31.8.2018 klo 02.00
Norja siintää horisontissa ja kuu valaisee kannen.
Venda eli käännös keula tuulen kautta tehdään laivalla siten, että ensin käännetään ruoria sen verran, että purjeista lähtee veto. Sen jälkeen puomit käännetään ja purjeet trimmataan tuulen mukaan. Venda on siis aikamoista köysijumppaa, sillä puomien kääntäminen vaatii useamman vahdin voimat. Käännökset ovat kuitenkin välttämättömiä perillepääsyn kannalta, purjelaiva kun ei voi jokaiseen tuulen suuntaan kulkea. On myös hienoa nähdä suurien purjeiden liikkuvan käsivoimin.
Punaisella vahdilla on joka yö vahti 0000-0400. Osa vahdista on lähes aina infernaalisen väsyneitä vahdin alkaessa. Yövahdissa emme ole kiipeilleet mastoihin, mutta miehistö on kertonut ja kouluttanut asioita sekä esitellyt laivan hienouksia, kuten kapteenin salongin. Päivävahdissa on seikkailtu mastossa ja suoritettu erilaisia toimenpiteitä.
Vahdissa huolehtivat laivan kulusta. Koko ajan päivystävät tähystäjä ja man over board –vahti sekä laivaa kiertelevä palovahti ja ruoria pyörittävä ruorivahti. Muut vahti ovat kannella valmiina suorittamaan annettuja tehtäviä, esimerkiksi käännöksiin liittyviä säätöjä.
Laivan toinen konehuone on purettu ja odottaa akkuja, jotka täyttävät koko huoneen. Akut ladataan potkurin pyöriessä virran mukana. Tämä parantaa laivan luontoystävällisyyttä pienentämällä polttoaineenkulutusta sekä haitallisia päästöjä. Myöskin laivan sähkögeneraattorit on uusittu ympäristöä ajatellen.
Kirjoitettu yövahdissa
Aleksander, Aukusti ja Valtteri