Tulosten tulkinta

Yleistä tuloksen tulkinnasta

Tunnista ja oivalla vahvuutesi -työkalu on keskustelun mahdollistaja ja ohjattavan saama tulos antaa rakenteen käydä keskustelua erilaisista vaihtoehdoista, joita vahvuuskuvauksista avautuu.

Tuloksen äärellä voi pohtia tulevaa työelämää. Tulos antaa mahdollisuuden tarkastella minkälaisia tulevat työtehtävät voisivat olla ohjattavan vahvuuksien ja mahdollisten häntä kiinnostavien alavaihtoehtojen näkökulmasta. Tulos ei kerro siitä, mitkä opintoalat tai minkälaiset työelämän toimialat ohjattavalle sopivat, sillä työyhteisöissä yksilöiden erilaiset vahvuudet täydentävät toisiaan ja ovat suorastaan välttämättömiä. Kaikilla aloilla on erilaisia työtehtäviä ja työyhteisöissä tarvitaan moninaisuutta ja erilaisia näkökulmia, jotta syntyy uusia ideoita ja kehitytään ja kehitetään.

Tuloskaaviot

Tunnista ja oivalla vahvuutesi työkalun tuloskaavioita on kaksi. Kuviot kuvaavat saman tuloksen, mutta sen hahmottamista on haluttu helpottaa vaihtoehtoisilla kuvaustavoilla.

Tuloskaavioiden (mallikuvat 1 ja 2 alla) lisäksi tulosten tulkintaa ja siitä käytävää ohjauskeskustelua tukee jokaisesta vahvuudesta kirjoitetut kuvaukset, jotka voi tulostaa täältä:
Tunnista ja oivalla vahvuutesi -testin kuvaukset

Opinto-ohjaaja tulosten tulkitsijana

Tutustu ohjeisiin ja vinkkeihin, joita on koottu sivulle Tuloksen käsittely ohjauskeskustelussa.

Opinto-ohjaajan ennakkotiedot ohjattavasta vaikuttavat tulkintaan,  mutta tutustakin ohjattavasta voi testin tulos ja ennen kaikkea siihen liittyvä ohjauskeskustelu tuoda esille uusia asioita.

Tunnista ja oivalla vahvuutesi työkalua on pilotoitu ja muokattu saatujen palautteiden pohjalta, mutta silti on hyvä varautua siihen, että opinto-ohjaaja ja ohjattava tulkitsevat joitakin asioita eri tavoin ja omalla tavallaan mm. omien aikaisempien kokemustensa ja tietojensa pohjalta.  Keskustellen ohjaaja ja ohjattava voivat etsiä kuhunkin kohtaan yhteistä tulkintaa.

Työkalua kehitettäessä päädyttiin siihen, että tulokset kuvataan ainoastaan vahvuuksina eikä testin visuaalinen kuvaus merkittävästi korosta asetelmaa vahva vs. heikko tai korkea vs. matala. Tarkemmin tätä valintaa perustellaan luvussa Tieteellinen tausta ja lähteet. Ohjaustilanteessa opinto-ohjaaja voi  omien tarkentavien kysymyksien ja esimerkkien avulla täydentää ja laajentaa keskustelua.