Park Victory

Artikkelin kirjoittajat vuonna 1929 haaksirikkoutuneen Drakenin Tähti ja risti-muistomerkillä
Artikkelin kirjoittajat vuonna 1929 haaksirikkoutuneen Drakenin Tähti ja risti-muistomerkillä

Park Victory oli laiva, joka oli matkalla Yhdysvalloista Suomeen Turkuun. Laiva oli 147 metriä pitkä, ja sen haaksirikko tapahtui 25. joulukuuta  1947. Park Victoryllä oli lastina monta tonnia kivihiiltä, joka oli sen ajan Suomen elinehto. Laivalle annettiin uusi käsky muuttaa kurssia, ja viedä lasti Hangon kautta Helsinkiin. Komento annettiin juuri ennen jouluaattoa, ja kurssin muututtua laiva ankkuroitiin Utön edustalle, jonka jälkeen miehistö hiljeni joulun levolle. Illalla sää heikkeni pikkuhiljaa, ja yöllä miehistön ollessa nukkumassa laivan ankkuri petti lumimyrskyn takia, ja laiva ajautui karille. Karilta pyrittiin pääsemän pois peruuttamalla, mutta koska yksi laivan neljästä höyrykattilasta petti, niin sen räjähdyksestä aiheutunut paineaalto repi kylkeen suuren reiän. Laiva otti vettä todella kovaa, ja konehuoneeseen meni miehistöä pumppaamaan sisään tullutta vettä pois. Ulkona oli erittäin kova keli, eikä miehistö ollut varautunut kovaan merenkäyntiin. Miehistöllä oli kolme pelastusvenettä käytössä, mutta heikon vaatetuksen takia paleltumilta ja ongelmilta ei voinut välttyä.

 Kello oli yksi yöllä kun Utön asukkaat kuulivat tapahtuneesta, monet riensivät apuun. Park victoryn miehistöstä saatiin pelastettua lukuisia henkilöitä, esimerkiksi luotsi, joka oli mennyt laivalle valmiuteen edeltävänä päivänä. Laivalta pelastuneet henkilöt saatettiin Utön asukkaiden koteihin odottamaan tulevaa. Heille annettiin lämpimiä vaatteita, joita ei kuitenkaan ollut paljoakaan tuon ajan pulasta johtuen. Miehistö kutsuttiin joulupöytään syömään. Haaksirikossa menehtyi kymmenen henkilöä, esimerkiksi konehuoneeseen mennyt pumppumies.

 Kun miehistö oli selvinnyt takaisin koteihinsa Yhdysvaltoihin, Utötä muistettiin erilaisilla lahjoilla, jotka olivat sodan jälkeisen säännöstelyn johdosta harvinaisia tuon ajan suomalaisille. Lahjana oli esimerkiksi 50 kiloa kahvia ja sokeria. Osalahjoista käytettiin kuolleiden merimiesten muistamiseen ja niillä rahoitettiin Utön kirkkoon 10 sakarainen kynttelikkö, joka sytytetään aina jouluna muistamaan tapaturmassa henkensä menettäneitä.

Einar, Lari ja Lauri