Purjehdusta Pohjanmerellæ

27.8.2018 klo 1730

60˚ 08.174” N 001˚ 02.477” E

COG 240˚, SOG 6,0knt, trip 150NM

wind 7m/s NE, wave 2m

Statsraad Lehmkuhlilla on paljon raakapurjeita, joita pitää myös osata käyttää. Raakapurjeiden oikeaoppinen käyttö on vaikea hallita ja se vaatii kokemusta sekä miehistövoimaa. Yhden purjeen säätämiseen saatetaan tarvita jopa kymmenen köyttä. Raakapurje käyttää puomia pysyäkseen muodossa. Puomia joudutaan kääntämään eri halssilla ja sitä voidaan myös säätää tarpeen vaatiessa. Purjeen skuuttikulmiin, eli alakulmiin, tulee kaksi köyttä. Toinen köysistä menee keulaan ja toinen perään. Purjeen nostaminen ja laskeminen tarkoittavat eri asiaa kuin pienemmässä veneessä. Purjeen laskemisella avataan purje ja nostettaessa se pistetään takaisin pakettiin. Raakapurjeen laskemiseen tarvitaan vähintään kuusi miehistön jäsentä kiipeämään mastoon avaamaan paketti ja noin kahdeksan henkilöä alas kannelle vetämään purje auki. Purjeen avaaminen tapahtuu siten, että ylösvetäjistä päästetään löysää samalla kun skuuteista vedetään purjetta alaspäin, niin että se saa tuulta. Purjeen nostaminen onkin hikisempää hommaa. Purje vedetään lähelle yläpuomia ylösnostajista, jonka jälkeen miehistö kiipeää puomille pakkaamaan purjetta. Ensin purjeen ala-, ylä-, sekä sivuliikit vedetään kiinni puomiin, jonka jälkeen purjetta nostetaan puomin päälle. Purjeen yläreunassa on paksumpaa kangasmateriaalia, joka toimii purjeen pussina. Tämän jälkeen koko rulla pyöräytetään puomin päälle lepäämään ja köytetään paikalleen.

Aleksander, Aukusti ja Valtteri

 

Yövahdissa 27.8. kävimme läpi laivan mastot sekä purjeet.  Laivassa on kolme mastoa keulamasto, isomasto ja mesaanimasto. Isomaston raakapurjeet ovat englanniksi   main sail, main lower topsail, main upper topsail, main topgallant ja royale. Isomaston ja keulamaston purjeet nimetään samalla tavalla ( Fore sail, fore lower top sai..) Lisäksi on staysaileja, jotka kulkevat mastojen välissä. Keulassa on neljä staysailia ja mastojen välissä kolme. Mesaanimasto on aivan laivan perällä ja sen takana on kaksi purjetta. Staysaileista ei saa kauheasti nopeutta, mutta ne ovat erinomaisia tasapainoittamaan laivaa. Avopurjeista saa suurimman osan vauhdista.  Ylimmästä royale-purjeesta voi saada jopa 1,5 solmua nopeutta. Tänä kesänä Tall Ship Racessa nopeutta oli parhaimmillaan 19 solmua, joka on toistaiseksi kauden ennätys. Huhujen mukaan laivalla on joskus purjehdittu reilua 20 solmua.

Juhani ja Axel

Aamuvahdissa sininen vahti kiipesi nostamaan isomaston top gallantin noin 40 metrin korkeuteen. Mukana kiipeämässä oli jo muutaman kerran purjeiden nostaneita , sekä ensikertalaisia. Ennen nostamista kannella demonstroitiin pienoismallin avulla purjeen käsittelyä. Itse kiipeäminen oli ensikertalaisillekin jo tuttua hommaa, sillä olimme harjoitellet sitä aikaisemmin. Ylhäällä kiipeäjiä oli odottamassa miehistön jäsen, joka ohjeisti turvallisesti puomilla toimimiseen.

Itseäni kiipeäminen jännitti hieman, sillä en ollut ennen kiivennyt niin ylös mastoon. Puomilla oleminen ei jännittänyt kuitenkaan niin paljoa, sillä sain selkeät ohjeet ja tukea kavereilta. Kerran kiipeämisen jälkeen ei tunnu enää pahalta ja odotan innolla seuraavaa kertaa.

Pinja