Tervetuloa projektin pedagogisiin iltapäiviin!

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan lukemisesta!

Turun kaupungin lukutaitoprojekti Suuntaa lukemiseen! järjestää yhteistyössä Lukeva kunta -verkoston Sanojen sinfoniaa Lounais-Suomessa -hankkeen kanssa kevään 2021 aikana sarjan pedagogisia iltapäiviä. Pedagogiset iltapäivät ovat osallistavia asiantuntijakeskusteluita, joissa vierailevat lasten lukutaidon ja -innon, lastenkirjojen ja -kirjallisuuden sekä monikielisyyden ja -kulttuurisuuden asiantuntijat, tutkijat ja kirjailijat kertovat omasta työstään sekä keskustelevat osallistujien kanssa. Pedagogisille iltapäiville ovat tervetulleita kaikki varhaiskasvattajista ja esi- ja alkuopetuksen opettajista kirjaston henkilökuntaan. Tervetulleita ovat myös kaikki aiheesta kiinnostuneet!

Projektin pedagogiset iltapäivät järjestetään Microsoft Teamsin välityksellä.

Kevään aiheet ja teemat

Kevään aikana käsiteltäviä aiheita ovat mm. kiinnostuksen herättäminen kieltä ja tarinoita kohtaan sekä ajankohtaiset lastenkirjat ja -kirjallisuus ja työ lastenkirjailijana ja lastenkirjakuvittajana. Lisätietoa aikataulusta ja ohjelmasta löytyy pedagogisten iltapäivien sivulta. Pidätämme oikeudet aikataulullisiin ja sisällöllisiin muutoksiin.

Ilmoittaudu mukaan kevään ensimmäisiin pedagogisiin iltapäiviin!

Osallistujia pyydetään ilmoittamaan osallistumisensa etukäteen Webropol-kyselyn kautta osallistumislinkin toimittamista varten. Osallistumislinkki toimitetaan kaikille ilmoittautuneille edellisenä päivänä sähköpostitse. Lisätietoa iltapäivistä sekä apua mahdollisissa ilmoittautumisongelmissa saa Henrikiltä (henrik.hurme@turku.fi, 040 5411706).

Lasten lukuinnostuksen herättäminen päiväkoti- ja kouluympäristössä (17.02.2021 klo 14-15)

Asiantuntijavieraina yliopistonlehtori Juli-Anna Aerila (TY) sekä äidinkielen opetuksen professori Sara Routarinne (TY).

Ilmoittaudu Webropolissa. Ilmoittautumiset pyydetään sunnuntaihin 14.02.2021 mennessä. Iltapäivä toteutetaan suomeksi, mutta kysymyksiä voi esittää myös ruotsiksi.

Juli-Anna Aerila työskentelee Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman kampuksella äidinkielen ja kirjallisuuden didaktiikan yliopistonlehtorina. Aerila on väitellyt 2020 monikulttuurisen lasten- ja nuortenkirjallisuuden teemasta ja hän toimii dosenttina lasten lukemisen ja kirjallisuuskasvatuksen alueella Oulun yliopistossa. Hänen teoksensa Sytytä lukukipinä ilmestyi vuonna 2019. Hän on myös mukana useassa lukemiseen liittyvässä hankkeessa.

Juli-Anna Aerilan ja Merja Kauppisen Sytytä lukukipinä -teokseen (2019) voi tutustua Vaski-tietokannassa. Aerilan muihin julkaisuihin voi tutustua Turun yliopiston henkilöstögalleriassa.

Sara Routarinne on Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen äidinkielenopetuksen professori. Hän on ollut mukana mm. Suomen Kulttuurirahaston Lukuklaani-hankkeessa. Routarinne on tutkinut alakouluikäisten kirjoittamista ja tekstilajin tajun kehittymistä.

Tutustu Sara Routarinteen julkaisuihin Turun yliopiston henkilöstögalleriassa.

Moniaistiset menetelmät lukuinnostuksen herättämisen apuna (18.02.2021 klo 14-15)

Asiantuntijavieraana erikoiskirjastonhoitaja ja lukemaan innostaja Agneta ”Netta” Möller-Salmela (Hangon kaupunginkirjasto).

Ilmoittaudu Webropolissa. Ilmoittautumiset pyydetään maanantaihin 15.02.2021 mennessä. Iltapäivä toteutetaan ruotsiksi, mutta kysymyksiä voi esittää myös suomeksi.

Agneta ”Netta” Möller-Salmela on tarinankertoja, lukemaan innostaja sekä lukuintolähettiläs, ja hän työskentelee erikoiskirjastonhoitajana Hangon kaupunginkirjastossa. Möller-Salmela on kehittänyt useita erilaisia toimintamalleja ja materiaalia lukemaan inspiroimisen avuksi ja tueksi sekä työskennellyt toimivan kirjaston, koulun ja kodin välisen yhteistyön parissa.

Tutustu Näihin:


Lukuiloa kaikille!

Tavataan pedagogisilla iltapäivillä!

Lukukoordinaattorit

Yksi ajatus artikkelista “Tervetuloa projektin pedagogisiin iltapäiviin!”

  1. Artikkelia korjattu 24.02.2021: Pedagogiset iltapäivät toteutetaan yhteistyössä Lukeva kunta -verkoston Sanojen sinfoniaa Lounais-Suomessa -hankkeen kanssa.

Kommentit on suljettu.