Saavuimme illalla Isokarin majakkasaarelle. Keli oli aika kova. Seksmiilarillä tuuli 14m/sekunnissa. Ilta kului majakkakierroksella historianopettajan johdolla. Saaren Glo-järviin tutustutti biologian opettaja. Lämmitimme saunan ja pääsimme pitkän päivän jälkeemajakkasaaren saunaan.. Pilkkopimeässä yössä majakan valo valaisi kulkuamme.
Olemme nyt Isokarin saarella ja lähdössä kohti Pohjois-Ahvenanmaata. Tuuliennuste päivälle on lounaistuulta 10-11m
Reissunne kuulostaa hauskalta! Nyt pari kysymystä:
1. Minä vuonna Isokarin majakka on rakennettu?
2. Miksi kutsutaan sitloodan penkin päältä löytyvää kiskoa/vaunua, johon isopurjeen skuutti on kiinnitetty?
3. Joko takavessa on tulvinut yli?
Hyviä purjehdustuulia ja turvallista loppumatkaa!
Heissansaa!
Nyt tulee taas melun kakkoselle päivän tiukka trivia:
1. Mikä on Iskokarin majakan valotunnus? (Löytyy merikortista)
2. Kuinka kaukaa majakan valon voi havaita?
3. Maistuukos vadelmaveneet miehistölle? Entä opettajalle?
4. Missäs viipyy eiliset mittaukset tuulen nopeudesta, veden lämpötilasta, tuulen suunnasta ja näkyvyydestä?
5. Mikä on megafichermanin purjepinta-ala ja mikä on Lokin runkonopeus?
#kaikkipaitsipurjehdusonturhaa
Vastaamassa Nella ja Tomi
1. Isokarin majakka on rakennettu 1833
2. Tomi tiedustelee kansimiehistöltä, miehistö pohtii…levanki
3. Joo just äsken tulvis (klo on nyt 18.45)
Etsitään lisää vastauksia
Lisää vastauksia ikuiselle abille
1 ja 2 Isokarin majakan valotunnus on 20s49m19M (3 välähdyksen ryhmän välisen pimeän vaiheen kesto on 20 sekuntia. 49m tarkoittaa valon polttopiste 49 metriä vertaustason yläpuolella ja 19M on valkoisen valon nimellinen kantamatka.