Finnpilot on valtion omistama yritys, joka ylläpitää luotsausta ja laivojen vientiä turvallisesti karikkoisten saaristojen läpi. Nykyinen Finnpilot oli ennen merenkulkulaitoksen omistuksessa, mutta vaihtui nykyiseen vuonna 2004.
Eilen kävimme tutustumassa Utön luotsiasemaan, sekä luotsin ammattiin. Oppaanamme toimi luotsivanhin Ari Saari. Luotsin tehtävä on yksinkertaisesti ohjata laivat luotsinottopaikalta satamaan ja toisin päin, eli hän on tässä välin vastuussa laivan navigoinnista. Tämän vuoksi kaikilla luotseilla tulee olla kipparin koulutus. Suurin osa luotseista ovat poikkeuksellisen vanhoja töihin hakeutuessaan, sillä koulutus vie paraktiikan ja työlkomuksen kanssa noin 15 vuotta.
Utön saari on Suomen kaikista eteläisin saari ja siellä on ollut luotsitoimintaa jo 1700-luvulta lähtien. Nykyisin Utöseen ja Turun saaristoon kuuluu seitsemän luotsia ja neljä kutterihoitajaa työvuoroa kohden. Töitä tehdään viikon verran kerrallaan 24/7, jonka jälkeen pääsee taas viikon ansaitulle vapaalle. Ne luotsit jotka astuvat laivaan Utössä ohjaavat laivat pääasiassa Turkuun tai Naantaliin. Arin mukaan luotsin epämukavin tehtävä on kiivetä köysitikkaita pitkin liikkuvasta kutteriveneestä laivan kannelle säällä kuin säällä.
Luotsi on hallittava oma väylänsä ja luotseja voidaan pitää eräänlaisina kävelevinä merikarttoina. Myös talouden suhdannevaihtelut näkyvät nopeasti luotsin ammatissa luotsattavien laivojen vähenemisenä.
Kutterinhoitajilla on taas aivan oma vastuualue, ja tämä on tietenkin luotsiveneiden ajaminen sekä ylläpitäminen. He kuskaavat luotseja laivoihin, hakee heidät mantereelta tai tekee mitä ikinä tarvitaan. Utössä kuten kaikissa muissakin luotsinvartiopaikoissa on nopeita pikaveneitä ja jäissä kulkevia kuttereita. Nämä kutterit ovat tehty kestämään pahimmatkin sääolosuhteet, sillä laivat voivat tarvita luotsausta milloin vain. Utön kohdalla laivoja tulee keskimäärin n. 2000kpl vuodessa.
Ari n tarinoiden lopuksi hän soitti vielä asemalle josta kutterikuski tuli ja vei meidät ajelulle luotsien uusimmalla aluksella vuonna 2011 valmistuneella pikavene L-238:lla.
Eetu ja Markus