TEHO-mittari on tarkoitettu perusopetusikäisen ja toisen asteen siirtymävaiheessa olevan oppijan ura- ja koulutusvalintavalmiuden itsearviointiin ja kehittämistarpeen paikantamiseen. Toisaalta TEHO-mittari on kooste tavoitteista, joita on asetettu ohjaukselle perusopetuksessa. Toisaalta se on työkalu, jonka avulla voi arvioida oppilaanohjaustyön tuloksellisuutta yksittäisen oppilaan kohdalla.
TEHO-mittari jakaantuu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osassa arvioidaan sitä, millaisia laaja-alaisia ura- ja koulutusvalintavalmiuksia oppilaalle on siihen mennessä kehittynyt. Väittämät ovat johdettu tavoitteista, joiden saavuttamiseen jokaisen perusopetuksen opettajan tulisi osallistua. Toinen osa on johdettu oppilaanohjaukselle asetetuista tavoitteista. Kolmas osa sisältää tekijöitä, jotka indikoivat tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarpeesta.
Opetussuunnitelman perusteiden mukaan arviointi oppilaanohjauksessa on oppilaan itsearviointia. Tämän lisäksi oppilaan urasuunnittelutaidon oppimista voidaan arvioida formatiivisesti. TEHO-mittari rakentuu 11 arviointialueesta, jotka ovat 1. kouluun kiinnittyminen, 2. tulevaisuususko, 3. vuorovaikutus, 4. ulkoinen ongelmatilanne, 5. muutosjoustavuus, 6. omatoimisuus, 7. päätöksentekovalmius, 8. suunnitelmallisuus, 9. itsetuntemus, 10. toimintaympäristön tunteminen ja 11. oppilaanohjauksen riittävyys. Osioiden 1–8 arviointiväittämät, on johdettu tavoitteista, jotka määrittävät kaikkien opettajien toimeenpanemaa ohjaustyötä. Osioissa 9 ja 10 tarkastellaan urasuunnittelutaidon kehittymistä oppilaanohjauksen tuloksellisuuden ja sisältötavoitteiden näkökulmasta. Osioon 11 on koottu tekijöitä, jotka indikoivat tehostetun henkilökohtaisen oppilaanohjauksen tarvetta.
Väittämät on niputettu kahden esitestauksen avulla (n 340 ja n 338) ja niistä on muodostettu pääkomponenttianalyysin avulla summamuuttujia. Ne on otsikoitu sisällön mukaisesti ja mittarien luotettavuutta on testattu. Ensimmäinen esitestaus suoritettiin keväällä 2023 ja toinen 2024.
TEHO-mittari on oppijan itsearviointityökalu, jota hän voi käyttää itsenäisesti tai yhdessä ohjaajan kanssa. Sen avulla voi todeta ja paikantaa tavallista suuremman ura- ja koulutusvalintaan liittyvän epävarmuuden. TEHO-mittarin avulla voi tunnistaa, onko oppilaalla koulutus- ja uravalintaa haittaavia ajatuksia ja arvioida hänen ohjaustarpeitaan. Lisää tietoa mittarin rakentamisprosessista ja rakenteesta löytyy täältä (Niemi, P. 2024. TEHO-mittari)