Oppimisen ja koulunkäynnin tuen kolme tasoa ovat yleinen, tehostettu ja erityinen tuki. Näistä oppilas voi saada kerrallaan vain yhden tasoista tukea. Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen merkitsee yhteisöllisiä ja oppimisympäristöön liittyviä ratkaisuja sekä oppilaiden yksilöllisiin tarpeisiin vastaamista. Tuen tehtävänä on ehkäistä ongelmien monimuotoistumista ja syvenemistä sekä pitkäaikaisvaikutuksia. Oppilaan saaman tuen tulee olla joustavaa, pitkäjänteisesti suunniteltua ja tuen tarpeen mukaan muuttuvaa.
Perusopetuslain mukaan opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää oppimisen ja koulunkäynnin tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tuki annetaan oppilaalle ensisijaisesti omassa opetusryhmässä ja koulussa erilaisin joustavin järjestelyin, ellei oppilaan etu tuen antamiseksi välttämättä edellytä oppilaan siirtämistä toiseen opetusryhmään tai kouluun.
Turun kaupungin tarkennus
Koulukohtaisessa oppilashuoltoryhmässä (KOR) arvioidaan kouluyhteisön hyvinvointia sekä oppimisympäristöjen ja koulussa käytössä olevien toimintatapojen soveltuvuutta oppilaille. Ryhmässä käsitellään laadunarviointikyselyn ja kouluterveyskyselyn sekä mahdollisten muiden koulussa tehtyjen kyselyjen (esim. kiusaamiskyselyt) tulokset, kartoitetaan niiden avulla opetusryhmien vahvuuksia sekä oppimis- ja kehitystarpeita sekä hyödynnetään niitä suunniteltaessa oppilaiden oppimista ja hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Oppilaat, muut työyhteisön jäsenet sekä oppilaiden huoltajat osallistuvat kutsuttuina kyseisiin kokouksiin, jolloin heillä on mahdollisuus tuoda esiin omia näkemyksiään ja kehitysehdotuksiaan.
Oppimisen ja koulunkäynnin vaikeuksia ehkäistään käyttämällä yleisen tuen keinoja monipuolisesti (Liite 1: Oppimisen tuki, kts. alla) Oppimisen tuen tarpeiden seulontaan on laadittu ohjeistus Osaamisen kartoitukset Turun ala- ja yläkouluissa. Se sisältää kartoitukset, jotka kullakin luokka-asteella on vähintään toteutettava. Kartoituksissa ilmenneisiin tuen tarpeisiin reagoidaan viipymättä järjestämällä oppilaalle tai oppilasryhmälle tarvittava tuki luokanopettajan ja/tai aineenopettajan, erityisopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyönä.
Kukin oppilasta opettava opettaja arvioi jatkuvasti oppilaan koulunkäynnin tilannetta ja opinnoissa edistymistä, mutta luokanopettajalla tai luokanohjaajalla on erityinen vastuu oppilaan kokonaistilanteesta. Oppilas ja hänen huoltajansa osallistuvat tarvittaessa ennaltaehkäisevän tuen suunnitteluun. Tätä tarkoitusta varten voidaan laatia yleisen tuen oppimissuunnitelma.
Koulunkäynnin vaikeuksien ehkäisemiseksi oppilaan poissaoloja seurataan. Selvittämättömiin tai runsaisiin poissaoloihin puututaan. Se voidaan tehdä esimerkiksi paikallisen toimintamallin mukaisesti.
Koulun opetussuunnitelmassa kuvataan, miten koulu tiedottaa huoltajia oppilaiden poissaoloihin liittyvistä käytänteistä.
Oppilashuoltohenkilöstön lähiesimiehet vastaavat siitä, että oppilashuollon palveluita on saatavilla kaikissa kouluissa oppilas- ja opiskelijahuoltolain mukaisesti. Oppilaan tarvitsemien oppilashuollon palvelujen saatavuuden ei tule olla kytköksissä opetuksen järjestämispaikkaan. Oppilashuollon ammattihenkilöt osallistuvat oppilaan tilanteen arvioimiseen siirryttäessä tuen tasolta toiselle sekä osallistuvat tarvittaessa tuen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Muita asiantuntijalausuntoja voidaan käyttää täydentämään näkemystä oppilaan kokonaistilanteesta.
Oppilaan tuki järjestetään muun opetuksen yhteydessä aina, kun se on mahdollista. Erityisen tuen aikana oppilas voi opiskella myös alueellisella pienluokalla tai keskitetyssä pienluokassa. Koulujen opettajat ja koulunkäynninohjaajat voivat tarjota erityisosaamiseensa liittyvää pedagogista konsultointia ja varjostusta laaditun ohjeistuksen mukaisesti.
Oppimisen ja koulunkäynnin tukeen liittyvät toimivaltuudet eri hallintopäätöksissä
Rehtori tekee yleisen ja tehostetun tuen oppilaille päätöksen erityisistä opetusjärjestelyistä, vuosiluokkiin sitomattomasta opetuksesta, poikkeavasta oppiaineen vuosiviikkotuntimäärästä ja oppiaineen opiskelusta vapauttamisesta.
Erityispalvelupäällikkö tekee oppilaalle erityisen tuen päätöksen aina, kun erityinen tuki alkaa, muuttuu sisällöltään tai päättyy sekä lisäksi laissa määrättyinä tarkistamisajankohtina, jolloin tuki voi myös jatkua ennallaan. Päätöksessä määrätään:
- tuen alkaminen, jatkuminen, muuttuminen tai päättyminen
2. pääsääntöinen opetusryhmä
3. mahdolliset tulkitsemis-, avustaja- ja muut palvelut.
4. mahdolliset yksilöllistettävät oppiaineet, niiden lisääminen tai vähentäminen.
5. oppilaan oppivelvollisuuden pituus (yleinen/pidennetty)
6. mahdollinen toiminta-alueittain opiskelu
7. mahdolliset erityiset opetusjärjestelyt
8. mahdollinen vuosiluokkiin sitomaton opetus
9. mahdollinen poikkeava oppiaineen vuosiviikkotuntimäärä
10. mahdollinen vapauttaminen oppiaineen opiskelusta
Perusopetuksen palvelualuejohtaja tekee päätökset koulukohtaisesta koulunkäyntiohjaajaresurssista.