Pyörryttävän massiivinen ISE 2020

ISE logoISE eli Integrated Systems Europe on maailman suurin esitystekniikan tapahtuma. Vuoden 2020 tapahtuma pidettiin 11.-14.2. viimeistä kertaa Amsterdamissa. Valtavan laaja RAI-messukeskus on jäänyt pieneksi tapahtumalle, joka vuonna 2019 kokosi Amsterdamin 1300 näytteilleasettajaa ja 81 000 vierasta. Vuoden 2020 luvut ovat jäämässä alhaisemmaksi, koska varovaisuus koronaviruksen suhteen karsi noin 50 yritystä viime hetkillä ja myös osan kävijöistä. Vuonna 2021 ISE on ensimmäistä kertaa Barcelonassa.

ISE ei ole rajautunut opetusalan tapahtumaksi, vaan kyseessä ovat laajat AV-yleismessut, mutta sen valtavan laajuuden vuoksi mukaan mahtuu paljon luokkahuoneisiin, kokoushuoneisiin ja muihin tiloihimme soveltuvaa teknologiaa. Peräti 15 hallista ’vain’ yksi oli pyhitetty kokonaan opetusteknologialle.  Siellä oli lähinnä yrityksiä, jotka toimivat pelkästään opetussektorilla, kuten Promethean. Tosiasiassa opetukseen soveltuvia vempeleitä oli siellä täällä kymmenillä tai sadoilla osastoilla, sillä useimmat yritykset toimivat sekä yritys- että opetuspuolella ja heidän osastonsa oli jossain muussa hallissa. Esimerkiksi Turussa suosittu Newline kosketusesitysnäyttöineen ei ollut edu-hallissa, vaan yrityspuolella esittelemässä molempia mallistojaan.

ISE kartta

Opetuksen näkökulmasta mielenkiintoisia tuoteryhmiä olivat mm.

  • esitysnäytöt kosketuksella ja ilman – näitä oli ähkyksi saakka
  • modernit projektorit uusine mahdollisuuksineen
  • langaton kuvansiirto
  • AV over IP eli kuvansiirto tietoverkoissa perinteisten HDMI-kaapelien tms. sijaan
  • VR/AR eli virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden ratkaisut (tästä kirjoitan erillisen kirjoituksen)
  • esitystekniikan integrointiin tarkoitetut kalusteet yms. tarvikkeet
  • kokoushuoneiden teknologia, yhteistyötyökalut ja välineet mm. Teamsin yli ja siihen liittyvät räätälöidyt laitteet
  • opetuksen ym. videotallennukseen tehdyt järjestelmät
  • dokumenttikamerat, äänilaitteet, mikrofonit jne.

Kannattaako ISEen opetusalan ihmisen lähteä? ISE ei välttämättä ole sopivin tapahtuma kenelle tahansa opetuksen ammattilaiselle, jota teknologia kiinnostaa. TOP-keskuskin oli paikalla ensimmäistä kertaa. Takuuvarmempi kohde on BETT Lontoossa tai vaikka kotimainen ITK-konferenssi, joiden fokus on puhtaasti oppimisen tuotteissa ja ’suodatinta’ ei tarvitse pitää niin tiukalla. Sen sijaan opetussektorin esitystekniikan suunnittelijoille ja kehittäjäopettajille/rehtoreille ja muille teknisesti suuntautuneille avainhenkilöille, joilla on käsillä esimerkiksi suurempi kouluhanke tai AV-konseptin laajempi uudistaminen, ISE näyttää suunnan, johon ollaan menossa ja toisaalta mikä teknologia alkaa kääntyä vanhaksi muutaman vuoden tähtäimellä. ISEstä löytyy myös uutta, jota voi vaatia valikoimiin paikallisille myyjäkumppaneillemme.

ISE hallikuva

Pedagogista ymmärrystä ei monellakaan 1300 osastosta ole valmiina tarjota, joten teknologian tarkoituksenmukaisuuden arviointi opetustarkoituksessa jää kävijälle. Ja tässä kannattaa olla rohkean kriittinen ja heittää kylmästi sivuun ne härpätinmyyjät,  joiden innovaatioilla ei näe sijaa koulussa. Loistavia neuloja heinäsuovassa kannattaa etsiä valikoiden ja luottaa omaan näkemykseensä.

Tallennettu kategorioihin ISE | Kommentit pois päältä artikkelissa Pyörryttävän massiivinen ISE 2020

Lego – tekniikkaa ja robotteja 1980-luvulta nykypäivään

Eräs viime vuosien isoimmista teemoista BETT-messuilla on ollut ohjelmointi ja robotiikka. Vuonna 2020 tarjonta oli robottien osalta ehkä hieman kaventunut ja muuttunut laadukkaampaan suuntaan.

Yleisnäkymä Legon messuosastolta

Aiemmin hieman mielestäni unohduksiin jäänyt Lego oli messuilla isosti esillä. Uutuutena esilteltiin Lego Education Spike Prime. Spike Prime on tiede- ja taideaineiden (STEAM) oppimista tukeva paketti ja se on suunnattu 5.-8. luokille. Setti sisältää palikoiden lisäksi ohjelmoitavan (blokkipohjainen Scratch) moniporttisen keskusyksikön. Tuotteena Spike vaikutti asialliselta ja helposti lähestyttävältä, mutta sen suhde ”isoveljeen” Lego Mindstorms EV3:een jäi hieman epäselväksi. Ainakin täällä kotimaassa EV3 on ollut yleisesti käytössä sekä ala- että yläkoulussa. Ehkä Legon tarkoituksena on ollut madaltaa kynnystä ohjelmointiin ja robotiikkaan käyttämällä värikkäitä palikoita, helpompaa ohjelmointikieltä sekä tarjoamalla valmiita STEAM-tuntisuunnitelmia. Lisätietoa sarjojen eroista löytyy mm. täältä.

Lego on edu-puolella pitkän linjan toimija ja monella tapaa edelläkävijä STEAM-teeman popularisoijana. Lego on myös siinä mielessä mielenkiintoinen valmistaja, että sen tuotteilla on mahdollista järjestää ohjelmoinnin ja robotiikan opetus varhaiskasvatuksesta yläkouluun ja jopa toiselle asteelle saakka. Legot ovat useimmille lapsille ja nuorille tuttuja,  joten kynnys tarttua toimeen saattaa olla muita vaihtoehtoja matalampi.

BETT-messuilla oli esillä yrityksen tuotteita aina 80-luvun alusta nykyhetkeen saakka:

 

Tallennettu kategorioihin BETT, ISTE, Yleinen | Kommentit pois päältä artikkelissa Lego – tekniikkaa ja robotteja 1980-luvulta nykypäivään

BETT 2020

BETT 2020 – ensi kertaa paikalla

 

Sain hienon mahdollisuuden osallistua ensi kertaa BETT-messuille. Vaikka kokeneemmat kollegat asiasta olivat jo maininneet, ensimmäinen ihmetyksen aihe oli jo itse messuhalli itsellään ja tapahtuman massiivinen koko: kaksi valtavaa hallia täynnä kierrettävää ja ihmeteltävää! Käyn läpi ensimmäisen päivän tunnelmia ja päivän aikana heränneitä ajatelmia. 

Lontoon ExCel- halli teki ensikertalaiseen vaikutuksen.

 

 

Ensihämmennyksen helpotettua alkoi varsinainen messukiertely. Olimme TOP-keskuksen kollegoideni Teemun ja Mikon kanssa  keskiviikkona heti klo 10.00 paikalla ja päivä meni yllättävän nopeasti. Hallien osastot oli jaettu teemoittain: Opetusvälineet,  Oppimisvälineet, Hallintatyökalut, Laitteistot ja eri maiden opetusministeriöiden osastot. Varsin nopeasti kävi ilmi, että esimerkiksi erilaisia STEM/STEAM- henkisiä osastoja oli runsaasti; värkkäämö-henkeä huokuneet osastot robotiikkavälineistöineen olivatkin varsin mukavaa kierrettävää. Myös hyvinvointiteemoihin oli panostettu ja sitä oli lähestytty monelta eri kantilta: ei ainoastaan oppilaiden tai henkilökunnan tms. näkökulmasta. Kaikki osastot tuli enemmän tai vähemmän kierrettyä, mutta keskityn nyt raportoimaan vain niistä päällimmäisistä fiiliksistä, joita ensimmäinen messupäivä herätti. 

 

Opettajan työnkuvan muutos: pitikö tvt:n lisätä vai vähentää työtaakkaa…? 

 

Ensinnäkin, digitalisaatio kiihtyy kiihtymistään kaikkialla. Hiljattain Suomessakin uutisoitiin, kuinka arjen digitaitojen puuttuminen vaikeuttaa vankien sopeutumista tuomion jälkeiseen siviilielämään paluuta huomattavasti. Kärjistäen voisi todeta, että oppilaiden kanssa tilanne on samankaltainen; mikäli näitä tärkeitä taitoja ei opeteta jo alaluokilta lähtien, hankaloituvat mahdollisuudet ja vaihtoehdot peruskoulun jälkeisissä valinnoissa. Kenelläkään opetusalalla työskentelevällä ei kerta kaikkiaan ole varaa jättää tätä asiaa huomioimatta. Opettajalle tämä merkitsee melkoista työnkuvan monipuolistumista, kun jo oman työssäjaksamisen puitteissa pitäisi kyetä enemmän tai vähemmän hallitsemaan tvt:n osa-alueita, aina sieltä ihan laitteiden ylläpidosta lähtien. Työnantajan tehtävä on taas antaa näiden velvollisuuksien täyttämistä varten työkalut. Tämä oli asia, jonka havaitsin keskeiseksi- ellen peräti keskeisimmäksi- johtoteemaksi, jonka alle messuilla selkeämmin näkyvät teemat, kuten vaikkapa juuri hyvinvointi, nivoutuivat.

Yhtenä näkyvänä todisteena tästä messuilla näkyi todella paljon erilaisia hallintatyökaluja niin opettajille kuin kokonaisille kouluille/organisaatioille/kunnillekin. Hallintatyökaluilla tarkoitan siis digitaalisia alustoja, joihin opettajat voivat tehdä kurssejaan tehtävineen ja testeineen, seurata oppilaidensa suorituksia, arvioida osaamista jne. Samalla työkalulla voidaan sitten myös hoitaa viestintä koteihin, oppilasrekisterien ja -ryhmien ja muiden vastaavien ylläpito, vuosiarvioinnit yms… eli ikään kuin Wilma, Primus ja (esim.) Microsoft Teams yhdessä paketissa. Itselläni ainakin heräsi kysymys: voisiko tällaisesta all-in-one-paketista olla jotain hyötyä yksittäiselle opettajalle tai koululle? Ainakin ajatuksen tasolla on vaikea ajatella, että nykyinen, usean eri rinnakkaistoimijan systeemi olisi jotenkin joustava ja että se säästäisi opettajan aikaa muille tärkeille tehtäville. 

 

Jättiläiset eivät luovu asemastaan helposti 

 

Valtavassa tarjonnassa, lukemattomien osastojen ”puristuksessa” on kyllä annettava kuitenkin tunnustus alan jättiläisten, Microsoftin ja Googlen osastoille. Ohjelmaa näissä paikoissa oli jatkuvasti; työpajoja ja erilaisia tietoiskuja/luentoja oli jatkuvasti. Monet näistä 20-30 minuutin pikkuluennoista osoittautuivatkin varsin antoisiksi. Microsoft tuntuu ainakin panostavan toden teolla koulutuspuoleensa ja erityishuomion tuntuu saaneen luokkahuoneiden inkluusiota edistävät työkalut; ts. erilaiset apuohjelmat, joiden avulla jokainen oppilas lähtökohdistaan huolimatta voi helpottaa ja osoittaa oppimistaan. Syventävän lukuohjelman (Immersive reader) voimakas kehittäminen on tässä isossa roolissa. Myös esimerkiksi videotyökalu FlipGridin integraatio Teamsiin on iso parannus tässäkin mielessä. 

Osa Googlen tyylikkäästä osastosta.

  

 Henkilökohtaisesti ihmetytti: missä oli Apple? Onko sillä todellakin varaa jättää alan isoimmat messut väliin ja antaa kilpailijoidensa esitellä omaa osaamistaan samalla, kun itse loistaa poissaolollaan? Ehkä näin. Oli silti harmittavaa huomata, että Applen kuulumisia halutessaan piti kääntyä pienten yhteistyökumppaneiden puoleen. Toki Applella oli oma Pop-Up Classroom toisen hallin yläkerrassa, mutta sielläkään ei (ainakaan itselle ja tuskin kellekään muullekaan hiemankin Applen tuotteita käyttäville) mitään uutta esiteltävänä ollut. 

 

Brian Cox– köyhän miehen Esko Valtaoja? 

 

Yksittäisenä, vaikuttavana yksityiskohtana on mainittava yksi messujen pääesiintyjistä: Brian Cox, joka esiintyi keskiviikkona iltapäivällä 16.30-17.30 messujen päälavalla eli The Arenalla. Cox on fyysikko, joka on kotoisen Esko Valtaojan tyyliin onnistunut popularisoimaan hankalaksi miellettyä tieteenalaa ja tekemään itsestään halutun esiintyjän. Eikä ihme; Coxia oli todella miellyttävä kuunnella.  

 

Itse luennon sisältö oli sinällään melko yleisluonteista- Cox aloitti kuvalla, joka oli otettu Marsista ja jossa näkyi Maa ja Kuu valtavassa avaruudessa pieninä pisteinä. Tunnin aikana Cox kertasi nopeasti universumin historiaa aina alkuräjähdyksestä alkaen, pitäen esityksensä johtoajatuksenaan ehkäpä sen, kuinka valtava universumi on ja kuinka poikkeuksellinen tapahtumaketju elämän synty on aikojen alussa ollut. Nähtiinpä esityksessä ensimmäinen kuva mustasta aukosta. Yhtä kaikki, tunti meni kuin siivillä ja Cox poistui isojen aplodien saattamana lavalta.  

 

Ihmiset- niin nuoret kuin vanhemmat- innostuvat helpommin tieteistä, kun sen joku osaa selkeästi, mutta kuitenkin kuuntelijaa/katsojaa aliarvioimatta selittää. Koko yhteiskunnan aiempaa positiivisempi suhtautuminen tieteisiin varmasti näkyy ja heijastuu myös arvoihin ja asenteisiin ja sitä kautta myös yhteiskunnan koulutusinvestointeihin, ja näin esimerkiksi STEM- projektit puoltavat paikkaansa nyt ja tulevaisuudessakin. Ajatuskulku on ehkä hieman poukkoileva, mutta itse näen täten Coxin kaltaisten hahmojen merkityksen erittäin suurena koulutuksen(kin) kannalta. Onhan Suomessakin myynti-ja lainaustilastojen kärjessä toisen merkittävän tieteen popularisoijan, israelilaisen historioitsijan Yuval Noah Hararin ihmisen historiaa ja tulevaisuutta käsittelevät opukset. Kiinnostus tieteisiin on olemassa ja tätä “momentumia” tulisi nyt hyödyntää. Unohtamatta tietenkään sitä, missä niitä tulevaisuuden tieteentekijöitä koulutetaan! 

 

Summa summarum 

 

Brian Coxin jälkeen kello tulikin jo 18.00 ja kuulutukset kehottivat messuilijoita lopettelemaan tältä päivältä. Matkalla messupaikalta hotellille tuli mieleen, että meillä (sekä Suomessa että Turussa) asiat ovat pääosin hyvin ja tuntuu, että olemme ihan rehellisesti ja oikeasti monessa asiassa etujunassa, ellemme peräti edelläkävijöitä. Syy jämähtämiseen se ei tietenkään ole, mutta suunta tuntuu oikealta. Ja kun suunta on oikea, korjausliikkeet voivat olla pieniä ja hallittuja. 

 

 

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit pois päältä artikkelissa BETT 2020

Pikselianimaatioita uudella tavalla

Osa meistä on niin vahoja alalla, että muistaa Osbornen olevan tietokonemerkki: Osborne 1 tietokoneen (julkaistiin 1981 ja oli ensimmäisiä kaupallisesti menenstyneitä kannettavia) sekä 2000-luvun alkupuolella kouluistakin löytyneitä Mikrologin nimen alla myytyjä tuotteita.

Pitkään aikaan en ollut itsekään ko. firmasta ja hämmästykseni olikin melkoinen kun messuilta löytyi Divoomuk niminen firma joka markkinoi ohjelmoitavaa pikselitaidetta toistavia laitteita, joiden valmistaja oli Osborne Tehnologies – sama firma tuntuu muuten myös tekevän meiltäkin löytyviä Catchbox -heittomikrofoneja.

Osaston mielenkiintoisin uutuus oli Pixoo Backpack nimillä kulkeva uutuus (ei vielä markkinoilla) johon saattoi matkapuhelimen sovelluksella siirtää helposti omaa pikselitaidettaan ja pakkohan sitä oli minunkin kokeilla 🙂

Terveisiä Suomesta

Ajatus hyvä, mutta 99 punnan hinta vaan tuntui vielä hieman kovalta hienosta pikseliscreenistä heikohkon repun selkämyksessä – ehkäpä sitten kun tuote oikeasti lanseerataan…

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit pois päältä artikkelissa Pikselianimaatioita uudella tavalla

BETT 2020 luokanopettajan näkökulmasta 

Kolme osa-aluetta 

Ymmärtääkseni Turusta on vuosien varrella ollut varsin vähän opettajia mukana BETT-messuilla, niin tälläkin kertaa. Niinpä omassa katsannossani pyrinkin lähestymään aihetta luokanopettajan näkökulmasta ja kertomaan, että mitä annettavaa BETT-messut tarjoavat nimenomaan opettamisen ja oppimisen kannalta. Oma matkani koostui käytännössä kolmesta osiosta. Keskiviikkoaamuna osallistuin Googlen järjestämään Anywhere at School – työpajaan ja iltapäivällä tutustuin messualueeseen. Torstaina vietin koko päivän messuilla ja perjantai meni puolestaan Atean järjestämällä kouluvierailulla Elm Park Primary Schoolissa. Kaikista kolmesta tapahtumasta voisi  kirjoitella omat blogipostaukset, mutta päätän nyt kuitenkin keskittyä BETT-messuista kirjoittamiseen. 

Suuri ja mahtava BETT

BETT-show on kokoluokassaan maailman suurin opetusalan tapahtumaPinta-alaltaan, kävijämäärältään ja näytteilleasettajien lukumäärässä mitattuna BETT on valtava. Se on oikeastaan niin iso, että sitä on mahdoton kuvailla kattavasti. Se pitää kokea itse.   

Koska Educa on monelle suomalaisopettajalle varsin tuttu, niin tässä vertailussa BETT ja Educa lukuina: 

BETT-show 2020                                           Educa-messut 2020
🚶noin 35 000 kävijää, yli 140 maasta.        🚶noin 19 000 kävijää 
💻yli 850 yritystä.                                            ‍  💻 yli 320 yritystä 
🗣 noin 380 eri puhujaa.                                  🗣 noin 170 eri puhujaa 

Karsintaa karsintaa 

Jos BETT-showssa yrittäisi vierailla jokaisen yrityksen standilla ja viettäisi niissä aikaa viisi minuttia, niin laskennallisesti tähän kuluisi kolme kokonaista päivää, siis ilman taukoja ja unta. Jostain siis oli pakko karsia ja rajusti. Karsintaa helpottamaan messualue oli jaettu viiteen eri lohkoon. 

  1. Opetusvälineet 
  2. Oppimisvälineet 
  3. Hallintatyökalut 
  4. Laitteisto 
  5. Eri maiden opetusministeriöt 

Jonkin verran eri alueiden teemat toki sekoittuivat ja esimerkiksi laitteistopuolelta löytyi Googlen ja ClassVR:n standit, kun ne olisivat voineet olla aivan yhtä hyvin myös opetus- tai oppimisvälineiden osastollakin. Eri maiden opetusministeriöt skippasin kokonaan ja laitteistopuolen läpi kävelin kertaalleen todetakseni, että erilaisia robotteja löytyi varmaan kymmeniä ja lähes jokaisen ohjelmointi pohjautui ns. blokkikoodaukseen, jota käytetään mm. Scratchissa. Myös erilaiset kosketusnäytöt olivat isossa roolissa ja tosiaan ClassVR oli mukana isolla näyttävällä messupisteellä. Opettajan näkökulmasta myös hallintatyökalut eivät tarjonneet omaan työhön mitään mielekästä ja niinpä päätinkin keskittyä lähinnä oppimis- ja opetusvälineistöjen tarjontaan 

Havaintoja lohkoilta opetus- ja oppimisteknologiat

Opetusvälineiden suurin ja näyttävin piste löytyi Microsoftilta. Pääteemana heillä oli TEAMS ja sen eri mahdollisuudet. Samalla huomasin, että Microsoftin pisteen ympärille oli ryhmittynyt tukku muita pienempiä yrityksiä, jotka esittelivät omia ohjelmistojaan, jotka oli mahdollista lisätä osaksi TEAMSia. Tällainen oli esimerkiksi Beedle, joka tarjosi työkalun opettajan päiväkirjan ylläpitoon, tuntisuunnitelmien tekemiseen, tallentamiseen ja jakamiseen. Lisäksi Beedle mahdollisti erilaiset ryhmänmuodostamiset arpomalla tai aakkosjärjestykseen laittamalla 

 

 

 

 

Jotain uutta ja jotain vanhaa 

Oppimisvälineistön osastolla kiinnitin huomiota erityisen tuen oppilaille kehiteltyihin ratkaisuihin.  Erityisesti dysleksiaan ja dyskalkuliaan oli esitteillä ohjelmistoja ja olipa messuilla yksi hyväntekeväisyysjärjestökin, joka lähinnä jakoi tietoa dysleksiasta. Lisäksi bongasin kaksi mielenkiintoista ohjelmistoyritystä, jotka tarjosivat apuvälineitä erityisesti matematiikan kertolaskujen oppimiseen. Times Tables Rock Stars perustui kertotaulujen drillaukseen. Kyseinen ohjelmisto myös voitti tämän vuoden alakoulujen sarjan BETT-awardsien oppimisteknologian sarjassa. Harmikseni on tosin todettava, että ohjelmisto on maksullinen, mutta toisaalta kun tarkemmin tutustuin TTRS-ohjelmistoon, niin vertaisin ohjelmaa Ekapelimatikkaan tai Bingeliin, joissa oppilaita motivoidaan avatar-hahmojen kautta. Ekapelin verrattuna TTRS kuitenkin sopii paremmin nimenomaan vanhemmille oppilailleToinen kiinnostava ohjelmistoyritys oli Learning by Questions. Heidän ohjelmistonsa tarjoaa apuvälineitä matematiikan lisäksi kieltenopiskeluun ja tiedeaineisiinLbQ:sta on saatavilla maksuton versio, mutta jos käytössäsi on jo kotimainen ViLLE, niin LbQ ei silloin tuo juurikaan mitään uutta. Joka tapauksessa Learning by Questions voitti BETT-awardsien yläkoulusarjan oppimisohjelmistojen sarjassa, joten tähän peilaten ViLLE:n käyttäjät voivat olla myös tyytyväisiä. 

Edellä mainittujen ohjelmistojen lisäksi kiinnitin huomiota oppilaita aktivoivien välineiden esittelyyn. Hop Spots ja  tarjosivat molemmat toiminnallista välineistöä eri aineiden opetukseen. Hop Spots perustuu lattialle asetettaviin aktiivikiekkoihin, joiden avulla oppilaat voivat pelata esimerkiksi muistipeliä tai opiskella englantia tai matematiikkaa astumalla kiekkojen päälle. Hyvänä ominaisuutena on se, että kiekoista tulevat äänet on mahdollista itse äänittää ja kiekot on helppo siirtää mihin tahansa tilaan. Lü:n laitteisto koostuu puolestaainteraktiivisessa projektorista ja lasersensoreista, joiden avulla mihin tahansa seinälle voidaan heijastaa kosketukseen reagoivia pelialustoja. Projektori on tosin sen verran massiivinen, että se on syytä kiinnittää kiinteästi yhteen paikkaan, esimerkiksi koulun liikuntasaliin, joten tämä on laitteiston pieni heikkous. 

 

 

 

 

 

Omia havaintojani BETT-viikolta 

  • Yritykset, jotka tarjosivat apuvälineitä erityisen tuen oppilaille. 
  • Yritykset, jotka olivat keksineet pyörän uudelleen (LbQ vs. ViLLE). 
  • Yritykset, jotka esittelivät digitaalista aktivointivälineistöä (mm.  ja HopSpots). 
  • Näkemys siitä, missä maailmalla mennään opetuksen, digitalisaation ja teknologian hyödyntämisen osalta. Voisi sanoa, että Turussa asiat ovat hyvällä mallilla. 
  • Havainto, että omalta koulultani ja TOP-keskuksesta löytyy jo kattava määrä näytteillä olevaa laitteistoa omaan opetukseen. 
  • Hyvinvointiteeman, STEAMin, elinikäisen oppimisen ja ohjelmoinnin vahva läsnäolo. 
  • Microsoftin ja Googlen vahva asema opetusalustojen markkinoilla. 
  • Pienet ohjelmistofirmat, jotka tekivät paljon yhteistyötä joko Microsoftin tai Googlen kanssa ja näin ollen olivat suunniteltu toimimaan vain jommassakummassa ympäristössä.
  • BETT-Awards finalistien tarjoamat mahdollisuudet omassa opetuksessa. Lista finalisteista löytyy täältä ja voittajista täältä.
  • Monien yritysten ohjelmistot ja ideologiat oli tarkoitettu yksinomaan brittikouluille, eivätkä sellaisenaan toimi Suomessa. 
Lähteet:
https://herculan.com/en/play-lu-interactieve-gymzaal/
https://www.hopspots.dk/en/
Tallennettu kategorioihin Yleinen | Kommentit pois päältä artikkelissa BETT 2020 luokanopettajan näkökulmasta 

Microsoftin tuotteiden uusia ja tulevia toimtoja haistelemassa

Osana BETT-messuja Microsoft järjesti useita sivutapahtumia, joista osallistuin suurten kaupunkien EDU ja IT-ihmisille tarkoitettuun VIP-tilaisuuteen noin 25 muun suomalaisen kanssa.

BETT-hallin reunalta toisesta kerroksesta löytyneeseen tilaan oli Microsoftin graafisten teippausten ja esityspisteen lisäksi levitelty runsaasti erilaisia WIN10-kannettavia joita saattoi esityksen jälkeen hypistellä.

Tilaisuuden parasta antia oli kuitenkin Microsfotin pääkonttorilta paikalle lennätetyn esiintyjän kiinnostava noin tunnin esitys, jonka aikana hän avasi Microsoftin tämänhetkisiä ajatuksia opetussektorista ja oppimisesta sekä pyrki vakuuttamaan meidät heidän nykyisten työkalujensa laadusta ja sopivuudesta opetuksessa.

Nopeatempoisessa esityksessä tutustuttiin mm. seuraaviin tuttuihin tai vähän uudempiinkin asioihin.

  1. Immersive reader (OneNote – Syventävä lukuohjelma)
  2. Math assistant (OneNote)
  3. Dictate – sanelin (O365 Word)
  4. Researcher – verkkohakutyökalu ja viitteiden lisääminen (O365 Word)
  5. Share – dokumentin jakaminen ja kommentointi (O365 Word)
  6. PowerPoint PresenterCoach esityksen pitämisen harjoitteluun – tulossa
  7. Flipgrid – video integroituu teamsiin
  8. Minecraft education
  9. Merge cube

Jos joukossa oli uusia niin ei kun kokeilemaan – toki O365 opetuksessa vaatii hyvät langattomat verkot toimiakseen ilman hickuppeja…

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit pois päältä artikkelissa Microsoftin tuotteiden uusia ja tulevia toimtoja haistelemassa

VR osaksi ammatillista opetusta: virtuaalihitsaus

BETT2020 -messujen ensimmäinen isompi ahaa elämys tuli vastaan Seaberryn / Soldamaticin osastolla, jossa espanjalainen herra Perez esitteli virtuaalista hitsauspistettä.

Virtuaalinen hitsauksen opetuspiste on toteutettu ottamalla oikeita saksalaisia hitsaustyökaluja (pilli, maski, jne) ja muuntamalla ne niin, että ne toimivat virtuaalisessa maailmassa. Näin toimimalla saadaan hitsarin lihasmuisti oikeanlaiseksi tavaraoiden näyttäessä, tuntuessa ja painaessa oikean laitteen mukaisesti.

Virtuaalihitsauksessa pystytään harjoittelemaan hitsausta usammilla eri tavoilla, erilaisilla metalleilla, suoja-aineilla ja kappaleilla. Kaikki tämä toteutetaan ilman materiaalihäviöitä, kalliita poistojärjestelmiä tai turvallisuusuhkia.

Virtuaalihitsaus näytti yllättävän oikeantuntuiselta ja ennen kaikkea mahdollisti tekoälyn antaman yksityiskohtaisen palautteen jokaisen tapahtuman jälkeen mahdollistaen opiskelijan seurannan ja arvioinnin.

Yritysmaailmasta opetuksen pariin siirtyneen yrityksen sisällöissä laitteissa ja menetelmissä olisi varmasti meillä Turun ammatti-instituutissakin mietittävää – eivät Mercedes-Benz, John Deere tai Volkswagen ihan helposti huonojen kanssa toimi…

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit pois päältä artikkelissa VR osaksi ammatillista opetusta: virtuaalihitsaus