22.10
Sijainti: 60’09’.120N 020’03’.997E
Lähdimme Maarianhaminan itä-satamasta kohti Lemströmin kanavaa, jossa ruorivastaava
Hurri sai näyttää kokeneen ruorimiehen taidot. Kanavamaksun maksettua virtaus koitui erityisen kovaksi ja menetimme lähes kokonaan purjeveneen hallinnan. Vene oli kääntyilemässä jyrkästi, kunnes ruorimies Hurri sai veneen takaisin hallintaan kapteenin avustuksella ja vei meidät turvallisesti pois ahtaasta kanavasta ilman suurempia vahinkoja.
Seilaamme Lumparnin selällä ja näkyvyys on hyvä, mutta on hyvin pimeä. Etelä tuulta meillä on purjeissa 3m/s ja puuskat yltävät 4.5m/s. Olemme menossa kohti Kasteholmaa, jossa vietämmä yön ja aamulla teemme lopullisen päätöksen seuraavast kohteesta.
Hei,
onko tietoa miten entisaikaan mitattiin aluksen nopeus ja mihin nopeusyksikkö solmu perustuu? Mitä kaikkea vaadittiin nopeuden määrittelyyn? paljonko on nopeutenne 4,5kn metreinä sekunnissa (m/s)?
Mitä teette jos joku tippuu alukselta mereen? (Toimenpiteet järjestyksessä)
Mukavaa purjehdusta!
/MM
Vastaamassa iivari ja Jaakko:
Entisajan laívoissa nopeutta mitattiin tiimalasilla ja köydellä jossa oli solmuja.
Kun nopeus on 4,5kn on se 2,3m/s.
MOB hälytys päälle,pelastusrengas mereen, pelastusliina mereen, yksi miehinstön jäsenistä osoittamaan uhria keulaan ja toinen keskelle venettä, jos on purjeet ne lasketaan välittömästi ja kone käynnistetään ja uhria lähdetään noutamaan lähestyen tuulen yläpuolelta, yksi miehistön jäsenistä toimii pintapelastajana, jos uhri on tajuton ja vaikeasti nostettavissa voi veneen spinnupuomia ja -fallia käyttää nosturina.
Kiitos kysymyksestä ja toivottavasti sait vastauksen kysymykseesi.