Siirry sisältöön

Monikulttuurinen opetus

Turun kaupunki

  • Ajankohtaista
    • Turun monet kielet
    • Wilma-merkinnät eri kielillä
    • Fölin kuvaohjeet ja selkosivut
    • Verkostoidu!
    • Monikulttuurinen kalenteri
    • Hyödyllisiä linkkejä arkeen
    • Omakielinen koulusanasto
    • Erikieliset posterit koulujen käyttöön
    • Vastuuhenkilöt ja toimenkuvat
  • Ohjeet ja linjaukset
    • Kielitietoisuus
      • Mitä on kielitietoisuus?
      • Mitä on tiedonalojen kieli?
      • Kielitietoisuus eri oppiaineissa
      • Kielitietoisen opettajan huoneentaulu
      • Kielitietoinen arviointi
      • Kielitietoisen opetuksen tueksi
      • Kielitietoisuudesta lisää
    • Monikielisen oppilaan arviointi
      • Monikielisen oppilaan sanallinen lukuvuosiarviointi
      • S2-oppimäärän arviointi
      • Monikielisen oppilaan päättöarviointi
      • Kun oppilas siirtyy perusopetukseen myöhäisessä vaiheessa lukukautta tai -vuotta
      • Erityiset tutkinnot
      • Vapauttaminen ja yksilöllistäminen
    • Nivelvaiheet
      • Esiopetuksesta kouluun
      • Valmistavasta opetuksesta perusopetukseen
      • Alakoulusta yläkouluun
      • Yläkoulusta toiselle asteelle
    • Ukrainalaisten oppilaiden oppivelvollisuus
    • Opetussuunnitelmat
      • Monikulttuurisuus ja monikieliset oppilaat OPSissa
      • Perusopetuksen opetussuunnitelma englanniksi
      • Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
      • Islamin opetussuunnitelma
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetussuunnitelma
  • Monikielisten oppilaiden opetusjärjestelyt
    • Perusopetukseen valmistava opetus (VALMO)
      • Opettajat ja ryhmät
      • VALMOn oppilaanohjaus
        • Materiaaleja
      • Lomakkeita
      • Linkkejä
    • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2)
      • Materiaalia S2-opetuksen tueksi
      • Suomen kielen ja kirjallisuuden oppimäärän valinta
      • Keskustelu huoltajan kanssa
      • Suomen kielen oppimäärän vaihtaminen
      • Usein kysyttyä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärästä
      • Opettajat
      • S2 Turun perusopetuksen opetussuunnitelmassa 1.8.2016
    • Oppilaan oman äidinkielen opetus (MAI)
      • Ilmoittautuminen oman äidinkielen opetukseen
      • Opettajat ja ryhmät
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Wilma ja arviointi
      • Raportointi
      • Koulutusmateriaaleja
      • Lomakkeita
      • Materiaalia oman äidinkielen opetukseen
        • Valmiita materiaaleja
        • Oman opetusmateriaalin tuottaminen
      • Oman äidinkielen merkitys -esitteet
      • Erilaisia kulttuureja taiteen keinoin
    • Kielellisesti tuettu opetus (KIETU)
      • KIETU-resurssin käyttö kouluissa
      • KIETU-opettajat ja -ohjaajat
      • Materiaalia kielellisesti tuettuun opetukseen
    • Omakielinen opetus (OMO) ja omakielinen koulunkäynninohjaus (OMA)
      • OMO-opettajat ja omakieliset koulunkäynninohjaajat
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille ja ohjaajille
      • Koulutusmateriaaleja
      • Linkkejä
    • Perusopetuksen oppimäärään sisältyvien opintojen suorittaminen erityisessä tutkinnossa
    • Ydinsisällöt oppimäärissä
    • Monikielisen oppilaan tukeminen
      • Monikielisyys voimavarana
      • Suomen kielen oppimissivustot
      • Suomalainen kulttuuri
  • Huoltajayhteistyö
    • Vanhempainillat
      • Vanhempainillan toteutus ja kutsupohja eri kielillä
      • Vanhempainillat Power Point -esityksinä
    • Trauman käsittely ja mielenterveyden tukeminen
    • Koulupoissaolojen ehkäisymalli eri kielillä
    • Monikielisten oppilaiden huoltajille
      • Vinkkejä lukutaidon kehittämiseen
      • Koulunkäynnin tueksi
      • PETU-hankkeen videot
Monikulttuurinen opetus

Nivelvaiheet

VALMOsta siirtyminen perusopetukseen

Kun opetusryhmääni tulee monikielinen oppilas

Flerspråkig elev i undervisningsgruppen

Aikuisten perusopetukseen jatkava oppilas

 

 

 

Turku
  • Ajankohtaista
    • Turun monet kielet
    • Wilma-merkinnät eri kielillä
    • Fölin kuvaohjeet ja selkosivut
    • Verkostoidu!
    • Monikulttuurinen kalenteri
    • Hyödyllisiä linkkejä arkeen
    • Omakielinen koulusanasto
    • Erikieliset posterit koulujen käyttöön
    • Vastuuhenkilöt ja toimenkuvat
  • Ohjeet ja linjaukset
    • Kielitietoisuus
      • Mitä on kielitietoisuus?
      • Mitä on tiedonalojen kieli?
      • Kielitietoisuus eri oppiaineissa
      • Kielitietoisen opettajan huoneentaulu
      • Kielitietoinen arviointi
      • Kielitietoisen opetuksen tueksi
      • Kielitietoisuudesta lisää
    • Monikielisen oppilaan arviointi
      • Monikielisen oppilaan sanallinen lukuvuosiarviointi
      • S2-oppimäärän arviointi
      • Monikielisen oppilaan päättöarviointi
      • Kun oppilas siirtyy perusopetukseen myöhäisessä vaiheessa lukukautta tai -vuotta
      • Erityiset tutkinnot
      • Vapauttaminen ja yksilöllistäminen
    • Nivelvaiheet
      • Esiopetuksesta kouluun
      • Valmistavasta opetuksesta perusopetukseen
      • Alakoulusta yläkouluun
      • Yläkoulusta toiselle asteelle
    • Ukrainalaisten oppilaiden oppivelvollisuus
    • Opetussuunnitelmat
      • Monikulttuurisuus ja monikieliset oppilaat OPSissa
      • Perusopetuksen opetussuunnitelma englanniksi
      • Valmistavan opetuksen opetussuunnitelma
      • Islamin opetussuunnitelma
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärän opetussuunnitelma
  • Monikielisten oppilaiden opetusjärjestelyt
    • Perusopetukseen valmistava opetus (VALMO)
      • Opettajat ja ryhmät
      • VALMOn oppilaanohjaus
        • Materiaaleja
      • Lomakkeita
      • Linkkejä
    • Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus (S2)
      • Materiaalia S2-opetuksen tueksi
      • Suomen kielen ja kirjallisuuden oppimäärän valinta
      • Keskustelu huoltajan kanssa
      • Suomen kielen oppimäärän vaihtaminen
      • Usein kysyttyä suomi toisena kielenä ja kirjallisuus -oppimäärästä
      • Opettajat
      • S2 Turun perusopetuksen opetussuunnitelmassa 1.8.2016
    • Oppilaan oman äidinkielen opetus (MAI)
      • Ilmoittautuminen oman äidinkielen opetukseen
      • Opettajat ja ryhmät
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille
      • Oman äidinkielen opetuksen opetussuunnitelma
      • Wilma ja arviointi
      • Raportointi
      • Koulutusmateriaaleja
      • Lomakkeita
      • Materiaalia oman äidinkielen opetukseen
        • Valmiita materiaaleja
        • Oman opetusmateriaalin tuottaminen
      • Oman äidinkielen merkitys -esitteet
      • Erilaisia kulttuureja taiteen keinoin
    • Kielellisesti tuettu opetus (KIETU)
      • KIETU-resurssin käyttö kouluissa
      • KIETU-opettajat ja -ohjaajat
      • Materiaalia kielellisesti tuettuun opetukseen
    • Omakielinen opetus (OMO) ja omakielinen koulunkäynninohjaus (OMA)
      • OMO-opettajat ja omakieliset koulunkäynninohjaajat
      • Kokoukset ja koulutukset
      • Ohjeita opettajille ja ohjaajille
      • Koulutusmateriaaleja
      • Linkkejä
    • Perusopetuksen oppimäärään sisältyvien opintojen suorittaminen erityisessä tutkinnossa
    • Ydinsisällöt oppimäärissä
    • Monikielisen oppilaan tukeminen
      • Monikielisyys voimavarana
      • Suomen kielen oppimissivustot
      • Suomalainen kulttuuri
  • Huoltajayhteistyö
    • Vanhempainillat
      • Vanhempainillan toteutus ja kutsupohja eri kielillä
      • Vanhempainillat Power Point -esityksinä
    • Trauman käsittely ja mielenterveyden tukeminen
    • Koulupoissaolojen ehkäisymalli eri kielillä
    • Monikielisten oppilaiden huoltajille
      • Vinkkejä lukutaidon kehittämiseen
      • Koulunkäynnin tueksi
      • PETU-hankkeen videot
Monikulttuurinen opetus Palvelun tarjoaa WordPress