Oppilaan osallisuutta omissa asioissaan tuetaan siten, että hän osallistuu ikä- ja kehitystasonsa mukaisella tavalla jokaiseen palaveriin, jossa hänen oppimisensa ja koulunkäyntinsä tukemista suunnitellaan. Kun oppilas ja hänen huoltajansa kutsutaan keskustelemaan oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvistä asioista, heille tulee (esim. tapaamiskutsun yhteydessä) tarjota mahdollisuus miettiä etukäteen pedagogisiin asiakirjoihin kirjattavia näkemyksiään (mm. koskien oppilaan vahvuuksia, tavoitteita, tuen tarpeita, edistymistä ja kotona tarjottavaa tukea).

Käsiteltävät asiat tulee avata niin, että oppilas ja hänen huoltajansa ymmärtävät niiden merkityksen oppilaan opiskelulle nyt ja tulevaisuudessa. Tarvittaessa käytetään tulkkia, jotta kaikki osapuolet tulevat ymmärretyiksi. Huoltajilla, joiden lasten äidinkieli on muu kuin opetuskieli, on oikeus saada tarvitessaan tulkkausapua ja osallistua tasavertaisesti koulu- ja luokkakohtaisiin vanhempainiltoihin. Huoltajien puutteellinen suomen kielen taito tulee ottaa huomioon myös kirjallisessa viestinnässä kodin ja koulun kesken. Omakielisillä opettajilla on keskeinen rooli äidinkielenään muuta kuin suomena puhuvan oppilaan huoltajayhteistyössä ja tukitoimien järjestämisessä.

Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan, miten huoltajille annetaan tietoa koulussa annettavan tuen muodoista yleisesti. Lisäksi suunnitelmassa kuvataan oppilaan tukeen liittyvän kotien kanssa tehtävän yhteistyön muodot ja periaatteet.