Aamu raikas iloinen valkeni meille Viking Gracen hytissä aivan liian aikaisin aamulla. Laivasta pois päästyämme meitä kohtasi suuri haaste, päästä Lokin luokse satamasta. Lopulta pitkän matkan (noin puolentoista kilometrin kävelyn ja lauttamatkan) jälkeen saavutimme määränpäämme ja tapasimme 2 legin miehistön.
2 Legin tekemän maittavan aamiaisen jälkeen suuntasimme ensin M/S Estonian muistomerkille, jonka jälkeen menimme Vasa- museoon. Lehtori Ala-Nissilä piti meille informatiivisen kierroksen museossa ja uutta tietoa tuli, vaikka muille jakaa. Niinpä siis jaamme tietoa myös teille.
Kuningas Kustaa II Adolf rakennutti Vaasa laivan 1600-luvun alussa. Hän päätti uudistaa Ruotsin armeijan, mukaan lukien laivaston. Ruotsi kävi tuolloin 30-vuotista sotaa ja tavoitteli Itämeren herruutta. Vuosisadan loppuun mennessä Itämerestä oli tullut lähes kokonaan Ruotsin sisämeri.
Gustav Adolf halusi laivasta suuren ja mahtavan. Hän myös osallistui itse laivan suunnitteluun. Laivaa rakennettiin useita vuosia 1621-1625 ja siihen tarvittiin paljon materiaaleja. Laivan runko on tehty tammesta, joka oli aikanaan yleinen laivanrakennus materiaali. Vasan rakentamista varten piti kaataa noin 1000 tammea. Laivassa oli monia koristeellisia kaiverruksia erilaisista voimaa ja valtaa symboloivista henkilöistä mm. antiikin Rooman keisareita ja erilaisia jumalia.
Laivan lopulta valmistutta, ei se pystynyt seilaamaan kuin alle mailin. Tuulenpuuska tarttui laivan purjeisiin, laiva alkoi kallistua ja lopulta upposi 10. elokuuta 1628 tuhansien ihmisten katsellessa rannalta.. Laivan uppoamisen vaikutti laivan huonosti suunniteltu runko. Runko oli aivan liian kapea ja korkea. Jo pienikin tuuli kallisti laivaa todella paljon. Uppoamiseen myös vaikutti painolastin puute. Alukseen oli pakkattu liian vähän painolastia tasapainottamaan sitä. Myös vesiraja kulki todella lähellä tykkiluukkuja.
Laiva oli upottuaan oli peräti 300 vuotta veden alla. Se löydettiin vasta 1960- luvulla. Laivan löytymisen jälkeen alettiin puhua hylyn nostamisesta. Lopulta hylky päätettiin nostaa ylös. Hylyn nostamisesta tuli paljon oletettua kalliimpaa. Lopulta kun laiva oli nostettu, sen ympärille rakennettiin museo. Vaasa museossa tänä päivänä vierailee turisteja eripuolilta maailmaa, ja mekin saimme tutustua siihen tänään.
Katri ja Anna