Painopisteet ja kehittämistavoitteet

Perusopetuksen strategian painopisteitä lukuvuonna 2025-26 ovat:

TURVALLISUUS 

  • Jokaisella oppilaalla on yksi kaveri
  • Kaikki vuorovaikutus perustuu kunnioittavaan kohtaamiseen
  • Koulun arki on kiireetöntä

HYVINVOINTI 

  • Koulu kohdentaa saadun resurssin ryhmäkokojen pienentämiseen
  • Opetusryhmät ovat joustavia
  • Koulun aikuiset pysähtyvät kohtaamaan
  • Jokainen oppilas kokee kuuluvansa luokkayhteisöön
  • Henkilöstön osaaminen on ajan tasalla
  • Tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu on kiinteä osa luokan toimintaa
  • Koulun johtaminen pohjautuu analysoituun koulusta kerättyyn tietoon
  • Oppitunnit sisältävät toiminnallisuutta

PERUSTAIDOT 

  • Lisätään valinnaisainepolkuja ja painotettua opetusta lähikouluissa
  • Lisätään perusopetuksen opetustuntimäärä muiden suurten kaupunkien tasolle
  • Jokaisen lapsen lukutaito vahvistuu
  • Varmistetaan monikielisten ja muista kulttuureista Turkuun tulevien lasten riittävä alkuvaiheen tuki. Seurataan ja arvioidaan valmistavan opetuksen laatua
  • Kielitietoisesta opetuksesta hyvän opetuksen lähtökohta
  • Tuetaan maahanmuuttajataustaisten lasten ja nuorten kielenoppimista

Perusopetuksen kehittämissuunnitelma 2024-2025

Kehittämissuunnitelma 

Hyvinvointi 

  • ·Toteutetaan oppilaiden koululäsnäolon systemaattista seurantaa ja vahvistetaan oppilaan kouluun kiinnittymistä.
  • ·Toteutetaan kuntatasoinen MOK-hyvinvointiviikko (tunne- ja vuorovaikutustaidot, arjen taitojen hallinta).
  • ·Vahvistetaan yleistä tukea kiinnittämällä huomioita oppitunnin struktuuriin ja henkilöstön ryhmänhallintaitojen vahvistamiseen.
  • ·Lisätään kouluruokailu yhdeksi hyvinvoinnin merkitystekijäksi koulutuksin ja osallisuutta lisäämällä.
  • ·Esim. ruokaraati, tietoiskut oppilaille ja vanhemmille.
  • ·Vahvistetaan viestinnällä avoimuutta oppilaiden sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä

Lukeminen 

  • ·Osana lukutaitostrategiaa 2030 suunnitellaan ja otetaan käyttöön työkalu, jolla seurataan oppilaiden lukutaidon kehittymistä ja luetun ymmärtämistä.
  • Tuen strategian mukaisesti laaditaan tulosten pohjalta toteutettavat tuen interventiot sekä niiden vaikuttavuuden arvioinnin välineet.
  • Huomioidaan ensikielen vaikutus oppilaan lukemisen taitojen tukemisessa

Liikkuminen

  • ·Vahvistetaan oppilaiden liikkumista kouluarjessa. Koulupäivän sisään suunnitellaan toimintatapa, joka liikuttaa oppilaita eri muodoissa.

Nummenpakan koulun toiminnan kehittämis- ja arviointikohteet lv. 2024-25

Kehittämistavoite koko kouluyhteisölle:

Positiivinen ja kannustava ote kasvatukseen, opetukseen ja oppimiseen
– Ennaltaehkäistään poissaoloja vahvistamalla kouluun sitoutumasta teemalla ”Jokainen koulupäivä on tärkeä!”
– Kuuleminen ja kokemus siitä, että tulee huomatuksi ja kuulluksi sekä hyväksytyksi omana itsenään
– Positiivinen palaute ja kannustaminen keskiössä

Hyvinvointi
-Alakoulun MOK-viikko, aiheena Hyvinvoini ja liikunta, viikolla 39. Viikon aikana on liiennekasvatusta, retkiä metsään, Kuhankuonon syysvaellus, ensiaputaitojen harjoitusta (SPR), ryhmässä toimimista, KiVa -koulu tunteja, kaverikoira-vierailu, kirjastovierailuja, ruokailuun, lepoon ja ystävyyteen liitttyviä asioita.
-Yläkoulun MOK-viikot syyslukukaudella ja kevätlukukaudella hyvinvoinnin, lukemisen ja liikkumisen teemoilla. Viikkojen oppituntien sisältöjä suunnitellaan aineryhmissä ja tiimeissä ja tavoitteena osallistaa aktiivisesti oppilaita suunnittelussa.
-KiVa-koulu tunteja kaikilla luokilla.
-Verso-toiminnan jatkaminen koulussa.
-Ryhmäyttämistä luokissa eri tavoin läpi kouluvuoden.
-Luokien ja koko koulun yhteisiä teemapäiviä tai pieniä tapahtumia, joiden tarkoituksena on luoda yhteishenkeä ja lisätä oppilaiden kiinnittymistä kouluun.

Lukeminen
-Monipuolista lukutoimintaa lukuvuoden aikana; lukuvälkkiä talokohtaisesti, lukumummi-toiminta, Read Hour, kirjastovierailut ja kirjavinkkaukset, säännölliset lukuvartit tai tunnit luokissa, kuunteleminen ja ääneen lukeminen.
-Tiedotetaan huoltajia lukutaidon ja säännöllisen lukemisen tärkeydestä.
-MOK-viikko 1.-3.lk viikko 20, aiheena lukeminen ”Satujen salaisuudet”
-Yläkoulun MOK-viikot syyslukukaudella ja kevätlukukaudella hyvinvoinnin, lukemisen ja liikkumisen teemoilla. Viikkojen oppituntien sisältöjä suunnitellaan aineryhmissä ja tiimeissä ja tavoitteena osallistaa aktiivisesti oppilaita suunnittelussa.
-Lukuvälkkiä järjestetään talokohtaisesti.
-Lukupiknik
-Tutustutaan eri kulttuurien kirjallisuuteen.

Liikkuminen
-Rohkaistaan oppilaita liikkumaan koulumatkat.
-Liikunnalliset tuokiot luokissa ja koko koulun kesken.
-Liikuntahaasteet luokille.
-Etsivä harrastustoiminta koulussa aloittaa toimintansa. Tarkoituksena auttaa oppilaita löytämään itselleen liikunnallinen harrastus.
-”Välkkis”-toiminta liikuttaa oppilaita välituntisin alakoulussa. Spin-toimintaa yläkoulussa.
-Yläkoulun MOK-viikot syyslukukaudella ja kevätlukukaudella hyvinvoinnin, lukemisen ja liikkumisen teemoilla. Viikkojen oppituntien sisältöjä suunnitellaan aineryhmissä ja tiimeissä ja tavoitteena osallistaa aktiivisesti oppilaita suunnittelussa.

Vastuuhenkilöinä ja toiminnan arvioinnista vastaavat koulun johtotiimi, koulun tiimit ja oppilaskunta


Lukuvuoden 2023-24 keskeinen teema Turun perusopetuksessa:

Jokainen koulupäivä on tärkeä! – Arjen kohtaaminen ja vuorovaikutuksen vahvistaminen

Peruskoulun yhteiset kehittämistavoitteet ja Nummenpakan koulun painopisteet ja kehittämistavoitteet koko kouluyhteisölle lv. 2022-23

Perusopetuksen yhteisiksi kehittämisalueiksi on nimetty hyvinvointi sekä osaaminen ja kilpailukyky

Nummenpakan koulun toiminnan kehittämis- ja arviointikohteet koko kouluyhteisölle:

  • Positiivinen ja kannustava ote kasvatukseen, opetukseen ja oppimiseen
  • Yhteisöllisyyden kehittäminen oppilaiden ja henkilöstön kesken
  •  Yhteisten toimintatapojen vahvistaminen ja sitoutuminen niihin

Peruskoulun yhteiset kehittämistavoitteet ja Nummenpakan koulun painopisteet ja kehittämistavoitteet koko kouluyhteisölle lv. 2021-22

Perusopetuksen yhteisiksi kehittämisalueiksi on nimetty hyvinvointi sekä osaaminen ja kilpailukyky

Nummenpakan koulun painopisteet ja kehittämistavoitteet koko kouluyhteisölle:

  • Kannustavan ja positiivisen työskentelyilmapiirin luominen kiusaamista ja syrjintää vastaan
  • Kuuleminen ja kokemus siitä, että tulee huomatuksi ja kuulluksi sekä hyväksytyksi omana itsenään
  • Positiivinen palaute ja kannustaminen keskiössä