PERUSTIETOA VALINNAISAINEISTA NUMMENPAKAN ALAKOULUSSA (Nummen yksikkö) :
Luokkien 4-6 Monialaiset oppimiskokonaisuuden toteutuvat valinnaisaineiden tunneilla lukuvuoden 2025-26 aikana. Osallisuus, tavoitteet, sisällöt ja arviointikäytännöt on kirjattu kunkin valinnaisaineen kohdalle.
Tulevaisuuden toimittaja (sy SUK/STK)
sisällöt/toiminnan kuvaus:
Herätetään kiinnostusta kulttuuriin, kieleen ja kirjallisuuteen. Harjoitellaan erilaisia vuorovaikutustilanteita. Luetaan monenlaisia tekstejä ja kirjoitetaan monipuolisesti. Harjoitellaan medialukutaitoa, tehdään kirjaesittelyjä, sarjakuvia ja lyhyitä (animaatio)elokuvia. Käytetään tieto- ja viestintätekniikkaa omien tuotosten esittelyyn.
oppilaiden osallisuus:
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
STK/SUK: erilaisten tekstien lukeminen ja kirjoittaminen, kirjaesittelyt, omien pikkuesitysten tekeminen, toimiminen erilaisissa vuorovaikutustilanteissa. Harjoitellaan itseilmaisua, ohjataan ja kannustetaan käyttämään luovuutta erilaisissa esitys- ja viestintätilanteissa, tutustutaan monipuolisesti erilaisiin tekstilajeihin, lisätään kirjallisuuden tuntemusta, harjoitellaan äänenkäyttöä ja eläytyvää lukemista, rohkaistaan ilmaisemaan kokemuksia, ajatuksia ja mielipiteitä, tutustutaan lapsille suunnattuun media ja kulttuuritarjontaan. T1-T8,T14,T15 L1, L2, L4, L6, L7
KU: sarjakuvien piirtäminen, lyhytelokuvan (animaation) tekemiseen tutustuminen, erilaista askartelua T3,T6 L1,L2,L4,L7
YH: keskustelu- ja kuuntelutaitojen harjoittelu, erilaisiin medioihin tutustuminen, lähdekritiikki T10,T11 L2-L7
(TVT: tekstin- ja kuvankäsittelyä, esitysgrafiikan käyttöä, (animaatio)videon kuvaaminen/editointi L4,L5)
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
Monipuolinen maailmanmatkaaja (so)
sisällöt/toiminnan kuvaus:
Tutustutaan eri maihin, kieliin ja kulttuureihin leikkien, laulaen, pelaten, askarrellen ja ruokakulttuureihin tutustuen.
oppilaiden osallisuus:
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
Kielet: kulttuuriseen moninaisuuteen tutustuminen T1,T2,T3,T6,T8 L1, L2, L3,L4, L6
LI: liikuntaleikit maailmalta T1,T8 L1,L2,L6,L7
YH: eri kulttuurien vaikutus koulun arkeen sekä yhteiskuntaan T2,T3,T5,T6,T7 L2, L3, L4. L5, L6, L7
KU: Kulttuurien monimuotoisuus T10,T11 L1,L2,L4,L7
MU: Musiikkia maailmalta T4,T5,T6 L1,L2,L5,L6
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
Sisukas sporttaaja (sy LI)
sisällöt/toiminnan kuvaus:
Liikutaan yhdessä ja harjoitellaan eri liikuntalajeja kokeillen. Tutustutaan terveelliseen elämään ja ihmisen hyvinvointiin sen kaikilla osa-alueilla.
oppilaiden osallisuus:
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
LI: liikuntalajeihin tutustuminen, liikuntaleikit, aktiivinen liikkuminen, musiikkiliikunta T1-T5,T7-T11 L1-L7
YH: itsestä huolehtiminen, omat vahvuudet, sisäinen yrittäjyys, kekseliäisyys ja yrittäjyys, yksin ja yhdessä työskenteleminen T5,T9 L3-L7
YM: ensiapu T2,T3,T6,T8,T10,T19 L1-L3,L5,L7
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
Tiedonjanoinen tieteiden tutkija (sy YM, HI, YH))
sisällöt/toiminnan kuvaus:
Ohjataan oppilaita tuntemaan ja ymmärtämään luontoa ja rakennettua ympäristöä ja niihin liittyviä ilmiöitä luonnontieteitä hyödyntäen. Lisäksi keskitytään historian ilmiöiden ymmärtämiseen ja historiallisen tiedon käyttämiseen.
oppilaiden osallisuus:
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
YM: oman elinympäristön tutkiminen, kestävän kehityksen periaatteet, luonnonilmiöiden ja ympäristön tutkimista ja havainnoimista, pohditaan oman toiminnan vaikutuksia ympäröivään maailmaan, liikutaan luonnossa, toimitaan osana ryhmää, opetellaan hakemaan tietoa, fysikaaliset ilmiöt arjessa T1,T3-T6,T8-T15, T17, T18 L1-L5,L7
KU: tarkastellaan oman ympäristön visuaalisuutta, ympäristöystävälliset materiaalivalinnat T2,T7,T11 L1,L2,L4-L7
YH: keskustelutaitojen harjoitteleminen, omien valintojen merkitys ympäristölle, kulutustottumukset kotona ja koulussa T2,T7,T8 L2-L4,L6,L7
HI: ohjata oppilasta kiinnostumaan historiasta tieteenalana ja identiteettiä rakentavana oppiaineena. Johdattaa oppilasta hahmottamaan erilaisia syitä ja seurauksia historiallisille ilmiöille. T1, T6, L1-L7
LI: liikkuminen luonnossa, luonnon kunnioittaminen siellä liikuttaessa T3,T4 L3
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
Kokeileva digi-insinööri (so)
sisällöt/toiminnan kuvaus:
Opetellaan käyttämään tietotekniikkaa monipuolisesti ja tutustutaan luovasti tegnologiaan. STEAMin hengessä toteutetaan oppilaslähtöistä, innovatiivista, kokeilevaa ja yhteisöllistä oppimista.
oppilaiden osallisuus:
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
STK/SUK: Tutustutaan erilaisiin viestintäympäristöihin, opiskellaan sähköisen maailman pelisääntöjä, harjoitellaan tiedonhankintaa monipuolisesti, harjoitellaan käyttämään tekstien tuottamisessa ja julkaisemisessa uutta teknologiaa ja mediaa, sujuvoitetaan näppäintaitoja, harjoitellaan omien esitysten suunnittelua ja esitetään niitä T1, T4, T7, T10, T11, T12, T15 L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7
MA: Kannustetaan oppilasta esittämään ratkaisujaan muille, kehitetään ongelmanratkaisutaitoja, opetellaan keräämään tietoa ja esittämään sitä taulukoin ja diagrammein, tutustutaan ohjelmoinnin perusteisiin T4, T5, T13, T14 L1, L2, L4, L5, L6
KU: Harjoitellaan kuvien tuottamista ja muokkaamista teknisin apuvälinein, tarkastellaan ympäröivää visuaalista maailmaa, harjoitellaan toden ja fiktion erottamista T4, T7 L1, L2, L3, L4, L5, L6
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
Eturivin esiintyjä (so MU, STK/SUK)
sisällöt/ toiminnan kuvaus:
Valmistellaan pienimuotoisia esityksiä koulun tapahtumiin ja juhliin. Harjoitellaan ilmaisutaitoa draaman keinoin ja luodaan edellytykset monipuoliseen musiikilliseen toimintaan.
oppilaiden osallisuus:
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
MU: Rohkaista oppilaita osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään. Liikkuminen musiikin mukaan. T1,T3,T4, T5, L1,L2,L6,L7
SUK/STK: Ohjaa oppilasta käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään monipuolisesti erilaisissa viestintä ja esitystilanteissa, myös draaman avulla. T3, L1, L2, L4, L7
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
Kätevä kädentaitaja (so KS KU)
sisällöt/toiminnan kuvaus:
Vahvistetaan taito- ja taideaineiden tekniikoita ja käytetään niitä monipuolisesti kokeillen. Tutustutaan eri taiteenlajeihin ja perehdytään kestävään elämäntapaan ja kehitykseen.
oppilaiden osallisuus:
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
KS: Vahvistaa oppilaan kiinnostusta käsin tekemiseen sekä innostaa kokeilevaan ja paikallisuutta hyödyntävään käsityöhön. Ohjata oppilasta arvioimaan, arvontamaan ja tarkastelemaan vuorovaikutteisesti omaa ja muiden kokonaisen käsityön prosessia. Herättää oppilas arvioimaan kulutus- ja tuotantotapoja kriittisesti. T1, T7, T8
KU: Tehdään havaintoja ja keskustellaan omista ja toisten töistä, käytetään monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja tekniikoita, tarkastellaan visuaalista ympäristöä, tutustutaan kuvankäsittelyyn ja pohditaan todellisuuden ja fiktion suhdetta, harjoitellaan kiinnittämään huomiota kulttuurien moninaisuuteen. tarkastellaan oman ympäristön visuaalisuutta, ympäristöystävälliset materiaalivalinnat.
T2, T4, T7, T11 L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
Suomeen sukeltaja (sy STK/SUK))
Opiskellaan suomen kielen sanastoa ja rakenteita mm. leikkien, pelien ja laulujen avulla. Harjoitellaan erilaisia sanaston ja lukemisen oppimisen tapoja. Tutustutaan myös suomalaiseen kulttuuriin ja sen perinteisiin.
Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun ja käytännön toteuttamiseen. Mahdollisuuksien mukaan oppilaiden, huoltajien ja yhteistyötahojen tietotaitoa hyödynnetään myös opetuksen järjestämisessä.
oppiaineet, tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen:
STK: suomen kielen sanaston ja rakenteiden opettelua, harjoitellaan lukemisen oppimisen tapoja, rohkaista oppilaita käyttämään suomen kieltä eri ympäristöissä, innostaa lukemaan kirjallisuutta, T1-T6, T10, L1, L2, L4
HI: suomalaiseen kulttuurin ja sen perinteisiin tutustuminen, T4, T7 L1, L2
arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen:
Oppimiskokonaisuuden arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty – hylätty. Monialaisen oppimiskokonaisuuden arviointi ei vaikuta sen sisällä olevien oppiaineiden arviointiin.
Tavoitteiden toteutumista seurataan ja arvioidaan keskustellen oppilaiden kanssa lukukauden aikana. Kehittämisehdotukset kirjataan jatkossa tapahtuvaa toimintaa varten.
PERUSTIETOA VALINNAISAINEISTA NUMMENPAKAN YLÄKOULUSSA (Aurajoen yksikkö) :
- Valinnaisaineita opiskellaan vuosiluokilla 8 ja 9
- Oppilas tekee 4 valintaa ja niille varavalinnat 7. luokan kevätlukukaudella
- 8.luokalla valinnaisuutta on 6 vuosiviikkotuntia ja 9. luokalla 5 vuosiviikkotuntia
- Valinnaisaineen valinta on sitova
- Oppilas valitsee yhden taide- ja taitoaineen valinnainen tunti(+varavalinnat), joka on jatkoa 7. luokan taide- ja taitoaineelle (MU, KU, KS, LI, KO).
- Valittua taide- ja taitoainetta opiskellaan 2h viikossa 9.luokan loppuun asti. Valittua taide-ja taitoainetta ei arvioida todistuksessa erillisenä oppiaineena, vaan taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opiskeltavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta. Tämä tarkoittaa sitä, että taitai- tunneista ei tule erillistä arvioita lukuvuositodistukseen tai päättötodistukseen.
- Lisäksi oppilas valitsee toisen valinnaisaineen (+varavalinnat) valinnaisainetarjottimelta, joka esitellään erikseen hyvissä ajoin lukuvuoden aikana niin oppilaille kuin huoltajillekin (B2-kielinä tarjottimelta löytyvät espanja ja saksa)
Valittua valinnaisainetta opiskellaan 2h viikossa 9. luokan loppuun asti. Nämä valinnaisaineet arvioidaan lukuvuositodistuksessa numerolla. A2-espanjan tai A2-saksan opiskelijat eivät valitse valinnaisainetta lainkaan – valinnaisaine heillä on jo kolmannella luokalla valittu A2-kieli, jota on opiskeltu 4.luokasta alkaen - Lyhytkursseja valitaan 8. luokalle kaksi (+varavalinnat). Näitä kumpaakin opiskellaan 1h viikossa. Lyhytkurssit ovat joko 2h pituisina syksyllä tai keväällä tai 1h pituisina koko lukuvuoden. Lyhytkurssi arvioidaan merkinnällä suoritettu. 9.luokkaa varten valitaan 8.luokalla uusi 1 lyhytkurssi. A2-ruotsin opiskelijat voivat valita vain yhden lyhytkurssin 8.luokalle eli 9.luokalla A2-ruotsin opiskelijoilla ei ole lainkaan lyhytkurssia.
- Valinnaisryhmien muodostamisen periaatteet:
On tärkeää, että oppilaat valitsevat valinnaisaineet oman kiinnostuksen mukaisesti.
Kun samaa valinnaisainetta on valinnut riittävän monta oppilasta, tällöin valinnaisryhmä voidaan perustaa. Käytännön järjestelyiden kannalta on huomioitava, että koulun käytössä olevat resurssit, kuten tilat ja turvallisuuteen vaikuttavat tekijät, esim. ryhmäkoko kotitaloudessa tai käsityössä, määrittelevät sen ettei oppilaalla voi olla samaa valintaa valinnaistuntina ja valinnaisaineena. Valintaa tehdessä oppilas voi kuitenkin valita saman oppiaineen taide- ja taitoaineen valinnaisen tunnin sekä valinnaisaineen, mutta ryhmiä tehdessä esim. kotitaloudessa sekä liikunnassa, voi tulla valituksi vain toiseen, jos hakijoiden määrä ylittää tarjolla olevat paikat ryhmissä. Valinnaisaineen ryhmiä muodostettaessa ei huomioida oletettua sukupuolta.
VALINNAISAINEIDEN ARVIOINTI
- Yhteisenä oppiaineena opiskeltavien taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Kunkin taide- ja taitoaineen päättöarviointi tehdään siinä vaiheessa, kun ko. oppiaineen koko oppimäärä on opiskeltu. Mikäli oppilas ei valitse kotitaloudesta, kuvaamataidosta tai käsityöstä valinnaisia tunteja, saa hän päättöarvosanan näistä aineista jo seitsemännellä luokalla. Musiikkia opiskellaan myös 8. luokalla. Mikäli oppilas ei ole valinnut musiikista valinnaisia tunteja saa hän päättöarvosanan kahdeksannella luokalla. Liikuntaa kaikki oppilaat opiskelevat myös 9. luokalla, joten liikunnasta päättöarvosana annetaan vasta 9. luokalla. - Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit (=taitai-tunnit) (2vvh 8. ja 9. luokalla)
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opiskeltavien taide- ja taitoaineiden opetusta(MU, KU, KS, LI, KO) ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta. Kunkin taide- ja taitoaineen oppimäärä arvioidaan noudattaen opetussuunnitelman perusteiden arvioinnin linjauksia. Tämä tarkoittaa sitä, että taitai- tunneista ei tule erillistä arvioita lukuvuositodistukseen tai päättötodistukseen. - Valinnaisaine(= pitkä valinnaisaine) (2vvh 8. ja 9.luokalla)
Oppilas valitsee siis yhden pitkän valinnaisaineen, jota opiskellaan 8. ja 9. luokalla 2 tuntia viikossa. Tästä aineesta oppilas saa erillisen numeron lukuvuositodistukseen ja päättötodistukseen.
Valinnaisen kielen (B2) arvosana lasketaan myös lukuaineiden keskiarvoon.
Mikäli oppilaan huoltaja pyytää kirjallisesti, ettei oppilaan päättötodistukseen merkitä numeroarvosanaa valinnaisena aineena opiskeltavasta A2- tai B2- kielestä(espanja, saksa), arvosana jätetään pois ja päättötodistukseen tulee merkintä ”hyväksytty”. Toista kotimaista kieltä opetetaan kuitenkin yhteisenä oppiaineena ja siitä annetaan numeroarvosana. Jos A2-kieltä(ruotsi) opiskellaan B1-kielen sijasta opetettavana yhteisenä oppiaineena, annetaan myös siitä numeroarvosana päättötodistukseen. - Lyhytkurssit (1vvh)
Oppilas valitsee 7. luokalla 2 lyhytkurssia, joita hän opiskelee yhden vuosiviikkotunnin laajuisena 8. luokalla. 8. luokalla hän valitsee yhden lyhytkurssin, jota hän opiskelee yhden vuosiviikkotunnin laajuisena 9. luokan ajan. Oppilas siis valitsee kaikkiaan 3 lyhytkurssia yläkoulun aikana. Nämä kurssit arvioidaan S(suoritettu) ja H(hylätty). Mikäli valinnainen katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen aineen arvosanaa (merkitty lyhytkurssin perään emoaineen kanssa esim. syventävä LI). - Valinnaisaineita opiskellaan ala- ja yläkoulussa 1.8.2016 voimaan tulleen OPS:n mukaan.
Alakoulu
Alakoulussa oppilaat opiskelevat valinnaisina aineina oppiainerajoja ylittäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia vuosiluokilla 4, 5 ja 6. Tavoitteena on hahmottaa opiskeltavien asioiden välisiä suhteita ja yhdistää eri tieteenaloja. Oppilaat valitsevat joka vuosi kaksi valinnaisainetta. Ryhmät voivat muodostua yli vuosiluokkarajojen. Opetusta on yksi vuosiviikkotunti joka luokka-asteella. Opetus järjestetään 45 min, 60 min tai 90 min oppitunteina riippuen käytännön järjestelyistä esimerkiksi vierailukäynneistä. Valinnaiset aineet arvioidaan lukuvuositodistuksessa merkinnällä hyväksytty/hylätty. Valinnaiset aineet ovat joko syventäviä (sy) tai soveltavia (so). Mikäli sanallisesti arvioitu valinnainen aine katsotaan jonkin yhteisen aineen syventäviksi opinnoiksi, sen suoritus voi korottaa kyseisen oppiaineen arvosanaa. Koulun lukuvuosisuunnitelmassa on kuvattu ne valinnaiset aineet, jotka vaihtuvat lukuvuosittain.
Yläkoulu
Keväällä 2026 seiskaluokan oppilas valitsee yhden taide- ja taitoaineen, joka on jatkoa 7.luokalle valitulle taide-ja taitoaineelle (KO, KU, KS, LI, MU). Lisäksi oppilas valitsee toisen valinnaisaineen (= pitkä valinnaisaine) valinnaisainetarjottimelta. Näitä kahta ainetta opiskellaan 2h viikossa 9. luokan loppuun asti. Nämä valinnaisaineet arvioidaan lukuvuositodistuksessa numerolla.
Lyhytkursseja (= lyhyt valinnaisaine) valitaan 8. luokalle kaksi. Näitä kumpaakin opiskellaan 1h viikossa. Lyhytkurssit ovat joko 2h pituisina syksyllä tai keväällä tai 1h pituisina koko lukuvuoden. Osa kursseista on soveltavia (SO) ja osa syventäviä (SY). Lyhytkurssi arvioidaan merkinnällä suoritettu. HUOM! A-ruotsin opiskelija opiskelee vain yhtä lyhytkurssia.
9.luokkaa varten valitaan 8.luokalla uusi 1 lyhytkurssi.
Toteutuvat valinnaiset aineet yläkoulussa lv. 2025-26
8.lk
valinnaiset tunnit 2h/vko:
kotitalouden valinnaiset tunnit (2 ryhmää)
kuvataiteen valinnaiset tunnit
käsityön valinnaiset tunnit
liikunnan valinnaiset tunnit (2 ryhmää)
musiikin valinnaiset tunnit
valinnainen aine 2h/vko:
espanja A2-kieli
extra English
valinnainen kotitalous (2 ryhmää)
valinnainen kuvataide
valinnainen liikunta (2 ryhmää)
käsityö -Tekninen työ (kovat materiaalit)
käsityö -Tekstiilityö (pehmeät materiaalit)
lyhyt kurssit (2h/vko joko syyslukukaudella tai kevätlukukaudella)
syyslukukausi:
terveystieto- helli hyvinvointiasi
liikunta- kuntosali ja kehonhuolto
liikunta- palloilu
käsityö- teknisen työn omat projektit
käsityö- tekstiilityön omat projektit
kotitalous- makuja meiltä ja muualta
suomen kieli ja kirjallisuus – opi oppimaan
luonnontieteet – STEAM
kevätlukukausi:
terveystieto-hengenpelastajat
liikunta- kuntosali ja kehonhuolto
kotitalous- makuja meiltä ja muualta
liikunta- palloilu
liikunta- skeittaus
ICT- tietokoneella taitavaksi
kuvataiteen lyhytkurssi
käsityö- teknisen työn omat projektit
käsityö- tekstiilityön omat projektit
viittomakieli – vuosi viittoen
9.lk
valinnaiset tunnit 2h/vko:
kotitalouden valinnaiset tunnit (2 ryhmää)
liikunnan valinnaiset tunnit (2 ryhmää)
kuvataiteen valinnaiset tunnit
käsityön valinnaiset tunnit
musiikin valinnaiset tunnit
valinnainen aine 2h/vko:
extra English
espanja B2-kieli
valinnainen kotitalous (2 ryhmää)
valinnainen kuvataide
valinnainen liikunta
käsityö- tekninen työ
käsityö -tekstiilityö
yhteiskuntaoppi
lyhyt kurssit (2h/vko joko syyslukukaudella tai kevätlukukaudella)
syyslukukausi:
-liikunta- retkeilykurssi
-liikunta- rullalautailu
-liikunta-kuntoilu ja kehonhuolto
-historia- sotahistoria
-kuvataide- taiteellista vapautta
-käsityö-tekstiilityön lyhytkurssi
kevätlukukausi:
-liikunta- kuntoilu ja kehonhuolto
-kotitalous- ruokarytmi rullaamaan
-liikunta- retkeilykurssi
-käsityö- tekstiilityön lyhytkurssi