Vahdit vaihtuivat yön yli kello kolmeen saakka. Saimme köydet kiinni Söderarmin laituriin kello 4:10. Keittiövahdin herättyä tunnin myöhässä (herätyskello väärässä ajassa) valmistimme aamupalan ja kävimme aamu-uinnilla. Tämän jälkeen lähdimme tutustumaan Söderarmiin. Söderarm on saari, joka sijaitsee Ruotsin ulkosaaristossa avomeren laidalla. Saaren ainoa pysyvä asukas kertoi meille ruotsiksi saaren historiasta.
Söderarmin majakka rakennettiin 1839 ja sen jälkeen saarelle on lisätty rakennuksia. Saarella oli luotsitoimintaa jo ennen majakan rakentamista, sillä saari sijaitsee sisemmälle Tukholman saaristoon vievän väylän suun lähettyvillä. Majakan valo paloi ensin rypsiöljyn voimalla, mutta se vaihdettiin sähköiseksi vuonna 1953. Majakan käyttö merenkulun turvalaitteena lopetettiin vuonna 1999. Saari on, tai varsinkin oli, Ruotsille strategisesti tärkeä sijaintinsa vuoksi. Sotilaallisen toiminnan jäljet näkyvät yhä selkeästi saarella. Esimerkiksi saaren rannalla on kiskot, jotka auttoivat sotatarvikkeiden lastaamisessa ja purkamisessa. Alue on yhä Ruotsin puolustusvoimien omistuksessa, vaikka sen strateginen merkitys onkin vähentynyt.
Saarelta on hyvät näköalat avomerelle sen pienen koon ja korkeuden takia. Tuuli pääsee puhaltamaan saarella hyvin, sillä saarella on vain vähän puita. Saarella on sen kokoon nähden melko paljon rakennuksia, majakan lisäksi saarella on esimerkiksi museo, kioski, sauna sekä asuntoja. Tutustumiskierroksen jälkeen kello 11.40 lähdimme ylittämään avomerta, suuntana Ahvenanmaan rannikko.
Konkarit Jossi, Taito ja Daniel