Huhtikuun kuukausikooste

Sanataiteella väritetty kevät jatkuu!

Kevät ja sen valo ovat jo antaneet viitteitä tulevasta, puissa lehdet ovat puhkeamaisillaan ja parhaimmillaan aurinko on hellinyt lämmöllään. Myös uudet sanat ja tarinat ovat kuin mullasta keväällä kurkistava taimi, joka voi kasvaa isoksi puuksi. Kevät onkin hyvää aikaa kerätä pakkiinsa pieniä uusia työkaluja, joilla voi auttaa lapsia hyppäämään tarinoiden ja sanojen maailmaan. Sanataiteen kevät tarjoaa vielä monia mahdollisuuksia poimia ja istuttaa uusien sanojen ja tarinoiden siemeniä.

Esimerkiksi vielä tämän viikon ajan voit osallistua Suuntaa lukemiseen! -projektin ja Kirjan talon yhteistyössä järjestämiin maksuttomiin sanataidetyöpajoihin. Tiistaina 27.4. järjestetään viimeiset suomenkieliset työpajat ja torstaina 29.4. viimeiset ruotsinkieliset. Lukukoordinaattorit kannustavat kaikkia kiinnostuneita osallistumaan. Katso tarkemmat aikataulut kuukausikoosteen kevään vinkeistä ja ilmoittaudu mukaan!

Kevään edetessä katseet alkavat kääntyä väistämättä kesään. Myös kuukausikooste menee kesätauolle, ja toukokuussa julkaistaan lukuvuoden viimeinen kooste. Projektin toiminta kuitenkin jatkuu, ja verkkosivuilla tullaan julkaisemaan vinkkejä ja muuta tietoa myös kesällä. Mitä sinä haluaisit, että Suuntaa lukemiseen! -projektissa toteutettaisiin kesän aikana? Nyt on tilaisuus vaikuttaa! Jos sinulla on pieniä tai suuria ideoita Suuntaa lukemiseen! -projektin kesäohjelmaksi, käy kertomassa ne meille anonyymisti Jamboard-alustalla!

Huhtikuussa tapahtunutta

1. Projekti osana Lukuviikkoa 2021: Kaksikielinen webinaaripäivä 10.4.

Huhtikuussa vietettiin jälleen vuosittaista Lukukeskuksen järjestämää Lukuviikkoa 5.–11.4.2021. Tänä vuonna viikon teemana oli Lukutaito on kansalaisoikeus.

Viikon aikana jaettiin tietoa 1,8 miljoonalle ja kannustettiin
13 000 lasta ja nuorta lukemaan.

Lukuviikon sisältöjä voi hyödyntää lukutaitotyössä läpi vuoden, tutustu materiaaleihin Lukuviikon sivuilla.

Myös Suuntaa lukemiseen! -projekti oli osa Lukuviikon tapahtumia, kun lauantaina 10.4. järjestettiin toinen kaksikielinen webinaaripäivä, joka kulki nimellä Kompasseja hyvään lukutaitoon – aivot, kielitietoisuus ja sanataide.

Päivän aikana saatiin kuulla inspiroivia ja ajatuksia herättäviä puheenvuoroja alojensa asiantuntijoilta. Webinaarin aloitti aivotutkija, kasvatustieteiden professori Minna Huotilainen Helsingin yliopistosta aiheella Näin aivot oppivat lukemaan. Minna tarkasteli lukemista ja oppimista hermoston ja fysiologisen tilan näkökulmasta. Hektisessä nykymaailmassa oppimiselle sopivan tilan saavuttaminen ei ole itsestäänselvyys.

Lukeminen muun muassa mahdollistaa empatian eri osa-alueiden vahvistumisen.

Fysiologisen taustan lisäksi myös yksilön kielellinen ja kulttuurinen ympäristö vaikuttavat sekä hänen hyvinvointiinsa että lukemiseen ja sen oppimiseen. Luennollaan Kieli- ja kulttuuritietoisuus lukuilon ja lukemisen tukena kasvatustieteiden tohtori Jenni Alisaari (Turun yliopisto) avasi monia näkökulmia kieli- ja kulttuuritietoiseen opetukseen, jossa otetaan kattavasti huomioon moninaisuus ja sen merkitys oppimiseen.

Monimuotoiseen ja yksilölliseen kielen käyttöön rohkaisivat myös webinaaripäivän viimeisellä tunnilla ääneen päässeet Kirjan talon sanataiteilijat. Sanataideohjaaja Jenni Turunlahti esitteli sanataidepainotteisessa Turunlahden perhepäivähoidossa käyttämiään sanataiteen menetelmiä puheenvuorossaan Johdanto ja innoitus sanataiteeseen. Paola Fraboni ja Maja Ottelin taas avasivat puheenvuorossaan Grundläggande konstundervisning taiteen perusopetusta ruotsinkielisellä kentällä ja mitä kaikkea sanataiteen kattokäsitteen alle voi sisältyä. Sanataiteen ihastuttavat menetelmät voivat olla hyvin yksinkertaisia, kuten webinaaripäivän päätteeksi osallistujien kesken toteutettu sanakäärme hyvin havainnollistaa.

Ordormen/sanakäärme. Ruotsin- ja suomenkielisiä sanoja on asetettu peräkkäin siten, että ne muodostavat kiemurtelevan käärmeen. Sanakäärme koostuu sanoista: kreativitet, trygghet, tänka på, Åbo, omena, ajattelevainen, nuotta, aurinko, omanlaatuinen, nauravainen, natte, ekorre, eilen, nyfiken, näsa, ajattomuus, avulias ja snö. Viidakkomaista tunnelmaa luovat kuvan yläreunassa muutama animoitu lehtipuun oksa ja alareunassa iloisen näköiset animoidut eläimet - kirahvi, tukaani, apina ja kenguru.
Kaksikielinen sanakäärme, joka syntyi yhteisöllisestä sanataidetehtävästä webinaaripäivän päätteeksi. Kuva: Paola Fraboni.

Webinaaripäivä oli jatkoa maaliskuiselle Lastenkirjat iskevät lukukipinää! -webinaarille, ja yhdessä ne muodostavat tiiviin koulutus- ja ideapaketin lasten kanssa toteutettavasta lukutaitotyöstä. Jos et päässyt osallistumaan luennoille, on sinulla kuitenkin mahdollisuus katsoa niiden tallenteet sinulle sopivana ajankohtana. Lukukoordinaattorit suosittelevatkin poimimaan puheenvuoroista inspiraatiota ja vinkkejä päivittäiseen lukutaitotyöhön!

Kaksikielisten webinaaripäivien 27.3. ja 10.4. luentotallenteet ovat nyt katsottavissa webinaaripäivien sivuilta!

2. Kirjavinkkejä palkituista ja ehdokkaista

Maalis- ja huhtikuussa saatiin taas muutamia laadukkaita lukuvinkkejä, kun jaettiin Ruotsin kulttuurineuvoston hallinnoima, maailman suurin lastenkirjapalkinto Astrid Lindgrenin muistopalkinto (ALMA) sekä Lastenkirjainstituutin jakama Punni-palkinto.

Vuoden 2021 ALMA-palkinto jaettiin ranskalaiselle kirjailijalle Jean-Claude Mourlevatille maaliskuun lopussa. Valitettavasti hänen kirjojaan ei ole vielä käännetty suomeksi tai ruotsiksi, mutta sitä odotellessa laadukkaina kirjavinkkeinä toimivat myös kotimaiset ALMA-ehdokkaat, jotka löytyvät listattuna projektin sivuilta Vaski-linkkeineen.

Punni-palkinto on Lastenkirjainstituutin vuosittain jakama kirjapalkinto esikoisteoksesta tai rohkeasta avauksesta lasten- ja nuortenkirjallisuudessa. Vuoden 2021 Punni-palkinto jaettiin 16.4. Maria Lassilan ja Maria Viljan kirjalle Eeva ja Harmaakaapu, joka käsittelee harvoin lastenkirjallisuudessa käsiteltyä vaikeaa aihetta, läheisen itsemurhaa. Lue lisää vuoden 2021 Punni-palkinnosta Lastenkirjainstituutin sivuilta.

Eeva ja Harmaakaapu Vaski-kirjastojen tietokannassa.

3. Leikkien lähelle luontoa – Leikkipäivä-viikko 19.–24.4.

Valtakunnallista Leikkipäivää vietettiin lauantaina 24.4.2021. Tänä vuonna teemana oli luonnossa leikkiminen.

Leikki tekee hyvää. Kaikille.

Leikkiminen ja lukeminen sopivat myös hyvin yhteen. Kirja antaa hyvän alkusysäyksen leikin tarinalle ja hahmoille. Mihin suuntaan tarina voisikaan edetä? Sekä leikki että lukeminen kehittävät mielikuvitusta ja omaa ilmaisua. Myös sanataide itsessään on leikkiä sanoilla ja tarinoilla!

Lukukoordinaattorit yhtyvät leikkipäivän sivuilta löytyvään toteamukseen, että jokainen päivä on leikkipäivä! Poimi Leikkipäivän sivuilta vinkkejä ja tutkittua tietoa leikkimisestä.

4. Kohtaamisia kirjakaupassa -hanke käynnistyi kirjan juhlapäivänä 23.4.

Kirjan ja ruusun päivää ja Unescon Maailman kirjan päivää vietettiin perjantaina 23.4. Kuluneen poikkeusvuoden jälkeen kirjojen arvo on entistä helpompi huomata. Kirjat toimivat ikkunana maailmaan silloinkin, kun se on pandemian vuoksi suljettu.

Kohtaamisia kirjakaupassa on kustantamoiden, kirjakauppojen ja kirjailijoiden yhteishanke, jonka jatko käynnistyi Kirjan ja ruusun päivänä. Sivustolle nostetaan pitkin kevättä kirjailijahaastatteluita ja muuta sisältöä, jonka tavoitteena on ylläpitää kirjaharrastusta ja innostaa ihmisiä lukemaan. Seuraa hanketta Kohtaamisia kirjakaupassa -kampanjan verkkosivuilla.

Kuinka sinä vietit Kirjan ja ruusun päivää? Poimi kustantamoiden kevään ja kesän kirjavinkit Kohtaamisia kirjakaupassa -sivulta.

Vinkkejä keväälle

  1. Pedagogiset iltapäivät
  2. Sanataidetyöpajat
  3. Lastenkirjainstituutin tapahtumat
  4. LANU! -festivaali 5.–8.4.
  5. Muita webinaareja
  6. Kirjaston sisältöjä

1. Pedagogiset iltapäivät

Huhtikuussa pedagogisissa iltapäivissä keskustellaan kieli-identiteetistä, monikielisyydestä ja lukutaidosta aihepiirien asiantuntijoiden kanssa. Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Vielä ehdit mukaan maanantain 26.4. keskusteluun, joka käydään klo 16–17. Asiantuntijavieraana on englannin ja ruotsin aineopettaja Wera Kunnas Helsingin kaupungista ja iltapäivän aiheena on suomenruotsalaisuus ja suomalaisuus peruskoulun oppikirjoissa. Tämän lisäksi annetaan kirjavinkkejä kielelliseen ja kulttuuriseen kasvatukseen. Keskustelu käydään ruotsiksi, mutta kysymyksiä ja puheenvuoroja kannustetaan esittämään myös suomeksi. Mikäli kalenteristasi löytyy aikaa, ilmoittaudu suoraan Henrikille (henrik.hurme@turku.fi).

Huhtikuun toinen pedagoginen iltapäivä järjestetään keskiviikkona 28.4. klo 14–15, jolloin keskustelemassa on kieli- ja kulttuuritietoisen opetuksen asiantuntija, projektitutkija Niina Kekki Turun yliopistosta. Niina on suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja ja opettanut suomea aikuisille maahanmuuttaneille useissa eri oppilaitoksissa. Ilmoittaudu pedagogiseen iltapäivään Webropol-lomakkeen kautta viimeistään maanantaina 26.4. Mikäli Webropol-ilmoittautuminen on sulkeutunut, voit myös ilmoittautua suoraan Henrikille (henrik.hurme@turku.fi).

Toukokuun pedagogisten iltapäivien aiheena tulee olemaan kirjastoyhteistyö. Tarkempia tietoja pedagogisista iltapäivistä päivitetään projektin sivuille, pysy siis kuulolla!

2. Sanataidetyöpajat

Vielä ehdit osallistumaan Suuntaa lukemiseen! -projektin ja Kirjan talon yhteistyössä järjestämiin maksuttomiin sanataidetyöpajoihin! Lukukoordinaattorit toivottavat kaikki kiinnostuneet tervetulleiksi, katso aikataulut ja ilmoittautumisohjeet alta.

  • tiistai 27.4. klo 14.00–14.45 Sanataiteen ABC
  • tiistai 27.4. klo 15.00–15.45 Luova lukeminen

Ilmoittaudu suomenkielisiin työpajoihin suoraan Piritalle (pirita.karkkainen@turku.fi).

Kurkkaa maistiainen suomenkielisistä sanataidetyöpajoista projektin Lukuiloa-blogista.

Lisätietoa myös sanataidetyöpajojen sivuilla.

3. Lastenkirjainstituutin tapahtumat

Lastenkirjainstituutin kevään ohjelma jatkuu aktiivisena. Poimi alta sinua kiinnostavat tapahtumat ja ilmoittaudu mukaan.

Lastenkirjainstituutti esitteli vuoden 2020 lasten-ja nuortenkirjojen teemoja ja tilastoja Kirjakori-webinaarissa maaliskuun lopussa. Katsaukseen menneen vuoden kirjoista voi tutustua myös Lastenkirjainstituutin sivuilta.

4. LANU!-festivaali 5.–8.5.

Lasten, nuorten ja nuorten aikuisten oma kirjallisuusfestivaali LANU! järjestetään virtuaalisesti huhtikuun ensimmäisellä viikolla. Festivaalilla tekstitaidot ja lukeminen nähdään laajasti, ja eri genret sekä monen tasoisen lukijat on huomioitu ohjelmassa. Lapsille suunnattua ohjelmaa on tiedossa erityisesti torstaina ja perjantaina.

Katso aikataulu ja lue lisää LANU!-festareiden sivuilta.

5. Muita webinaareja

6.5. klo 15.00–17.30 Ateljee – Iloa lukemiseen! jatkoa perusteisiin. Lue lisää Ateljee-koulutuksesta ja siihen ilmoittautumisesta Lukuliikettä kuntiin -hankkeen sivuilta.

12.5. klo 9–12 Lukutaidon tulevaisuus ja tulevaisuuden lukutaito -webinaari. Lisätietoa ja kaikille avoin Teams-linkki päivitetään kansallisen lukutaitostrategian Facebook-sivuille.

6. Kirjaston sisältöjä

Iltasatupassi Höyhensaarille
Turun kaupunginkirjaston lukupassit ja -haasteet on nyt kerätty samalle sivulle. Sivulta löytyy esimerkiksi iltasatupassi Höyhensaarille. Passeista löytyy haasteen lisäksi myös kirjavinkkejä eri-ikäisille lapsille.
Kirjaston lukuhaasteiden ja -passien kirjavinkit lapsille Turun kaupunginkirjaston sivuilla, käykää kurkkaamassa ja ottakaa lukuhaaste vastaan!

Lukupuhetta-podcast
Seinäjoen kaupunginkirjaston lasten ja nuorten lukemiseen liittyvä erityistehtävä on alkanut tuottaa omaa podcastiaan nimeltään Lukupuhetta. Podcastissa keskustellaan laajasti lasten ja nuorten lukemiseen liittyvistä ajankohtaisista asioista. Kuuntele Lukupuhetta-podcastia Soundcloudissa.

 


aurinkoa ja lukemisen iloa kevääseen!

Pirita Kärkkäinen
Lukukoordinaattori

PS Kurkkaa myös ruotsinkielisen kuukausikoosteen vinkit projektin Rikta dig till läsning! -sivulta.