Saavuimme Maarianhaminaan 14.10. Lähdimme heti kohti Maritime Safety Centeriä ,jossa meillä oli meripelastusharjoituksia. Perillä puimme pelastuspuvut päälle ja hyppäsimme altaaseen. Aluksi harjoittelimme vuorotellen pelastuslautan kääntämistä altaassa. Harjoituksiin kuului myös pelastushyppy viidestä metristä sekä muiden pelastaminen erilaisissa sääolosuhteissa. Saimme kokea 0,5 metrisiä aaltoja rankkasateessa sekä kovassa tuulessa. Opimme myös miten pysyä lämpimänä kylmässä vedessä ja kaiken tämän jälkeen pääsimme saunaan ja suihkuun.
Seuraavaksi suuntasimme paikalliseen Cafe Julius kahvilaan, missä jokainen sai maistaa ahvenanmaalaista pannukakkua. Se oli todella erilaista, kuin suomalainen pannukakku, joten toiset pitivät siitä ja toiset taas eivät.
Kaiken tämän jälkeen saavuimme Itä-satamaan, jossa pakkasimme Lokin. Ohjeet kuunneltuamme lähdimme matkaan kohti Kastelholmaa.
Nelli, Julia ja Noora
Hei uusi miehistö! Nyt kun olette hieman ehtineet sopeutua alukseen:
1. Haiseeko astianpesuaine teistä epäilyttävän miehekkäältä?
2. Oletteko saaneet valituksia kännyköiden näpräämisestä? Entä liian kovasta musiikista?
3. Onko vessan käyttö lapasessa? Joko tulvii?
Nautinnollista loppumatkaa, pitäkää huoli ettei kukaan torkahda kesken ajovuoron!
Moikka,
Reissunne on tainnut lähteä kivasti käyntiin 🙂
Onkos miehistöllä jo generaattorin käyttö hallussa? Uskalsikos kaikki pudottautua pelastautumisharjoituksessa viidestä metristä? Onko Usvaa kohdeltu kuin kukkaa kämmenellä ja kuka ajoi Lokin irti rannasta? Mistäpäin venettä löytyy hätäraketit ja kuinka monelle hengelle Lokin pelastuslautta on tarkoitettu?
Hauskaa ja opettavaista purjehdusta. Mantereella odotellaan jo innolla teidän seuraavaa postausta ja tilannetietoja 😉
Vastaamassa miehistö aamupalalta.
Tytöt hallitsevat generaattorin käytön jo.
Kaksi opiskelijaa eivät hypänneet. Opettajat kyllä hyppäsivät.
Iivari ajoi Lokin irti rannasta.
Usvaa on ajanut toistaiseksi opettaja, hyvin menee. Kohta päästään kokeilemaan. Lupaamme ja vannomme kohdella Usvaa hyvin.
Pelastuskysymykset selvitetään myöhemmin.
Heips vaan uusi miehistö! IkuinenAbi kyselee nyt tuoreelta miehistöltä päivän tiukkaa triviaa:
1. Mitkä ovat uusien vahtivuorojen nimet ja ketä niihin kuuluu?
2. Onks ulkosorkan teko jo koko miehistölle tuttua?
3. Mitä hyötyä veneelle on tutkasta?
4. Onks kokovartalopeili ollu kovassa käytössä?
5. Mitä tarkoitetaan Loksodomin ilmiöllä ja miten!se täytyy ottaa huomioon ylittäessä Atlanttia?
#kaikkipaitsipurjehdusonturhaa
Lady Sailing vastaa aurinkoisesta Långnäsistä.
1. Samba-vahtiin, joka on nyt navigoimassa, kuuluu Iivari, Axel ja Jaakko. Yön Ritarit, jotka ahertavat päivällistä keittiössä kuuluu Onni, Joonas, Eero ja Oskari. Lady Sailingiin kuuluvat taasen Nelli, Julia ja Noora.
2. Kaikki eivät ole vielä päässeet tutustumaan ulkosorkan tekoon.
3. Sen avulla voidaan havainnoida esimerkiksi toisia veneitä tai merimerkkejä.
4. Jokainen on kokovartalopeilin ohittaessaan pysähtynyt ihailemaan itseään, joten voisi sanoa, että kyllä on ollut kovassa käytössä.
5. Loksodromi kuvautuu Mercanttorin projektiossa suorana viivana, mutta esimerkiksi Atlanttia ylittäessä tämä ei ole suorin reitti.
Kiitän ja kumarran. Hyvin on vastattu !