Toiminnallisia harjoitteita äidinkieleen

Törmäsin googlatessani mainioon tuoreeseen graduun: Henriikka Jussila, ”Vaikeeta ja kivaa leikkiä” – Toiminnalliset harjoitteet lukemaan ja kirjoittamaan oppimisen tukena. Tampereen yliopisto 2015.

Keräsin osan toiminnallisista harjoitteista Äidinkieli linkin alle, pääset siihen tästä. Täydennän harjoituksia vielä!

Kokeilun iloa!

Arvioinnin uudet tuulet

Arviointi muuttuu. Arvioinnin on oltava osa päivittäistä lasta tukevaa toimintakulttuuria. Arvioinnin on oltava jatkuvaa. Arvioinnin on oltava tietoista toimintaa. Arvioinnin tulee  ohjata lapsen oppimispolkua kohti parempaa itsetuntoa ja oppimisvalmiuksien syventämistä. Arviointi pohjautuu aina opetussuunnitelman tavoitteisiin. Arvioidaan vain sitä, mitä on opetettu. Täytyy siis opettaa tavoitteiden mukaisesti. Arviointi ei ole yksinäistä puuhaa. Arvioidaan yhdessä opettajien, oppilaiden ja huoltajien kanssa. Yhdessä asetetaan myös tavoitteet, joiden tulee olla selkeästi esille opetuksen alkaessa, loppuessa ja siinä välissä. Arvioinnin tulee olla myös monipuolista. Jokaisen oppijan täytyy saada näyttää paras osaamisensa.

 

Uusi OPS ja monialaiset oppimiskokonaisuudet

Oppiva OPS-koulutuksissa käsiteltiin tällä viikolla monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Osa liittää nämä kokonaisuudet helposti aihekokonaisuuksiin tai muutama vuosikymmen sitten lanseerattuun teemaopiskeluun tai eheytetyn koulupäivän ideaan. Ne kaikki ovatkin tärkeitä elementtejä monialaisia oppimiskokonaisuuksia  suunniteltaessa. Uutta tässä asiassa on oppilaiden vahva rooli niin toiminnan suunnittelussa kuin sen arvioinnissakin. Lisäksi uuden OPSin mukaan jokaisella oppilaalla täytyy olla vähintään yksi monialainen oppimiskokonaisuus lukuvuodessa. Se voi olla viikon kestoinen teema, tai koko lukuvuoden opiskelu voidaan järjestää yli oppiainerajojen koostuvista projekteista.

Tässä lisää Hannele Cantellin ajatuksia aiheesta:

 

Jatka lukemista ”Uusi OPS ja monialaiset oppimiskokonaisuudet”