Lähtö Kotkasta tiistaiaamuna

 

Lähdimme Kotkasta klo 10.50 kohti Svartholmaa. Vaikka on pilvistä, niin aurinko paistaa silti pilven läpi. Ennen lähtöä teimme pieniä tutkimuksia satama-alueella, Tutkimme meriveden ominaisuuksia ja testasimme näkösyvyydeksi 2,1m, suolapitoisuus oli 1.0 ppt ja pH arvo oli 6.20. Happipitoisuus oli 8 mg/l . Aamupalaa syödessämme kävimme läpi aluksen turvallisuuteen liittyviä perusasioita, merisairauden ehkäisyä ja toimintaa sen iskiessä. Lähtö sujui suurempia ongelmia. Ajamme Kotkan edustalla kauemmas satamasta. Mereltä käsin näimme öljysataman, bulkkisataman ja konttisataman. Lisäksi näimme merialueen, jossa on käyty Itämeren suurin meritaistelu Ruotsinsalmen taistelu.

 

Timo, Vinski ja Rasmus

Vahdin nimi: Virkamiehet

 

 

Merilukio Pohjanmerellä

 

Paljon onnea Merilukio!

 

C. Ala-Nissilä pakkaamassa purjeita, kuva:Väinö Leimu

Merilukio on vakiinnuttanut asemansa turkulaisten lukioiden joukossa ja täyttää tänä syksynä 10 vuotta. Vuosien työnteko ja määrätietoinen kehittämistyö näkyy myös merellä: juhlapurjehdus Shetlannin saarille Stadstraad Lehmkuhlilla onnistui hienosti. Tänä vuonna oli luontevaa opiskella purjehduksen ohella mm. Skandien ja vuonojen syntyä, kelppien rakennetta sekä viikinkien elämää ja reittejä. Retkemme suuntautui viikinkien jäljillä idästä länteen, Pohjanmeren rannalle Bergeniin ja Shetlannin saarille.

Erilaiset oppimisympäristöt ja ilmiöpohjainen oppiminen ovat olleet aina osa merilukion toimintaa. Teemme paljon töitä ulkona, merellä ja verkossa. Tänä vuonna mukana purjehduksella olivat meribiologi Heidi Arponen ja Seilin Saaristomeren tutkimuslaitoksen tutkija Katja Mäkinen. Saimme hyviä pop-up luentoja Pohjanmeren ekologiasta ja lajistosta sekä eläviä näytteitä laivan kurssisaliin. Forum Marinumin tutkijat Maija Joro, Hanna Niittymäki ja Pauli Kivistö tutustuivat käytännössä elämään vanhalla purjelaivalla ja pitivät alustuksen historiallisista purjelaivoista.

Merilukion juhlapurjehdukselle osallistui tänä vuonna 15 Aboa Maren ja Novian opiskelijaa ja henkilökuntaa. Tulevat merikapteenit saivat mm. mahdollisuuden tutustua purjelaivan navigointi-ja radiojärjestelmiin. Merilukio on tehnyt aiemminkin hyvää yhteistyötä Åboa Maren kanssa ja saanut käyttää esimerkiksi koulun laivasimulaattoreita. Tämä yhteistyö jatkuu tulevaisuudessa STEAMin puitteissa.

Merivoimat osallistui juhlapurjehdukselle lähettämällä mukaan kadetit Juuso Talvion ja Jyri Viljakaisen merisotakoulusta. Yhteistyö osoittautui erinomaiseksi ja motivoituneet sekä loistavan asenteen omaavat kadetit auttoivat merilukiolaisia turvavaljaiden pukemisessa, ohjeistuksessa ja toimivat hyvinä esimerkkinä lukiolaisille. Toivottavasti yhteistyömme Merisotakoulun kanssa jatkuu myös tulevaisuudessa.

Olemme kehittäneet koululaivapurjehduksia vuodesta 2010 alkaen ja sen koko historia on luettavissa tästä blogista. Tällä ainutlaatuisella matkalla oli mukana 43 nykyistä merilukiolaista ja 20 merilukiosta kirjoittanutta vanhaa opiskelijaa; vähintään jokaiselta vuosikurssilta yksi edustaja. Olemme opettajina ylpeitä niin nykyisistä kuin vanhoista opiskelijoista. He tekivät myös positiivisen vaikutuksen Lehmkuhlin kapteeniin ja miehistöön. Kipparin mukaan opiskelijamme suoriutuivat ennätysajassa purjeiden laskuista ja pakkauksista. Oli myös ilo nähdä miten entiset opiskelijamme ovat pärjänneet elämässään ja osa heistä on hakeutunutkin merellisille aloille.

Merilukio on osa Turun kaupungin kärkihanketta, STEAMiä, jossa edistetään ja kehitetään luonnontieteiden ja tekniikan alojen vetovoimaa Turun alueella. Me näemme työssämme, miten kiinnostus ja innostus syttyvät kentällä ja merellä, oikeita töitä tehdessä, alan asiantuntijoiden ja osaajien parissa. Merilukion seuraava 10-vuotiskausi tähyää jo kauemmas, maailman valtamerille UN Ocean Science 2021-2023  ja Agenda 2030 teemojen parissa.

 

Haluamme kiittää kaikkia mukana olleita ja omaa miehistöämme Jukka Eloa ja Valtteri Itärantaa sekä Vesman liikennettä ja Jani Jukolaa turvallisesta matkasta Turusta Bergeniin ja takaisin.

We want to warmly thank Captain Seidl and his crew for unforgettable sailing in The Nort Sea. We saw whales, shark, oil platforms in the night, cliffed coastline in Shetland, sunrise in the fjords, halo in the moonlight. We learnt a lot about the sails, rigging and the importance of everyone doing their own job to make the ship sail. Each of one is important and needed.

 

Navigare necesse est!

 

Christiane Ala-Nissilä                                          Nina Brander

Merilukion koordinaattori                                  STEAM-koordinaattori

Historian ja yhteiskuntaopin lehtori                 Biologian ja maantieteen lehtori

 

 

MERILUKION JUHLAPURJEHDUSTA OVAT TUKENEET

Aboa Mare/Novia

Forum Marinum

Merenkulun säätiö

Meriliitto

Merivoimat

Pohjola Norden

TSYKin kannatusyhdistys ry

Turun kaupunki

Turun yliopisto/Saaristomeren tutkimuslaitos

Varustamosäätiö

Nina Brander rikissä,
kuva: Väinö Leimu
Opiskelijat avaamassa upper top sailiä

Venda med Statsraad Lehmkuhl

31.8.2018 klo 02.00

Norja siintää horisontissa ja kuu valaisee kannen.

Venda eli käännös keula tuulen kautta tehdään laivalla siten, että ensin käännetään ruoria sen verran, että purjeista lähtee veto. Sen jälkeen puomit käännetään ja purjeet trimmataan tuulen mukaan. Venda on siis aikamoista köysijumppaa, sillä puomien kääntäminen vaatii useamman vahdin voimat. Käännökset ovat kuitenkin välttämättömiä perillepääsyn kannalta, purjelaiva kun ei voi jokaiseen tuulen suuntaan kulkea. On myös hienoa nähdä suurien purjeiden liikkuvan käsivoimin.

Punaisella vahdilla on joka yö vahti 0000-0400. Osa vahdista on lähes aina infernaalisen väsyneitä vahdin alkaessa. Yövahdissa emme ole kiipeilleet mastoihin, mutta miehistö on kertonut ja kouluttanut asioita sekä esitellyt laivan hienouksia, kuten kapteenin salongin. Päivävahdissa on seikkailtu mastossa ja suoritettu erilaisia toimenpiteitä.

Vahdissa huolehtivat laivan kulusta. Koko ajan päivystävät tähystäjä ja man over board –vahti sekä laivaa kiertelevä palovahti ja ruoria pyörittävä ruorivahti. Muut vahti ovat kannella valmiina suorittamaan annettuja tehtäviä, esimerkiksi käännöksiin liittyviä säätöjä.

Laivan toinen konehuone on purettu ja odottaa akkuja, jotka täyttävät koko huoneen. Akut ladataan potkurin pyöriessä virran mukana. Tämä parantaa laivan luontoystävällisyyttä pienentämällä polttoaineenkulutusta sekä haitallisia päästöjä. Myöskin laivan sähkögeneraattorit on uusittu ympäristöä ajatellen.

Kirjoitettu yövahdissa

Aleksander, Aukusti ja Valtteri

Merikadetit vetoapuna Pohjanmerellæ

TSYKin miehistøn apujoukot

Saimme viime huhtikuussa kuulla kurssinjohtajaltamme mahdollisuudesta osallistua TSYK:n merilukion 10-vuotisjuhlapurjehdukselle. Kaikki opintojemme ulkopuoliset edustustehtävät ja ulkomaanmatkat, joita koulun aikana tulee eteen yllättävän paljon, ovat aina kiinnostavia ja haluttuja reissuja kurssimme keskuudessa. Viikon purjehdus Pohjanmerellä paljon kehutulla Statsraad Lehmkuhlilla oli kuitenkin jo niin houkutteleva tarjous, että halukkaita kadetteja matkalle löytyi poikkeuksellisen paljon. Kiitos sen huhtikuisen arpaonnen, nautimme tällä hetkellä Pohjanmeren kauniista tähtitaivaasta ja kanssamatkustajien loistavasta seurasta Lehmkuhlin kannella kirjoittaessamme tätä tekstiä. Voisi mennä huonomminkin!

Vaikka opintoihimme kuuluu paljon merenkulkua ja aluksella elämistä, tuo suuri purjelaiva mukanaan paljon uudenlaisia tilanteita ja toimintamalleja. Esimerkkinä, olemme tottuneet Merivoimien aluksilla ottamaan lyhyitä, 20-30 sekunnin suihkuja. Statsraad Lehmkuhlilla meille mainittiin alussa, että älkää sentään puolta tuntia suihkutelko, vaan noin kymmenen minuuuttia riittää. Opittavaa oli paljon, ja yritimmekin alkumatkan pysyä lukiolaisten perässä uuden tiedon omaksumisessa. Yllätyimme positiivisesti opiskelijoiden reippaudesta, motivaatiosta ja kyvystä omaksua uusia asioita. Mikäli rikiin kiipeäminen jännitti aluksi osaa lukiolaisista niin huoli pois, tulevaa meriupseeria se jännitti vähintään yhtä paljon.

Uuden asian tulvasta huolimatta olemme huomanneet, että tietyt asiat pysyvät muuttumattomina merenkulussa aluksesta riippumatta. Ennalta tuttuihin asioihin voidaan lukea esimerkiksi vahtikierrot, merenkulkujärjestelmät ja navigointi, miehistön hierarkia sekä lasien lyönnit. Yhtäläisyyksiä on paljon, mutta matkalta on tarttunut vähintään yhtä paljon ideoita ja toimintatapoja kotiin vietäväksi.

Olemiseemme täällä on muitakin syitä, kuin tarjota merikadetille hieno purjehdus Pohjanmerellä. Olemme matkalla ensisijaisesti edustamassa Merivoimia ja tarjoamassa informaatiota Puolustusvoimista varusmiespalveluksen kynnyksellä oleville nuorille. Pidimme opiskelijoille infotilaisuuden, jossa kerroimme varusmiespalveluksesta Merivoimissa sekä opiskelustamme Maanpuolustuskorkeakoulussa. Lukiolaiset saivat tietoa erilaisista merellisistä uramahdollisuuksista, joita Merivoimat kykenee tarjoamaan. Kiinnostusta riitti, ja esitelmien jälkeen saimmekin vastailla lisäkysymyksiin ihan urakalla!

Purjehduksen lähestyessä loppuaan haluamme kiittää kaikkia, jotka ovat omalta osaltaan tehneet matkastamme mahdollisen. Erityiskiitokset Merilukion opiskelijoille ja opettajille, te teitte tästä purjehduksesta ikimuistoisen. Toivotamme merilukiolle tuulta purjeisiin ja vettä kölin alle myös tulevalle kymmenelle vuodelle!

 

Kadetit Juuso Talvio ja Jyri Viljakainen

 

Norjan rannikolla

Sijaintimme Norjan rannikolla torstai-illalla klo 22.00. Kuvassa nækyy venda, johon osallistuivat kaikki vahdit kiskomalla køysiæ eri puolilla laivaa.

 

Viimeinen kokonainen päivä Statsraad Lehmkuhlilla kului leppoisissa merkeissä. Jokainen vahtiryhmä kävi vuorollaan vakituisen miehistön järjestämällä purjealuskierroksella. Pääsimme tutkimaan muun muassa miehistön omia ruokailu- ja nukkumatiloja. Lisäksi kävimme kurkkaamassa aluksen alimmassa kerroksessa olevaa vedenpuhdistuskonetta, joka ottaa Pohjanmerestä vettä ja muokkaa sen käänteisosmoosilla aluksella käytettäväksi makeaksi vedeksi.

Aurinkoisen sään ansiosta kiipeilystä innostuneet pääsivät kipuamaan maston ylimpään purjeeseen, Main Royaliin asti. Myös he, jotka eivät niin kiipeilystä välitä, pääsivät nauttimaan hyvästä kelistä vaikkapa kannella korttia pelaten tai aurinkoa ottaen.

Päivällä nykyiset ja entiset merilukiolaiset sekä yhteistyökumppaneidemme edustajat kutsuttiin ruokasaliin viettämään TSYK:in merilukion 10-vuotisjuhlaa. Juhla, ja varsinkin sen kunniaksi tarjottu porkkanakakku tulivat suurimmalle osalle yllätyksenä. Purjehduksella mukana olevat opettajat pitivät puheen merilukion historiasta ja tulevaisuudesta sekä merilinjakoordinaattori Christianelle lausuttiin jopa runo.

Juhlan jälkeen nousimme kannelle viettämään purjehduksen päättäjäisiä. Jokainen purjehduksella harjoittelijana toiminut sai tyylikkään ja koristeellisen diplomin sekä Statsraad Lehmkuhl- pinssin.  TSYK muisti aluksen kapteenia ja muuta miehistøæ purjehdusaiheisilla kirjoilla ja Kipparin piippu- lakritseilla. Lauloimme myös yhdessä kapteenin kanssa oppimamme South Australia- merimieslaulun.

Ennen Sinisten iltavahtivuoroa Forum Marinumin edustajat pitivät lyhyen tietovisan mereilyn historiasta. Osa kysymyksistä oli helppoja, sillä olimme käsitelleet aiheita sattumalta jo bussimatkalla. Visan jälkeen kaikki riensivät kääntämään raakoja eli mastojen poikkipuita vendaa varten. Lisätietoa vendan tekemisestæ saadaan tulevassa postauksessa. Nyt matkamme jatkuu Bergeniin, Norjan rannikot ovat jo näkyvissä.

Norma ja Anni-Martta

Luonto Shetlannin saarilla

Maisemaa Shetlannissa

 

Tiistaina saavuimme Shetlannin saarille Lerwikin kaupunkiin, josta lähdimme kiertoajelulle muutaman saaren läpi. Kiertoajelun aikana opimme paljon saarten ilmastosta ja luonnosta. Saaret sijaitsevat samalla leveysasteella kuin Pietari, Tukholma ja Oslo, ja niillä vallitsee hyvin tuulinen ja sateinen meri-ilmasto.

Kovin mitattu tuuli oli 65 m/s , mutta tämä tieto ei ole täysin varma sillä mittauslaitteet lensivät tässä kohtaa tuulen mukaan. Keskilämpötila on 5-15°C ympäri vuoden, mutta talvisin se laskee jopa miinuksen puolelle. Näiden tekijöiden ansiosta saarilla on hyvin lyhyt, n.100 päivän kasvukausi.

Saarten maasto on hyvin karua, turvepitoista ruohokenttää, jossa ei kasva luonnonvaraisia puita. Turve on ollut Shetlannin saarten asukkaille tärkeä polttoaine, jota kerätään edelleen samoin menetelmin talven varalle. Puut eivät saarilla ole polttoaine vaihtoehto, koska maaperä on niin ohut ja hapan ettei ravinto riitä puiden kasvamiseen.  Saarilla on   ollut luonnonvaraisia matalia puita, mutta ensimmäiset saarten asukkaat kaatoivat ne viljelymaiden tieltä, eivätkä istuttaneet niitä takaisin.

Saarten suurin elinkeino on kalastus joka muodostaa noin 50 % saarten tuloista. Meren antimia hankitaan sekä luonnonvaraisesti kalastamalla ja kasvattamalla. Kasvatettavia lajeja ovat muun muassa lohi, joita kasvatetaan suurissa verkoissa, sekä simpukoita erikoisvalmistetuissa köysissä. Saarella on myös kotieläimiä, kuten lehmiä, lampaita ja Shetlannin poneja, jotka ovat ajan myötä sopeutuneet vaikeaan ilmastoon.

Jussi ja Iiris

Yli 50% saa elantonsa kalastuksesta ja vesivijystæ Shetlannissa
Katja Mäkinen (vas.) Turun yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitokselta opetti meille Pohjanmeren ja Itämeren oleellisia eroja.