Toukokuun tohinat

Toukokuu aloitettiin jalkojen maalailulla ja äitienpäiväkortin askartelulla 🙂

Kelit ovat suosineet ja se on mahdollistanut useat eri metsäretket.

Lapset ovat kevään mittaan toivoneet toisiin maihin tutustumista. Toukokuussa vierailimme saksassa nakkimaistelussa, ruotsissa lihapullamaistelussa ja ukrainassa maalaushommissa. Japanissa tutustuimme uusiin kummallisiin asioihin ja pääsimme suunnittelemaan omia pokemoneita. Lisäksi Euroviisut ovat innostaneet lapsia ja eri maiden kappaleita on luukutettu lähes päivittäin.

Jalkapalloturnaus oli menestys! Lapset nauttivat ja saatiin napsittua mukavasti voittojakin.

  1. ja 2. luokkalaisten kanssa kierrettiin luontorasteja.

Kummaa-kirja saatiin myös päätökseen :).

Toukokuussa ollaan lisäksi leikitty, laulettu, pelailtu ja opeteltu kelloa.

Puistoretket ovat olleet läpi vuoden tosi kivoja :).

Geokätköretkellä löysimme todella hienot kätköt ja palkinnoksi ahkerasta etsimisestä ostettiin jäätelöt.

Päättäjäisjuhlissa kehuttiin toinen toisiamme, laulettiin, valokuvailtiin ja vietettiin muutenkin superkiva päivä :).

Alfassa sai juosta, pomppia ja riehua niin paljon, kuin jaksoi 🙂

Kiitos eskarivuodesta! Meillä oli huippuporukka. Tästä on hyvä jatkaa kohti uusia seikkailuja :)!!

Huhtikuun hulinat

Huhtikuu aloitettiin Kastanjoissa valmistautumalla pääsiäiseen. Meidän pääsiäiseen kuului askartelua, leikkejä ja hieman sanaharjoituksia :).

Teimme retken Turun biologiseen museoon, jossa kiinnostus kohdistui erityisesti Kappas kakkaa-näyttelyyn. Museon lisäksi kävely Aurajoen vartta pitkin ja matkan varrelta löytyneet sillat olivat mieleisiä.

Kevätkaudella olemme pyrkineet menemään liikuntasaliin mahdollisimman usein, kun se vain on ollut vapaana. Liikuntasalissa isoin juttu on ollut salibandypelit, hippaleikit ja kiipeilymahdollisuudet.

Tuleva kouluvuosi lähestyy ja siksi pääsimme tutustumaan myös koulun iltapäiväkerhon tiloihin ja toimintaan.

Huhtikuun yksi pääteemoista oli esikoululaisten partioviikko. Partioviikon aikana tutustuimme partion toimintaan, kulttuuriin ja sääntöihin. Vietimme paljon aikaa lähimetsissä tehden erilaisia ryhmätehtäviä partioviikon hengen mukaisesti. Tehdyistä tehtävistä lapset keräsivät palkintotarroja omaan partioviikkopassiinsa. Lapset muun muassa rakensivat majoja, osallistuivat eläinsuunnistukseen, keksivät partionimiä, toimivat metsävalokuvaajina, tutustuivat metsän hajuihin ja sen asukkaisiin.

Huhtikuussa riitti myös tanssia, musiikkia, laulua, vappubiletystä, herkuttelua ja leikkiä. Ja päästiin myös seuraamaan 1. luokan matematiikan oppituntia.

Osallistumme toukokuun alkupuolella TPS:n futistapahtumaan, johon rakennamme oman joukkueen. Turnausta varten kävimme hiomassa taitojamme jalkapalloilijoina. Harjoitukset ja pelit sujuivat hyvin ja lähes kaikki olivat harjoitusten jälkeen rättiväsyneitä. Onneksi tulevassa turnauksessa lasten ei tarvitse jaksaa juosta yhtä paljon, kuin näissä meidän omissa harjoituksissa 😀

 

Huhtikuun loppupuolella lapset ompelivat omat pehmolelut. Näistä tuli todella upeita!!

 

Maaliskuun menot

Maaliskuu aloitettiin Kastanjoissa maakuntamatkalla. Matka kuljettiin mielikuvituksen voimin ja matkustusvälineinä toimivat autot, bussit, lentokoneet ja junat. Viikon aika seikkailtiin Varsinais-Suomessa, Uusimaalla, Lapissa, Keski-Suomessa, Pirkanmaalla ja Satakunnassa. Eri paikkakunnilla oli luvassa kohteeseen sopivia aktiviteetteja. Lapset mm. rakensivat/askartelivat omia busseja, traktoreita, oman eläintarhan, munkkeja ja puhelimia. Lisäksi tutustuimme maakuntien nähtävyyksiin ja tietoihin. Kävimme myös uimassa, laskettelemassa ja syömässä lapskoussia ja mustaa makkaraa.

Maakuntamatkailun jälkeen vietimme tunneviikkoa 🙂

Lasten kokouksessa yksi suurimmista toiveista oli päästä retkelle Pilke Puolikon puistoon ja metsään. Sinne myös päästiin!

Älytaulun tehtävät, pulmat ja pelit ovat pitäneet aivonystyrät liikkeellä.

Lelupäivä oli yksi maaliskuun kohokohdista!

Alfassa liikkuminen ja koulun liikuntasalissa vierailut ovat mahdollistaneet monipuolisen liikunnan, temppuilun ja hauskanpidon.

Maaliskuun suurin kokonaisuus oli Avaruus. Tutustuimme Aurinkoon, planeettoihin, tähtiin, mustiin aukkoihin ja avaruusmatkusteluun. Lapset tekivät paljon piirustuksia, muistiinpanoja, askarteluja ja monisteita. Lisäksi tutkimme Avaruutta eri sovellusten, videoiden ja pelien kautta. Avaruusaiheisia leikkejä ja lauluja riitti myös! Ja lasten omasta Avaruuskirjasta tuli upea!

 

 

 

Talvisia touhuja

Kastanjat ovat talven aikana vierailleet Parkin tekojääkentällä jo useamman kerran. Kentällä on on harjoiteltu perusluistelutaitoa, mailan hallintaa, kehon hallintaa ja sääntöjen oppimista.

Koulun pihalla oleva liukuri/pulkkamäki on ollut suuressa suosiossa. Koulun mäen lisäksi olemme pariin otteeseen tehnyt pienen retken muihinkin lähimäkiin.

 

Hiihtäminen on jäänyt vähemmälle, mutta päästiin sitäkin kokeilemaan!

Pulmaviikon aikana saatiin kunnolla haastatte älyä, nokkeluutta, yhteistyötä ja laskutaitoa vaativissa tehtävissä. Olemme Kastanjoissa pyrkineet kokeilemaan jo koulutasoon kuuluvia tehtäviä, joista lapset ovat selviytyneet loistavasti. Taitava porukka!

Koulun liikuntasaliin ajoittain pääseminen on ollut lapsille erittäin mieleistä.

Seurasimme myös talviolympialaisia telkkarista ja teimme eri lajeihin liittyviä kuvia älytaululle.

Myös kädentaitoja on harjoiteltu ahkeraan.

Englantiviikko oli monien mielestä yksi eskarin kivoimmista teemoista ja kieliin tutustumista ja harjoittelua jatketaan myös keväällä.

Aakkoset saatiin käytyä läpi ja olemme aloittaneet jo kirjainten yhdistelemisenkin ja sanoja poimitaan jatkuvasti.

Ollaan tutkittu lunta, laulettu, leikitty, soitettu soittimia, tehty taikatemppuja ja kokoustettu lasten kokouksessa. Kastanjoissa ollaan valmiita kevään tempauksiin ja tehtäviin!

Jouluisia hommia

Kastanjoissa Joulun lähestyminen on otettu innolla vastaan. Joulukausi avattiin virallisesti jo marraskuun lopulla koko eskarin yhteisillä pikkujoulujuhlilla, jossa laulettiin tuttuja joululauluja ja osallistuttiin tonttudiscoon :).

Joulukuun alussa pääsimme tutustumaan Geotontun tekemään joulukalenteriin, jossa oli sopivasti 12 luukkua, eli yksi jokaisella! Luukuista paljastui jouluisia runoja ja loruja ja luukun avaaja sai valita itselleen luukun avauspäivänä mieleistä eskaritekemistä. Valinta kohdistui useimmiten värityskuviin, tablettihetkeen tai mahdollisuuteen pelata älytaulupelejä. Geotontun kalenterin lisäksi katsoimme päivittäin varhaiskasvatuksen digitutoreiden tekemän digijoulukalenterin, jossa seikkaili Avo-hahmo.

Joulukuussa jouluiset ja talviset askartelut olivat isossa roolissa. Sakset, liimapuikko, kuumaliima, kynät ja koristeet tulivat lapsille enemmän kuin tutuiksi :). Luokkaan saatiin hienoja koristeita ja niiden avulla mukavaa joulutunnelmaa. Koristeita on pyritty lähettämään ahkerasti myös kotiin päin. Alla kuvia lasten askarteluista.

Joulukuun alussa osallistumme etäpikkujoulujuhliin, johon osallistui etäyhteydellä myös monet 1. ja 2. luokat ja eskarit lähialueilta. Pikkujouluissa katsoimme muiden ryhmien esityksiä ja esitimme oman esityksen.

Joulukuussa pääsimme myös vihdoin luistelemaan. Luistelu oli superhauskaa ja sen parissa jatketaan hommia tammikuussa.

Eskarivuosi päätettiin tyylillä Lumiukkokonserttiin, johon liittyi isompi projektikokonaisuus. Lumiukkokonserttiin tutustuttiin musiikin, leikin, käsitöiden ja elokuvan kautta. Näiden lisäksi lapset tutustuivat konserttimaailmaan ja eri soittimiin muskarissa. Lumiukkokonsertin orkesterista yksi soittajista valikoitui Kastanjat-ryhmän konserttikummiksi. Kummi tavattiin ennen konserttia ja hän tulee vierailemaan Kastanjoiden ryhmässä, heti tammikuussa esikoulun jatkuessa.

    

Hyvää joulua kaikille Kastanjoiden lapsille ja heidän perheilleen!

Kastanjoiden syksy

Hei!

Tässä päivityksessä kerrotaan hieman kuluneesta syyskaudesta Kastanjoiden ryhmässä.

Elo-syyskuussa aloitimme uutena Kastanjat-ryhmänä. Eskarin alkuvaiheessa keskityimme ryhmäytymiseen ja koulun toimintatapoihin ja säätöihin tutustumiseen. Kastanjat ovat innokkaita leikkijöitä ja leikkiin on pyritty varaamaan paljon tilaa ja aikaa. Suosituimpia leikkejä/leluja ovat olleet kotileikki, Legot, rakennuspalikat, heiteltävät pallot, autot, pehmolelut, petshopit ja keilaus. Myös erilaiset lautapelit ovat lyöneet itsensä läpi. Näistä olivat mm. Kuulapeli ja pöytäjääkiekko. Lelujen lisäksi yhteiset liikunta ja musiikkileikit tulivat heti eskarin alussa tärkeäksi osaksi ryhmän toimintaa

Syksyn alussa ulkoilimme ahkerasti ja tutustuimme koulun lähiympäristöön ja sen mahdollisuuksiin. Ryhmän suosikkitekemisiä ulkona ovat olleet jalkapallon pelaaminen, Geokätköily, metsä ja puistoretket sekä koulun pihalla tehdyt hippaleikit. Ulkoilun, liikunnan ja leikin lisäksi isoksi osaksi arkea muodostui koulun TVT-mahdollisuudet, joista erityisesti monipuoliset älytaulusovellukset ja oppimispelit tulivat lapsille tärkeäksi. Älytelevisio on ollut yksi isoimmista oppimisen välineistä ja se on tarjonnut ryhmälle lukuisia hauskoja ja opettavaisia hetkiä.

Syksyn hittituotteet olivat myös värityskuvat, joita on väritelty aina ajan salliessa. Värityskuvia on lähetetty kotiin mukaan ja osa niistä on jätetty myös koristamaan luokan tiloja. Värityskuvien lisäksi lapset ovat innostuneet piirtämisestä, josta on tullut rento ja mukava sosiaalinen tapahtuma, jossa lapset kokoontuvat saman pöydän ääreen piirtämään ja samalla he ovat päässeet seurailemaan kavereiden piirroksia ja jutustelemaan päivän polttavista. Eskaripäivien aikana ryhmässä on harjoiteltu paljon kädentaitoja. Olemme harrastaneet musiikkimaalausta, luotu oma ja perhekuvia, tehty omia geokätköpurkkeja ja koristeita eri juhlapäiviä varten.

Syyskuun aikana aloitimme myös teemaviikot, jossa kaikki opiskelu liittyi aina yhden teeman ympärille. Teemat valikoituivat lasten mielenkiinnonkohteista ja ajankohtaisista tapahtumista. Teematyöskentely oli lapsille mieleistä ja sitä haluamme jatkaa myös talvi ja kevätkaudella. Teematyöskentelyssä sosiaaliset taidot ovat avainasemassa, sillä viikkojen aikana on työskennelty paljon pari ja ryhmätöiden parissa. Syksyn teemoja olivat mm. Geokätköily, sadonkorjuu, Olympialaiset, tunnetaidot, Halloween, Kirjastoviikko, metsä, lasten oikeuksien viikko, koodaus, metsä ja joulukuussa talvi ja joulu. Alla kuvia teemaviikoilta.

Yksi teema on jatkunut läpi koko syyskauden ja se on ollut Viikon henkilö. Jokainen ryhmän lapsista ja aikuisista on ollut vuorollaan viikon henkilönä. Viikon henkilö on päässyt oman viikon aikana kertomaan ryhmälle omasta elämästään, perheestään ja mielenkiinnonkohteistaan. Lapset ovat tuoneet eskariin kotoa valokuvia ja suosikkikirjoja. Sen lisäksi viikon henkilö on saanut aina erityistehtäviä ja mahdollisuuden vaikuttaa toiveillaan ryhmän arkeen.

 

Vaikka Kastanjoissa on ollut paljon toiminnallista työskentelyä ja opiskelua, on myös monistetehtäviin, laskemiseen, luokitteluun, nimeämiseen, kirjainten ja äänteiden harjoitteluun jätetty aikaa. Kastanjoissa on jo hyvin taitavia kielen ja matematiikan osaajia, joka on mahdollistanut myös vaikeampien enemmän koulutasoon kuuluvien tehtävien tekemisen. Ryhmän päivät ovat alkaneet aina aamupiirillä, jossa käydään läpi viikonpäivä ja kalenteri Aamupiirissä lasketaan eskaripäiviä, harjoitellaan riimejä, loruja ja lauluja. Aamupiiri toimii myös hyvänä mahdollisuutena koko ryhmän yhteiseen leikkiin ja jutusteluun. Lapset ovat tykänneet keskustella päivän polttavista aiheista ja tapahtumista. Erityisesti viikonloppukuulumisten kertominen ja kuuleminen on ollut tärkeää. Syksyn aikana olemme käyneet läpi myös Kummaa-kirjasarjaa, jossa opiskellaan eskaritaitoja ja tietoja tarinoiden, tehtävin ja keskustelun kautta.

yksi mieleenpainuvimmista kokemuksista oli uimakoulu, jossa käytiin yhteensä viitenä eri kertana. Uimakoulussa opittiin paljon uusia taitoja ja ne toivat kivaa vaihtelevuutta ryhmän arkeen. Bussimatkat ja uimahallissa hengaaminen oli aina hauskaa!

Myös kirjastokurssi, siellä nähdyt satuhahmot ja oman kirjan lainaaminen oli yksi syksyn tähtihetkistä.

Blogi jatkuu myöhemmin jouluisella tilapäivityksellä. Meillä on aivan huippuryhmä ja on ollut uskomattoman hauska syksy!! Kiitos!

Kauppaleikki ja muita aivonystyröitä hierovia aktiviteetteja

Viimeisten viikkojen aikana eskarilaiset ovat päässeet ahertamaan ison projektin parissa – kyseessä on tietysti kauppaleikki, joka on varsin motivoiva ja opettavainen leikki! Projekti on ollut monipuolinen ja monivaiheinen, sillä lapset ovat tuoneet kotoa erilaisia tyhjiä tölkkejä, purkkeja ja purnukoita, hinnoitelleet tuotteita, askarrelleet itselleen oman rahakokoelman sekä suunnitelleet yhdessä kaupalle toimivan logistiikan. Koko ryhmä on puhaltanut yhteen hiileen parhaan lopputuloksen saamiseksi.

Aloitimme kauppaleikin valmistelut omasta rahakukkarosta, jota varten lapset leikkasivat itselleen paperisia kolikoita ja seteleitä. Eskarilaisten rahakokoelman suurin seteli oli 20 euroa, mutta tarkastelimme yhdessä luokastamme löytyviä malliseteleitä aina 500 euroon saakka.
Rahojen laminoinnin jälkeen eskarilaiset pääsivät uudelleen leikkauspuuhiin. Pikkuisten euron kolikoiden leikkaaminen oli tarkkaa työtä!

lasten valmiiksi hinnoittelemia tuotteita

Eskarilaiset kokeilivat, miltä tuntuu olla sekä asiakas että kauppias. Kauppaleikin ohessa matemaattiset aivonystyrät saivat hyvää harjoitusta, kun lapset miettivät, kuinka paljon ostoksia oman kukkaron sisällöllä voi ostaa. Vastaavasti kauppiaat löivät tuotteiden hinnat alla  näkyvään punaiseen kassakoneeseen ja laskivat, paljonko ostokset maksavat yhteensä – vaihtorahoja unohtamatta!

Kauppiaat hyödynsivät vaihtokassassaan myös ryhmän yhteisiä leikkirahoja, joita lapset laskevat tässä kuvassa.
Hyödynsimme kauppaleikissä papunet-sivustolta löytyvää kauppapeliä nimeltä Papumarket. Pelin ideana on liikkua kaupassa osastolta toiselle ja etsiä ostoslistalta löytyvät tuotteet. Tämän jälkeen siirrytään kassalle ja maksetaan ostokset laskemalla kassalle tasaraha. Pelissä on erilaisia vaikeustasoja, ja mahdollisuus harjoitella myös pelkkää kassalla asioimista. Tästä pelistä on riittänyt iloa moneksi pelikerraksi!
Eskarilaiset pelasivat kauppapeliä parin kanssa myös luokkamme älytaululla.

Luokkamme älytaulu innostaa pelaamaan myös muita matemaattisia ja kielellisiä valmiuksia herätteleviä ja harjoittavia pelejä.
Matematiikasta puheen ollen, olemme harjoitelleet alkukeväällä kellonaikoja ja askarrelleet yhdessä omat, pahviset seinäkellot liikkuvilla viisareilla. Kellot ovat toimineet apuvälineinä erilaisissa kelloharjoituksissa. Lisäksi olemme askarrelleet omia rannekelloja sekä koristeeksi että liikkuvilla viisareilla.

Lautapelitkin ovat eskareiden suosiossa. Viime aikoina eskarilaiset ovat pelanneet varsin ahkerasti hahmottamista harjoittavaa Mix Maxia, joka sisältää erilaisia, osista koottavia hahmoja. Alla näkyvä, Tonttu-Toljanterin joulun aikaan lahjoittama kuulapeli sen sijaan vaatii nopeita refleksejä, sillä pelin ideana on kuljettaa kuula labyrintin halki maaliin ilman, että se putoaa reikien kautta takaisin lähtöruutuun. Tämä peli on saanut eskarilaiset kiljahtelemaan niin riemusta, tuskastumisesta kuin jännityksestäkin!

Alias on yksi lautapelien kestosuosikeista.

Luokastamme löytyy myös useita palapelejä, joita lapset ovat koonneet sekä itsenäisesti että yhdessä kaverin kanssa:

Kaikista mittavin luokastamme löytyvä palapeli on 500 palan Euroopan kartta, jonka kokosimme jo syksyllä ison eskarilaisporukan kanssa valmiiksi!

Vapaa-ajan leikeissään eskarilaiset ovat innostuneet rakentamaan legoista ja muista materiaaleista mitä mielikuvituksellisimpia ja upeampia rakennelmia:

Vau! Opettajan sydän suorastaan pakahtuu näitä erilaisia, luovuutta hyödyntäviä taideteoksia katsellessa.

Lopuksi vielä muutama esimerkki kameralle ikuistetuista kielellisistä harjoituksista.

Kielellisten harjoitusten pistetyöskentelyssä hyödynsimme sekä luokasta löytyviä kirjaimia että Alias-pelikortteja tehtävässä, jossa lapset nostivat vuortellen kortin ja muodostivat kirjaimista kortissa näkyvän sanan.
Kirjaintunnistusta koko pienryhmän yhteisessä tehtävässä.
Pikkuiset leludinot toimivat mainiosti myös pelinappuloina.
Kirjain- ja äännebingoja on hauskaa, hyödyllistä ja antoisaa pelata pienellä porukalla.
kielellisiä harjoituksia tabletilla
Muovailuvahasta voi muotoilla erilaisia sanoja, esimerkiksi oman ja vieressä istuvan kaverin nimen.

Näiden kuvien ja tunnelmien myötä Kastanjat toivottavat kaikille aivonystyröitä hierovaa ja opettavaista alkavaa viikkoa!

 

 

Vauhdikasta meininkiä ja talven ihmeitä

Lumiset kinokset ja kipakka pakkanen ovat vallanneet koko maan Etelä-Suomea myöten! Vaikka talvi vaatii jäisillä kaduilla taiteilua ja monikerroksista vaatevarustautumista, ulkoilu kunnon talviolosuhteissa virkistää niin kehoa kuin mieltäkin. Opettajana on erityisen ilahduttavaa nähdä ja kokea, miten paljon iloa ja innostusta lumi tuo lasten ulkoilumeininkiin! Olemme dokumentoineet ryhmässä ahkerasti talvista toimintaamme, minkä vuoksi kuvat ovat pääroolissa tässä postauksessa ja saavat monissa kohdissa puhua puolestaan. 🙂

Aloitetaan jäätaiteesta:

Valmistimme jäätaidetta tyhjiin maito- ja mehutölkkeihin sekoittamalla veteen vesivärejä, glitteriä ja oksia.
Kokosimme valmiit tölkit ulos laatikkoon, ja annoimme pakkasen tehdä taikojaan yön yli.

Seuraavana päivänä lapset havaitsivat konkreettisesti, miten nestemäisen veden olomuoto oli muuttunut pakkasessa kiinteäksi jääksi, kun laatikosta löytyi kauniita ja persoonallisia jäätaideteoksia.

Kokosimme jäätaideteokset yhteen ja sommittelimme niistä yhteisen asetelman. Myöhemmin lapset ottivat taideteoksia mukaan leikkeihinsä ja veivät niitä koristamaan omia kotipihojaan.
Taianomaista talvitaidetta!

Hiihtomeininkiä:

Monot jalkaan ja menoksi!
Hiihtäminen on välinelaji – huolletuilla varusteilla hiihtäminen ja sen harjoittelu sujuvat luistavasti! Kuvassa eskarilaisia valmiina sukimaan hiihtoladulle.
Hiihtotuntuma löytyi nopeasti innokkailta eskarilaisilta!
Hiihtäminen harjoittaa sekä tasapainoa että lihaksia monipuolisesti. Eskarit hiihtivät ahkerasti, sillä jokaiselle hiihtäjälle kertyi latukierroksia vähintään kymmenen!

Ensimmäinen hiihtokerta pulkassa!
Toisella kerralla eskarilaiset pääsivät hiihtämään kauniissa auringonpaisteessa.
vauhdikasta mutta hyvässä rytmissä etenevää hiihtoa

Puu voi toimia myös väliaikaisena suksitelineenä.
Koulun pihalla pääsimme kokeilemaan myös mäkilaskua suksien kanssa, mikä oli lapsille mieluisaa puuhaa.

Seuraavaksi luistelun pariin!

Tänä talvena olemme luistelleet koulun viereisellä kentällä, jossa on mukavasti tilaa harjoitella erilaisia tapoja liikkua luistimilla.

Jäälle pyllähtäminen on kaikille joskus luistelleille tuttua…
…mutta se kuuluu asiaan – ei muuta kuin sinnikkäästi ylös ja uudestaan liikkeelle! 🙂
Talviliikunnan parissa kuluu energiaa, joten luistelun jälkeen eskarit etenivät reippain askelin lounaalle.

Ja vielä mäenlaskua!

Mäenlasku on niin vauhdikasta ja hauskaa puuhaa, että otimme liukurit käyttöön heti kun se oli lumipeitteen puolesta mahdollista!
Liukurimäessä laskeminen ei ole pelkästään innostavaa, vaan harjoittaa sekä kehon- että lihastenhallintaa erityisesti keskivartalossa.

Tämä mäki tarjoili niin menevää meininkiä, että pipojakin lensi vauhdin pyörteissä pois päästä!
Ope onnistui ikuistamaan kameralle lentävän pulkkailuhetken.

Vaikka talven tarjoamista aktiviteeteista kannattaa ottaa kaikki ilo irti, joskus on hyvä myös rauhoittua ihastelemaan talven ihmeitä. Mysteerinen, uinuva talvinen luonto tarjoaa kauniita maisemia ja kiehtovia yksityiskohtia, kuten tämän onnekkaasti hansikkaalle laskeutuneen yksittäisen lumihiutaleen:

Tiesittekö muuten, että kaikki lumihiutaleet ovat erilaisia keskenään? Varsinainen kokoelma luonnon ihmeitä ihmeteltäväksi!

Mukavaa helmikuun jatkoa toivottavat talven meiningistä nauttivat,

Kastanjat

 

Syksyn juhlia, lasten oikeuksia ja joulumeininkiä (osa 2)

Syksyn juhlia, lasten oikeuksia ja joulumeininkiä (osa 2) -postaus jatkaa siitä mihin 1. osassa jäätiin. Aloitetaan ryhmämme ja koulumme itsenäisyyspäivän juhlasta, jota silmällä pitäen askartelimme ikkunalaudallemme Suomen väreissä loistavat kynttilät. Kynttilän pohjana käytimme talous- ja vessapaperirullia, jotka leikkasimme muotoonsa ja maalasimme pulloväreillä. Lopuksi tummankeltaisena leimuava liekki liimattiin kiinni kynttilään.

Valkoinen ja sininen sekoittuvat kauniisti ja eri tavoin eskarilaisten maalauksissa.

Lapset tarjoutuivat auttamaan ryhmämme itsenäisyyspäivän vastaanoton kunniamerkkien leikkaamisessa ja liimaamisessa. Vastaanotosta lisää hiukan myöhemmin.

Itsenäisyyspäivän juhlatilaisuus (tai kuten lapset ilmaisivat, Suomen 103-vuotissynttärit) järjestettiin koululla perjantaina 4.12. Me eskarit, koulun muut oppilaat ja henkilökunta kokoontuimme pihalle seuraamaan, kun Suomen lippu nostettiin pihan lippusalkoon. Lipunnoston jälkeen kuulimme puheen Suomesta ja suomalaisuudesta sekä lauloimme yhdessä Maamme-laulun.

Eskarilaiset seurasivat aitiopaikalta, kun oppilaat kantoivat lipun pihan poikki.
Hyvää itsenäisyyspäivää 103-vuotiaalle Suomelle!

Ulkotilaisuuden jälkeen siirryimme omaan luokkaamme, jossa järjestimme pienimuotoisen itsenäisyyspäivän vastaanoton. Kuuntelimme uudelleen Maamme-laulun ja Kastanjat saivat sekä todistuksen että kunniamerkin ansiokkaasta ja ahkerasta puolen vuoden eskarityöskentelystä. Päivän aikana pohdimme, mitä itsenäisyys merkitsee ja tutkimme sekä Suomen karttaa että virallista vaakunaa, joiden avulla ikuistimme itsenäisyyspäivän merkitystä eskarivihkoihin. Joulukuussa olemme kuunnelleet myös Jean Sibeliuksen Finlandia-hymniä, tutkineet kappaleen nuotteja ja tehneet kappaleen pohjalta taidetta.

Todistukset ja kunniamerkit valmiina jaettaviksi.
Suomi-tutkimuksissa vanha seinäkartta ja moderni älytaulu pääsivät yhtäaikaiseen hyötykäyttöön.
Itsenäisyyspäiväjuhlan aikana satoi onneksemme lunta, jota kertyi ulkoiluumme mennessä sen verran, että eskarilaiset pääsivät rakentamaan lumiukkoja…
…ja koristelemaan lunta ja lumiukkojaan siniristilipuilla vesivärien avulla.

Joulukuun alkaessa Kastanjat huomasivat, että molemmissa luokissamme on tapahtunut jotakin eriskummallista: lattian rajaan on ilmestynyt pienen pieni, joulukoristein koristeltu ovi! Molemman oven vierelle on ilmestynyt joka aamu yksi salaperäinen viesti, jota olemme tutkineet aamukokoontumisen yhteydessä. Viestit ovat paljastuneet Tonttu Toljanterin lähettämiksi tervehdyksiksi, jotka ovat sisältäneet jouluisia loruja ja toiminnallisia tehtäviä.

Joulukuun alkaessa Kastanjat ovat aloittaneet myös jouluvalmisteluiden parissa ahertamisen, joista yksi on ollut erityisen monivaiheinen: hiihtävä lumiukko! Aloitimme askartelun lumiukon kokoamisesta sekä suksista ja sauvoista, jotka lapset saivat koristella ja maalata mieleisikseen. Tämän jälkeen etenimme lumiukon villapipon valmistamiseen, johon tarvitsimme yksinkertaiset materiaalit (talouspaperirullia ja lankaa) mutta sitäkin enemmän sorminäppäryyttä ja kärsivällisyyttä.  Ne kannattivat, sillä nyt luokkaamme koristaa monen monta laskettelevaa, persoonallisen näköistä ja iloisesti virnistävää lumiukkoa!

Valmiit lumiukot ovat ihastuttavan persoonallisia. 🙂
pipon valmistusta

Lumiukot ovat olleet ahkerasti mukana lasten leikeissä. Kuvassa laskettelukisa käynnissä.
Muita jouluaskartelujamme ovat esimerkiksi kolmiulotteinen joulukuusi…
…ja paperisuikaleista valmistettu joulukranssi.

Järjestimme ryhmässämme jouluisen levyraadin, jonka aikana kuuntelimme ja katsoimme Youtubesta viisi kappaletta (Topaaseissa kuusi, sillä viimeinen oli vapaavalintainen). Ennen raadin alkua pohdimme, millaisiin asioihin musiikkikappaleissa voi kiinnittää huomiota, kuten laulun sanat, lauluääni, musiikin rytmi… Eskarilaiset antoivat kappaleelle äänen vihreällä tonttulakilla, mikäli pitivät kappaleesta, ja punaisella tonttulakilla, mikäli eivät pitäneet kappaleesta.

Aikuisten yllätykseksi levyraadissa heikoiten menestyi ensimmäisenä kuultu Petteri Punakuono, joka keräsi ainoastaan 10 pistettä. Yhtenä perusteluna kuulimme, että kappale on liian lapsellinen.

Toiselle sijalle nousi Rubiinien äänivyöryn saattelemana veikeä Saukki & Pikkuoravat: Pikkuoravien joululaulu 18 pisteellä. Oravien erikoinen laulu ja kappaleen hassuttelu aiheuttivat Rubiineissa naurunpyrähdyksiä, kun taas Topaaseissa kappale jakoi mielipiteitä.

Levyraadin selkeäksi voittajaksi sen sijaan nousi toisen opettajankin ehdoton suosikki kautta aikojen: Floor Jansen & Henk Poortin tulkinta Phantom of the Opera -kappaleesta, joka keräsi huiman 23 pisteen saaliin! Lapset olivat äimistyneitä siitä, miten upealta laulu kappaleessa kuulosti, ja osa kertoi saaneensa lopussa kylmiä väreitä – samoin kävi opelle. Huhhuh, miten hienoja fiiliksiä musiikki voikaan saada aikaan! Tämän levyraadin voittaneen kappaleen voi käydä halutessaan kuuntelemassa Youtubessa tästä linkistä: https://www.youtube.com/watch?v=plCScjvDOJM

Näiden tunnelmien myötä Kastanjat toivottavat kaikille oikein hyvää joulua ja uutta vuotta 2021! Tammikuussa nähdään! 🙂

 

 

Syksyn juhlia, lasten oikeuksia ja joulumeininkiä (osa 1)

Poikkeuksellinen vuosi 2020 alkaa lähestyä loppuaan (kukapa olisi vielä tammikuussa uskonut, mitä tuleman pitää), mutta nyt edessä siintää uusi vuosi uusin kujein! Tämä vuosi on kaikesta poikkeuksellisuudestaan huolimatta pitänyt sisällään monia ilon ja onnistumisen hetkiä, ja eskarilaiset aloittavat nyt ansaitun joululomansa. Tässä postauksessa esittelemmekin loppusyksyn meininkiä, erityisesti syksyn juhlia sekä Kastanjoiden joulumeininkiä ja -valmisteluja.

Aloitetaan halloweenista, joka on yksi eskarisyksyn odotetuimmista juhlista! Halloween juontaa juurensa muinaisten kelttien samhaista, talven alkamisen päivästä, jolloin henkien uskottiin liikkuvan. Vaikka nykypäivänä halloween on vakiintunut käsite myös Suomessa, perinteisiä suomalaisia vastineita halloween-juhlille on kaksi: kekri, vanhan kansan maatalousyhteisöjen syysjuhla, sekä pyhäinpäivä, joka tunnetaan myös pyhimysten ja vainajien muistopäivänä. Tuonpuoleiset jännittävät otukset, kuten kummitukset, vampyyrit ja noidat, olivat vahvasti läsnä myös Kastanjoiden juhlameiningissä!

Kastanjoiden halloween-valmistelut sisälsivät monenmoista puuhaa, kuten erilaisten koristeiden valmistamista. Lapset leikkasivat ja maalasivat sekä luurankoja että irvistäviä kurpitsoja (Jack O’Lantern), jotka ovat halloweenin tärkein tunnus.
Eskarilaiset valmistivat omatekoista koristenauhaa luokkaan…
…ja spraymaalasivat kummituksia!
Juhla-aamuna luokkaan liiteli jos jonkinmoisia maagisia hahmoja aina noidista Hulkiin ja Darth Vaderiin saakka! Jopa kuvan kaltaiset jättihämähäkit saattoivat koristaa ryhmän halloween-teemaisia asuja.

Taskulamput loivat tunnelmaa hämärässä juhlatilassa, jossa yhteisleikit ja raikuva tanssimusiikki nostivat tunnelman korkealle!

Tämän noidan herkkua eivät ole sammakon reidet vaan juhlissa tarjoiltu popcorn.

Halloween-juhlan aikana järjestimme myös kruunajaiset, eikä ihan mitkä tahansa sellaiset! Kastanjoiden syntymäpäivät eivät jää ryhmässämme huomiotta, sillä synttärisankarille järjestetään kruunajaistilaisuus, jonka aikana päivän sankari julistetaan ryhmämme uudeksi herttuaksi tai herttuattareksi. Turun linnaa hallitsivat 1500-luvulla, kenties  Turun linnan tapahtumarikkaimpana vuosisatana, kuninkaiden sijasta nimenomaan herttuat ja herttuattaret, mistä kruunajaisseremoniamme on saanut inspiraationsa. Kuvassa päivän sankari arpoo hovin joukosta sekä kruununkantajan että kaksi vartijaa, jotka pääsevät osalliseksi kruunajaisseremoniaan.

Arvonnat suoritetaan aina jännittyneissä tunnelmissa.
Kruunu korvaa perinteisen synttärikortin kruunajaisissamme.
Synttärirunon lausunnan ja kruunajaisseremonian jälkeen laulamme uudelle hallitsijalle onnittelulaulun niin suomeksi, englanniksi kuin ruotsitsikin. Lopuksi hovin jäsenet pääsevät vuorollaan onnittelemaan päivänsankaria.
Tyytyväinen herttua poseeraa kruununjalokivilahjansa kanssa.
Isänpäiväksi, jonka kunniaksi liput nousivat Suomessa vuonna 2020 toistamiseen salkoon, eskarilaiset askartelivat ihastuttavat muotokuvakortit! Taakse kirjasimme, millaisia terveisiä kukin lapsi halusi omalle isälleen juhlapäivänä lähettää.

Marraskuussa liput nostettiin salkoon myös lasten oikeuksien puolesta, ja 16.-22.11. eskarissamme vietettiin lasten oikeuksien teemaviikkoa. YK:n lasten oikeuksien sopimus on kaikkia alle 18-vuotiaita lapsia koskeva ihmissoikeussopimus, jonka tärkein tavoite on terveyden, koulutuksen, tasa-arvon ja turvallisuuden takaaminen kaikille lapsille.  Vuoden 2020 teemaksi on valikoitu ”Lapsella on oikeus tulevaisuuteen”, jota kuvataan muun muassa seuraavasti: ”Jokaisen lapsen ja nuoren on uskallettava unelmoida ja saatava eväät rakentaa omanlaistaan tulevaisuutta. ” (lainaus sivustolta http://www.lastenoikeudet.fi). Lasten oikeuksien teemaviikon aikana tutustuimme lasten oikeuksiin niin videoiden, keskusteluiden, musiikin kuin taiteenkin kautta. Alla olevaan kuvaan on koottu lasten maalauksia tulevaisuuden haaveista. Kysyimme lapsilta myös, mitä he haluavat tehdä aikuisina, johon Kastanjat vastasivat esimerkiksi eläinlääkäri, maatilan isäntä ja ninja. Suosituin tulevaisuuden haave oli olla salainen agentti tai salapoliisi.

Kastanjoiden kannalta mukava yhteensattuma oli se, että olimme sopineet eskarilaisten ja 1.-2.-luokkien yhteistyöpäivän lasten oikeuksien viikon torstaille. Me opettajat sovimme, että jokainen ryhmä valmistelee 1-2 minuuttia kestävät animaatiot, jotka esitetään yhteisesti suuressa ensi-illassa (näin korona-aikoina etäyhteyksillä siten, että jokainen ryhmä seuraa esityksiä omassa luokassaan). Kastanjat askartelivat itsestään keppinuket, joita hyödynsimme lasten oikeuksien viikon inspiroimassa animaatiossa. Kuvauspäivänä saimme ryhmäämme TOP- eli Tietokone opetuksessa -keskuksesta vierailijan, joka auttoi meitä animaation kuvaamisessa ja teknisessä toteutuksessa. Suuret kiitokset heille avusta! 🙂

Yksi kerrallaan rivistön jatkoksi liikkuvista nukeista muodostui värikäs ja vaikuttavan näköinen ryhmä.
Behind the scenes -paljastus: Yksi eskarilaisista toimi kuvaajana, kun lapset liikuttivat omaa nukkeaan pöydän takana pikkuhiljaa eteenpäin. Hiljalleen etenevästä liikkeestä saimme kuvatuksi animaation, jossa nuket muodostavat keskenään tiiviin ryhmän. Huomasimme, että nukkejen liikuttelu pöydän reunalla vaati enemmän käsivoimia kuin uskoisikaan, sillä lapset pysyttelivät kuvauksen aikana itse piilossa pöydän takana. Yhteistyöllä, tsemppauksella ja vaihdoksilla saimme kuitenkin homman hienosti rullaamaan!
Kuva animaation lopullisesta asetelmasta. Äänitimme animaation loppuun Kastanjoiden tervehdyslaulun, jossa toivotamme kaikki jokaisena päivänä tervetulleeksi. Lapset kehittivät taustalle padi-sovelluksen avulla myös musiikkia, joka rytmitti hauskasti nukkejen liikettä.
Ensi-iltapäivänä luokan katsomo täyttyi innokkaista Kastanjoista, jotka tervehtivät tässä videon välityksellä muita eskariryhmiä ja koululaisia! Oman animaatiomme esitysvuoro oli ensimmäisenä.
Koululaisten animaatioissa pääsimme katsomaan muun muassa tonttunäytelmää ja salissa kuvattua tanssiesitystä.

Tähän väliin pieni breikki, mutta ei tässä vielä kaikki – loppusyksyn meiningit jatkuvat seuraavassa postauksessa ”Syksyn juhlia, lasten oikeuksia ja joulumeininkiä (osa 2)”, jossa kerromme koulun itsenäisyyspäivän juhlinnasta sekä Kastanjoiden alustavasta joulumeiningistä. Sitten onkin aika lähteä joulunviettoon!