Toimintakulttuurin merkitys ja sen kehittäminen
Perusopetuksessa kaikki käytännöt rakennetaan tukemaan opetus- ja kasvatustyölle asetettuja tavoitteita. Toimintakulttuurin tulee tukea tavoitteisiin sitoutumista ja edistää yhteisen arvoperustan ja oppimiskäsityksen toteutumista koulutyössä. Toimintakulttuuriin kehittämisen perusedellytys on toisia arvostava, avoin ja vuorovaikutteinen sekä kaikkia yhteisön jäseniä osallistava ja luottamusta rakentava keskustelu.
Turun kaupungin tarkennus
Turun perusopetuksen kouluissa korostetaan henkilöstön, huoltajien ja oppilaiden osallisuuden, yhteisöllisyyden, yhteissuunnittelun ja koulun käytänteiden yhtenäistämisen periaatteita. Monialaiset oppimiskokonaisuudet edellyttävät opettajien yhteistyötä ja yhteissuunnittelua.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan yhdessä suunnittelemisen periaatteet. Jokainen kouluyhteisön jäsen sitoutuu yhteisesti sovittuihin toimintatapoihin.
Turun perusopetuksessa arvioidaan toimintakulttuurin kehittymistä joka toinen vuosi toteutettavilla perusopetuksen laadunarviointikyselyillä. Kyselyissä arvioidaan oppimisympäristöä, johtamista ja oppilaan arkea. Arviointiin osallistuvat oppilaat, huoltajat, KOPAn luottamushenkilöt, johtavat viranhaltijat, rehtorit, opettajat, koulunkäynninohjaajat ja kouluyhteisön muu henkilöstö. Vuosittain järjestetään perusopetuksen arviointipäivä, jossa valitaan perusopetuksen yhteiset painopisteet hyödyntäen perusopetuksen laadunarviointikyselyn tuloksia. Koulu valitsee tarvittaessa omia painopisteitään yhteisten painopisteiden lisäksi.
Perusopetuksessa toteutetaan jaettua ja valtuuttavaa johtajuutta, jolla rakennetaan yhteisöllistä toimintakulttuuria. Tämä ulottuu ylimmältä tasolta oppilastasolle asti. Tällöin oppilas oppii taitoja ja toimintatapoja, joista hän parhaiten hyötyy monimuotoisessa ja muuttuvassa yhteiskunnassa.
Yhdessä tekeminen edellyttää avointa viestintää. Avoimuus perustuu jokaisen toimijan kykyyn nähdä oman toimintansa ja osaamisensa arvo muille samalla, kun itse antaa arvon muiden vahvuuksille ja taidoille. Avointa tiedotusta ja keskinäistä vuoropuhelua tukevat yhteiset, tehokkaat ja helppokäyttöiset viestinnän kanavat. Viestinnässä hyödynnetään mm. sosiaalista mediaa ja digitaalisia yhteisöpalveluita.
Muutokset vaativat jatkuvaa uudistumista ja yhteisön hyvinvoinnista huolehtimista. Yhteinen jaettu tavoite tukee kehittämistä, uusien käytänteiden omaksumista ja yhä parempien toiminnallisten rakenteiden muodostamista.
Toimintakulttuurin kehittämistä ohjaavat periaatteet
Oppiva yhteisö toimintakulttuurin ytimenä
Koulu toimii oppivana yhteisönä ja kannustaa kaikkia jäseniään oppimiseen. Oppiva yhteisö luo edellytyksiä yhdessä ja toinen toisiltaan oppimiseen. Yhteistyön lähtökohtana ovat yhteisön jäsenten hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot, joita opitaan ennen kaikkea arjen luonnollisissa kohtaamisissa. Näissä aikuisten malli ja esimerkki ovat erityisen tärkeitä. Tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat oppimisen tavoite eri oppiaineissa ja ne sisältyvät myös laaja-alaisen osaamisen kokonaisuuteen. Oppituntien lisäksi tunne- ja vuorovaikutustaitojen harjoittelu arkisissa tilanteissa on tärkeä osa koulun toimintakulttuuria.
Hyvinvointi ja turvallinen arki
Oppilaiden vertaissuhteiden aktiivinen tukeminen, myönteiset yhteiset kokemukset ja merkityksellisyyden tunne yhteisön jäsenenä tukevat kouluun kiinnittymistä. Koulun käytännöt ovat joustavia ja mahdollistavat monipuolisen toiminnan. Liikkuminen sekä mielen hyvinvointia edistävät yhteiset toiminnat ovat luonteva osa jokaista koulupäivää. Yhteisöllinen opiskeluhuolto on tärkeä osa toimintakulttuuria. Oppilailla on yhdenvertainen mahdollisuus saada ohjausta sekä tukea kehitykseensä ja oppimiseensa sekä yksilöinä että ryhmän jäseninä. Koulutyössä pyritään arjen ennakoitavuuteen ja kiireettömyyteen.
Vuorovaikutus ja monipuolinen työskentely
Koulutyössä hyödynnetään suunnitelmallisesti eri työtapoja ja oppimisympäristöjä ja työskentelyä pyritään säännöllisesti viemään ulos luokkahuoneesta. Luodaan mahdollisuuksia projektimaiseen työskentelyyn ja kokonaisuuksien opiskeluun sekä yhteistyöhön koulun sisällä ja koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. Koulun aikuisten keskinäinen yhteistyö sekä vuorovaikutus ympäröivän yhteiskunnan kanssa tukevat oppilaiden kasvua hyvään vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön. Tieto- ja viestintäteknologiaa käytetään edistämään vuorovaikutusta sekä työskentelyn moniaistisuutta ja monikanavaisuutta.
Kulttuurinen moninaisuus ja kielitietoisuus
Oppivassa yhteisössä kotikansainvälisyys on tärkeä voimavara. Yhteisö arvostaa ja hyödyntää maan kulttuuriperintöä ja kansalliskieliä sekä omaa ja ympäristön kulttuurista, kielellistä, uskonnollista ja katsomuksellista monimuotoisuutta. Eri kielten käyttö rinnakkain koulun arjessa nähdään luontevana ja kieliä arvostetaan. Kielitietoisessä yhteisössä keskustellaan kieliin ja kieliyhteisöihin kohdistuvista asenteista ja ymmärretään kielen keskeinen merkitys oppimisessa, vuorovaikutuksessa ja yhteistyössä sekä identiteettien rakentumisessa ja yhteiskuntaan sosiaalistumisessa.
Osallisuus ja demokraattinen toiminta
Oppilaat osallistuvat oman kehitysvaiheensa mukaisesti toiminnan suunnitteluun, kehittämiseen ja arviointiin. Yhteisö kannustaa demokraattiseen vuoropuheluun ja osallistumiseen sekä luo niille toimintatapoja ja rakenteita. Oppilaskuntatoiminta tarjoaa yhden tärkeän väylän oppilaiden osallistumiselle. Muut toimintamuodot kuten tukioppilas- ja kummitoiminta, vapaaehtoistyö tai erilaiset kestävän kehityksen toiminnat täydentävät sitä.
Turun kaupungin tarkennus
Turun perusopetuksen koulujen kaikessa toiminnassa vahvistetaan jokaisen oppilaan kokemusta osallisuudesta, mikä merkitsee, että oppilas kuuluu kouluyhteisöön sen tasa-arvoisena jäsenenä, hänen toiminnallaan on merkitystä ja hän voi vaikuttaa ympäristöönsä ja yhteisönsä asioihin.
Oppilaan osallisuutta omaan opiskeluunsa ja koulunkäyntiinsä vahvistetaan pitämällä häntä keskeisenä henkilönä ja ohjaamalla häntä omien ja oman oppilasryhmänsä tavoitteiden asettamisessa sekä oppimisen suunnittelussa ja arvioinnissa.
Oppilasta ohjataan tekemään valintoja ja vaikuttamaan omaan oppimiseensa ja koulunkäyntiinsä sekä löytämään parhaat tapansa oppia ja työskennellä. Häntä kannustetaan ottamaan vastuuta omista asioistaan ja toimimaan yhdessä toisten kanssa ympäristönsä hyväksi. Elämänhallinnan taitoja harjoitellaan monipuolisesti.
Oppilaan osallisuus toteutuu myös edustuksellisesti. Jokaiselta luokalta valitaan edustaja oppilaskunnan hallitukseen. Edustajan kautta tieto kulkee jokaisesta luokasta oppilaskunnan hallitukseen ja hallituksesta luokkaan. Oppilaskunnan hallituksen vaalissa oppilaat toteuttavat demokraattista päätöksentekoa.
Oppilaskunnan hallitus toimii vuorovaikutuksessa rehtorin ja koulun muun henkilöstön kanssa. Oppilaskunnan hallitus kehittää ja arvioi toimintaansa vuosittaisen toimintasuunnitelman ja -kertomuksen avulla yhdessä muiden oppilaiden ja henkilöstön kanssa.
Oppilaskunnan hallitukselle valitaan ainakin puheenjohtaja, sihteeri ja tiedottaja. Oppilaskunnan edustajat osallistuvat koulun henkilöstökokouksiin ja koulukohtaisen oppilashuoltoryhmän (KOR) kokouksiin aina silloin, kun käsiteltävässä asiassa tarvitaan oppilaiden näkökulmaa.
Oppilaskunnan hallitus tekee yhteistyötä Lasten Parlamentin ja Nuorisovaltuuston kanssa. Yhteistyö on vuorovaikutteista, tieto välittyy oppilaskunnan hallituksen kautta kouluihin ja luokkiin.
Turun perusopetuksessa ns. luokkatunneilla (lutu) oppilaalla on mahdollisuus ottaa kantaa ja vaikuttaa heitä koskeviin asioihin. Jokainen oppilas tulee kuulluksi ja saa vaikuttamisen mahdollisuuden omassa perusopetusryhmässään. Luokkatunteja järjestetään pääsääntöisesti kuukausittain. Luokanopettaja ja luokanohjaaja vastaavat luokkatuntien järjestämisestä yhdessä oppilaiden kanssa.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan luokkatuntien järjestämisen periaatteet.
Jokaisen oppilaan osallisuus rakentuu arjen koulutyön lisäksi luokkatuntien ja oppilaskuntatoiminnan ympärille.
Verkkovaikuttamisella tarkoitetaan jokaisen oppilaan mahdollisuutta vaikuttaa yhteisiin asioihin valtakunnallisten ja paikallisten verkkovaikuttamiskanavien kautta.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo
Oppiva yhteisö edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa. Yhteisön jäsenet tulevat kohdatuiksi ja kohdelluiksi samanarvoisina riippumatta mistään henkilöön liittyvästä tekijästä. Samanarvoisuus ei merkitse samanlaisuutta. Yhdenvertainen kohtelu edellyttää sekä perusoikeuksien ja osallistumisen mahdollisuuksien turvaamista kaikille että yksilöllisten tarpeiden huomioon ottamista. Oppiva yhteisö edistää arvoillaan ja käytänteillään sukupuolten tasa-arvoa ja tukee oppilaita oman identiteetin rakentumisessa. Opetus on lähestymistavaltaan sukupuolitietoista.
Vastuu ympäristöstä ja kestävään tulevaisuuteen suuntautuminen
Oppiva yhteisö ottaa kaikessa toiminnassaan huomioon kestävän elämäntavan välttämättömyyden. Arjen valinnoillaan ja toimillaan koulu ilmentää vastuullista suhtautumista ympäristöön.
Oppimisympäristöt ja työtavat
Oppimisympäristöt
Oppimisympäristöillä tarkoitetaan tiloja ja paikkoja sekä yhteisöjä ja toimintakäytäntöjä, joissa opiskelu ja oppiminen tapahtuvat. Oppimisympäristöön kuuluvat myös välineet, palvelut ja materiaalit, joita opiskelussa käytetään. Oppimisympäristöjen tulee tukea yksilön ja yhteisön kasvua, oppimista ja vuorovaikutusta. Oppimisympäristöjen kehittämisen tavoitteena on, että oppimisympäristöt muodostavat pedagogisesti monipuolisen ja joustavan kokonaisuuden. Lisäksi oppimisympäristöjen kehittämisessä ja valinnassa otetaan huomioon, että oppilaat oppivat uusia tietoja ja taitoja myös koulun ulkopuolella.
Perusopetuksen tilaratkaisujen kehittämisessä, suunnittelussa, toteutuksessa ja käytössä otetaan huomioon ergonomia, ekologisuus, esteettisyys, esteettömyys ja akustiset olosuhteet sekä tilojen valaistus, sisäilman laatu, viihtyisyys, järjestys ja siisteys.
Tieto- ja viestintäteknologia on olennainen osa monipuolisia oppimisympäristöjä. Sen avulla vahvistetaan oppilaiden osallisuutta ja yhteisöllisen työskentelyn taitoja sekä tuetaan oppilaiden henkilökohtaisia oppimispolkuja. Oppilaiden omia tietoteknisiä laitteita voidaan käyttää oppimisen tukena huoltajien kanssa sovittavilla tavoilla. Samalla varmistetaan, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus tieto- ja viestintäteknologian käyttöön.
Ympäristöjen tulee olla turvallisia ja terveellisiä ja edistää oppilaiden ikäkauden ja edellytysten mukaista tervettä kasvua ja kehitystä.
Turun kaupungin tarkennus
Turussa pidetään huolta siitä, että koulutilat ovat viihtyisiä ja turvallisia ja että niiden varustus ja kalustusratkaisut tukevat opetussuunnitelman mukaista oppimista, ovat helposti käyttäjien muokattavissa ja tukevat innovatiivisuutta, vuorovaikutusta ja yhteisöllistä tiedon rakentamista.
Koulutiloissa voi olla myös muiden järjestämää toimintaa, esim. vapaa-aikatoimialan tai kolmannen sektorin järjestämää kerho-, iltapäivä- ja kulttuuritoimintaa tai työväenopiston järjestämää vapaan sivistystyön toimintaa. Vastaavasti koulut voivat käyttää hyväkseen Turun muiden toimialojen tiloja ja henkilöstön osaamista, esim. Seikkailupuistoa, Vimmaa ja muita nuorisotiloja, luontokeskusta, kirjastoja, liikuntatiloja ja taidelaitoksia.
Koulun yhteistyötahot ovat osa oppimisympäristöä. Yhteistyö perustuu avoimuuteen, luottamukseen, ennakkoluulottomuuteen ja voimavarojen yhdistämiseen yhteisen kohderyhmän hyväksi.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa kuvataan koulun yhteistyöverkostot.
Turku tarjoaa ainutlaatuiset mahdollisuudet oppimisympäristön laajentamiseen sekä kaupunkimaiseen, maaseutumaiseen että merelliseen ympäristöön. Oppimisympäristöt ulottuvat myös kulttuurin eri muotoihin, kansalaisyhteiskuntaan, yhteiskunnalliseen päätöksentekoon, yritys- ja talouselämään sekä työelämään. Oppiminen kytketään aitoihin ilmiöihin ja toimijoihin niin paikallisesti kuin globaalisti. Turun perusopetuksessa on käytössä oppimisympäristöjen laajentamista tukeva laaja-alaiseen osaamiseen perustuva suunnitelma, jota kutsutaan Elämyspoluksi. Tämä on kuvattu tarkemmin luvussa 3.3.
Oppimisympäristöjä laajennetaan tieto- ja viestintätekniikan avulla. Oppilas käyttää sitä monipuolisesti oppimisensa välineenä. Koulut toteuttavat Turun KOPAn tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnitelmaa 2016 – 2020.
Työtavat
Työtapojen valinnan lähtökohtana ovat opetukselle ja oppimiselle asetetut tavoitteet sekä oppilaiden tarpeet, edellytykset ja kiinnostuksen kohteet. Työtapojen valinnassa kiinnitetään huomiota myös sukupuolittuneiden asenteiden ja käytänteiden tunnistamiseen ja muuttamiseen. Monipuoliset työtavat tuovat oppimiseen iloa ja onnistumisen kokemuksia sekä tukevat eri ikäkausille ominaista luovaa toimintaa. Kokemukselliset ja toiminnalliset työtavat sekä eri aistien käyttö ja liikkuminen lisäävät oppimisen elämyksellisyyttä ja vahvistavat motivaatiota. Opettaja valitsee työtavat vuorovaikutuksessa oppilaiden kanssa ja ohjaa oppilaita erityisesti uusien työtapojen käytössä itseohjautuvuutta vahvistaen. Opetuksen eriyttäminen ohjaa työtapojen valintaa.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet
Opetuksen eheyttäminen on tärkeä osa perusopetuksen yhtenäisyyttä tukevaa toimintakulttuuria. Eheyttämisen tavoitteena on tehdä mahdolliseksi opiskeltavien asioiden välisten suhteiden ja keskinäisten riippuvuuksien ymmärtäminen. Opetuksen eheyttäminen edellyttää sekä opetuksen sisältöä että työtapoja koskevaa pedagogista lähestymistapaa, jossa kunkin oppiaineen opetuksessa ja erityisesti oppiainerajat ylittäen tarkastellaan todellisen maailman ilmiöitä tai teemoja kokonaisuuksina. Eheyttämisen tapa ja kesto voi vaihdella oppilaiden tarpeista ja opetuksen tavoitteista riippuen.
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteet, sisällöt ja toteuttamistavat päätetään paikallisessa opetussuunnitelmassa ja ne täsmennetään koulujen lukuvuosisuunnitelmissa. Oppimiskokonaisuudet suunnitellaan riittävän pitkäkestoisiksi siten, että oppilailla on aikaa syventyä oppimiskokonaisuuden sisältöön ja työskennellä tavoitteellisesti, monipuolisesti ja pitkäjänteisesti. Kaikki oppiaineet ovat vuorollaan mukana oppimiskokonaisuuksien toteuttamisessa kulloisenkin kokonaisuuden edellyttämällä tavalla. Oppimiskokonaisuuksien sisällöiksi etsitään toimintakulttuurin periaatteiden mukaisia, oppilaita kiinnostavia sekä oppiaineiden ja opettajien väliseen yhteistyöhön soveltuvia teemoja. Niiden opiskelussa käytetään eri oppiaineille ominaisia tarkastelutapoja, käsitteitä ja menetelmiä.
Oppilaille annetaan palautetta työskentelystään oppimiskokonaisuuden aikana ja oppilaan osoittama osaaminen otetaan huomioon oppiaineissa annettavaa sanallista arviota tai arvosanaa muodostettaessa.
Turun kaupungin tarkennus
Eheyttämistä toteutetaan kokonaisopetuksena, teemoina ja siten, että tutustutaan opittavaan asiaan useamman oppiaineen sisällä niin, että oppiainerajat hämärtyvät.
Elämyspolku on yksi tapa toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Se tukee osaltaan opetuksen eheyttämistä.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan koulun toimintakulttuurin sekä oppimisympäristöjen ja työtapojen kehittämisen tavoitteet, yhteiset toimintaperiaatteet sekä yhteistyön ja muun käytännön toteutuksen.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa kuvataan vuosittain toteutettavat kaksi monialaista oppimiskokonaisuutta, niiden laajuudet ja mukana olevat oppiaineet sekä oppilaiden osallisuus. Lisäksi kuvataan monialaisten oppimiskokonaisuuksien tavoitteet, sisällöt ja arviointikäytännöt, toteutumisen seuranta, toteutumisen arviointi sekä kehittäminen.