Keväinen katsaus – projektin lukuvuosi pähkinänkuoressa
Kouluvuosi alkaa olla lopuillaan, ja samalla myös Suuntaa lukemiseen! -projektin ensimmäinen lukuvuosi. Vuosi on ollut varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa varmasti yksi haastavimmista, ja moneen on sopeuduttu. Poikkeusajat ovat vaikuttaneet myös projektin toimintaan, mutta paljon on saatu tehtyä. Ja paljon on vielä tulossa! Tässä lukuvuoden viimeisessä kuukausikoosteessa käydään läpi projektin kulunut vuosi ja käännetään katse kesään. Myös projekti tulee siirtymään kesätunnelmiin, mutta ei kuitenkaan lepää laakereillaan. Mukavaa lomapuuhaa on tiedossa, kurkkaa siis vinkit koosteen lopusta!
Syksyn 2020 alkutaival: ohjelmaa perheille
Suuntaa lukemiseen! -projekti sai alkunsa elokuussa 2020. Aiemmin keväällä Turun kaupungille oli myönnetty toiminta-avustus lasten lukutaidon ja -innon edistämiseen. Työ Turussa alkoi syksyllä 2020, kun me, kaksi lukukoordinaattoria, aloimme työskennellä yhteisten tavoitteiden eteen. Valtakunnallisesti jaetuista avustuksista voit lukea lisää opetus- ja kulttuuriministeriön tiedotteesta.
Lähdimme piirtämään projektin tulevia suuntaviivoja vallitsevan koronapandemian ehdoilla. Kaikenlaiset ryhmätapahtumat ja päiväkoti- sekä kouluvierailut tuli unohtaa. Halusimme kuitenkin järjestää aloitustempauksen, jossa projektin keskeinen kohderyhmä, lapsiperheet, saisivat mukavaa tekemistä keskellä koronasyksyä. Marraskuussa aloitustempaus sai muotonsa ulkona toteutettuna lastenkirjasuunnistuksena.
Suuntaa lukemiseen! -lastenkirjasuunnistus sisälsi kirjavinkkejä ja niihin liittyviä toiminnallisia tehtäviä. Eri puolilla Turkua oli 6.–30.11.2020 kaikkiaan viisi suunnistusreittiä, jotka olivat kaikille avoimia. Reiteillä vinkattiin yhteensä 50 suomenkielistä ja 50 ruotsinkielistä lastenkirjaa. Kirjat oli valittu yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston kirjavinkkareiden kanssa. Myös koulu- ja päiväkotiryhmiä kävi kiertämässä rasteja mahdollisuuksiensa mukaan.
Halusimme lastenkirjasuunnistuksesta toimintamallin, jonka voi helposti toteuttaa vaikka omalla takapihallaan. Muokatut suunnistusreitit löytyvätkin projektin verkkosivuilta, josta ne ovat vapaasti tulostettavissa.
Projektin alkutaipaleella toteutimme myös alkukartoituskyselyn, joka oli suunnattu Turussa työskentelevälle varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen henkilöstölle. Kyselyllä pyrittiin selvittämään, mitkä ovat sellaisia osa-alueita, joihin erityisesti kaivattaisiin tukea.
Saimme vastauksia yhteensä 63, ja vastaajista suurin osa työskenteli varhaiskasvatuksessa. Yleiskuva oli, että lukutaitotyö Turun yksiköissä on monessa mielessä hyvällä mallilla, mutta resurssitoiveita ja kehitysehdotuksiakin löytyi. Esimerkiksi 19 % vastaajista koki, ettei heillä ole riittävästi päivittäisiä lukutaitoa edistäviä käytäntöjä. Kyselystä saimmekin tärkeää tietoa siitä, että päiväkotien ja koulujen kiireiseen arkeen kaivattaisiin lisää helppoja lukutaitoa tukevia toimintatapoja. Kuluneena keväänä pyrimmekin vastaamaan tähän toiveeseen.
Kysely myös osoitti, että lukutaitotyö on meidän jokaisen vastuulla. Kasvattajat ja opettajat näkivät tärkeimmäksi tekijäksi lapsen hyvän lukutaidon kehittymisessä sen, että kotona suhtaudutaan myönteisesti lukemiseen (100 % vastaajista), ja että lapsen kanssa luetaan kotona (98 % vastaajista). Kuitenkin myös oma merkitys lukutaidon kehittymiseen kasvattajana tai opettajana nähtiin tärkeänä. Kasvatus- ja opetusalan ammattilaisten vastaukset kertovatkin tärkeää viestiä siitä, että meistä jokainen voi tehdä arjessa pieniä lukutaitoa edistäviä tekoja.
Sanataiteen kevät 2021: koulutuksia ja lukutaitoa tukevia käytäntöjä
Vuoden 2021 pyörähdettyä käyntiin käänsimme huomiomme erityisesti lasten kanssa työskentelevään henkilöstöön. Kevätlukukauden aikana järjestimme monipuolisen koulutuskokonaisuuden, joka toteutui ajalle tyypillisesti Teamsin välityksellä. Koulutukset oli kohdistettu erityisesti varhaiskasvatuksen, esi- ja alkuopetuksen sekä kirjaston henkilökunnalle, mutta kaikki olivat tervetulleita osallistumaan.
Helmikuussa aloitettiin pedagogisilla iltapäivillä. Kahdesti kuussa järjestetyissä iltapäivissä pureuduttiin ennalta määriteltyyn aiheeseen asiantuntijavieraan johdolla – toisella kerralla aina suomeksi ja toisella ruotsiksi. Tavoitteena oli mahdollistaa avoin keskustelu pelkän yksinpuhelun sijaan. Kevään aikana ehdimme keskustelemaan lukuinnon herättämisestä, työstä lastenkirjailijana sekä lastenkirjojen kuvittajana, monikielisyydestä ja kirjastoyhteistyöstä. Pedagogiset iltapäivät keräsivät osallistujia yhteensä noin 100. Kevään iltapäivien asiantuntijavieraat voit kurkata pedagogisten iltapäivien sivulta.
Laajempi mutta tiiviimpi koulutuspaketti muodostui kaksikielisistä webinaaripäivistä, jotka järjestimme 27.3. ja 10.4. Ensimmäinen webinaari kulki nimellä Lastenkirjat iskevät lukukipinää! Se keskittyi ajankohtaiseen lastenkirjallisuuteen sekä lukuinnon herättämiseen. Toisessa webinaaripäivässä aiheena oli Kompasseja hyvään lukutaitoon – aivot, kielitietoisuus ja sanataide. Kaikkiaan webinaarit keräsivät yli 130 ilmoittautunutta. Luennoissa kuultiin puheenvuoroja kaikkiaan seitsemältä eri alojen asiantuntijalta, ja yhdessä ne muodostavat laajan katsauksen lasten lukutaidon teemoihin. Sekä webinaaripäivät että pedagogiset iltapäivät järjestettiin yhteistyössä Sanojen sinfonia Lounais-Suomessa -hankkeen kanssa.
Luennot sisältävät käytännön vinkkejä ja erilaisia näkökulmia lukemisen edistämiseen, suosittelemmekin tutustumaan tallenteisiin!
Kolmas kevään koulutuspaketti muodostui kymmenestä sanataidetyöpajasta, jotka toteutettiin yhteistyössä Kirjan talon kanssa 12.–29.4. Luova lukeminen, Sanataiteen ABC, Kreativ läsning ja Ordkonstens ABC -työpajat keräsivät yhteensä lähes 80 osallistujaa eri aloilta. Mukana oli varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstöä, mutta myös mm. kirjastolaisia ja opiskelijoita. Tarkempaa tietoa työpajojen sisällöistä löydät sanataidetyöpajojen sivulta.
Parasta työpajassa oli huomata, että toteutamme hyvin luovasti sanataidetta jo nyt työssämme! Oivalsin uusia asioita ja sain käytännön esimerkkejä toteutettavaksi.
Palaute työpajoista oli positiivista, ja koulutusta sanataiteen menetelmiin kaivattiin lisää. Projekti ottaa vinkistä vaarin ja jatkaa sanataiteen tiellä myös tulevaisuudessa. Henkilöstölle onkin tiedossa lisää sanataidetta tulevana lukuvuonna ja perheille lomatekemisenä jo ensi kesänä. Kannattaa siis seurata projektin tiedotusta!
Iso kiitos tästä inspiroivasta koulutuksesta! Näitä ehdottomasti lisää!
Yhteistyö muiden projektien ja toimijoiden kanssa
Lukukoordinaattoreina emme suinkaan ole työskennelleet vain kaksin. Kuluneen vuoden aikana olemme tehneet yhteistyötä niin Turun sisäisten kuin kaupungin ulkopuolistenkin toimijoiden kanssa.
Yhteistyötä on tehty jo mainitun turkulaisen Kirjan talon lisäksi myös muiden Turussa toimivien lukutaitohankkeiden kanssa. Sanojen sinfonia Lounais-Suomessa ja På läsande fot -hankkeet ovat osa valtakunnallista Lukeva kunta -verkostoa, ja Ordkonst hela vägen on Turun kaupunginkirjaston projekti. Näiden lisäksi kirjaston asiantuntijuutta on muutenkin aktiivisesti hyödynnetty.
Lukutaitotyötä tekevät ovat verkostoituneet myös laajemmin. Valtakunnallinen lukukoordinaattorien verkosto kokoontui sekä syksyllä että keväällä, ja toukokuussa kokoonnuimme myös varsinais-suomalaisten lukukoordinaattorien kesken. Tulevaisuudessakin projektissa tullaan jatkamaan yhteistyötä maakunnan sisällä, ja myös valtakunnallinen yhteistyö jatkuu. Huhtikuun kaksikielinen webinaaripäivä oli osa Lukukeskuksen Lukuviikkoa, ja yhteydessä on oltu myös muun muassa Monikulttuurinen lukutaito -hankkeeseen, jonka yksi toimintaympäristö on Varissuo.
Kesällä lastenkirjasuunnistusta ja sanataidetta!
Kesä on oivaa aikaa tutustua tarinoiden ja kirjojen ihmeelliseen maailmaan! Suuntaa lukemiseen! -projekti järjestää myös kesällä maksutonta koko perheen ulkotoimintaa, johon kaikki ovat tervetulleita.
Kesäinen lastenkirjasuunnistus järjestetään 16.6.–13.7. jälleen useammassa paikassa ympäri Turkua. Suunnistus toteutetaan yhteistyössä Ordkonst hela vägen ja Sanojen sinfonia Lounais-Suomessa -hankkeiden sekä Turun kaupunginkirjaston kanssa. Suunnistuksen pohjana ovat Turun kaupunginkirjaston iltasatupassin kirjalistat. Kesäinen lastenkirjasuunnistus on suunniteltu erityisesti perheille, joissa on päiväkoti- ja kouluikäisiä lapsia, mutta kaikenikäiset ovat tervetulleita iloitsemaan hauskoista tehtävistä ja kirjavinkeistä.
Sanataiteen kevät taittuu kesäksi, ja runon ja suven päivänä 6.7. kutsumme lapsiperheet kaikille avoimeen sanataidepäivään. Maksuttoman päivän aikana leikitellään sanoilla sanataideohjaajien kanssa, ja tiedossa on myös muuta mukavaa ulko-ohjelmaa. Sanataidepäivän järjestämisessä ovat mukana Kirjan talo, Turun kaupunginkirjasto, Ordkonst hela vägen -projekti, Mannerheimin lastensuojeluliitto ja muita paikallisia toimijoita.
Lisätietoa kesäohjelmasta on tulossa, seuraa siis projektin tiedotusta!
(Pidätämme oikeudet aikataulullisiin ja sisällöllisiin muutoksiin.)
Lukukoordinaattorit kutsuvat kaikki etsimään lukuiloa ja uusia kirjavinkkejä lastenkirjasuunnistuksesta sekä tutustumaan sanataiteen innoittaviin menetelmiin!
lämmin Kiitos kuluneesta lukuvuodesta ja lukuiloa kesään!
Pirita Kärkkäinen,
lukukoordinaattori