Puolalan yläkoulun oppilaskunta

Puolalan yläkoulun oppilaskunta oli todella aktiivinen tänä hallituskautena. Järjestimme lukuisia teemapäiviä, kuten Hattu hassu ja hiukset-päivän, liikennevalopäivän ja Halloween pukupäivän. Pidimme monia kahviloita ja teimme pari aamunavausta. Julkaisimme joulukalenteria somekanaviimme ja piristimme oppilaskuntaa pääsiäisen ja joulun aikana jakamalla herkkuja.  Suurimpana ponnistuksena voidaan pitää Turun nuorisovaltuustolta haettua hankerahaa ja sen saamista KesäStartti tapahtumalle.

Yhdistetyillä pöydillä makaa pitkä paperibanderolli, jossa lukee kesästartti iloisilla väreillä kirjoitetuna. Ympärille on piirretty värikkäitä kukkia ja aaltoviivaa. Oppilaat ovat maalaamassa kuvaa lisää.

Hallituksen toiminta aloitettiin hetki koulujen alun jälkeen. Oppilaskunnan hallituksen vaaleissa luokat äänestivät luokkansa ehdokkaita ja kaksi valittiin tehtävään (pääjäsen ja varajäsen). Ensimmäisessä kokouksessa eli järjestäytymiskokouksessa valittiin puheenjohtajat, sihteerit, tiedottajat ja rahastonhoitajat. Tästä alkoi aktiivinen vuosi täynnä hauskoja ja viihdyttäviä piristeitä oppilaiden iloksi.

Oppilaskunnan hallitus vaikutti myös yhteiskunnallisiin asioihin, lähtemällä mukaan Turun pääkirjaston joulukortti keräykseen, jossa kerättiin joulukortteja yksinäisille vanhuksille. Puolalan koulu lähetti yhteensä 110 joulukorttia! Lisäksi puheenjohtajat olivat mukana keskustelemassa KOR-kokouksessa nuorten jaksamisesta ja yhä kovenevista paineista.

Tekstin kokosi Hertta Partanen

Oppilashuolto

Koulukuraattorit ja -psykologi

Milja Muikkula aloitti koulukuraattorina alakoulussa marraskuussa, kun Riia Viherkoski jäi vanhempainvapaalle. Yläkoulun kuraattorina jatkoi entiseen tapaan Jenni Teräs. Alakoulun kuraattoriresurssi oli viisi työpäivää viikossa ja yläkoulun kolme.

Puolentoista vuoden tauon jälkeen saimme alakouluun uuden koulupsykologin Jenna Miettisen. Yläkoulun koulupsykologina toimi syyslukukauden ajan Noora Pirttisalo. Tammikuussa Nooran siirryttyä vanhempainvapaalle hänen sijaisenaan aloitti Viivi Erkkilä. Psykologiresurssi oli alakoulussa viisi työpäivää viikossa ja yläkoulussa kaksi ja puoli päivää.

Henkilöstömuutoksista huolimatta toteutimme tuttuun tapaan sekä yksilöllistä että yhteisöllistä työtä kuten kaveritaitotunteja ja hiljaisia välitunteja. Osallistuimme myös erilaisiin teemapäiviin omilla toimipisteillä. Työskentelyä helpotti sujuva yhteistyö oppilaiden, kotiväen ja koulun henkilökunnan kanssa.

Perinteinen valkopohjainen kuvataulu, johon on kiinnitetty hyönteisneuloilla perhosia. Perhoset on numeroitu.
Yläkoulun Kuraattori haastaa -päivässä 18.11.2025 pääsi tunnistamaan selkärangattomia.
Lasiseinässä on vaalean sinisiä paperista leikattuja lumitähtiä. Lasiseinän läpi näkyy käytävän toiselta puolelta oppilashuoltopalveluiden ovet.
Alakoulun oppilashuollon talvisia tunnelmia.

Kouluterveydenhoito

Terveydenhoitajina ovat olleet yläkoulussa Viivi Yli-Alho ja alakoulussa Tiia Turunen. Tiian sijaisena maaliskuusta lähtien on toiminut Iida Nieminen. Lisäksi alakoululla on ollut välillä terveydenhoitajan lisäresurssi.

Kaikilla oppilailla on ollut mahdollisuus päästä terveystarkastukseen. Laajat terveystarkastukset (lääkäri + terveydenhoitaja) tehtiin 1., 5. ja 8. luokkien oppilaille. Tarkastuksissa selvitettiin kokonaisvaltaisesti lapsen/nuoren ja koko perheen hyvinvointia sekä tuen tarpeita. Tarkastuksiin sisältyi yksilöllinen lapsen ja nuoren kehitysvaiheen mukainen terveysneuvonta.

Terveydenhoitajat ja lääkärit ovat tehneet yhteistyötä vanhempien, opettajien ja muun koulun henkilökunnan kanssa sekä osallistuneet oppilashuoltotyöhön.

Psykiatriset sairaanhoitajat

Oppilashuollon lisäksi ja tukena toimivat Katja Sanaskoski ja Elise Yli-Peltola,  Puolalan koulun Lasten ja nuorten mielenterveys- ja päihdepalveluiden psykiatriset sairaanhoitajat. Katja oli tavattavissa yläkoululla kahtena ja Elise alakoululla yhtenä päivänä viikossa. Psykiatriset sairaanhoitajat tarjosivat koulun oppilaille mielenterveyspalveluita, päihdeinterventioita sekä keskittymisen haasteiden polun alkukartoitusta.

8. lähiluokkien oppilaita Ranskassa toukokuussa

Sunnuntai 17.5 

Ensimmäisenä päivänä matkustimme Ranskaan. Matkustuspäivä meni sujuvasti ja Franconvilleen saavuttua tapasimme vaihtoparimme koululla. Koululta lähdimme vaihtoperheen luokse majoittumaan ja syömään illallista, jonka jälkeen menimme nukkumaan. 

Maanantaina 18.5. 

Ensimmäinen koulupäivämme. Söimme yhdessä aamiaista ja teimme aktiviteetteja tutustuaksemme toisiimme. Sitten kävimme tunneilla ja pelasimme pihapelejä läheisessä puistossa. Sää suosi meitä niin pitkään viimeiseen tuntiin asti ja sen jälkeen alkoi kova sade. Päivä oli silti hyvin opettavainen ja oli hieno nähdä eroavaisuuksia Suomen ja Ranskan koulujen välillä. Meillä oli hauska päivä! 

Tiistaina 19.5. 

Meillä oli päivä Pariisissa, jolloin pääsimme näkemään Pariisin historiallisia rakennuksia esim. Notre Damen ja Eiffel tornin. Kapusimme portaat ylös Eiffel tornissa, mikä oli hyvää liikuntaa! ( jotkut menivät toiseen kerrokseen ja osa jäi ensimmäiseen kerrokseen.) Pääsimme myös maisemaristeilylle näkemään hienoja rakennuksia Pariisissa. Risteilyllä pääsimme nauttimaan eväitämme maisemia katsellen! Rankan päivän jälkeen pääsimme opettajien ohjauksella shoppailemaan. Päivämme meni tosi hyvin. Saimme todella paljon askeleita sekä paljon liikuntaa! 

Keskiviikko 20.5 

Neljäs päivämme Ranskassa! Aamupäivän vietimme ranskalaisessa kylässä (Auvers-sur-Oise) tekemässä tehtäviä ja ihastelemassa maisemia! Kylä oli kaunis ja opimme paljon uutta taiteilija Van Goghista. Iltapäivällä vietimme vapaa-aikaa vaihtopariemme ja heidän perheidensä kanssa. 

Torstaina 21.5. 

Viidentenä päivänä Ranskassa vietimme päivän Versailles’ssa ja pidimme piknikin Versailles’n palatsin vieressä olevassa puistossa, minkä jälkeen meillä oli tehtäviä Versailles’ssa. Versailles oli erittäin kaunis ja saimme tietää sen patsaista. 

Perjantaina 21.5. 

Päivä alkoi tekemällä videoita ja julisteita vaihtoviikostamme. Ohjeena videoille ja julisteille oli kertoa mitä viikolla tapahtui. Ennen kun lähdimme, katsoimme jokaisen videon/julisteen. Ne olivat aivan mahtavia ja toivat hyvää mieltä. Ennen kun nousimme bussiin, sanoimme heipat ja otimme yhteiskuvan. Oppilaat toivoivat, että viikko olisi kestänyt pidempään. Hyvästelyiden jälkeen suuntasimme kohti Pariisin lentokenttää. Vaikka päivä oli kuuma, matka oli onnistunut. Suomeen laskeuduttua väsymys reippaasta ja mukavasta viikosta näkyi oppilaissa, mutta jokainen oli silti hyvin mielin. Kiitos Erasmukselle upeasta mahdollisuudesta oppia uudesta kulttuurista ja tutustua uusiin ihmisiin. Muistot vaihdostamme kulkevat mukanamme varmasti hyvin pitkään.

Päiväkirjamerkinnät kokosivat Mariecke, Hilla, Ronja, Clara, ErmesNuno, Wilson ja Nektaria. 

7. luokkien MOK – Itsenäisyyden juhlintaa yläkoulussa

Tänä lukuvuonna itsenäisyyspäivän juhlan suunnittelu aloitettiin seitsemäsluokkalaisien toimesta jo toisena koulupäivänä. Oppilaita osallistettiin ryhmissä miettimään miten he juhlistaisivat Suomen 108. itsenäisyyspäivää. Juhlan rakentaminen oli seitsemäsluokkalaisten monialainen oppimiskokonaisuus, jota ohjasivat seitsemänsien luokkien luokanohjaajat valvontaluokattoman työparinsa kanssa. Teemaksi muotoutui vuosikymmenten kehitys, erityisesti teknologian saralla.

Syksyn kuluessa suunniteltiin ja harjoiteltiin ohjelman osia, tuotettiin rekvisiittaa ja koristeita 5.12. toteutettavaan juhlaan. Itsenäisyysjuhlaa edeltävällä viikolla kukin luokka piti koko koululle valmistamansa yhteisen päivänavauksen keskusradiosta tai videolinkin kautta. Päivänavaukset käsittelivät elämää ja kehitystä Suomessa 20-, 40-, 60-, 80- ja 2000-luvuilla.

Juhlaa edeltävänä päivänä oppilaat osallistuivat juhlan valmistamiseen laittamalla tuolit saliin ja harjoittelemalla juhlan osioita. 7c luokka koristeli salin ja rakensi kuvausseinän. Odotellessaan vuoroaan oppilaat tekivät Koivu ja tähti novellin tehtäviä, tutustuivat MLL:n tuottamaan SuperDigi materiaaliin ja lukivat omaa kirjaa.

Itsenäisyysjuhlaan osallistuivat kaikki seitsemännet ja kahdeksannet luokat. Juhla alkoi Suomen lipun saapumisella ja päättyi ennen lipun poistumista Maamme lauluun. Väliin mahtui rikas Amyn ja Josefin juontama ohjelma, joka alkoi seitsemänsien musiikkiluokkien kuoron esittämällä Suomenmaa laululla, Anni Susin johtamana. 7a luokan Steam-robotit esitys käskytti suomalaiset toimimaan vuosisadan alussa ja toi hauskoin ohjauskäskyin tähän päivään.

Juhlapuhuja, koulumme entinen oppilas Tommi Virolainen, kertoi oppilaille miten oman innostuksen ja ponnistuksen kautta voi rakentaa itselleen merkityksellisen elämän ja työn, vaikka polulla olisikin haasteita. Omalla asenteella, hyvän kunnioittamisella ja menneiden sukupolvien työn avittamana Suomessa on hienot mahdollisuudet rakentaa oman näköistä elämää. ”Elää itselleen ei tarkoita sitä, että unohtaa muut. Se tarkoittaa sitä, että uskallat olla oma itsesi. Että uskallat yrittää. Että uskallat epäonnistua. Ja ennen kaikkea uskallat nousta uudelleen.” 

7d luokan haastatteluvideokooste valotti opettajien mietteitä ja perinteitä itsenäisyyspäivästä. Välillä laulettiin Kalliolle kukkulalle yhdessä ja jatkettiin 7b luokan monipuoliseen esitykseen Suurista suomalaisista. 7de musiikkiluokkien orkesteri esitti Lauri Levannon johdolla upeasti Aamu lakeuksilla.

Anne presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla

Tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanotolla 6.12.2025 juhlistettiin koulutusta ja sivistystä suomalaisen yhteiskunnan rakentajana. Vieraiksi oli kutsuttu erityisesti opetusalan ammattilaisia, kuten ansioituneita opettajia eri koulutusasteilta. Puolalan koulu oli hienosti edustettuna linnan juhlissa, jonne meiltä oli kutsuttu kaksi kokenutta ammattilaista.

Englannin ja venäjän opettaja Anne Lindholm oli edustamassa turkulaista kieltenopetusta. Hän on vetänyt useita kieltenopetuksen kehittämishankkeita ja toiminut Turun perusopetuksen kielikoordinaattorina sekä järjestänyt yli 20 vuoden ajan oppilasvaihtomatkoja Pietariin, Kölniin ja Alankomaihin Goesin pikkukaupunkiin. Anne on myös toiminut aktiivisesti kieltenopetuksen puolestapuhujana kieltenopettajien järjestöissä. Turun Sanomat ja STT tekivät etukäteishaastattelut. STT:n juttua julkaistiin maakuntalehdissä ja MTV-uutisten sivuilla. Sen voit lukea tästä: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/opettaja-annen-piti-korjata-tanaan-kokeita-mutta-saikin-kutsun-linnaan-miten-mina-nyt-selvian-naista/9266082

Toinen Puolalan koulusta tuttu kutsuvieras linnan juhlissa oli Turun kouluissa ja päiväkodeissa kiertävänä kokkina työskentelevä Teppo Vahtera, jolla on yli 30 vuoden kokemus ravitsemisalalta. Vahtera voitti PRO Ammattikeittiön kokki-sarjan vuonna 2023 ja hänet voi usein nähdä työssään Puolalan alakoulun keittiössä. Hienoa, että presidentti halusi kutsullaan osoittaa arvostusta ilmaiselle suomalaiselle kouluruoalle, joka on oppilaiden jaksamisen perusta ja kaiken tehokkaan opiskelun kulmakivi.

MOK – 8. luokkalaiset järjestivät taidepäivän ja kesästartin

Kahdeksasluokkalaiset järjestivät tänä keväänä koko yläkoululle taidepäivän monialaisena oppimiskokonaisuutena. Päivää vietettiin aurinkoisessa säässä 28.5.2026 – ja tunnelma oli sen mukainen!
Jokaisella 8. luokalla oli oma tehtävänsä tapahtuman toteutuksessa.
8a piti taidekahvilaa, 8b ja 8c johdattivat osallistujia patsaskävelykierroksille, 8d ohjasi pihaliitutaideteosten tekemistä ja 8e haastoi oppilaat mukaan tietovisaan.

Päivään toi erityistä tunnelmaa oppilaskunnan toteuttama kesästartti. Sen ansiosta koulun pihalle saatiin esiintymislava, jolla bändit pääsivät soittamaan ja viihdyttämään yleisöä. Taidepäivä ja kesästartti loivat yhdessä yhteisöllisen ja sopivan rennon tilaisuuden lukuvuoden loppuun.

MOK – 9. luokkalaiset hyvinvointia järjestämässä

Lukuvuonna 2025–2026 Puolalan koulun 9. luokkien monialaisen oppimiskokonaisuuden (MOK) teema oli hyvinvointi. Oppilaat olivat aktiivisesti mukana niin suunnittelemassa kuin toteuttamassakin kokonaisuutta. Oppimiskokonaisuuden tavoitteena oli tukea oppilaiden itsetuntemusta ja yhteisön hyvinvointia.

Oppimiskokonaisuus toteutettiin heti lukukauden alussa elokuussa, kun koulu alkoi. Ensimmäisellä kouluviikolla yhdeksäsluokkalaiset suunnittelivat ja toteuttivat hyvinvointiin liittyviä ryhmäytyshetkiä seitsemäsluokkalaisille. Ryhmäytyshetkien tarkoituksena oli tukea yläkoulupolkuaan aloittelevien seiskaluokkien sosiaalisia suhteita ja yhteishenkeä leikin sekä toiminnallisten menetelmien avulla. Oppimiskokonaisuus toteutettiin kahtena peräkkäisenä päivänä.

Ryhmäytyshetket aloittivat kouluvuoden nauravaisissa ja leikkisissä tunnelmissa. Ysit tekivät hienoa työtä jo suunnitteluvaiheessa, mutta monia onnistumisen elämyksiä koettiin myös ryhmäytyshetkien yhteydessä, kun oppilaat pääsivät ohjaamaan harjoituksia. Monelle seiskaluokkalaiselle kokonaisuus jäi mieleen mukavana kokemuksena, joka kasvatti luokkahengen lisäksi myös koko koulun yhteishenkeä.

Joulukirkko ja Talvitunnelmia-tilaisuus

Oppilaat saivat valita osallistuvatko joulukirkkoon vai Talvitunnelmia tilaisuuteen lukukauden viimeisenä päivänä ennen joulupuuroa ja luokanohjaajien järjestämää todistuksenjakotilaisuutta.

Joulukirkko oli viimeisen kerran ennen mittavaa remonttia Turun tuomiokirkossa, joka täyttyikin ääriään myöten Puolalan yläkoululaisista ja Puolalanmäen lukiolaisista. Ikiaikaisessa, juhlavassa ja kalkkilaastin tuoksuisessa kansallispyhäkössä oppilaat rauhoittuivat seuraamaan joulukirkon liturgisia elementtejä, osallistumaan itse ja kuuntelemaan musiikkiluokkien kuoroja. Kiire kaikkosi hetkeksi.

 

Talvitunnelmissa harpunsoittoa ja sananlaskuja

Puutarhakadun alasalissa järjestettiin Talvitunnelmia -tilaisuus. Tapahtuman juontajina toimivat Ebba Oravala ja Ulla Isotupa 8e-luokalta sekä Ewan Wilson 9e-luokalta. Sonja Väyrynen 8e-luokalta avasi tilaisuuden soittamalla harpulla kappaleen ”Walking in the air” Lauri Levannon säestämänä.

Tilaisuudessa esiteltiin tunnettuja sanontoja sekä niiden mahdollisia alkuperiä. Sanonnathan rikastavat puhetta ja niillä voidaan ilmaista asioita osuvasti. Aiheena oli esimerkiksi sanonta ”Päivä on pulkassa”. Pulkan kerrotaan aikoinaan olleen puukeppi, johon merkittiin torpparin tekemät päivätyöt ja se toimi palkan saamisen perusteena. ”Mennä hippulat vinkuen” taas juontaa juurensa pienistä hevoskärryjen koriste-esineistä. Ajettaessa kärryillä riittävän kovaa alkoivat hippulat vinkua. Lisäksi koulumme opettajat kertoivat sananlaskuihin liittyviä hauskoja muistojaan. Lopuksi sananlaskuista järjestettiin vielä leikkimielinen visailu, johon oppilaat saivat osallistua.

Vierailu eduskuntaan

Puolalan koulu osallistui Nuorten Parlamenttiin 20.3.2026. Nuorten Parlamentti on eduskunnassa järjestettävä tapahtuma, jossa nuoret ympäri Suomea pääsevät tutustumaan eduskunnan käytäntöihin kuten täysistuntoon, valiokuntiin sekä kyselytuntiin. Puolalan koulusta oppilasedustajina olivat Silja Lähdetie sekä Anja Kaira ja toimittajaoppilaana Saima Pulkkinen. Vastuuopettajana mukana oli Meija Peltonen.

Edustajaoppilaiden valinta tapahtui hakulomakkeella. Valmistautuminen eduskuntaan alkoi jo marraskuussa. Oppilaat valmistelivat kysymyksiään täysistuntoon. Kaikista 132 kysymyksestä valittiin 40 joista vain 30 kysymystä ehdittiin täysistunnossa käymään läpi. Silja Lähdetien kysymys sosiaaliturvan leikkauksista mahtui mukaan.

Silja ja Anja pääsivät oppilasedustajina osallistumaan valiokuntien kokouksiin. Silja osallistui tulevaisuusvaliokunnan kokoukseen, jossa keskusteltiin tekoälystä tulevaisuudessa. Anja puolestaan sivistysvaliokunnan kokoukseen.

Saima osallistui lehdistötilaisuuteen, jossa tiedottajaoppilaat pääsivät kysymään kysymyksiä kansanedustajilta. Saima kysyi esimerkiksi Sofia Virralta opiskelutason laskusta ja tekoälyn kehityksestä. Saima myös dokumentoi vierailua ja seurasi täysistuntoa parvelta.

Tapasimme Eduskunnassa myös koulumme vanhan oppilaan Saara-Sofia Sirenin ja toisen varsinaissuomalaisen kansanedustajan Ville Valkosen. Lounaalla toki tapasimme monia muitakin kansanedustajia ja ministereitä. Vierailu eduskuntaan oli huikea kokemus.

Lankojen kasvivärjäystä

7b:n  käsityöryhmät vierailivat Turun yliopiston LUMA-keskuksessa värjäämässä lankoja luonnosta eristetyillä väreillä. LUMA-labra sijaitsee kemian laitoksen kanssa samassa Aurum-rakennuksessa. Kävelymatka kampukselle ja eväiden syönti hienossa aulatilan auditoriossa toi retken keskelle koulupäivää.

Matleena Tuomiston laajan aiheeseen (englanniksi) perehdytyksen ohessa oppilaat värjäsivät lankoja kahvilla, puolukalla, marja-aronialla/mustikalla, punakaalilla, puna- ja keltasipulilla.

Aluna toimi kasvivärien puretuksessa apuaineena, joka auttaa värin kiinnittymistä villakuituun. Lisäksi perehdyttiin antosyaaneihin. Antosyaanit ovat kasvien luontaisia vesiliukoisia väriaineita, jotka värjäävät kasveja punaisiksi, sinisiksi ja violetiksi. Antosyaanit ovat herkkiä pH-muutoksille, eli ne muuttavat väriään liuoksen happamuuden mukaan. Tätä testasimme laittamalla marja-aronialiemeen sitruunahappoa saaden oranssihtavaa lientä, siinä missä emäksisen ruokasoodan lisääminen muutti violetihtavan liemen siniseksi.

Lopuksi sekoitimme happo- ja emäsliemiä keskenään todentaen kuohumisreaktiota.