Liikkuva koulu

Lukuvuoden 2021-2022 aikana olemme Puolalan koululla liikkuneet päivittäin osana kouluarkea. Koulun pihan telineet ja välituntivälineet ovat innostaneet lapset liikkumaan välitunneilla. Sen lisäksi 6c-luokan välituntiliikuttajat leikittivät pienempiä koululaisia välituntisin ja ohjasivat heitä hienosti pihapelien ja -leikkien parissa.

Koulullamme oli tämän lukuvuoden aikana kolme LiiKe-kerhoa. Yksi kerho 1.-2.-luokkalaisille, yksi 3.-4.-luokkalaisille ja yksi 5.-6.-luokkalaisille. Kerhot pyörivät kuluneen kouluvuoden ajan niin koulumme omien opettajien vetäminä kuin koulun ulkopuolisten seuraohjaajien vetäminä. Innokkaat 3.-4.-luokkalaiset kerholaiset totesivat kerhon parhainta antia olleen mm. jaffa-pallon pelaamisen ja omien toiveiden toteuttamisen mahdollisuudet kerhon aikana. LiiKe-kerhossa oli pelattu mm. futsalia ja halukkaat olivat saaneet kokeilla mm. tennistä ja sulkapalloa.

3.-4.-luokkalaiset itse suunnittelemallaan temppuradalla tasapainoilemassa, hyppimässä ja kiipeilemässä.

Yläkoulussa tavoitteena on ollut saada oppilaat mukaan suunnittelemaan ja toteuttamaan aktiivista koulun arkea. SPIN-oppilaat eli Sportin Innoittamat oppilaat ovat suunnitelleet yhdessä oppilaskunnan jäsenten kanssa tapahtumia lukuvuoteen. Syys- ja kevätlukukaudella järjestettiin oppilaiden toiveesta liikuntatapahtumat, jotka olivat oppilaiden suunnittelemat. Lisäksi välituntien liikettä on lisätty välituntitempauksilla ja tehty päivänavaukseksi sopiva jumppavideo.

Liikuntapäivä

Koko yläkoulu vietti 7.10.2021 liikunnallista iltapäivää Kupittaan puistossa. Koulumme spin-oppilaat olivat liikunnanopettajan johdolla ideoineet hienon päivän. Kiitos teille!

Jokainen luokka sai etukäteen valitun teeman (esim. nopeus, tarkkuus) tai välineen (esim. hyppynaru, koripallo), jonka ympärille luokan tuli kehittää rastipiste. Koulumme oppilaat kiersivät luokittain rastilta toiselle suorittaen upeasti suunnitellut ja toteutetut rastit. Oppilaskunnan hallitus otti vastuun rastien pitämisestä. Rastinpitäjille isot kiitokset!

Syyskeli oli mitä mainioin tälle päivälle. Niin opettajat kuin oppilaatkin tuntuivat olevan hymy huulilla 🙂

Alakoulun kerhotoiminta

Kuvassa on askartelukerholaisten tekemiä kaktuksia erivärisissä ruukuissa.
Askartelukerholaisten tekemiä kaktuksia.

Pitkän tauon jälkeen pääsimme jälleen käynnistämään kerhotoiminnan Puolalan alakoulussa. Koulun opettajien ohjaamat Askartelukerho, Liike-kerho, Mediaklubi ja Näytelmäkerho täyttyivät innokkaista pienistä ja isoista kerholaisista. Muiden toimijoiden ohjaamia kerhoja olivat mm. suositut shakkikerho ja tanssikerho. Kerhoja oli todella kaivattu!

Askartelukerhossa tutustuttiin erilaisiin askartelutekniikoihin ja tehtiin vuodenaikoihin liittyviä teoksia. Mediaklubissa kerholaiset toimittivat yhteensä neljä Puolalan Sanomat -lehteä lukuvuoden aikana. Kerhossa kävi myös vierailijoita kertomassa media-alasta. Liike-kerhossa liikuttiin monipuolisesti ja harjoiteltiin erilaisia urheilulajeja.

Näytelmäkerhossa harjoiteltiin ja esitettiin neljä näytelmää, joista yhden kerholaiset myös käsikirjoittivat itse. Lisäksi kerhossa oli draamaharjoituksia, runojen lukemista ja draamaperusteisiin tutustumista.

Rauhankyyhky

Seinällä iso posteri jossa rauhankyyhky levitetyin siivin edestä kuvattuna. Ympärillä on rauhan symboleja ja oppilaiden kirjoittamia rauhan viestejä.

 

Maaliskuussa Puolalan koulu osallistui 34 muun suomalaisen koulun kanssa Rauhankyyhky-haasteeseen. Haasteen kouluille asetti Korson Ruusuvuoren koulu, ja sen tarkoituksena oli herätellä oppilaissa ajatuksia vallitsevasta sotakriisistä sekä tukea rauhaa.

Haasteessa tuli suunnitella oma rauhankyyhky koulun tilaan. Se asetti pohjan, johon oppilaat ja opettajat saivat ilmaista tukensa Ukrainalle omalla allekirjoituksellaan, tekstillään tai kuvituksellaan. Oppilaskunnan hallitus valitsi kyyhkylle paikan päärakennuksemme käytävän seinältä. Kuvataidetunneilla eri luokkien oppilaat piirsivät ja leikkasivat kartongista yhteistyönä suuren kyyhkyn, ja taustaksi muodostettiin Ukrainan lippu. Lisäksi kaikki halukkaat oppilaat saivat piirtää ja maalata kuvataidetunneilla rauhanaiheisia teoksia, jotka kiinnitettiin lisänä kyyhkyn yhteyteen. Aihe oli oppilaille selkeästi tärkeä: se herätti paljon osallisuutta, innostusta ja keskustelua.

Kuudesluokkalaiset yrityskylässä

Yrityskylä-päivä järjestettiin jälleen lähitoteutuksena. Koulumme kaikki kuudennet luokat osallistuivat siihen helmikuussa. Ennen varsinaista Yrityskylä-päivää oppilaat harjoittelivat opettajiensa johdolla työelämä- ja taloustaitoja ja kirjoittivat työhakemuksen tai kuvasivat työhakemusvideon.

Yrityskylä-päivän aikana kuudesluokkalaiset hoitivat ammattiinsa kuuluvia työtehtäviä ja esittelivät työnsä tuloksia toisilleen. Tehtävissä harjoiteltiin käytännönläheisiä tiimityöskentely- ja vuorovaikutustaitoja, toimimista joustavasti eri tilanteissa sekä luovaa ongelmanratkaisua. Monelle päivän kohokohta oli oikeiden ostosten tekeminen itse ansaituilla palkkarahoilla.

Yrityskylä-päivän järjestää Talous ja nuoret TAT.

Yhdeksäsluokkalaiset yrityskylässä

Puolalan koulun yhdeksäsluokkalaiset osallistuivat lukuvuoden aikana Yrityskylään. Yrityskylä on peruskoulun kuudensille ja yhdeksänsille luokille suunnattu yhteiskunnan, talouden ja työelämän oppimiskokonaisuus, jota hallinnoi ja koordinoi Talous ja nuoret TAT.

Oppilaista muodostettiin tiimejä, joiden tehtävänä oli johtaa yritystä mahdollisimman hyvin, myydä tuotteita hyvällä hinnalla ja toimittaa tuotteet ajoissa asiakkaille. Hyvistä matemaattisista taidoista oli tiimin jäsenille hyötyä. Osa myyntineuvotteluista käytiin englannin kielellä. Myytävänä tuotteena yläkoulun Yrityskylässä oli esim. Elovenan tumma suklaa välipalakeksi. Voittajatiimi oli lopulta se, joka oli saanut kasvatettua liiketuloksen lisäksi eniten mainettaan.

Oppilaiden mielestä parin tunnin pelikokonaisuus oli mukavaa vaihtelua tavalliseen kouluarkeen. Koulumme oppilaat suoriutuivat erinomaisesti pelin tarjoamista haasteista. He olivat hyvin innokkaita, kekseliäitä, ja lisäksi hyvät argumentointitaidot saivat järjestäjiltä kiitosta.

Kuvassa on yhdeksäsluokkalaisia Yrityskylässä. Näljä oppilasta istuu pyörän pöydän ympärillä neuvottelemassa. Taustalla lukee tiimi 1.
9C –luokan oppilaita (vasemmalta) Alex Mukkulainen, Edgar Seferyan, Kaarlo Soini ja Julia Tanskanen

 

Taidetestaajat

Tämän vuoden kahdeksansien luokkien Taidetestaaja-vierailu tehtiin WAMiin eli Wäinö Aaltosen museoon, jossa oli esillä kierrätysteemaista taidetta. WAMissa Taidetestaajat kokivat kaksi hyvin erilaista näyttelyä: taiteilijapariskunta Pekka ja Teija Isorättyän robotit sekä Anu Tuomen maalaustaiteen.

Anu Tuomen teokset olivat värikkäitä ja monipuolisia. Taiteilijana häntä onkin luonnehdittu koloristiksi. Tuomi on laajentanut maalauksen käsitettä perinteisten maalaustaiteen rajojen yli. Taideteoksissa on käytetty materiaalina rohkeasti mm. tekstiilejä, metallia ja oksia.

Taidetestaajat tutustuivat myös Pekka ja Teija Isorättyän monipuoliseen näyttelyyn, jossa teosten lähtökohtana oli kierrätysmateriaalit mm. romurauta, erilaisten koneiden osat, jätemuovi ja eläinten nahkat. Teoksissa käsitellään leikitellen ihmisen suhdetta teknologiaan ja luontoon.

Nuorten keskuudessa suosittu oli Pekka ja Teija Isorättyän uusin teos Robohemians, jossa kolme robotisoitua veistosta istuu ison baaritiskin ääressä. Nuorten mielestä vaikuttava installaatio oli myös Liljan puutarha, jossa teoksessa käytetyt infuusioletkut ovat peräisin kahdeksanvuotiaalta Liljalta, jonka sairauden hoitoon tarvitaan infuusioletkuja. Taideteos kasvaa infuusioletkujen lisääntymisen myötä.

Taustalla tyttö katselee etualalla rollaattorilla kulkevaa robottimummoa.
Jenna katselemassa Invalid Robot -teossarjan rollaattorilla kulkevaa mummoa.
Katosta roikkuva letkuista rakennettu valtavan kokounen liljankukka etualalla, taaempana kaksi samanlaista. Jättiläisliljojen alla seisoo ryhmä oppilaita. Liljat ovat 5 - 6 metriä korkeita.
Pekka ja Teija Isorättyän teos Liljan puutarha, jossa on käytetty 1300 infuusioletkua.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vierailulla nuoret tutustuivat nykytaiteen monipuolisuuteen ja miettivät tehtävien kautta, mitä taide oikeastaan on. Jokainen Taidetestaaja osallistui myös itse taideteoksen tekemiseen, sillä jokainen vierailija valitsi näyttelystä jonkin mielenkiintoisen yksityiskohdan, jonka työsti taidepajassa piirtäen paperille. Kaikkien WAMin Taidetestaajien työt kootaan yhdeksi isoksi taideteokseksi.

Taidepäivä

Viimeisen kouluviikon torstaina yläkoulussa vietettiin perinteistä taidepäivää. Oppilaat pääsivät näkemään yhdeksänsien musiikkiluokkalaisten upean Kalevalan tarinaan toteutetun musikaalin. Lavastus taustakuvineen ja puvustuksineen oli tyylikäs, ehjä ja värikäs kokonaisuus. Musiikki kuljetti kerrontaa ja tunnelmia läpi seikkailujen. Tarina kerrottiin ylväästi ja peittelemättä kalevalan kielellä. Hauskan lisän juoneen toi tästä ajasta kalevalan aikaan teleporttautuneet ja sinne jääneet 2020 -luvun nuoret.

Musikaalin jälkeen lavalle nousivat vuoden aikana urheilusta mitaleja saavuttaneet oppilaat. He saivat mitalit kaulaansa ja aplodit. Kaikkien lukudiplomeja suorittaneiden oppilaiden nimet luettiin ja heille myös taputukset annettiin.

Toisena taiteellisena osuutena oppilaat kuuntelivat lukion bändiä, Fairplaytä, Vimmassa.

 

Retkipäivä

Koulumme 7. – ja 8. -luokkalaiset pääsivät viimeisen kouluviikon perjantaina 3.6.2022 viettämään retkipäivää Ruissaloon. Vanhimmat oppilaat aloittivat  päivän itse suunnittelemassaan 9-gaalassa, jonka jälkeen jokainen luokka kokoontui vielä kerran luokanohjaajansa kanssa. Heillä oli tunteikas päivä.

Ruissalossa luokat jakautuivat 2-3 ryhmään ja kulkivat Kansanpuistosta Honkapirtin kautta aina Saarronniemeen asti. Kansanpuistossa ryhmät suorittivat leikkimielisiä tehtäviä.

 

Sää suosi retkipäivää. Saarronniemessä oli mukava nauttia retkieväät ja  pelailla mm. krokettia ja jalkapalloa upeassa auringonpaisteessa.

 

 

STEAM valinnaisaine

Kuluneena lukuvuonna koulussamme aloitti uusi valinnaisaine: STEAM (science, technology, engineering, arts and mathematics). Tässä valinnaisaineessa työskentely on monipuolista ja tunneilla käsitellään monia erilaisia aiheita. Tänä ensimmäisenä vuonna muodostui 8-9. luokan lyhyen valinnaisaineen ryhmä sekä 8. luokan pitkän valinnaisen ryhmä.

Kahdeksannen luokan ryhmä aloitti käyttöjärjestelmän ja kuvankäsittelyn opettelulla. Näistä tunneista julkaistiin myös artikkeli: https://www.turku.fi/uutinen/2021-10-05_kuvankasittelya-laboratoriokokeita-ja-rakkausmittareiden-rakentamista

Oppiaineessa tutustuttiin myös koodaukseen ja virtapiireihin huipentuen Arduinolla tehtäviin projekteihin. Projektien aiheina oli esimerkiksi automaattisia valojärjestelmiä, avaruusaluksen käyttöliittymiä ja rakkausmittareita.

Oppilaat tarkastelivat syksyllä omaa päiväänsä fysiikan ja kemian näkökulmasta My FyKe day –projektissa. Projekti toteutettiin yhteistyössä STEAM Turun ja Puolalanmäen lukion abiturienttien kanssa. Lopuksi videot yhdistettiin yhteen soittolistaan

Keväällä pääsimme kahdelle vierailulle: Turun yliopiston LUMA-keskukseen sekä Aboa Maren merenkulkusimulaattoriin.  Ensimmäisestä vierailusta löytyy lisää täältä: https://www.turku.fi/uutinen/2022-04-22_puolalan-koulun-steam-ryhma-vierailee-turun-yliopiston-luma-keskuksessa

Toukokuussa Turun yliopiston fysiikan laitoksen opiskelijat ilahduttivat ryhmää esittelemällä fysiikan demonstraatioita. Kevään lopuksi vielä tarkastelimme taulukkolaskennan hyödyntämistä fysiikan ja kemian tutkimuksissa.