Siirtymävaiheen tuki esiopetuksesta perusopetukseen
Turun perusopetuksessa alakouluille on nimetty esiopetuksen yhteistyöyksiköt. Esiopetuksen oppilaat tutustuvat alkuopetuksen toimintaan yhteistyökoulunsa alkuopetuksen oppilaiden kanssa. Alkuopetuksen opettajilla on samalla mahdollisuus tutustua tuleviin oppilaisiinsa.
Esiopetuksen ja alkuopetuksen yhteistyöstä sovitaan lukuvuosittain syyskuun loppuun mennessä pidettävässä yhteistyön suunnittelukokouksessa. Koulujen nimeämät alkuopetuksen yhdysopettajat kutsuvat koolle yhteistyöalueeseen kuuluvat esiopettajat ja koulun alkuopettajat. Kokouksessa suunnitellaan tulevan lukuvuoden yhteiset tapahtumat. Tapahtumat ovat toiminnallisia. Jokaiselle esiopetusryhmälle nimetään alkuopetuksen yhteistyöryhmä. Tapaamisia on vähintään yksi yhtä esiopetusryhmää kohden.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa kuvataan suunnitelma esi- ja alkuopetuksen yhteistoiminnasta yhteistyössä esi- ja alkuopettajien kesken.
Siirtymävaiheen tuki toiselta kolmannelle vuosiluokalle
Toisen vuosiluokan keväällä tarkistetaan erityisen tuen päätös, tiedotetaan oppilaille ja huoltajille uusista oppiaineista ja muista siirtymävaiheeseen liittyvistä asioista.
Siirtymävaiheen tuki kuudennelta seitsemännelle vuosiluokalle
Kuudennen vuosiluokan keväällä tarkistetaan erityisen tuen päätös.
Yläkouluun siirryttäessä koulujen rehtorit, erityisopettajat, oppilaanohjaaja sekä luokanopettajat ja luokanohjaajat tekevät yhteistyötä tavoitteenaan oppilaan eheän koulupolun varmistaminen. Yläkoulut esittelevät toimintaansa kuudesluokkalaisille ja heidän huoltajilleen vanhempainillassa keväällä ennen siirtymistä yläkouluun. Kun oppilasvalinnat on tehty, oppilaille järjestetään tutustumispäivä heidän tulevaan yläkouluunsa. Seitsemännen luokan alussa pidetään huolta uusien oppilaiden ryhmäytymisestä. Luokanohjaaja kutsuu syksyn aikana kunkin oppilaan ja hänen huoltajansa arviointi- ja kehityskeskusteluun.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan siirtymävaiheen yhteistyö kuudennelta vuosiluokalta seitsemännelle vuosiluokalle. Kuvaus laaditaan siirtymävaiheeseen osallistuvien yhteistyönä.
Siirtymävaiheen tuki perusopetuksesta seuraavaan koulutusvaiheeseen
Jatko-opintoihin siirtymisessä oppilaanohjaaja ja toisen asteen opinto-ohjaaja tekevät keskinäistä ja tarvittaessa monialaista yhteistyötä.
Nuorille, joiden jatkokoulutusvalinta ei ole vielä selkiytynyt, on mahdollisuus koulukokeiluihin. Koulukokeilujen tavoitteena on antaa nuorille tietoa häntä kiinnostavasta alasta ja selkeyttää koulutusvalintaa ennen jatko-opintoihin hakeutumista tutustumalla koulutusalan opiskeluun.
Toiselle asteelle siirtymistä tukee myös nivelvaiheen uraohjaajan toiminta. Uraohjaaja toimii yhteistyössä oppilaanohjaajien kanssa ja tukee niitä oppilaita, jotka tarvitsevat poikkeuksellisen paljon tukea toiselle asteelle siirtymisessä.
Koulun ohjaussuunnitelmassa tai lukuvuosisuunnitelmassa voidaan täsmentää kaikkien siirtymävaiheiden kuvausta.