Galleriakierros

Uusi kuvataiteen assistenttimme Martta kävi tutustumassa Turkulaisiin Gallerioihin. Kierros tehtiin diplomikurssilaisia ajatellen, motiivina myös tutustua Turun taidekenttään.

Reija Palo-oja: Flow 11.10.-5.11.2017 Galleria Joella

Työt ovat pääasiassa kovalevylle tehtyjä öljymaalauksia. Kuvat ovat hyvin viitteellisesti maalattuja vesimaisemia, joissa pääosassa ovat värisävyt ja valon ja varjon vaihtelu. Katsoja voi sitten itse päättää, millaisena kuvan maiseman näkee, ja suuripiirteisistä kuvista voi löytää omat yksityiskohtansa.

Palo-ojalta voi oppia, kuinka kaikkea ei tarvitse antaa tarjottimella, vaan töihin voi hyvin jättää häilyviä alueita.

     Marjatta Holma

20.10.-12.11.2017 Galleria Å

Holman näyttelyssä on esillä vain paljas minimi. Kuinka paljon töistä voi enää riisua, ennen kuin näyttely lakkaa olemasta näyttely? Holma taiteilee minimalistisuuden äärirajoilla. Teokset ovat äärimmäisen rauhallisia hiljaisissa sävyissään ja väljässä asettelussa. Näyttely on palkintonäyttely Turun taiteilijaseuran vuoden 2016 tittelin ansaitsemisesta.

 

Jan Anderzen: Siipi empii

6.10.-12.11.2017 Vanhan raatihuoneen galleria

Astuttuani sisään ja käännyttyäni kohti teosluetteloa ja vieraskirjaa, säikähdin niin, että lähes pomppasin ylös. Runsas näyttely pitää sisällään mosaiikkitöitä, tekstiiliä, valoa ja ääntä, joka minut pääsi yllättämään. Töissä toistuvat tarkkaan suunnitellut yksityiskohtaiset kuviot, jotka ovat luonnon innoittamia, vaikka ne ovatkin hyvin geometrisiä, kovia ja kiiltäviä. Installaatioista kiinnostuneelle opiskelijalle tosi hyvä tärppi.

Iiu Susiraja: Näkkileipä

6.10.-12.11.2017 Galleria Harmaa

Susirajalta on esillä marraskuun puoliväliin saakka lyhyt videoteos, ainoa videoteos tämän galleriatsekkauksen kaikesta sisällöstä itse asiassa. Näennäisesti äärimmäisen yksinkertainen ja ”random” teos alkaa vasta hiljalleen katsomisen jälkeen avautua, kun huomaa miettivänsä, miksi se ylipäätään on olemassa. Videon katsottua näkee, kuinka yksinkertaisimmat, arkiset asiat saavat itseään suuremman merkityksen taiteessa. Taltioitu näkkileipä on symboli.

 

MAKASIINI CONTEMPORARY

Viljami Heinonen

14.10.-19.11.2017

Tiia-Elina Nurminen

14.10,.19.11.2017

MAKASIINI CONTEMPORARYssa on marraskuun loppupuoliskolle asti esillä kaksi maalausnäyttelyä, joten siellä käymällä saa lyötyä kätevästi kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ensimmäisessä tilassa oleva Nurminen on ottanut valoisan näyttelytilan haltuunsa suurilla vaaleanpunaisilla ja ronskeilla abstrakteilla teoksillaan. Heinosenkaan jälki ei ole mitään piperrystä, vaikka työt ovat esittävämpiä. Punk-henkiset kollaasimaiset työt ovat hyvä vastapaino toisen tilan vaaleanpunaisuudelle.

 

Sirpa Särkijärvi

17.-10.-5.11.2017 Auran Galleria

Särkijärven vahvat ja värikkäät teokset ovat tehty erikoisella, aikaa vievällä tekniikalla valuttaen akryylimaalia vaakatasossa. Maalauspinta on kiiltävä ja kolmiulotteinen, maalauslevyt ovat peitettynä paksuihin kerroksiin eri sävyjä, jotka on valittu huolella ennen teoksen fyysistä toteuttamista. Teokset ovat muotokuvia, joissa ihmisen kuvaamiseen yhdistyy sisällä näkyvä luonto. Hyvin pian marraskuussa päättyvä näyttely kannattaa käydä katsomassa, varsinkin jos haluaa tutkailla siveltimelle vaihtoehtoisia maalaustekniikoita.

Uudet näyttelyt pystyssä

Syksyn 2017 ensimmäinen jakso oli kuviksessa täynnä tohinaa. Nyt on uudet näyttelyt pystyssä: arkkitehtuuri-, nykytaide- ja maalauskurssin upeat teokset ovat edustettuna lähinnä 2.kerroksessa. Esillä on myös ku1 kurssin omakuvia ja ku2 kurssin kohtauspaikkoja pienoismalleina. Käykäähän ihailemassa lahjakkaiden opiskelijoiden aikaansaannoksia.

Arkkitehtuurin kurssilaiset (ku9) ovat ahkeroineet valtavan hienoja esityskuvia ja pienoismalleja teemalla MÖKKI/HUVILA/SAUNA. Tässäpä maistiaisia ja pari Scetchupillakin mallinnettua huvilaa videona:

Esityskuvan perspektiivikuva: Lara Dawood

Arkkitehtuurikurssi yhdistää luovuuden ja loogisen päättelyn, jee!

NYKYTAIDETTA

Nykytaiteen kurssin (ku5) teemana oli Pelon vastakohta. Kurssi alkoi opintomatkalla Helsinkiin, jossa tutustuimme peräti kolmeen näyttelyyn.Mieleenpainunein oli ehkä Generation 2017, nuorten näyttely:

Myös Hashimoton näyttelyssä Wäinö Aaltosen museossa poikkesimme.

Kurssin alussa rohkeat opiskelijat vetivät meille performansseja:

Kurssin lopputöiden Nykytaiteen materiaaleissa mahdollisuudet olivat rajattomat. Vaahtokarkkia Oona Saksmanin työssä:

Hilla ripustaa kunnianhimoista teostaan:

Laura Karusen videoteos Älä ole kertoo absoluuttisen rauhan ja hiljaisuuden hetkestä, keskellä kurjaa ja merkityksetöntä elämää. Video pyörii päivittäin 2. kerroksen käytävällä:Johanneksen nykyveistos:

Kaisa Koivunieme teos Virsi 499 teos kertoo turvallisuuden tunteesta kritisoiden sitä, miten ihmiset nykyään hakevat turvaa materiasta, esimerkiksi rahasta, samaan aikaan kun ääriliikkeet kylvävät terroria uskonnon nimissä.

Vitalik Niemen yllä olevan teoksen teemana on avautuminen, siihen liittyvän luottamuksen rakentaminen ja itsestä palan toiselle antaminen samalla kun maailma tuntuu syövän ja ottavan enemmän mitä pystyy tarjoamaan:

Amy Lakatosin teos The speck of colour kuvastaa yksinäisyyden ja pimeän vastakohtaa. Se esiintyy siinä niin, että on aina joku joka kannattelee sinua, vaikka sitä ei aina näkisi ja, että kaikesta pimeydestä löytyy aina jonkinlaista väriä.

Pertti Männistön teos Kasaa päälle kuvaa tapaamme harhauttaa itseämme epämiellyttäviltä ja pelottavilta asioilta kuluttamalla.

Alina Kovalaisen teos Metsän syvyydessä: Synkät, pimeät metsät kuuluvat satujen peruskuvastoon. Näissä metsissä voi törmätä mihin tahansa piparkakkumökkien mummoista ja puhuvista susista alkaen. Satumetsiin eksyviä nämä oudot kohtaamiset pelottavat kuitenkin yllättävän vähän ja he nukkuvat huoletta lumottujenkin metsälampien rannoilla.

Maija Marttilan teos Tuhoa ja toivoa kuvaa pelkoa; tuhoa ja ihmisen tekemiä virheitä (rikkinäiset johdot), ja pelon vastavoimaa; uutta elämää ja toivoa (kasvit), että voimme vielä korjata virheemme ja pelastaa tilanteen.

MAALAUSTA

Ku7 Maalauskurssin upeita lopputöitä:

Ja Sfumato tekniikalla tehtyjä kasvokuvia:

Impressionistisia maisemia:

Firenzen opintomatka 7.5-12.5.2017

Yksitoista TSYKkiläistä kuvataiteen taituria olivat opintomatkalla toukokuussa yhdessä Italian opiskelijoiden kanssa. Pääsimme opiskelemaan kahteen arvostettuun Firenzeläiseen taidekouluun freskoa ja metalligrafiikka. Lisäksi kävimme läpi kaupungin uskomatonta historiaa ja taidetta. Blogi on kuvataideopettajan ja muutaman opiskelijan kirjoittama. Kuvat ovat Monika Tiiran sekä kuvataideope Marjan ottamia.

’Maanantai 8.5 -Freskoa ja kaupunkikierrosta

Maanantaipäivä alkoi Leonardo da Vinci -koululta jossa meidät toivotettiin lämpimästi tervetulleeksi. Taidekoulun johtaja esitteli meille koulun joka on vanha Boteca, aito Firenzeläinen taiteilijoitten ateljee, taidepaja. Puitteet freskon tekemiseen oli todella kohdillaan. Joka puolella upeita teoksia, marmoriveistoksia, vanhoilla menetelmillä tehtyjä maalauksia. taiteilijamestareiden ateljeet ja koulun tilat sijaitsevat käytännössä samoissa tiloissa,  joten mikä voisi olla enää inspiroivampaa.

Opiskelijat aloittivat frescon tekemisen omista luonnoksistaan perinteisiä menetelmiä käyttäen. Opettaja Julia oli itse freskoteiteilija ja konservatoija. Hän oli yllättynyt siitä että meillä oli mukana niin hienot omat luonnokset. Opiskelijoiden teokset lähtivät inspiroitumaan vanhoista freskoista ja esimerkiksi renessanssiajan maalauksista, joita olimme luonnostelleet jo Suomessa. Meillä on niin uskomattoman lahjakkaista ja taitavia opiskelijoita että Firenzeläinen fresko-opettajammekin yllättyi miten tekeminen lähti luistamaan. Intohimoisesti ja keskittyen. Hiukan hän ihmetteli hiljaisia Suomalaisia, mutta kun taiteen valtaan joutuu niin ei enää suomalainen saa sanaa suustaan. Freskotekniikka oli haastavaa mutta antoisaa.

Iltapäivällä läksimme kävelykierrokselle ja tutustuimme kaupungin mielettömään historiaan.

Illalla menimme kuvisporukan kanssa yhdessä syömään ulos terassille, ihanalle Italialaiselle Piazzalle. Ukkonen ja rankkasade yllätti meidät joten jälkkärit jäi syömättä.

Kirjoittanut: Marja kuvisope

Keskiviikko 10.5.2017

Keskiviikkona kuvisryhmällä oli vapaapäivä, ja aamulla saimme nukkua pitkään sillä aikaa, kun italian-ryhmä meni koululle.  Kun kuvislaisetkin olivat saaneet päivän käyntiin, lähdimme yhdessä Palazzo Vecchioon secret passage –kierrokselle. Jossa saimme ihastella vanhoja salakäytäviä ja –huoneita oppaan kertoessa rakennuksen historiasta ja maalauksista. Vuonna 1540 Cosimo Medici muutti Palazzo Vecchiosta Palazzo Pittiin turvatakseen Medicien valta-aseman Firenzessä. Hän palkkasi Giorgio Vasarin rakennuttamaan salakäytävät Palazzo Vecchiosta, Uffizin läpi ja Ponte Vecchion yli Palazzo Pittiin asti.

Francescon Studiolo on yksi rakennuksen salahuoneista, joka oli myös Vasarin suunnittelema. Huoneen seinät ja katto ovat täynnä maalauksia. Francesco I oli kiinnostunut tieteistä ja alkemiasta. Hän rakennutti salahuoneen ja piilotti keräilemiään arvokkaita tai harvinaisia esineitä maalausten taakse. Huoneen maalauksilla on kaikilla oma merkityksensä ja ne ovat kaikki jollain tapaa yhteydessä toisiinsa. Neljä elementtiä (vesi, tuli, maa ja ilma) ovat myös keskeisissä osissa maalauksia.

Tämän jälkeen tapasimme italian-ryhmän ja lähdimme yhdessä kohti Giardini di Bobolia. Se on Palazzo Pittin yhteydessä oleva suuri ja kaunis puutarha. Siellä oli mukava kävellä ja kierrellä ruusuistutuksien, veistoksien ja suihkulähteiden ympäröimänä lämpimässä auringonpaisteessa. Puistosta avautuu myös hieno näkymä Firenzen kaupunkiin.

Osa ryhmästämme meni ostamaan gelatot, jonka jälkeen menimme istuskelemaan keskelle Arno-jokea vedenjakajalle. Siellä oli rentouttavaa istuskella, kuunnella musiikkia, ottaa muutama kuva ja seurata ihmisvilinää läheisellä sillalla.

Iltapäivällä vielä osa meistä kuvisryhmäläisistä meni opettajan suosituksesta kuuluisan videotaiteilijan Bill Violan näyttelyyn Palazzo Strozziin. Heti näyttelyn alussa meille jaettiin tyynyjä, joiden kanssa sai jäädä lattialle istumaan ja ihastelemaan taideteoksia. Näyttelyssä oli oma tunnelmansa hämärässä valaistuksessa, ihmisten ollessa hiljaa ja istuskellessa tyynyjen päällä. Taideteokset olivat vaikuttavia, kun niissä oli yhdistetty ihminen ja luonnonvoimat.

Pinja Kiiski

Torstai 11.5 Il Bisonte ja Uffizi
Tässä kuvia lähinnä Il Bisonten grafiikanpajalta ja Uffizzista sekä Firenzen kuuluisimman katutaiteilijan Cletin pajalta. Valtavan määrän hienoja kokemuksia rikkaampana taas.
 
Torstaista syntyi tähän blogiin pieni runo, joka kuvastaa varmaan hyvin monen tunnelmaa Firenzessä:
Those time you went through , history is a river,
going through the hole block,
left all the secret behind 
Those windows you passed,
perhaps they watch from inside,
still wondering for eternal. 
And you know, you could only be an passenger,
you could only make the moment last forever
Kirjoittanut Wan-Ting (Vaihto-opiskelija Taiwanista)

Perjantai 12.5.17

Viimeinen päivä Firenzessä alkoi kuvataiteen ryhmän viimeisellä oppitunnillaGrafiikanpaja Il Bisontessa ja Italian ryhmän vapaapäivällä. Il Bisontessa kuvisryhmä viimeisteli etsaus työnsä ja pääsimme hyödyntämään kuivaneula, akvatinta ja monia muita tekniikoita töidemme parissa. Saimme kaikki painettua metallilaatoista mahtavia kuvia, joista tehdään näyttely TSYK:in käytävään. Patricia oli aivan mahtava ja kärsivällinen opettaja. Hän auttoi yksin koko suurehkoa kuvisryhmää ja kertoi meille kaikki etsaukseen liittyvät asiat ja tekniikat sekä sai ainakin minut innstumaan tekniikasta valtavasti. Toivottavasti tulen käyttämään etsausta tulevaisuudessa jossakin työssäni.

Patricia poistamassa painettuja kukkia metallilaatasta.

Il Bisontessa saimme myös mahdollisuuden tavata Simone Guaita, joka on Il Bisonten perustajan Maria Luigia Guaitan jälkeläinen ja paikan johtaja tällä hetkellä. Iltapäivällä pääsimme katsomaan Il Bisonten galleriaa ja kuuntelemaan paikan historiaa Simonen työhuoneeseen. Simone kertoi paikan ja etsauksen historiasta niin mielenkiintoisesti ja intohimoisesti, ettei mitään voinut jättää kuulematta. Miltei alkoi itkettää se miten hienosti ja kauniisti hän aisoista puhui. Simone kerto,i että Il Bisonte perustettiin vuonna 1959 graafisen alan painotalona. Paikan perustaja Maria Luigia Guaita oli juuri palannut Skotlannista, missä hän oli syventänyt hänen etsaustekniikan tuntemustaan. Firenzeen palattuaan hän sai tukea ystäviltään ja alkoi suunnitelma mm. paikan logoa, biisonia. Guaita oli valinnut bisonin tunnukseksi siksi että se kuvastaa ensimmäisiä kuvia mitä ihminen on luolamaalauksissa kuvannut ja toiseksi biisoni oli naisvartalon symboli amerikkalaisten intialaisten populaatioiden keskuudessa. Maria Luigia Guaita kuoli 26. joulukuuta 2007.

 

Il Bisonteen saapui taiteilijoita sekä Italiasta, että ympäri maailmaa. Useat heitä olivat futuristeja ja litografia alkoi työpajalla yleistyä. Vuosien kehityksen ja vaikeuksien jälkeen Il Bisonte tuli voittoa tavoittelemattomaksi kulttuurikeskukseksi ja pian sen jälkeen koulu avattiin Palazzo Serristorin entisissä tiloissa. Haluttiin tukea ja opettaa vanhoja taitoja nuorille taiteen parissa, kuitenkin hyväksyen ja kannusten taiteen muuttumista ja sen uusia olomuotoja. Koulu haluaa painottaa Il Bisonten seuraavan toimintansa puhtaaseen syövytykseen ja tuoda esille perinteisen litografian opetus ja painatus kiviin. Il Bisonteilla on perinne rohkaista ja pitää elossa historiallisia kaiverrustekniikoita, jotka ovat muun muassa kuivaneula, kuoppa, etsaus, akvatinta, mezzotinta.

Simone kertoo Il Bisonten historiasta.

Koulu päivän jälkeen meillä oli vapaata ennen kolmea, jolloin meidän piti mennä hakemaan matkatavaramme hostellista. Minä kävin Pinjan kanssa joen toisella puolella syömässä ja hakemassa gelatot aivan uskomattoman hyvästä paikasta. Istuimme Pescaia di Santa Rosan joenjakajan lähettyvillä ja muistelimme keskiviikkoa, joka oli ollut yksi reissun mahtavimmista päivistä.

Kolmen jälkeen lähdimme kohti lentokenttää. Vaikka koko muu reissu oli sujunut mutkattomasti, oli paluussa ongelmia valtavasti. Ensimmäinen lento oli monta tuntia myöhässä ja jatkolennolle meinasi tulla valtava kiire. Kuitenkin reissu oli hyvä ja kaikki siitä nauttivat, vaikka paluu oli hyvin raskas.

Kiitos koko ryhmälle mukavasta reissusta kuten myös kaikille opettajille Firenzen kouluissa!

Monika Tiira 

Blogin kuvat Monika Tiira ja Marja Haapakangas.

Loppuun tunnelmia Il Bisontesta:

Kuvataiteen opintoretki PARIISIIN!!!Torstai 20.4

Kuvataiteen 4.kurssin opiskelijat ovat parhaillaan Pariisissa opintomatkalla. Tässäpä hieman tunnelmia viime torstailta. Kiitos Viivi ja Maria tästä blogitekstistä! Toivottavasti saamme pian kuulla lisää!!

Kuvataiteen opintoretki Pariisiin – Torstai 20.4.

Torstai 21.4. oli ensimmäinen kokonainen päivämme Pariisissa. Aamulla kävelimme keväisissä tunnelmissa Notre Damelle, jossa Riitta kertoi meille Ranskan historiasta. Tästä jatkoimme Seinen vartta pitkin Louvren suuntaan, matkalla näimme Marie Antoineten mestauspaikan. Päivämme ehdoton kohokohta oli Louvre, jonka kuumaan pätsiin astuimme innokkaina näkemään Mona Lisan ja Milon Venuksen. Louvren muihin kohokohtiin kuuluivat mm. Vapaus johtaa kansaa sekä Pyhä Anna kolmanena -teokset.

Illalla osa porukasta jatkoi varsin kulturelleissa tunnelmissa, sillä menimme Le 59 Rivoli -taidegalleriaan. Paikkaa on aivan Pariisin ytimessä: 6 kerroksinen rakennus sijaitsee keskellä halpisvaateketjujen sekä pikaravintoloiden rykelmää. Ulkoapäin rakennus näytti bordellilta, koska sen seinillä oli erittäin kyseenalaisia kuvia. Uskaltauduimme kuitenkin sisälle, jonka jälkeen kohtasimme uuden järkytyksen: katot, lattiat ja seinät oli maalattu, piirretty ja kirjoitettu aivan täyteen. Vautsi, se oli huikeaa!

Jokaisessa kerroksessa oli useampi ateljee, joissa sai vapaasti katsella ja ihmetellä. Juttelimme taiteilijoiden kanssa ja tutustuimme aivan upeisiin taideteoksiin. Mieleemme jäi kohtaaminen taidegallerian perustajan Francescon kanssa. Hän oli hyvin kiinnostunut meistä suomalaisista ja halusi oppia suomen kieltä. Francesko myös nappasi kameramme ja otti meistä kuvia muiden vieraiden kanssa. Luovuuden puuskassaan hän luonnosteli tussilla kasvomme paperille ja tehosti esitystään hämmentävillä ääniefekteillä. Hullaannuimme taideteoksesta kovasti ja ostimme sen häneltä.

Viivi ja Maria

 

 

 

 

Kuvataiteen opintoretki TUKHOLMAAN 9.9

Syyskuun pilvisenä perjantaina teimme jälleen perinteisen kuvataiteen opintoretken Tukholmaan. Mukana oli kiva poppoo kuvataiteen valinnaisilla kursseilla opiskelevia opiskelijoita. Tukholmaan saavuttiin aikaisin aamulla ja tukevan aamiaisen jälkeen jatkoimme Fotografiska Museumiin ,Pohjoismaiden suurimpaan valokuvataiteen museoon: http://fotografiska.eu/en/, jossa meillä oli valaiseva opastus museon neljään eri näyttelyyn.

dsc00401

 

dsc00404dsc00413

Näyttelyistä ensimmäinen oli todella pysäyttävä. Muutama vuosi sitten Tukholmassa oli esillä  upeita, mustavalkoisia Nick Brantin ”potretti” kuvia Afrikan eläimistä, niiden omissa autenttisissa elinympäristöissään. Nick Brandt onkin kuvannut vuodesta 2001 Itä-Afrikan katoavaa luontoa ja eläimiä. Kolme vuotta Afrikka trilogiansa valmistumisen jälkeen hän palasi Itä-Afrikkaan kuvaamaan luonnon lisääntyvää tuhoa. Panoraama sarjassaan hän on pystyttänyt oikean kokoisia kuvia eläimistä paikkoihin, jotka ihminen on ottanut itselleen, ikäänkuin pois luonnolta. 

  dsc00422

dsc00472

dsc00479

dsc00481

Nick Brandtin Inherit the Dust oli todella mieleenpainuva kokonaisuus.

MUSTAFA JANOn  Every Person Has Lost Something –Näyttelyssä oli Janon digitaalisia valokuvakollaaseja, jotka kuvaavat sodan repimää Syyriaa. Moustafa Jano on syyrialainen graafinen suunnittelija, joka on tullut pakolaisena Ruotsiin. Janon omakohtaiset kokemukset toivat töihin intensiteettiä, osa kuvista kertoikin Janon vaarallisesta pakomatkaa pois Syyriasta. Teokset olivat mielenmaisemia, osin surrealistisiakin. Jokainen meistä on menettänyt jotain, mutta se henkilökohtaisen ja yhteiskunnallisen tason menetys, jonka juuri pakolaiset ovat kokeneet, välittyi hyvin kuvien kautta.

dsc00424

Hope

 

dsc00426

Flying Dream

 

dsc00434

 

dsc00431

 

Bryan Adams:Exposed

Exposed on näyttely joka kattaa Bryan Adamsin monipuolisen ja jännittävän valokuva tuotannon. Näyttelyssä on kuvia kuuluisuuksien hohdokkaasta maailmasta ja riipaisevia kuvia Britannian armeijan sotilaista, jotka ovat kärsineet elämää mullistavia vammoja Irakissa ja Afganistanissa.

dsc00441

 

dsc00436

 

dsc00462 dsc00467

 

Helen Schmitz:Transitions

Helen Schmitz on yksi Ruotsin tunnetuimmista taide valokuvaajista. Näyttelyssään Transitions hän kuvaa sitä miten luonto valtaa takaisin ihmisen muokkaamia paikkoja. Teoksissa luonto ja hylätyt rakennukset olivat pääosassa. Ilman ihmisen läsnäoloa teoksissa olikin hiljaista kauneutta.

dsc00453

dsc00460

Aivan kuten Nick Brandt, myös Helen Schmitz kuvaa vanhalla filmikameralla suurelle negatiiville.

 

Valokuvamuseosta jatkettiin vanhan kaupungin kautta Moderna museetiin eli modernin ja nykytaiteen museoon.Valokuvaryhmäläiset tekivät myös valokuvaustehtäviä Tukholman vanhan kaupungin sykkeessä.

img_1312

Kuva: Tony HIrvirinne

viivi_9

Kuva: Viivi Virtanen

 

Yayoi Kusama: In Infinity

Yayoi Kusama on merkittävä taiteilija kenen taide on kiehtonut maailmaa jo kuusi vuosikymmentä. Kuten muutamat muut taiteilijat, hän liikkuu sulavasti maalauksen ja veistämisen, taiteen ja designin ja idän ja lännen välillä.

kusama-yayoi_dots-obsession_2012_1500x998-980x652

http://www.modernamuseet.se/stockholm/en/.

 

The New Human

Näyttely tutki ihmisen asemaa nopeasti muuttuvassa maailmassa. Kuinka me käsitämme itsemme ihmisinä? Kuinka elämme, seurustelemme, järjestelemme ja hallitsemme toisiamme? Millainen tulevaisuus odottaa meitä?

hamilton-kerstin_zero-point-energy_2016_1500x844-1-1440x810

http://www.modernamuseet.se/stockholm/en/.

 

Koko reissusta jäi mukava mieli ja todella uupuneet jalat. Maailma on jälleen avarampi, taide teki tehtävänsä.

dsc00486

 

– Kuvismaikka Marja apunaan Kuvisassistentti Helmi

 

 

 

SURREALISTISTA MUOTOILUA – Ku8 Muotoiluryhmä Paraisilla

epämukavasohva

Teimme viime viikon päätteeksi reissun Paraisille ArtBank galleriaan muotoilukurssin kanssa. Tavoitteena oli hakea inspiraatiota näyttelyn töistä kurssin projektiin. Artbank Dali-galleriana tarjosi näyttävän kokoelman Salvador Dalin töiden pohjalta tehtyjä teoksia.
Galleria piti sisällään niin maalauksia, veistoksia sekä outoja, veistoksen ja huonekalun välimaastoon osuvia härpäkkeitä. Varsinkin nämä muodonmuutoksen puoliväliin jäävät, epäkäytännölliset huonekalut/funktionaaliset taidekappaleet olivat entistä hämmentävempiä
ihan fyysisessä muodossa koettuna.

ihmismainenlipasto jalkakasipoyta kello kello2 kärpänen

Kierrostamme opasti Ted, joka oli persoonana kuin luotu tähän varsin eksentriseen galleriaan. Tyyppi oli rakentanut gallerian tiloihin taide-WC:n.
Jäin miettimään parin teoksen kohdalla mitä jos nämä erotettaisiin galleriaympäristöstä?
Koettaisiinko, esimerkiksi huulien mallinen sohva, ikäänkuin ulkomuotopainotteisena tuotesuunnittelua vaiko miltei käytännöllisyyttä hipaisevana taiteena? Lisänä koko galleria tuntui jokseenkin sulavan yhteen teosten ja ihan arkisten tavaroiden kanssa. Tedin rakentama taide-WC ei ainakaan helpottanut rajan vetämistä taideteoksen ja normin välille. Havaittavissa oli ehkä hienonhienoa symboliikkaa taidetoesten ulkopuolellakin?

punainenhuone sisatilan ihmettelya2morko

 Tiloissa oli esillä myös surrealistisista teoksista poiketen myös suomalaisten taiteilijoiden ja muotoilijoiden teoksia. Ehkäpä mieleenpainuvin oli oheinen ”Ahdistus”-nimeä kantava jäbä, joka huoneeseen tultaessa ensimmäisenä teoksena tervehti iloisesti vierailijoita.
Aika karsee.
Kirjoittanut kuvataiteen asistentti, Ben

kananmuna

 Myöhemmin tunnilla suunnittelimme muotoilukurssin kanssa Surrealistiset huonekalun prototyypit Fimo-massasta. Tässäpä tuloksia, upeita tuli:
naamatuoli2

kielituoli2

kissa kissa2 kissa3 kukkakaarmeleivospenkki lonkerotuoli  norsusohva tuolijaba2

Arkkitehtuuria!

Arkkitehtuuriryhmän puuarkkitehtuuri- teemalla tehdyt pienoismallit valmistuvat kovaa kyytiä. Pian saamme nähdä esityskuvat ja pienoismallit vitriiniin valmistuvassa näyttelyssä. Vauhdissa ovat jälleen lahjakkaat opiskelijat omaperäisine suunnitelmineen. Tänään, tammikuun viimeisenä torstaina kävimme tutustumassa jokirannassa Sigge arkkitehtuuritoimistoon. Reissu oli todella antoisa, pääsimme tutustumaan mm. Arabiemiraatteihin valmistuvaan luxushotelli-projektiin. Uusi teknologia ja arkkitehtuurin 3d-esitykset tekivät vaikutuksen, mutta kurssilla harjoittelemiamme esitystekniikoita, perspektiivipiirtämistä ja pienoismallien tekotaitoja tarvitsee edelleen alan pääsykokeissa. Sigge-vierailun aikana viimeistään kävi ilmi että moni arkkitehtuurikurssilaisita todella tähtääkin alalle. Kuvismaikka antaa suosituksensa kyllä!

Marja

DSC_4224

DSC_4218

DSC_4221DSC_4228

SIGGESSÄ:

DSC_4259DSC_4260

DSC_4241 DSC_4257 DSC_4254

DSC_4248

KUVIKSEN DIPLOMIT VALMISTUVAT

Kuviksen diplomit valmistuvat kovaa kyytiä, ennen joulua on jo DEADLINE ja koko koulu pääsee nauttimaan upeista töistä Diplominäyttelyn puitteissa. Tässä esimakua kuvina kurssin tunnelmista. Tulossa on myös video diplomiin liittyen, jonka toteuttaa uusi kuviksen assistenttimme BEN! Alkuun puheenvuoro hänelle:

IMG_4289Jooh elikkäs moikka vaan kaikille!
Olen tosiaan tällainen 23-vuotias Ben ja tulin tänne tsykkiin nyt uudeksi kuviksen assistentiksi. Suunnitelmanani on suunnata nuorisoalalle lähitulevaisuudessa opiskelemaan ja ajattelin nyt koulumaailman olevan ainakin kiinnostava ympäristö testata omaa soveltuvuutta. Harrastuksiini kuuluu vähän kaikennäköinen räpeltäminen ja mämmikourailu digitaalisen ’taiteen’ äärellä.

Projektini koululla on tällä hetkellä videoblogin tuottaminen.Tarkoitukseni on seurata diplomikurssilaisten töiden valmistumista samalla taltioiden oppilaiden näkemyksiä teoksista sekä kaikkea teoksen matkaan liittyvää videokameralla.

JA NYT KUVIIN:

IMG_4285

DSC_3692 DSC_3696 DSC_3703

DSC_3767 DSC_3775DSC_3701

                   DSC_3768 DSC_3769

Kuvataiteen opintoretki TUKHOLMAAN 20.10

IMG_0174

Kuva: Heikki Salonen

Lokakuun harmaana tiistaipäivänä teimme perinteisen kuvataiteen opintoretken Tukholmaan. Viking Cracella satamaan tultuamme söimme tukevat aamupalat Skandic hotellilla, jonka jälkeen tallustimme kohti Fotografiska museumia, suurta valokuvataiteen museota. Museo tarjosi upeita, koskettavia elämyksiä.

DSC_2288

Kuva: Lotta Räsänen

DSC_2282

Kuva: Lotta Räsänen

Amatööri- ja ammattiavalokuvaajien töitä kokoava Syyssalonki oli mieleenpainuva kokoelma elämän merkittäviä hetkiä ja käännekohtia, dokumenttikuvin ja fiktiivisten kuvin kerrottuna. Kuvasarjat antoivat KU11 Valokuvaus- ja pimiötyöskentelyn kurssin lopputöille paljon inspiraatiota.

IMG_0187

Kuva: Heikki Salonen

Martin Schoellerin  Up Close – näyttely koostui mm julkkisten lähikuvista sekä lavastetuista näkymistä. Näyttelyssä oli mukana vaikuttavia kuvia myös identtisistä kaksosista ja kehonrakentajista. Suuret värikuvat pohtivat ihmisen persoonallisuutta, kehollisuutta ja identiteettiä.

12179462_10153693106603166_1345715382_n
Magnus Wennman / Aftonbladet Where the children sleep oli erittäin koskettava, tumma, mustaan huoneeseen koostettu kuvasarja nukkuvista lapsista kaduilla ja metsissä. Lapset olivat Syyrialaisia pakolaisia, joten aihe ajankohtaisuudessaan todella pysäytti katsojan.

12179566_10153692918993166_1877313186_n

Fotografiskan jälkeen matka jatkui kävellen läpi Vanhan kaupungin kohti Moderna Museet -modernin taiteen museota. Valokuvauskurssi pakersi läpi teoriaa ja sai loppupäiväksi valokuvaustehtävän, muut suuntasivat kohti Moderna Museetin  kokoelmia. Kaikki kävivät katsomassa myös Olafur Eliassonin Todellisuuskone -näyttelyn. Nykytaidenäyttely oli kokoelma todellisuutta ja havainnointia pohtivia todella WAU-efektin aikaansaavia installaatioita. Teoksien elementteiinä oli käytetty mm. vettä, vesihöyryä, värillistä valoa, peilejä, salamavaloa, hiekkaa sekä vinhasti liikkuvia elementtejä kineettisissä teoksissa. Suuri osa oli katsojalla, joka liikkui läpi utoopisten tilojen, usein keskustellen oman heijastuksen ja varjonsa kanssa.

12179350_10153692918883166_2097346493_n

12181755_10153692916073166_1442603776_n

Päivän päätteeksi oli ansaittua vapaa aikaa, jokainen suunnisti tahoilleen syömään, shoppailemaan ja ennen kaikkea sulattelemaan uusia kokemuksiaan taiteen parissa. Tukholma tarjosi jälleen parastaan ja tiiviin päivän päätteeksi kaikki olivat silmin nähden uupuneita mutta onnellisia.

Marja

IMG_0294

Kuva: Heikki Salonen

Perinteinen Kuvataiteen opintomatka Pariisiin huhtikuussa

 Mikäpä kertoisikaan paremmin opintomatkasta kuin opiskelijoiden omat kokemukset. Alla löytyy kertomuksia Kuvataiteen opintomatkasta Pariisiin opiskelijoiden omin sanoin. Matka on ollut perinteisesti osa Ku4 taiteen kuvista omiin kuviin -kurssia. Matkalla oli mahdollista suorittaa myös historian opintoja.

20150419_122255

Kuva: Jenna Nipala

Pariisi, lumoava kaupunki. Olin aina haaveillut matkustamisesta Pariisiin ja nyt kun pääsin sinne vihdoin, sain nauttia mitä parhaimmasta seurasta. Koko matkan ajan ihailin Pariisin hienostunutta arkkitehtuuria ja toivoin, että Turussakin olisi mahtavia vanhoja rakennuksia nykyistä enemmän. Parhaiten koko matkasta mieleeni on iskoistunut Sacre Cœur:in kirkko. Siellä katsoessani ylös, näin kun utuinen valo kuulsi läpi kattokupolin ikkunoiden laskeutuen alas kohti alttaria. Tästä muistosta tekee vielä vaikuttavamman se, etten olettanut juuri Sacre Cœur:in olevan se asia minkä muistaisin parhaiten. Ainoa asia, joka minua matkaa miettiessäni harmittaa se, ettemme nähneet Pariisia sateisena päivänä. Monet ihmiset nimittäin sanovat, että Pariisi on kauneimmillaan sateisena päivänä.

 Eveliina Hakunti

10984609_636875419776672_70137129011141386_n

Koko kuvataiteen ja historian opiskelijoiden poppoo. Kuva: Christiane Ala-Nisilä.

IMG_1428

Kuva: Ida Karikoski

Pidin Pariisin ilmeestä ylipäätään. Se on erilainen verrattuna Suomen arkkitehtuuriin, ja kaikkea uutta katsellessa kiinnittää huomiota yksityiskohtiin. Rakennusten kaiverrukset, ranskalaisten parvekkeiden pitkät rivit, ihmiset.. Puut olivat saaneet lehdet ja kukkapenkit kukkivat.  Jos pitäisi valita joku asia mikä jäi erityisesti mieleen, se olisi Notre Damen katedraali. Ylhäällä istuvat hieman demonimaiset gargoilit oli mahtava päästä näkemään itse ja kuvaamaan.

 Ida Karikoski

1907620_638439856286895_619440386943073778_n

Kuvataiteen opiskelijat tekemässä luonnoksia Sacré-Coeurin portailla Monmartrella. Kuva: Christiane Ala-Nisiilä

 Matka koulun kanssa voi kuulostaa hyvin rajoittuneelta ja vähäsisältöiseltä, onneksi Pariisin matkamme oli kaikkea muuta. Matkalla näki ja koki niin paljon, että on vaikeaa ottaa yhtä elämystä tai hetkeä ja väittää sitä parhaaksi.

Matkan alussa luulin että Eiffel-tornissa käyminen ja sen näkeminen yöllä kaikessa komeudessaan valoshow’n aikana oli parasta ikinä, mutta se oli vain ensimmäinen päivä matkasta. Ehkä siksi myös mieleenpainuvin.

IMG_1355

Kuva: Ida Karikoski

 Ensimmäisenä päivänä riitti intoa ja energiaa tutkia uutta kaupunkia, oikein ahmi uusia asioita ja ihmetteli kaikkea vastaantulevaa, siksi Eiffel-torni jäi parhaiten mieleen. Se oli se osa Pariisia mistä olin varma, että se on siellä ja tiesin juuri mitä odottaa, silti yllätyin kun pääsin sen huipulle. Näki aivan kaiken suurkaupungista, jokaisen kukkulan, tien ja korttelin, en olisi voinut keksiä parempaa tapaa tutustua Pariisiin.

 Tietysti se on turistikohteista ehkä suosituin, mutta jokin siinä, että sinne pääsi heti ensimmäiseksi ja sieltä sai tutkia, mihin muualle olimme vielä viikon aikana menemässä. Jokin huuma siitä tuli, sellainen tunne kun ymmärtää jostain hyvin olennaisesta asiasta sen, miten mahtava se on.

 Susanna Rautoja

IMG_1361

Kuva: Ida Karikoski

  Hienoimman esteettisen kokemuksen koin matkalla Orsayn taidemuseossa, kun olimme katsomassa Vincent Van Goghin töitä.

Kun astuimme huoneeseen johon hänen työt oli koottu se tuntui käsittämättömältä. Tuntui häkellyttävältä seisoa siinä katsomassa livenä tauluja jotka Van Gogh on itse omin käsin maalannut. Nähdä ne taulut, jotka on aiemmin nähnyt tietokoneen ruudun kautta.

Katselin jokaista työtä yksitellen ja viimein laskeutuivat silmäni siihen yhteen teokseen jonka olin odottanut näkeväni, Van Goghin kirkkomaalaus. Hetken ajan katsoin vain kyseistä maalausta, sen hienoja värejä ja siveltimen vetoja. Tunne jonka taiteilija oli maalaukseen kätkenyt täytti mieleni ja kaikki muu katosi ympäriltäni.

 Roosa Helevä

IMG-20150418-WA0004 (1)

Kuva: Roosa Helevä

Omia esteettisiä elämyksiä olivat esim. dramaattinen Notre Dame, Eiffelin valoshow illalla ja Nike-patsas Louvressa. Notre Damen upea arkkitehtuuri teki vaikutuksen. Se oli todella mystinen ja täynnä erilaisia yksityiskohtia. Sen historia on myös mielestäni mielenkiintoinen. Eiffelin valoshow jäi mieleen ja siinä samassa pystyi seuraamaan ranskalaisten illanviettoa. Nike- patsas oli yksi lempiasioistani reissusta.  Sitä jaksaa katsoa pitkään ja se herättää kysymyksiä antiikista ja sen mytologiasta.
 Jenna Nipala
20150421_175033

Kuva: Jenna Nipala