BETT 2016 -ensitunnelmat

Aloitan messuraportoinnin viime vuoden tapaan lyhyellä koonnilla.

Seuraavat aiheet näyttävät edelleen olevan pinnalla:

– koodaus
– robotit
– kosketustaulut ja muu esitystekniikka
– laajat infraratkaisut, oppimisalustat ja oppilashallintojärjestelmät, valvonta- ja turvallisuusratkaisut
– erilaiset pilvipalvelut
– tablettien lataus- ja säilytysjärjestelmät

Paljon on myös uuttakin:

– MDM/EMM-ratkaisut, joissa edupuoli on otettu huomioon
– varhaiskasvatuksen puolella entistä enemmän tarjontaa, mm. koodaukseen liittyen
– erilaisia rakennus- ja laboratoriosarjoja huomattava määrä
– Arduinon tapaiset mikropiiripohjaiset ohjelmointialustat
– Monille edellä mainituista yhteisenä nimittäjänä oppilaan omaan kokemuspiiriin linkittyvä tekeminen

Tallennettu kategorioihin BETT | Kommentit pois päältä artikkelissa BETT 2016 -ensitunnelmat

Pinnalla nyt: Surface Hub

Microsoft-vierailun yhteydessä kävimme mm. rakennuksessa, jossa kehitetään Microsoft-brändin laitteita eli ”rautaa”.

blog-surface01Esittelyn kohteena oli erityisesti uusi (ei vielä myynnissä Suomessa) Surface Hub -laite, joka on sisäänrakennetun PC-tietokoneen sisältävä 84-tuumainen kosketusnäyttölaite. Tähän kuvaukseen sopivia laitteita on ollut markkinoilla muitakin, mutta Surface Hub on kuitenkin omanlaisensa tuote.

Merkittävin ero omasta mielestäni aikaisemmin ”hypistelemiini” suuriin kosketusnäyttölaitteisiin oli se, että kosketustuntuma oli erinomaisen tarkka ja nopea – aivan yhtä tarkka ja nopea, kuin mihin tablettien kanssa on tottunut. Selitys piileekin siinä, että suuren näytön kosketuksentunnistus on toteutettu samanlaisella kapasitiviisella tekniikalla kuin vaikkapa Surface-tabletissa (tai iPadissa). Suurten LCD/LED-näyttöjen kosketuksentunnistus on toistaiseksi normaalisti toiminut näytön reunaan upotettuihin optisiin antureihin tai kameroihin perustuen, eikä tunnistus tällöin tapahdu kuvan pinnalla.

Piirtotarkkuus oli niin hyvä, että tämä oli mielestäni ensimmäinen laite, jolla  harakanvarpaiden sijaan pystyisin piirtämään yhtä siistejä kirjaimia kuin perinteisellä liitutaululla. Tällaista ominaisuutta arvostaisivat varmasti mm. esi- ja alkuopettajat. Tosin on todettava, että tämän kosketusteknologian hienous valitettavasti näkyy myös laitteen hintalapussa, joka tullee olemaan lähemmäs 20 000 euroa. 55-tuumaisen pikkuveljen saanee alle 7000 eurolla.

Mutta oli laitteessa muitakin erityistä mainittavaa kuin huomion napannut kosketustarkkuus. Laite on tarkoitettu yhteiskäyttöön kokous- tai luokkahuoneessa. Laitteeseen ei tarvitse kirjautua sisään normaalin Windows 10 -laitteen tavoin, vaan se on heti käytössä. Myös etäkokouskäyttöä on mietitty. Sisäänrakennetut laajakulmakamerat (2 kpl, HD) toimivat siten, että älykäs algoritmi pyrkii tunnistamaan, kuka puhuu ja valitsee kahden kameran kuvasta lennossa sen, joka sillä hetkellä näyttää henkilön kasvot paremmin. Myös mikrofoneissa on puhujaan kohdistavaa ja toisaalta ylimääräisiä ääniä vaimentavaa älyteknologiaa ja niiden kantama on suhteellisen pitkä. Ei siis välttämättä tarvita erillisiä kokousmikrofoneja tilaan. Sanomattakin lienee selvää, että myös Skype for Business on integroitu sujuvasti kokonaisuuteen. Mielenkiintoisia mahdollisuuksia myös etäopetukseen!

blog-surface02

Esitysohjelmistossa oli tyypilliset valkotauluohjelman ominaisuudet ja mm. Edge-selaimesta voi suoraan napata kaappauksia valkotauluohjelmaan. Connect-sovelluksella voi siirtää aineistoja esimerkiksi toisen osallistujan (=oppilaan) koneesta suoraan esitykseen ja myös etähallita konetta kosketusnäytöltä käsin – langattomasti tietysti. Vaikka aineisto tulee Hubiin toiselta koneelta (jonne se myös jää), sen päälle voi tehdä merkintöjä jne.

blog-surface03

Entä pedagogiikka? Tiivistetysti voisi todeta, että pramean laitteen opetuksellista antia sitoo sama lainalaisuus kuin aikaisempiakin luokkahuoneen kosketustauluja ja -näyttöjä. Osaavissa ja innostuneissa käsissä laitteesta saa paljon irti ja myös yhteistoiminnallisuuskin toteutuu. Toisaalta, ilman aitoa motivaatiota ja asennetta tulee helposti tehtyä hukkainvestointi – arvokas tai edullisempikin kosketusnäyttölaite kannattaa hankkia vain, jos kosketukseta ja muista ominaisuuksista saadaan – tai pitäisikö sanoa otetaan – lisäarvoa ja syntyy pelkkää projektoria ja frontaaliopetusta monipuolisempaa sisällön työstämistä.

Tallennettu kategorioihin NPDL | Avainsanoina , , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Pinnalla nyt: Surface Hub

Vierailuraportti: Microsoft Campus

Deep Learning Lab -matkan yhteydessä Suomen ryhmä pääsi perjantaina 16.10. vierailulle Microsoftin pääkonttorille, joka sijaitsee Seattlen lähistöllä Redmondissa. Pääkonttori on aika laimea sana, sillä alue koostuu yli 120 rakennuksesta ja kampukseksi kutsuttu alue on oma kaupunkinsa kaupungin sisällä, sisäisine bussikuljetuksineen ym.

blog-ms-palkki

Saimme päivän aikana huipputason asiantuntijoiden briiffejä siitä, miten Microsoft näkee oppimisen muutoksen globaalisti, millaista yhteiskunnallista työtä yritys tekee ja millaisia välineitä tämän muutoksen tueksi on jo olemassa.

Alustusten mukaan seuraavan 5-10 vuoden aikana syntyy merkittävä kuilu tarpeen ja oikeanlaista osaamista omaavien IT-ammattilaisten välillä. Teknisiä taitoja tarvitsevat muutkin kuin IT-ammattilaiset. Tällä hetkellä yli puolessa ammateista (USA:ssa) tarvitaan teknologiataitoja ja tämän osuuden arvioidaan nousevan 77%:iin vuosikymmenen loppuun mennessä.

blog-ms05

Learning is now our imperative -Satya Nadella, Microsoft CEO

Oppimisen analytiikalla ja erilaisten tietolähteiden yhdistämisellä on mahdollista saada uudenlaista tietoa oppijoista sekä koulun prosesseista ja niiden tehokkuudesta. On myös olemassa työkaluja, jolla voidaan laskea TVT-investointien rahallinen tuotto, esimerkiksi opetusteknologiahankkeiden yhteydessä.

Luokkahuonetyökaluista esillä oli mm. OneNote, jonka Class Notebook –ominaisuuden avulla on helppo luoda luokan yhteisiä digivihkoja, joissa on sekä yksityisiä että yhteisiä osia. Staff Notebook on sovelluksen versio, joka on tarkoitettu henkilökunnan yhteiseksi työvälineeksi. Molemmat löytyvät nyt Office 365 for Education -palvelusta ja varsinkin ensiksi mainittu on mm. Turussa nopeasti noussut suosituksi oppimisen työkaluksi.

Huomionarvoinen tuttavuus oli opettajia verkostoiva sivusto education.microsoft.com, joka tarjoaa mahdollisuuksia myös opetushenkilöstön sähköiseen täydennyskoulutukseen ja itseopiskeluun. Väline on maksutta käytössä. Korvan taakse jäi myös se, että kotvan aikaa saatavilla olleeseen, niinikään maksuttomaan, Office Mix -palveluun pitää tutustua paremmin.

Pääsimme myös tutustumaan kuumaan laiteuutuuteen, 84-tuumaiseen Surface Hub -laitteeseen, josta kerron erillisessä artikkelissa lähipäivinä.

Tallennettu kategorioihin NPDL | Avainsanoina , , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Vierailuraportti: Microsoft Campus

Deep Learning Lab 2015

Kansainvälisen New Pedagogies for Deep Learning (NPDL) -verkoston vuoden 2015 Deep Learning Lab pidettiin Seattlessa 13.-15.10.2015. Työpajapäiviin osallistui yli 150 syväoppimisesta innostunutta pedagogia 11 maasta. Mukana oli paitsi jo mukana olevien maiden edustajia, myös NPDL-ohjelmaan liittymistä harkitsevia maita ja alueita. Suomen moniammatillinen ryhmä koostui kuuden kaupungin ja Opetushallituksen edustajista. Kaksi ensimmäistä päivää oli suuremmalle yleisölle, kolmas päivä oli jo mukana olevien klustereiden workshop-päivä, jossa oli varattu aikaa myös maakohtaiselle työstölle.

npdl-seattle-otsikkokuvaPäivät keskittyivät tällä kertaa erityisesti mukana jo pidempään olleiden klustereiden kokemusten ja hyväksi todettujen käytänteiden jakamiseen ja niiden pohjalta keskustelemiseen: Kuinka muutosta johdetaan? Kuinka opettajien ja oppijoiden osaamista kehitetään kohti syväoppimisen taitoja? Kuinka näin suuri muutos toteutetaan hallitusti? Hyviä esimerkkejä NPDL-ajattelun jalkauttamisesta kouluihin kuultiin muun muassa Australiasta (Tasmaniasta), Uudesta Seelannista ja Kanadasta. Myös Suomen klusterilla oli oma esityksensä, otsikolla ”NPDL – A catalyst and connector for Finland”.

Itseoikeutettuna keynote-puhujana oli NPDL-ohjelman johtohahmo Michael Fullan, joka korosti johtamisen tärkeyttä ja kunkin pajapäivän päätteeksi kokosi päivän teemat hienosti yhteen. Monista hyvistä tiivistyksistä mieleen jäi mm. oppilaan oppimista tukevat avaintekijät: My learning, my belonging, my aspirations.

NPDL:n viisi keskeistä ajatusta.

NPDL:n viisi keskeistä ajatusta.

Mielenkiintoinen keynote-puheenvuoro etäyhteydellä kuultiin myös OECD:n koulutusosaston johtajalta Andreas Schleicheriltä. Hän käsitteli OECD:n keräämää laajaa tutkimusaineistoa ja tiivisti, että opettajilla on melko hyvä käsitys, mihin suuntaan omaa opetusta pitäisi kehittää, mutta aineisto osoittaa myös, että todellisuudessa opetus ei ole vielä juurikaan muuttunut. Hänen mukaansa kehittymistä edistää parhaiten opettajien välinen yhteistyö ja se, että opettajat seuraavat toistensa työskentelyä ja oppivat toisiltaan. Mielenkiintoinen oli myös tutkimusaineistosta noussut havainto, että sosiaaliset ja emotionaaliset taidot ennustavat oppijan menestystä yhtä paljon kuin kognitiiviset taidot. Tämän vuoksi mm. sosiaalisten taitojen ja yhteistyötaitojen kehittäminen koulussa on tärkeää tiedollisten taitojen ohella. Tähän haasteeseen vastaa mm. NPDL, erityisesti oppijan kuuden ydintaidon kehittämisen kautta.

Yksi monista Deep Learning Labissä esitetyistä inspiroivista videoista, case-esimerkki Australiasta:

Suomen ryhmällä oli erityistä ohjelmaa vielä perjantaina 16.10., mutta siitä lisää toisessa blogikirjoituksessa tuota pikaa.

Tallennettu kategorioihin NPDL, Yleinen | Avainsanoina , , | Kommentit pois päältä artikkelissa Deep Learning Lab 2015

The Assessment Game Show – ISTE2015

Opiskelijat ovat alkaneet kuljettamaan omia päätelaitteita oppitunneilla, mutta mihin niitä nyt sitten pitäisi käyttää?

Yksi tapa saada takapenkinkin uneliaat mukaan toimintaan on järjestää pieni kilpailu, testi tai koe. Tätä varten on olemassa iso määrä erilaisia, ilmaisia tai hyvin edullisia ohjelmistoja, jotka parhaimmillaan tuottavat hyvinkin lisäarvoa oppitunneille.

Monet meistä ovat kuulleet tai käyttäneet Socrativea tai Kahoot.it -ohjelmistoa, mutta tarjolla on monia muitakin. Osallistuin ISTE-konferenssissa  erittäin vuorovaikutteiseen 45-minuuttiseen, jonka aikana oli yhdessä yleisön kanssa päättää mikä ohjelmistoista tällä hetkellä on ykkönen – amerikkalaisittain: The Assesment Game Show.

— — —

SESSION AGENDA

Round 1

  • 1 minute presentations on each tool with a vote using Nearpod after each set.

Round 2

  • Audience voice presentation: Share thoughts on the tools via shared board or speak for 20 seconds on the tool. Vote via Plickers after each set.

Round 3

  • Video of each tool left (If there is time). Vote via Google Forms after all videos.

Round 4

  • Live demo of the tool (If there is time). Vote via Mentimeter to crown a winner!

— — —

Kilpailemassa ykkössijasta olivat seuraavat 16 tuottetta: Kahoot.it / FlipQuiz / Exit Ticket / Mentimeter / Flubaroo / GoSoapBox / Poll Everywhere / Nearpod / Socrative / Quizziz / Classflow / Plickers / Handouts / Quicz Socket / Formative sekä Pear Deck (tummennetut pääisivät toiselle kierrokselle).

Kilpailussa neljän joukkoon pääsivät Kahoot.it, Quizziz, Formative sekä voittajana Nearpod.

Nearpodin lisäksi itse ainakin ajattelin uusina minulle tutustua tarkemmin Quizziziin sekä vaikkapa vanhempainilloissa vain yhtä konetta ja tulostettuja vastausalappuja tarvitsevaan Plickersiin. Perusasteen väkeä suosittelen ainakin tutustumaan Formativeen.

Lisätietoja kilpailusta tästä.

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa The Assessment Game Show – ISTE2015

Augmented reality (AR) – lisättyä todellisuutta metsästämässä

Google nyttemmin hyllyttämä Class-projekti toi oikeastaan ensimmäistä kertaa lisätyn todellisuuden suuren yleisön tietouteen.

Erilaisten puettavien laitteiden lisäksi lisätyn todellisuuden ohjelmistoja ja sovelluksia on ollut jo useamman vuoden ajan tarjolla vaikkapa puhelimen tai iPadin kautta.

Osa AR-sovelluksista on lähinnä hauskoja ja leikinomaisia, mutta osa soveltuu vallan mainiosti opetuksenkin tarpeisiin.

Alle olen kerännyt sieltä täältä kiinnostavia AR-juttuja eri kouluasteilla käyettäväksi.

Aurasma

Google Expeditions ja Card Board

Blippar

Your Augmented Reality app that unlocks exclusive content from everyday things. 

Daqri

Daqri Smart Helmet sekä 4d studiolla tehdyt: 4d elements kemian opetukseen ja 4d anatomy ihmiskehoon tutustumiseen

https://youtu.be/qIU456jtkmw

eTips – matkaoppaat

Lisättyä todellisuutta mukanaan pitävät matkaoppaat (100+ kohdetta)

Then and Now City-guides (iTunes store)

Muutamista kaupungeista (Montreal, Vancouver, Paris, Barcelona, Nantes, Metz ja Tampa) tehdyt kaupunkioppaat, joissa voi katsella kaupunkien muuttumista eri aikakausilla.

British Museum – Augmented reality project

Augment

Acrossair – Augmented Reality Browser

Yelp Appin Monocole lisäosa

Hae arvosteltuja ravintoloita ympäriltäsi

Ray BanVirtual Try On

IKEA-kuvaston tuotteet omassa kodissa?

Google Translate

Kääntää reaaliajassa kymmeniä kieliä (myös suomea) niin kirjoitetusta tekstistä sekä kuvista!

Lego Digital Box

https://youtu.be/mUuVvY4c4-A

Audi User Manuals

https://youtu.be/n-3K2FVwkVA

Volkswagen augmented reality service manual

zSpace

Two Left Feet

IMAG-N-O-TRON

Guinness World Records

The Tortoise and The Hare

Crayola Color Alive

Kringl

Tee todistevideo siitä, että Joulupukki on olemassa 🙂

Fetch Lunch Rush

CyberChase ShapeQuest

AR Dinopark

https://youtu.be/s0Cd5N_e1g4

ZooKazam

AR Flashcards

Quiver (formerly colAR)

Väritä ”värityskirjan” A4-tulosteita ja katsele niitä iPadin läpi niin ne heräävät henkiin. Nyt mukana myös opetukseen liittyviä kuvia ja kysymyssarjoja, kuten solu yms…

SpaceCraft 3D

Arloon (Anatomy, Geometry ja Chemistry)

Pixel Press Floors

ARSoccer

ARBasketball

Bugs Meyhem

Toy Drive

Googlen Project Tango

Augmented Reality Contact Lenses – iOptik by innovega

https://youtu.be/khWE-GYccRg

 

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa Augmented reality (AR) – lisättyä todellisuutta metsästämässä

Mitä jäi mieleen ISTE2015-konferenssista ja näyttelyistä?

Mitä jäi mieleen ISTE2015-konferenssista ja näyttelyistä?

ISTE 2015 konferenssissa Philadelphiassa kiinnostukseni kohteina olivat pääasiassa matematiikkaan ja ohjelmointiin liittyvät esitykset ja niitä kävinkin päivittäin kuuntelemassa useita. Suomalaisia konferenssissa taisi olla Juhon ja minun lisäkseni vain pari muuta. Sattumalta tapasimme kuitenkin Tukholmassa asuvan englannin opettajan Outi Friskin, joka on alun perin suomalainen ja opiskellut Turussa. Hän on ollut aiemmin myös perinteinen oppikirjan tekijä, mutta on nyt siirtynyt tekemään ja keräämään innostavaa sähköistä materiaalia.

webenglish

Kannattaa tutustua:

http://webenglish.se/

Programming at all ages

Bombayn amerikkalaisessa koulussa opettava Kristopher Velez esitteli erilaisia eri-ikäisille soveltuvia ohjelmointikieliä ja –tyylejä. Ohjelmointi sopii kaikille, kunhan valitsee oikeantasoisen kielen. Yläkoulu ja lukiotasolle hän suosittelee seuraavia: Arduino, Python, Java, C++ ja Processing.

Rethink Math Class with the Desmos Graphing Calculator

Desmos on ilmainen online-työväline https://www.desmos.com/calculator

Esityksen ja harjoittelun vetäjä Bob Lochel pitää blogia, missä on runsaasti Desmos-materiaalia: http://mathcoachblog.com/desmos-classroom-file-cabinet/

Girls & STEM: Making it Happen

Tähän pitkäaikaiseen ongelmaan ei ollut keksitty mitään uutta ratkaisua. Sekä opiskelijoiden että opettajien asenne on edelleen oleellisin syy tyttöjen vähäisempään STEM-aineiden valintaan.

10 Best Apps to Rock Your Math Rotation with Digital Learning

Konferenssissa esiteltiin matematiikkaan ja aika moneen muuhunkin oppiaineeseen sopivia ohjelmia lisäämään motivaatiota peruskoulutasolle:

Aurasma (http://www.aurasma.com)

Brainscape (https://www.brainscape.com/)

Skype Classroom (https://education.skype.com/)

Animoto (https://animoto.com/)

YAKiT – Make any photo talk (http://www.freakngenius.com/)

GoNoodle (https://www.gonoodle.com/)

ClassDojo (https://www.classdojo.com/)

Blendspace (https://www.blendspace.com/)

Educreations (https://www.educreations.com/)

(Twitter)

Muuta

Catchbox

catchboxNäiden lisäksi esityksistä mieleen jäi muutamia jo julkaistuja tai vasta tulossa olevia ohjelmia ja laitteita. Näitä kommentoimme yleisön seassa pomppineella ”rantapallolla” Catchbox – heitettävä mikrofoni, joka onkin suomalainen innovaatio http://youtu.be/apjN3xThfY8

 

Cicret
cicret-braceletCicret on ranneke, joka heijastaa näytön projektorin lailla käsivarteesi 8 valonsäteellä. Voit selailla sormellasi samoin kuin kosketusnäyttöistä puhelinta.

Laite ei ole vielä myynnissä, mutta on tulossa Android-laitteille (www.cicret.com, katso Firefoxilla)

 

Motionsavvy

motionsavvyMielenkiintoinen syksyllä myyntiin tulossa oleva ohjelma oli myös Motionsavvy, joka tulkitsee kaksisuuntaisesti viittomakieltä. Ohjelma tai laite muuntaa viittoman ääneksi ja päinvastoin (www.motionsavvy.com).

 

 

 

 

 

Mia Peltomäki

Tallennettu kategorioihin ISTE | Kommentit pois päältä artikkelissa Mitä jäi mieleen ISTE2015-konferenssista ja näyttelyistä?