Arviointi
Turun kaupungin OPS:aan voit tutustua tästä.
Alle on koottu yleiset musiikin arviontiin vaikuttavat tekijät.
Musiikki, luokkataso: 7-9
Mitä arvioidaan?
“Musiikin opetuksen tehtävänä on luoda edellytykset monipuoliseen musiikilliseen toimintaan ja aktiiviseen kulttuuriseen osallisuuteen. Opetus ohjaa oppilaita tulkitsemaan musiikin monia merkityksiä eri kulttuureissa sekä yksilöiden ja yhteisöjen toiminnoissa. Oppilaiden musiikillinen osaaminen laajenee, mikä vahvistaa myönteistä suhdetta musiikkiin ja luo pohjaa musiikin elinikäiselle harrastamiselle. Musiikin opetus rakentaa arvostavaa ja uteliasta suhtautumista musiikkiin ja kulttuuriseen monimuotoisuuteen.”
“Toiminnallinen musiikin opetus ja opiskelu edistävät oppilaiden musiikillisten taitojen ja ymmärryksen kehittymistä, kokonaisvaltaista kasvua ja kykyä toimia yhteistyössä muiden kanssa. Näitä vahvistetaan ottamalla musiikin opetuksessa huomioon oppilaiden musiikilliset kiinnostuksen kohteet, muut oppiaineet, eheyttävät teemat, koulun juhlat ja tapahtumat sekä koulun ulkopuolella tapahtuva toiminta. Oppilaiden ajattelua ja oivalluskykyä kehitetään tarjoamalla säännöllisesti mahdollisuuksia äänen ja musiikin parissa toimimiseen, säveltämiseen sekä muuhun luovaan tuottamiseen. Musiikin opetuksessa oppilaat opiskelevat musiikkia monipuolisesti, mikä edesauttaa heidän ilmaisutaitojensa kehittymistä.”
Erityisesti vuosiluokkien 7-9 aikana musiikin opetuksen tehtävänä on haastaa oppilasta kriittiseen musiikkikulttuurien tarkasteluun sekä musiikillisen osaamisen ja tiedon laajentamiseen.
Musiikissa työskennellään mm. seuraavin tavoin:
- Pedagogisesti ja musiikillisesti joustavasti yhtyesoiton keinoin ja musiikillisin keinoin keskeisiä käsitteitä oppien
- Tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen ja oppilaan omaa kokemusmaailmaa sekä kiinnostuksen kohteita hyödyntäen
- Kuunnellen erilaisia musiikkinäytteitä eri kulttuureista sekä eri aikakausilta
- Harjoitellen instrumenttien käyttöä monipuolisissa yhteissoittotilanteissa, joissa myös ryhmässä toimimisen taidot ovat keskeisessä osassa
- Pienimuotoisten sävellystöiden avulla, jotka kehittävät oppilaan omaa musiikillista kasvua ja tietoutta musiikin eri välineiden käytöstä
- Vahvistaen oppilaan osallisuuden tunnetta osana eri musiikillisia ja kulttuurisia yhteisöjä
Musiikin arvosanan muodostuminen (perusopetuksen päättyessä)
5 | 6-7 | 8 | 9 | 10 | |
OSALLISUUS | |||||
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen | Oppilas osallistuu opettajan konkreettisen ohjeen mukaisesti musisoivan ryhmän toimintaan | Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä | Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän jäsenenä huolehtien omasta osuudestaan. | Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia. | Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia ja on mukana esityksissä. |
MUSIIKILLISET TIEDOT JA TAIDOT | |||||
Luova tuottaminen | Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin. | Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. | Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. | Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. | Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita oma-aloitteisesti yksin tai ryhmän jäsenenä. |
Äänenkäyttö ja laulaminen | Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua. | Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun. | Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta. | Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan. | Oppilas käyttää ääntään musikaalisesti ilmaisunvälineenä, ylläpitää ja kehittää laulutaitoaan sekä pystyy osallistumaan säestettyyn yksinlauluun. |
Yhteissoittotaidot | Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena. | Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen. | Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti. | Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti. | Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti. |
Musiikin ilmaisu ja tutkiminen | Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä. | Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun. | Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten. | Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa. | Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa. |
Musiikin kuunteleminen | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan. | Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään. | Oppilas kuuntelee oma-aloitteisesti ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään. |
Musiikkiteknologia | Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan | Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti. | Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa. | Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa. | Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa. |
KULTTUURINEN OSAAMINEN | |||||
Musiikin merkintätavat ja käsitteet | Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja. | Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa. | Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa. | Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa. | |
Musiikkikulttuurit | Oppilas tunnistaa joitakin tapoja käyttää musiikkia viestimiseen ja vaikuttamiseen. | Oppilas tunnistaa joitakin musiikin monista käyttötavoista ja kulttuurisista ilmenemismuodoista ja osaa kertoa havainnoistaan. | Oppilas jäsentää musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja kertoen havainnoistaan. | Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja ja osaa keskustella niistä. | Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja ja osaa keskustella niistä. |
Oppilas voi kompensoida paremmin suoritetulla osa-alueella huonommin suorittamaansa osa-aluetta ja sitä kautta kokonaisarviointia.
Peruskoulun päätteeksi annettava päättöarvosana on oppiaineen oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi.
Miten arvioidaan?
Musiikin arviointia toteutetaan edellä kuvatun taulukon mukaisesti. Oppitunnit keskittyvät toiminnallisuuteen ja monipuoliseen musiikin kokemiseen sekä yhteissoittoon.
- Oppilaan tuntityöskentelyä arvioidaan näiltä osin jatkuvasti. Musiikin kaltaisen taito- ja taideaineen arvioinnissa tuntityöskentelyn ja -aktiivisuuden merkitys on erittäin suuri.
- Oppilas tekee itsearviointeja hyviksi katsottuina hetkinä oppimisjaksojen välissä.
- Musiikillisten kulttuurien osalta oppimista arvioidaan formatiivisesti tai summatiivisesti jakson yhteydessä.
- Musiikin merkintätapojen ja käsitteiden osalta oppimista arvioidaan formatiivisesti tai summatiivisesti jakson yhteydessä.
- Yhteissoittotaitoja järjestetään yhteissoiton yhteydessä. Erillisiä laulu- tai soittokokeita ei järjestetä.
- Jos oppilas oma-aloitteisesti haluaa esittää yksinlaulua tai –soittoa siihen tarjotaan mahdollisuus.
- Musiikkiteknologian sekä luovan tuottamisen oppimista arvioidaan yhdessä projektiluontoisesti (vertais- ja itsearviointeineen).
- Oppimista arvioidaan laajemman itsearvioinnin perusteella kaksi kertaa lukuvuodessa opettajan kanssa käytävin keskusteluin.
Milloin arvioidaan?
- Oppilaan osaamista tuntityöskentelyä arvioidaan jatkuvasti ja joka oppitunnin jälkeen.
- Oppimista arvioidaan formatiivisesti tai summatiivisesti kunkin jakson ja kokonaisuuden päätteeksi.
- Oppimisen tuntityöskentelyä arvioidaan jatkuvasti ja tuntityöskentely sekä -aktiivisuus ovat erittäin tärkeässä roolissa oppiaineen arvioinnissa.
Yhteiset arvioinnin toimintatavat
- Arviointikriteereistä kerrotaan säännöllisesti oppilaille sekä suullisesti että kirjallisesti, ja ne ovat ilmoitustaululla oppilaiden nähtävinä.