17 tunnin ylitykseen vaikuttavina tekijöinä oli keskeisesti tuuli, purjeet sekä niiden säätely. Isompana tekijänä matkanteon sujuvuuteen toimi kuitenkin SailGrib- ohjelmisto, joka optimoi reitin erinäisten tekijöiden perustella.
Monet olisivat halunneet lähteä matkaan jo aikaisemmin päivällä, mutta kippari Sakke oli eri mieltä ja kertoi lähdön tapahtuvan kello 21 reikäleipä. Myöhemmällä iltapäivällä tuulet olivat olleet hyvin pyöriviä ja heikkoja, joten haluttiin täten lähteä myöhemmin koneella ajamisen välttämiseksi.
Saattaakin herätä kysymys, mistä kippari tiesi miten tuulet tulevat käyttäytymään. Tuulen voimakkuuden ja suunnan katsomiseen löytyy monia ohjelmistoja, mutta harva niistä osaa huomioida reitin suunnittelussa useampaa tekijää. Kyseessä oleva ohjelmisto osasi syötettyjen tietojen perusteella laskea reitin pilkuntarkkaan, ja kertoa missä kohtaa piti kääntyä mihinkin suuntaan optimaalisen vauhdin saavuttamiseksi. Tämän lisäksi ohjelmisto osasi kertoa, kuinka kovaa kussakin kohtaa matkaa tultaisiin menemään. Tämän sovellus selvitti veneen polar-kaaviosta, joita oli muutamia valmiina sovelluksessa. Veneen polar-kaavio tehdään veneen valmistuksen yhteydessä, ja kertoo kuinka lujaa vene kulkee kussakin tuulen kulmassa ja nopeudessa. Ohjelmisto laskee edellä mainittujen tekijöiden lisäksi vielä vuorovesien sekä merivirtojen perusteella purjeveneelle nopeimman reitin paikasta A paikkaan B, jonka itse laskeminen on liki mahdotonta.
20 tunnin ennustettu matka olikin 17 tuntia erinomaisen purjetrimmauksen sekä SailGrib- ohjelmiston laskelmien vuoksi.
- Aaro ja Lennu
No niin…kyllä kone on monessa asiassa etevämpi kun ihminen. Pitäisiköhän seuraava legi, tasapuolisuuden vuoksi, mennä ns. perstuntumalla, ja sekstanttia suunnanmääritykseen käyttäen? Hyviä tuulia!