ohjelmointiaajattelua muutamilla tunnilla Scratchiä. Tämän jälkeen tutustuimme micro:bitin ominaisuuksiin ja mahdollisuuksiin 4 x 2h, jonka jälkeen käytimme 4 x 2h ryhmätyönä oman unelma huoneen luomiseen.

Unelma huone

Toteutimme projektin Innokas-koulutuksessa esitellyn Keksimisen pedagogiikkaa mukaellen. Annoimme oppilaille vapauksia poistua teemasta oma huone, ainoa rajoitus oli että huoneen piti mahtua tyhjään A4-kopiokone laatikkoon. Syntyi leiripaikka nuotiolla, pari tehdasrakennusta ja omia huoneita.

Projektista tuli laaja-alainen ja olisi voinut hyvin tehdä vielä laaja-alaisemman. Osa oppilaista oli kuvataiteessa tutustunut Sketchup 3D-piirto-ohjelmaan, joka olisi ollut varsin osuva työkalu huoneen suunnitteluun.  Oppilaat työstivät rekvisiittaa teknisen- ja tekstiilityön tuella.

Opettajien kokemus

Oppilaat olivat innostuneita ja oli mukava värkkäillä ja askarrella käsillä. Opettajakin joutui päivittämään tietojaan mm. transistorin toiminnasta.

Valovastus ja micro:bit

Servomoottori ja micro:bit

Osa oppilaista oli syksyllä käynyt 9lk sähköopin ja osalle se oli vasta tulossa ensi keväänä. Osa toiminnoista olisi ollut mahdollista toteuttaa yksinkertaisemmallakin virtapiirillä  ilman micro:bitiä (paristo, kytkin, ledi, etuvastus), mutta nyt kaikki toiminnot kulkivat sen kautta.  Jääkaappi, jossa valo syttyy oven avattaessa ei varmaan olisi onnistunut ilman micro:bittiä.

Valmiit huoneet

Oppilaan kokemus (Aaro Seppänen)

ATK-valinnaisryhmissä opetellaan ohjelmointia!

Syksyn aikana koulumme ATK-ryhmät ovat tutustuneet koodaamisen maailmaan BBC:n kehittämän Micro Bitin avustuksella. Kehitysalustaa onkin käytetty opetuksen tukena ympäri maailmaa esimerkiksi Iso-Britanniassa, Islannissa ja Singaporessa.

Koulumme oppilaat ohjelmoivat Micro Bitille muun muassa toimivan kompassin, kivi-paperi-sakset -pelin sekä valovastuksella varustetun LED-lampun. Lopputyönä oppilaat rakensivat muutaman hengen ryhmissä pahvilaatikkoihin pienoishuoneita huonekaluja myöten. Projektissa oppilaat käyttivät Micro Bittejä valaistuksen ja muiden toimintojen aikaansaantiin. Kuvia huoneista on nähtävissä aulan lasivitriinissä.

Oppilaiden mielestä Micro Bitillä ohjelmointi oli helppoa ja hauskaa sekä mukavaa vaihtelua normaaliin koulunkäyntiin. Yli 80 prosenttia oppilaista kertoi myöhemmin kyselyssä Micro Bitin lisänneen heidän kiinnostustaan tietotekniikkaa ja ohjelmointia kohtaan.

Aaro Seppänen, 9b

Tua Nikula & Teemu Takio Nummepakan koulu Aurajoen yksikkö, Turku, 9lk