Taidepäivä

Viimeisen kouluviikon torstaina yläkoulussa vietettiin perinteistä taidepäivää. Oppilaat pääsivät näkemään yhdeksänsien musiikkiluokkalaisten upean Kalevalan tarinaan toteutetun musikaalin. Lavastus taustakuvineen ja puvustuksineen oli tyylikäs, ehjä ja värikäs kokonaisuus. Musiikki kuljetti kerrontaa ja tunnelmia läpi seikkailujen. Tarina kerrottiin ylväästi ja peittelemättä kalevalan kielellä. Hauskan lisän juoneen toi tästä ajasta kalevalan aikaan teleporttautuneet ja sinne jääneet 2020 -luvun nuoret.

Musikaalin jälkeen lavalle nousivat vuoden aikana urheilusta mitaleja saavuttaneet oppilaat. He saivat mitalit kaulaansa ja aplodit. Kaikkien lukudiplomeja suorittaneiden oppilaiden nimet luettiin ja heille myös taputukset annettiin.

Toisena taiteellisena osuutena oppilaat kuuntelivat lukion bändiä, Fairplaytä, Vimmassa.

 

Retkipäivä

Koulumme 7. – ja 8. -luokkalaiset pääsivät viimeisen kouluviikon perjantaina 3.6.2022 viettämään retkipäivää Ruissaloon. Vanhimmat oppilaat aloittivat  päivän itse suunnittelemassaan 9-gaalassa, jonka jälkeen jokainen luokka kokoontui vielä kerran luokanohjaajansa kanssa. Heillä oli tunteikas päivä.

Ruissalossa luokat jakautuivat 2-3 ryhmään ja kulkivat Kansanpuistosta Honkapirtin kautta aina Saarronniemeen asti. Kansanpuistossa ryhmät suorittivat leikkimielisiä tehtäviä.

 

Sää suosi retkipäivää. Saarronniemessä oli mukava nauttia retkieväät ja  pelailla mm. krokettia ja jalkapalloa upeassa auringonpaisteessa.

 

 

STEAM valinnaisaine

Kuluneena lukuvuonna koulussamme aloitti uusi valinnaisaine: STEAM (science, technology, engineering, arts and mathematics). Tässä valinnaisaineessa työskentely on monipuolista ja tunneilla käsitellään monia erilaisia aiheita. Tänä ensimmäisenä vuonna muodostui 8-9. luokan lyhyen valinnaisaineen ryhmä sekä 8. luokan pitkän valinnaisen ryhmä.

Kahdeksannen luokan ryhmä aloitti käyttöjärjestelmän ja kuvankäsittelyn opettelulla. Näistä tunneista julkaistiin myös artikkeli: https://www.turku.fi/uutinen/2021-10-05_kuvankasittelya-laboratoriokokeita-ja-rakkausmittareiden-rakentamista

Oppiaineessa tutustuttiin myös koodaukseen ja virtapiireihin huipentuen Arduinolla tehtäviin projekteihin. Projektien aiheina oli esimerkiksi automaattisia valojärjestelmiä, avaruusaluksen käyttöliittymiä ja rakkausmittareita.

Oppilaat tarkastelivat syksyllä omaa päiväänsä fysiikan ja kemian näkökulmasta My FyKe day –projektissa. Projekti toteutettiin yhteistyössä STEAM Turun ja Puolalanmäen lukion abiturienttien kanssa. Lopuksi videot yhdistettiin yhteen soittolistaan

Keväällä pääsimme kahdelle vierailulle: Turun yliopiston LUMA-keskukseen sekä Aboa Maren merenkulkusimulaattoriin.  Ensimmäisestä vierailusta löytyy lisää täältä: https://www.turku.fi/uutinen/2022-04-22_puolalan-koulun-steam-ryhma-vierailee-turun-yliopiston-luma-keskuksessa

Toukokuussa Turun yliopiston fysiikan laitoksen opiskelijat ilahduttivat ryhmää esittelemällä fysiikan demonstraatioita. Kevään lopuksi vielä tarkastelimme taulukkolaskennan hyödyntämistä fysiikan ja kemian tutkimuksissa.

 

Rehtorien terveiset

Hyvät oppilaat ja opettajat, hyvä kotiväki

Olemme eläneet merkillisen vuoden. Koronapandemian vuoksi monet harrastukset ovat olleet tauolla tai harrastaminen on ollut rajoitettua. Kavereita ja sukulaisia ei ole voinut tavata kuten ennen, elämää tähdittävät isot juhlat ovat jääneet väliin ja kasvomaskista on tullut tavallisen kansalaisen vakiovaruste. Täällä koulussa olemme kuitenkin selvinneet varsin hyvin. 1.-3. luokkien oppilaat ovat olleet koulussa koko lukuvuoden ja isommillakin koululaisilla etäopetusjaksoja oli vain muutama. Kasvomaskeja on käytetty tunnollisesti ja altistumisia koronavirukselle on tapahtunut varsin vähän. Koulusta peräisin olevia tartuntoja ei juurikaan ole tiedossamme. Koronaa vastaa kamppailu on ollut yhteinen tehtävä, joukkuelaji. Kiitos teille kaikille vastuun kantamisesta.

Alakoulun kouluvuosi alkoi elokuussa täysin uudistetussa, puhtaalta tuoksuvassa Kauppiaskadun koulurakennuksessa jännittävissä tunnelmissa. Osa oppilaista oli paluumuuttajia, mutta kaikki Topeliuksen koulusta siirtyneet alkuopetuksen oppilaat sekä lukuisa joukko uusia oppilaita eivät olleet koskaan opiskelleet Kauppiaskadulla.

Peruskorjauksen tavoitteena oli tehdä koulukiinteistö teknisesti toimivaksi ja vanhojen rakenteiden sallimissa rajoissa nykyaikaiseksi, muuntojoustavaksi oppimisympäristöksi. Ensimmäisen vuoden jälkeen on sanottava, että tässä on onnistuttu erinomaisesti. Mittava peruskorjaus pysyi sekä aikataulussaan että budjetissaan. Toivottavasti ensi syksynä voimme koronatilanteen hellitettyä toivottaa kaikki huoltajat tervetulleiksi tutustumaan koulutaloomme.

Koulukiinteistöjemme peruskorjausten sarja alkoi syksyllä 2010. Useiden rakentamisvaiheiden jälkeen toimimme viimein kolmessa kiinteistössä: Kauppiaskadulla, Puutarhakadulla ja Torninkadulla. Tilat ovat erittäin tehokkaassa käytössä. Puutarhakadulla ja Torninkadulla jaamme tiloja Puolalanmäen lukion kanssa, ja Kauppiaskadulla toimii osittain myös pienten oppilaitten iltapäiväkerho.

Hyvät yhdeksäsluokkalaiset!  Olette nyt suorittaneet koko peruskoulun oppimäärän ja on aika ottaa askel eteenpäin. Peruskoulun tehtävä on nimensä mukaan antaa jokaiselle nuorelle vankka ja yhtenäinen perusta, josta voi ponnistaa eteenpäin omien mieltymystensä ja taipumustensa mukaan. Toivomme, että olemme täällä Puolalassa onnistuneet antamaan teille hyviä eväitä elämään. Te olette historiallinen sukupolvi, ensimmäinen ikäluokka, johon sovelletaan uutta oppivelvollisuuslakia. Elokuussa oppivelvollisuus pitenee kahdeksaantoista ikävuoteen, ja jokainen teistä on velvollinen aloittamaan toisen asteen opinnot.

Velvollisuuden sijasta kysymys on pikemminkin oikeudesta. Opiskelu kannattaa aina. Se antaa mahdollisuuksia kehittää itseään, parantaa elämänhallintaa ja lisää valinnanmahdollisuuksia niin työelämässä kuin muillakin elämänaloilla. Kouluttautunut ihminen katsoo tulevaisuuteen luottavaisena ja pyrkii omilla teoillaan muuttamaan maailmaa paremmaksi. Toivotamme teille onnea ja menestystä! Olkaa rohkeita, opiskelkaa ja eläkää omien haaveittenne ja ihanteittenne mukaan.

Lopuksi haluamme toivottaa niin oppilaille kuin koulun henkilökunnallekin rentouttavaa kesälomaa!

Rehtori Tuomas Nousiainen ja vs. apulaisrehtori Hanna Laakio

Kauppiaskadun käyttöönotto ja ensimmäinen vuosi

Vuosikertomuksemme hehkuu tyytyväisyyttä remontissa uudistetusta koulurakennuksestamme. Kaikista alakoulun artikkeleista kuultaa ilo uusista monipuolisista opetustiloista ja oppimisen riemu niissä.

Videolla Puolalan koulun perusopetuksen apulaisrehtori Kaisu Metsä-Tokila kertoo kuulumisia ensimmäiseltä lukuvuodelta peruskorjauksen jälkeen.
– Oppilaiden mielestä meillä on hieno koulu. Remontin jälkeen luokkatilojen kokoa voidaan muokata avaamalla ja sulkemalla seiniä. Rakennuksesta toiseen siirrytään nopsaan uuden yhdyskäytävän kautta. Nyt akustiikka on oivallinen ja oppimistilat ovat puhtaita. Lue lisää remontoidusta koulustamme.

Oppilaskunta, luokat 1 – 6

Lukuvuoden 20-21 oppilaskuntatoiminta polkaistiin käyntiin vaaleilla viikolla 38, jolloin jokaisesta luokasta valittiin yksi ministeri edustamaan luokkaa oppilaskunnan hallitukseen. Koronarajoitusten vuoksi vaalit pidettiin paikallisesti kunkin linjan omalla piazzalla.  

Myös Turun Lasten Parlamentin hallitus valittiin syyskuussa.  Puolalan alakoulusta edustustehtävään haki kolme loistavaa ehdokasta, joista valituksi tuli 6.C-luokan Lotta Nummenmaa. Hän hoiti tehtävää tunnollisesti koko lukuvuoden ajan.  

Oppilaskunta kokoontui virallisiin hallituksen kokouksiin noin kerran kuukaudessa. 1.-2. –luokkalaisilla pikkuvaikuttajilla ja 3.-6. –luokkalaisilla oli omat kokouksensa. Näiden lisäksi aktiivisimmilla ministereillä oli mahdollisuus kokoontua ideoimaan toimintaa välituntitapaamisissa.  

Kolme oppilaskunnan ministeriä istuu pöydän ääressä kesustelemassa koulumme ruokalassa.
Oppilaskunnan ministereitä kokouksessaan koulumme ruokalassa.

Pikkuvaikuttajat kuvasivat syksyllä esittelyvideon uudesta koulusta ja suunnittelivat keväällä ystävänpäivätervehdysten seinän kolmanteen kerrokseen sekä koristelivat ruokalaa hyvistä ruokatavoista muistuttavilla julisteilla.  

Oppilaskunnan edustajat osallistuivat Turun Lasten Parlamentin etäkokouksiin 18.3.2021 ja 22.4.2021. 

Koronatilanne vaikutti ideoiden toteuttamiseen, mutta siitä huolimatta oppilaskunta pystyi järjestämään 1.-2. luokille suunnatun Ystävänpäivä-teemaisen temppuradan helmikuussa.

Voimistelusalin katosta roikkuvissa köysissä ja renkaissa roikkuu ja kiipeilee oppilaita.
Ystävänpäivän temppuradan tunnelmia isossa salissa

Lokakuussa 2020 oppilaat vastasivat kaupungin Yhdenvertaisuuskyselyyn, jossa kerättiin myös oppilaiden ehdotuksia koulun kehittämiselle. Oppilaskunta sai yhdessä Mapejen kanssa tehtäväksi käsitellä ja valita kaikista ehdotuksista mielestään merkittävimmät kehityskohteet lukuvuodelle 2021-2022 Puolalan koulussa. Heidän valitsemistaan ehdotuksista pääsivät kaikki koulun oppilaat äänestämään kolme kehityskohdetta koulun yhteisöllisen oppilashuoltoryhmän jatkokäsittelyyn syksyllä 2021.  

Lisäksi lukuvuoden aikana oppilaskunta ideoi Liikkuva Koulu –ohjelman toimintasisältöjä ja ehdotti luokkakohtaisten välituntivälinelaatikoiden käyttöönottoa. Välinelaatikot saatiinkin käyttöön huhtikuussa 2021. Lisäksi kaikki oppilaat haastettiin mukaan Vappuasukilpailuun, jossa parhaat asut palkittiin kunniakirjalla.  

Kaksi naamioitunutta oppilasta koulun pihalla. Toinen on hämähäkimies ja toinen lentäjä.
Asukilpailuun osallistujia koulumme pihalla.

Elina Tuliniemi, Sirkku Alin, Johanna Pulkkinen ja Jonna Arén

Oppilaskunta, luokat 7 – 9

Oppilaskunnan hallituksen vuosi 2020-2021 oli koronaviruspandemian takia erityislaatuinen. Toimintaa tuli toteuttaa koronarajoitukset huomioiden – perinteisiä buffetteja, koko koulun salitapahtumia sekä liikuntapäiviä ei voitu järjestää. Siispä oppilaskunnan tehtäväksi tuli keksiä uutta, koronaystävällistä ohjelmaa.

Kirjoittanut Dorin Junno 9e ja Veera Alihaanperä 9b

Halloween

Halloween oli oppilaskunnalle tapahtumarikasta aikaa. Järjestimme kahdella viikolla ohjelmaa, mm. arvonnan muhkeilla palkinnoilla (kuulokkeita, karkkia, leffalippuja), karkkien etsinnän, luokassa esitettävän halloweenkahootin, haamujahdin, pukeutumispäivän ja suuren suosion saavuttaneen onginnan! Palkintoja saatiin lahjoituksilla, joita ahkerat oppilaskunnan jäsenet kävivät pyytämässä kaupoista koulun leiman avulla.

Kirjoittanut Veera Alihaanperä 9b

Ystävänpäiväviikko

Ystävänpäiväviikon keskiviikkona järjestimme karkkijahdin, jossa piilotimme karkkeja ympäri koulua ja oppilaat saivat etsiä niitä. Torstaina pidimme liikennevalopukeutusmispäivän, jossa eri värit kertoivat parisuhdetilanteestasi. Perjantaina järjestimme Haluatko Miljonääriksi- idella olevan karkkikilpailun, jossa oikeista vastauksista voitti karkkia. Koko viikon ajan Instagramissa pyöri parikilpailu, jossa paras pari palkittiin.

Kirjoittanut Onni Lehtimäki 8a

Etäopetus

Koko Suomen etäopetus alkoi maaliskuun alussa nopeasti pahenevan koronaviruspandemia tilanteen takia. Se tarkoitti myös sitä, ettei fyysisiä oppilaskunnan kokouksia voitu järjestää. Silloin kokoukset järjestettiin Teams yhteydellä oppilaskunnan omassa Teams ryhmässä. Ehdimme pitää kaksi etäkokousta. Keskusteltimme etäopetuksen haasteista ja hyvistä puolista sekä oman luokan kuulumisista. Etäopetus kesti huhtikuun puoleen väliin asti, jolloin siirryttiin hybridikouluun ja siitä hiljalleen normaaliin lähiopetukseen.

Kirjoittanut Onni Lehtimäki 8a

Liikuntatunnit

Työskentelimme myös liikunnanopettajien kanssa. Liikuntatunteja haluttiin saada sukupuolineutraaleiksi: tytöillä ja pojilla olisi siis sama ohjelma jokaisessa lajissa. Myös oppilaiden jakoa taitotason mukaan ehdotettiin. Ohjelmista haluttiin samanlaista kaikille sukupuolille. Pidimme yhdessä liikunnanopettaja Janeten kanssa kokouksen, jossa käsittelimme tuntien sisältöä. Muutoksia saatiin aikaan: toiveita kysellään aikaisempaa enemmän, ja tyttöjen ja poikien liikuntatuntien ohjelma samanlaistui.

Kirjoittanut Onni Lehtimäki 8a

Vappu

Vappua saimme viettää lähiopetuksessa, joten oppilaskunnan hallitus järjesti toimintaa vappuviikolle.  Oppilaskunnan hallituksen jäsenet jakoivat luokilleen tikkareita. Perjantaina oli pyjamapäivä, eli kouluun sai tulla yöpuvussa. Perjantaina oli myös vappuruokaa kouluruokailussa, eli munkkeja, simaa, mehua ja nakkeja.

Kirjoittanut Helene Huhtinen 7a

Kaarevalla ikkunalaudalla on värikkäät pahvikirjaimet Together. Molemmissa reunoissa on mallinukkepäitä, joilla on maskit.

Vuosi oli täynnä kovaa työtä ja uusien ideoiden kaivelemista, mutta hallitus puski vastoinkäymisten läpi yhteistyöllä. Hallituksen jäsenet osoittivat kaikki haluavansa koko ajan olla mukana oppilaskunnan toiminnassa, joka olikin tärkeintä vuodessamme. Vuosi oli oppilaskunnalle kaikkiaan uutta opettava ja yhdistävä, eikä haaste estänyt meitä jatkamasta toimintaamme.

Oppilaskunnan kuulumiset kokosi Dorin Junno 9e

Lähikoululuokat 1 – 6

Uusi lukuvuosi alkoi innostuneissa ja jännittyneissä merkeissä uusiin tiloihin ja tapoihin tutustuen. Onneksemme saimme ottaa tilat käyttöön ihan paikan päällä, vaikka takaraivossa välillä kiristikin pieni jännitys siitä, miten vuosi tulee kaikkine poikkeuksineen, mahdollisine etäjaksoineen ja karanteeneineen sujumaan. Jälkikäteen katsottuna voi sanoa, että hyvin meni, vaikkakin monesta kivasta yhteisestä on tänäkin vuonna jouduttu karsimaan. Mutta josko sitten jo ensi vuonna…

Kahden väistötilavuoden jälkeen kummitoiminnan järjestäminen on ollut aiempaa helpompaa, kun sekä isot että pikkukummit touhuilevat taas vihdoin saman katon alla. Lukuvuoden aikana ykkös- ja viitosluokkalaiset sekä kakkos- ja kuutosluokkalaiset ovat mahdollisuuksien mukaan tehneet yhteistyötä eri tavoin. Perinteiset jokasyksyiset tapahtumat, kuten lähiluokkien retkipäivä sekä oppilaiden, huoltajien ja opettajien yhteinen pihatapahtuma jouduttiin vallitsevan tilanteen vuoksi jättämään tänä vuonna välistä.

Lähiluokkien vanhempainyhdistys on toki ollut toiminnassa myös tämän hiljaisen vuoden aikana, ja joukkoon kaivattaisiin kovasti uusia jäseniä, jotta toiminta pysyy yllä jatkossakin. Kevätpuolella ystävänpäivän tienoilla lähikoululuokkalaiset tekivät yhteisen ”Ystävyyden tilkkutäkin”. Jokainen a-luokkalainen sai omassa luokassaan suunnitella ja toteuttaa vapaalla tyylillä paperisen taideteoksen, jotka koottiin lopulta yhdeksi isoksi tilkkutäkiksi koulun käytävää koristamaan. Työhön saatiin kerättyä yhteen noin 140 a-luokkalaisen paperitilkku, joista jokainen oli ainutlaatuinen.

Neljäsluokkalaisia nautiskelemassa eväistä kalliolla.
4a-luokan oppilaita syömässä eväitä Puolalan puistossa Estradi kutsuu -tapahtuman jälkeen.

Estradi kutsuu –päivä järjestettiin vuoden tauon jälkeen toukokuussa Eurooppa-päivää edeltävänä perjantaina, mutta tällä kertaa etänä. Oppilaat saivat valmistella omia esityksiään ja kuvata ne omilla tai koulun tableteilla. Taidokkaat näytelmä-, tanssi-, akrobatia-, sketsi- ja taikatemppuesitykset katsottiin omissa luokissa samanaikaisesti jokaisessa a-luokassa. Esitysten jälkeen lähiluokkalaiset hakivat eväät kainaloon ja suuntasivat Puolalan puistoon yhteiselle kevätpiknikille.

 

Alakoulun musiikkiluokat

Syksy päästiin aloittamaan uusissa, upeissa tiloissa Kauppiaskadulla. Alakoulun musiikkiluokat löysivät paikkansa uuden koulutalon ylimmästä kerroksesta, musapiazzan ympäriltä.

Korona kuritti edelleen, mutta musiikkitoiminta jatkui koulussa mahdollisimman monipuolisena rajoitusten puitteissa. Laulamisen, soittamisen, liikkumisen ja musiikin kuuntelun ohessa suoritettiin teoria- ja säveltapailututkintoja sekä sävellettiin omaa musiikkia.

Kuorotoiminta jatkui luokkakuoroissa. Koska konsertteja tai muitakaan tilaisuuksia ei voitu järjestää koko lukuvuonna, tutustuimme vaihtoehtoisiin tapoihin tuottaa musiikkielämyksiä.  Sekä joulun että kesän alla meillä oli suuri ilo päästä tekemään kuorovideoita kuvaaja Aki Särkiniemen kanssa. Linkistä pääset katselemaan ja kuuntelemaan kevään elokuvamusiikkivideoita.

Kiitos myös musiikkiluokkien tukiyhdistykselle oppilaiden ilahduttamisesta sekä syksyllä että keväällä!

Toiveikkain mielin kohti kesää ja uutta lukuvuotta,

Aila ja Oona