Syksyn metsäretkiä ja helmikuun tapahtumia

Eskarivuoden mittaan Kastanjat ovat tehneet useita retkiä metsään. Erityisesti syyslukukaudella metsässä on viihdytty kerta toisensa jälkeen erilaisia tehtäviä toteuttaen, luonnon ääniä kuunnellen ja metsän tunnelmasta nauttien. Ensi viikolla vietämme partioviikkoa, johon virittäydymme julkaisemalla arkistojen aarteita kyseisistä metsäretkistä. Palaamme julkaisun jälkipuoliskolla myös kahteen eskarivuoden helmikuiseen tapahtumaan, ystävänpäivädiscoon sekä laskiaisriehaan.

Aakkosaiheiset tehtävät ovat vilahdelleet eskarilaisten metsäretkillä pitkin vuotta. Syksyn ihkaensimmäisellä metsäretkellä muodostimme A-kirjaimia luonnonmateriaaleista.

Syksyllä löysimme Suomen metsien herkkumarjoja, mustikoita ja puolukoita. Marjoja on hyödynnetty muun muassa luokittelussa, luonnon väritutkimuksessa, käsinaamioden tekemisessä ja tietysti makuaistin virittelyssä. 🙂

Eväiden syöminen on aina odotettu hetki metsäretken aikana. Tähteitä on hyödynnetty maatumisen tutkimisessa.
Metsä on aika jees! Siellä voi liikkua, leikkiä ja vaikka tanssia, kunhan muistaa kunnioittaa luontoa kaikkine sen asukkaineen.
Valokuvausprojektin aikana mietimme muun muassa valon suuntaa ja hyödynsimme eri kuvakulmia metsäretken aikana. Metsäkuva silmän korkeudelta…
…ja yläviistosta.
Kastanjat ovat osoittaneet motorista lahjakkuuttaan muun muassa tasapainoilemalla kivillä ja kiipeilemällä puussa. Pikkuinen hiiritoveri sen sijaan nauttii enemmän oksalla lekottelusta.
Tärkeintä metsäretkillä on luonnon kunnioittaminen, mielen virkistyminen sekä yhteinen, hyvä meininki!

Seuraavaksi takaisinheitto helmikuun tapahtumiin! Ystävänpäiväviikolla menoa ja meininkiä riitti, sillä maanantaina vietimme aamupäivän koulun liikuntasalissa, jossa eskarit sekä 1. ja 2. luokan oppilaat metsästivät toisiltaan nimmareita itsetehtyihin ystävänpäiväsydämiin. Pääpäivänä, perjantaina 14.2., järjestimme eskarilaisten ystävänpäivädiscon yhdessä päiväkodin vuoroeskarilaisten kanssa. 🙂

koko jengi koossa

Osallistuminen discoon lunastettiin pääsylipulla, jota vastaan sai leiman ranteeseen sekä herkuttelukupongin. Aloitimme discon tervetuliasleikeillä sekä popcorn- ja mehuherkuttelulla.

Luokka oli koristeltu näyttävästi ilmapalloineen, serpentiineineen ja sateenkaaren väreissä loistavine discopalloineen.
Eskarilaiset osallistuivat ahkerasti koristeiden tekemiseen. Esimerkiksi katosta roikkuvia, vaaleanpunaisia sydännauhoja askartelimme lepohetkien aikana.
Tunnelma nousi kattoon, kun tanssimme discossa lasten toivekappaleiden tahdissa!

Helmikuun lopussa päiväkodin pihalla järjestettiin koko yksikön laskiaisrieha. Vaikka lunta ei näkynyt mailla eikä halmeilla, tapahtumaan oli kehitetty yhtä sun toista motivoivaa, yhteistä aktiviteettia. Sääkin oli mitä mainioin nostattamaan juhlatunnelmaa!

Rekkakilpailuun riitti osallistujia jonoksi asti. Kaverit kannustivat osanottajia kovaan ääneen!
vauhdin huuma huipussaan
Kastanjat osallistuivat myös muun muassa joukkueviestijuoksuun.

Päivän kruunasi yhteinen makkaranpaisto nuotion ääressä.
Maistuvat eväät katosivat nopeasti vauhdikkaan päivän jälkimainingeissa.

Kastanjat toivottavat kaikille aktiivista alkavaa partioviikkoa! 🙂

Päheetä pääsiäistä!

Kevät on täällä! Huhtikuussa parasta on lisääntynyt auringonvalo ja lämpenevä sää. Eskarissakin kysellään kovasti, joko nyt voi mennä pihalle ilman takkia ja ulkohousuja. Tähän lämpötila ei kuitenkaan ole vielä kohonnut tarpeeksi korkeaksi, mutta ilman pääsiäisaskarteluja ei eskarin huhtikuusta selviä! 🙂

Aloitimme viikon osallistumalla sateenkaarihaasteeseen, jonka tarkoituksena on toivottaa kaikille jaksamista ja muistuttaa ihmisiä siitä, että vallitseva poikkeusajanjakso ei kestä ikuisesti. Sateenkaaren maalaaminen liittyi myös valon taittumiseen, jota tutkimme viikon alussa. Käytimme sateenkaaren maalaamisessa pullovärejä, joihin oli sekoitettu hiukan saippuaa.

Teippi toimi apuvälineenä maalaamisen alkuvaiheessa.
Sormimaalaaminen oli eskarilaisille mieluista.
Sateenkaaren värimaailma muodostaa harmonisen kokonaisuuden. Kyllä luontoäiti tietää!
Ikkunan katseenvangitsija on valmis! Laittamalla vilkuttavan pikkuotson ikkunaan osallistuimme myös nallehaasteeseen, jonka tarkoitus on sama kuin sateenkaarihaasteella.

Viikon edetessä askartelimme useita pääsiäiskoristeita. Ensimmäiseksi maalasimme käpyjä pääsiäistipuja ja -pupuja varten.

Käytimme maalaamisessa pientä sivellintä, jonka avulla maalia sai levitetyksi myös kävyn keskiosaan.
Seuraavaksi teimme pikkutupsuja, joiden tarvikkeet ovat varsin yksinkertaiset: lankaa ja haarukka, jonka ympärille lankaa kierretään.
tupsut ja maalatut kävyt valmiina seuraavaan vaiheeseen
Huomasimme, että tupsut, joista oli tarkoitus askarrella tipujen ja pupujen päät, eivät sopineetkaan tarkoitukseen niin hyvin kuin ajattelimme. Päätimme käyttää styroksipalloja tupsujen sijasta.
Kun styrokseihin oli liimattu silmät ja nokka/korvat, kiinnitimme käpyvartalot ja styroksipäät toisiinsa kuumaliimalla. Keksimme, että tupsut sopivatkin mainiosti pupujen töpöhänniksi.
Lopuksi teimme tipuille ja pupuille loppusilaukset viimeisin koristeluin sekä liimasimme pohjaan alustan, jonka avulla ne pysyvät pystyssä. Ihanan symppiksiä lopputuloksia!
Tämä tipu on oikea sambakuningatar näyttävine töyhtöpäähineineen.
Tämä sateenkaaren pää johtaa hauskojen pääsisäisaskartelujen luokse.
Kotieskarissakin askarreltiin ihania pääsiäistipuja ja -pupuja 🙂

Seuraavaksi vuorossa oli pupuaskartelu paperisuikaleista. Tässä askartelussa tarvitsimme kärsivällisyyttä, eikä liimaisilta sormiltakaan vältytty.

Aloitimme pupun vartalosta. Leikkasimme paperista neljä suikaletta, joiden pituus oli 35 cm ja paksuus 2 cm. Mitä lyhyempi pituus, luonnollisesti sitä pienempi pupu. Suikaleet liimattiin niiden keskikohdasta kiinni toisiinsa.
Seuraavaksi vastakkaisten suikaleiden päädyt liimattiin kiinni kuvan osoittamalla tavalla…
…jotta suikaleista muodostui pallo.
Kun vartalo oli liimattu valmiiksi, jätimme sen kuivumaan, ja askartelimme samalla tekniikalla pienemmän pallon pääksi (mitat 25 x 2 cm). Lisäksi leikkasimme vaaleanpunaisesta ja sinisestä paperista pupulle korvat.
Seuraavaksi liimasimme silmät ja korvat sekä piirsimme pupulle nenän ja suun. Leikkasimme pupulle myös ruohikkoalustan ja kiinnitimme osat yhteen kuumaliimalla. Kotona pään ja vartalon voi nitoa yhteen, ja Erikeeperilläkin kiinnittäminen onnistuu kunhan antaa osien kuivua rauhassa.
Nämäkin puput ovat nyt valmiita! Pupukaverukset poseeraavat vierekkäin valokuvassa.
Pupu valmiina loikkaamaan ikkunalaudalle!
Vaaleanpunaiset puput pääsivät nallen seuraksi tervehtimään ikkunan ohi kulkevia tovereita. Käpypuput ja -tiput pitävät vahtia pöydän toisella puolella.

Lapset kommentoivat, että tällä viikolla eskarissa on toiminut oikea askartelukerho, ja mikäpä sen mukavampaa!

Viikon aikaansaannokset yhdistettynä suomen kieltä ja Mikael Agricolaa juhlistavaan liputukseen on komea tapa toivottaa kaikille oikein mukavaa ja leppoisaa (ja otsikon mukaisesti päheetä) pääsiäistä! 🙂

Etäeskaritunnelmia (päivittyvä postaus)

Suurin osa eskarilaisista viettää poikkeusaikaa hallituksen linjausten mukaisesti kotona. Julkaisemme tässä postauksessa tunnelmia kotona toteutetuista eskaritehtävistä. Kuvista saa myös kivoja vinkkejä omaan tekemiseen. Blogia lukiessa kannattaa siis aina käydä kurkkaamassa tämän postauksen päivitykset! 🙂

vauhdikkaan näköinen jumppatuokio
ulkoilua aurinkoisessa kevätsäässä
taimien istutusta
kevätistutukset käynnissä
kevätistutuksien ensimmäinen kaste
Huhtikuun auringossa on mukava ulkoilla ja aloittaa pyöräilykausi.
Kävystä, vanusta ja kananmunakennoista askarreltuja suloisia pääsiäistipuja ja -pupuja.
Tämän pajunkissan pajunkissat nököttävät oksalla tyytyväisen näköisenä. 🙂
hyvän mielen kortteja
välipalaksi herkullista hedelmäsalaattia
T-kirjainharjoituksia ja veikeä, itseaskarreltu kulmakirjanmerkki (taitteluohjeet löytyvät postauksesta ”Viikon hitit: Kulmakirjanmerkki ja linnunpönttö”).
T-kirjainharjoituksia eskarivihkossa
Myös etäeskarissa on otettu ilo irti pulkkamäestä!

Samba, ay caramba!

Samba on Brasilian Rio de Janeirossa 1900-luvun alussa kehittynyttä tanssia ja musiikkia, jolla on portugalilaiset ja afrikkalaiset juuret (virke  on lainattu Wikipedian Samba-artikkelista). Tällä viikolla eskarilaiset kokeilivat sambatanssin huumaa – ja millaisten asusteiden siivittämänä! Näyttävät ja koristeelliset asut kuuluvat olennaisena osana sambaesityksiin. Eskareiden lastenhoitaja on ideoinut tyttärensä sambaharrastuksen myötä toinen toistaan upeampia ja luovempia asusteita, joita eskarilaiset pääsivät kokeilemaan:

kettu-, Brasilia- ja tiikeriasusteet

Alkulämmittelynä jammailimme Banana Banana Meatball -tanssin menevässä tahdissa (tanssi löytyy Youtubesta).

”Make a pattern, make a pattern, let’s make a pattern, all right…”
Seuraavaksi harjoittelimme erilaisia tanssiliikkeitä…
…ja kokosimme niistä esityksen.
Sambaesitys käynnissä!

Tässä vielä muutama tarkempi kuva upeista sambapäähineistä ja -asusteista sekä tekijän vinkkejä:

Brasiliapuvun asusteisiin kuuluu tämä näyttävä päähine. Kaikki päähineiden ja rinkkojen ihoa vasten osuvat kohdat päällystetään sekä muovilla että kankaalla.
Tiikeripuvun kaunis päähine. Työläintä päähineiden tekemisessä on niiden muotoileminen ja hitsaaminen rautalangasta. Koristeluun tarvitaan neula, lankaa/siimaa, kuumaliimaa, mielikuvitusta ja ennen kaikkea tekemisen iloa! 🙂
Tiikeripukuun kuuluvaa rinkkaa on koristeltu muun muassa aurinkolasien linsseillä, ja sen sulat on tehty margariinipaketin kannesta! 
Esimerkki lopullisesta samba-asukokonaisuudesta, joka on saanut inspiraationsa tekoälystä.

Tällä viikolla pääsimme liikkumaan ja leikkimään myös pulkkamäkeen. Aivan oikein, pulkkamäkeen, sillä huhtikuu alkoi lumisateella, joka peitti maata ohuella mutta pulkkailuun riittävällä lumikerroksella! Takatalvesta ei oikeastaan voi puhua, sillä etelässä terminen talvi ei alkanut talvikuukausina lainkaan… 🤔 Tiesimme joka tapauksessa, että lumesta on otettava kaikki ilo irti, sillä tähän vuodenaikaan lumi sulaa maasta nopeammin kuin ehtii tokaista lumiukko!

Pulkkamäkitunnelmia…
…ja lumisurffausta!
Hienoa tasapainoilua!
Etäeskarissakin ollaan nautittu lumesta! 🙂

Levollista viikonloppua toivottavat,

Kastanjat

Geometriaa: muotoratoja

Tällä viikolla eskarissa on käsitelty geometrisia muotoja:

    • kolmiota eli eskarilaisen sanoin ”siinä on kolme kulmaa
    • ympyrää ”se on semmonen pyöree” ja
    • neliötä ”se on niinku kirja… tai tää kirja on suorakulmio, mut esimerkiks tää on neliö” (osoittaa neliönmuotoista istutusalustaa).

Kyseiset geometriset kuviot ja erilaiset suorakulmiot ovat kulkeneet eskarilaisten matkassa alkusyksystä tähän päivään saakka. Maanantaina etsimme luokasta geometrisia muotoja ja askartelimme muototaideteoksia. Tiistaina päätimme rakentaa päiväkodin liikuntasaliin lasten omia muotoratoja. Geometriset muodot ja liike – mikäpä sen parempi yhdistelmä aktiivisille lapsille!

Kynistä ja muista koulutarvikkeista saimme mainiosti mallinnetuksi erilaisia geometrisia kuvioita.
Kynistä koottu neliö ja kolmio. Millaisilla tarvikkeilla ympyrän voisi mallintaa kaikista parhaiten?

Lapset kehittivät ja muodostivat erilaisia muotoratoja, joita pitkin liikuimme. Kokosimme ratoja myös käyttämällä vain yhtä tiettyä muotoa, ryhmittelemällä erilaisia värejä, keksimällä jokin liike tietyn muodon kohdalla…

Tämä rata ohjeistaa hyppijäänsä eteenpäin.
Muodoista voi koota pihaleikeistä tutun ruutuhyppelyn.
Tämä rata on koottu enimmäkseen neliöistä ja muista suorakulmioista.

Seuraavaksi kaksiulotteisesta kolmiulotteiseen! Liikuntasalissa on suuri jumppapatja, jonka osista voi koota erikokoisia ja -näköisiä geometrisia muotoja. Innostus oli käsinkosketeltavaa, kun lapset saivat purkaa patjan osiin ja koota paloista omia rakennelmiaan. Lopuksi kokosimme paloista yhteistyöllä jättimäisen korkean linnoituksen!

muotojen tutkiskelua ja kokoamista patjapalojen avulla
torni ja sen sisäpiha
Vauhdikkaan rakennusprojektin ohessa oli mukava rauhoittua kirjan pariin. Lukuhetkiä ei voita mikään!

Askartelujen ja rakentelujen ohessa pelasimme geometria-aiheisia pelejä luokassa kosketusnäytön avulla. Pelit löytyvät sivustolta papunet.net/pelit

muotoja muistipelissä
Kuinka monta paria kuvassa näkyy?
Sivustolta löytyy muitakin motivoivia pelejä, muun muassa virtuaalisia palapelejä eri vaikeustasoin 🙂

 

Viikon hitit: Kulmakirjanmerkki ja linnunpönttö

Eskarissa on käynyt muun maailman tapaan viime viikkoina aikamoinen myllerrys, mutta pikkuhiljaa uusi arki alkaa muotoutua Kastun päiväkodilla. Tällä viikolla eskarissa on innostuttu askartelemaan ja nikkaroimaan käsin. Tiistaina askartelimme suureksi hitiksi nousseita kulmakirjanmerkkejä, jotka ovat paitsi hyödyllisiä ja käyttökelpoisia kaikille kirjojen parissa viihtyville myös hyvä ensikokemus origamitaitteluiden maailmaan. Mikä parasta, kulmakirjanmerkkejä voi ideoida loputtomiin, sillä koristeluideat eivät lopu kesken!

Tässä Kastanjoiden (ja opettajien) hauskoja taidonnäytteitä 🙂

Kuvalliset ohjeet:

1. Leikkaa haluamastasi paperista neliö, jonka mitat ovat 15×15 cm.

2. Taita neliöstä kolmio.

3. ja 4. Taita kolmion kantakulmat kärkeen.

5. Avaa kannat.

6. Taita kuvion keskelle kolmio ohjeen mukaan (huomaa, että vain ylempi kerros paperista taitetaan).

7. Taita kolmion kannat piiloon ohjeen mukaisesti.

8. Kulmakirjanmerkin pohja on valmis. Käytä koristelussa väripapereita, värikyniä, tusseja, paljetteja, glitteriä… vain mielikuvitus on rajana!

Kulmakirjanmerkkejä on askarreltu ahkerasti lisää pitkin viikkoa joko itselle tai lahjaksi.

Toinen Kastanjoiden opettajista käytti koristelussa inspiraationa Harry Potteria, sillä hän on kirjojen suuri fani!

Eskarilaiset nikkaroivat tällä viikolla myös linnunpönttöjä. Sää oli onneksi mitä mainion ulkona ahertamiseen!

lautojen porausta
Lakkakerros suojaa linnunpönttöä tuiskuilta ja tuiverruksilta.
luonnosta kerättyä materiaalia pönttöihin
Valmista tuli! Tässä kelpaa lintujen köllötellä.

 

Projekteja: omia soittimia ja kasvien kasvatusta

Eskarivuosi sisältää erilaisia ja eripituisia projekteja. Turun kaupungin esiopetussuunnitelman perusteissa todetaan:

”Toiminnallinen ja kirjaton esiopetus ei tarkoita sitä, ettei lasten kanssa
opeteltaisi käyttämään kyniä. Tehtävät toteutuvat lasten mielenkiinnon ja eri projektien pohjalta.””Lasten vaikutusmahdollisuuksia lisätään huomioimalla lasten ideoita projektien teemoina tai mahdollisuuksina osallistua erilaisiin raateihin, joissa mietitään yhteisiä pelisääntöjä tai mahdollisia tarvikehankintoja. Osallisuuden kokemus lisää tunnetta siitä, että jokainen on tärkeä ja voi osallistua. Tämä kokemus vaikuttaa myös oppimismotivaatioon.” (s. 11-12, 17)

Kastanjat toivovat usein musiikinkuuntelutuokioita ja innostuvat musiikista joko soittimilla tai ilman. Erilaiset laulut ja rytmit saavuttavat nopeasti suosiota – erityisesti syksyllä laulettu ja soitettu ystävyyslaulu jäi monen Kastanjan huulille usean päivän ajaksi. Kun ryhmässämme vieraili sijainen, joka toi Kastanjoiden kokeiltavaksi trumpetin, päätimme lasten kommenteista inspiroituneena aloittaa soitinprojektin ja tehdä ikiomia soittimia. Soittamisessa on aivan eri meininki, kun kukin saa lyödä tahtia itsetehdyllä instrumentilla! Ensimmäisenä vuorossa oli oma rumpu.

Alkuinspiraatiota haimme katsomalla videon taidokkaasta nuoresta miehestä, joka soitti upean soolon ämpärirumpunsa kanssa.

Seuraavaksi oli aika päästä itse hommiin! Itse rumpuna toimi suuri jogurttipurkki, jonka päällystimme kankaalla. Eskarilaiset piirsivät kankaalle kaavan avulla sopivan mittaisen palan, minkä jälkeen he leikkasivat ja liimasivat kankaan jogurttipurkin ympärille. Kankaan piirtäminen ja leikkaaminen ei ollut aivan niin yksinkertaista kuin miltä päällepäin näytti, mutta alkuhankaluuksien jälkeen kaikki suoriutuivat tehtävästä kunnialla!

kankaan liimausta

Rummun reunaa varten maalattiin kangassuikale sinisellä, oranssilla tai pinkillä (tai vaikka kaikkien sekoituksella!)

Kun kankaat kuivuivat, eskarilaiset leikkasivat vanhasta retkipatjasta ympyrän, jolla he päällystivät purkin pohjan. Lopuksi kuivuneet kangassuikaleet liimattiin paikalleen, rumpuun tehtiin viimeiset koristelut ja voilá: rummut olivat valmiita! Sitten olikin aika testata, millaista rummutusta omalla soittimella sai aikaiseksi.

Rumpukapuloina toimivat luonnosta kerätyt oksat…
…mutta myös erilaisten rumpukapuloiden testaaminen oli mielekästä puuhaa.

Seuraavalla viikolla valmistimme marakassit. Niiden valmistamiseen tarvitsimme rasian, jonka täytimme muun muassa puutikuilla ja soralla, ja jonka teippasimme tiukasti kiinni. Käytimme marakassien päällystämiseen sanomalehtisuikaleita, jotka kiinnitettiin liisterillä. Liisterin levittäminen sormilla herätti monenlaisia reaktioita – osa kuvaili tunnetta ihanaksi ja osan mielestä liisteri tuntui sormissa kummalliselta, jopa ällöttävältä.

Vettä ja liimaa sekoittamalla saimme oivallista liisteriä.
Molemmissa pienryhmissä ahkeroitiin liisteröinnin parissa.

Kun marakassit oli maalattu pulloväreillä, jätimme ne rauhassa kuivumaan. Nyt Kastanjoilla on jo kaksi itsetehtyä soitinta, joita voimme hyödyntää tulevissa musiikkituokioissa!

Marakassin maalaamisessa voi hyödyntää vaikka kaikkia suosikkivärejä.

Aloitimme vastikään eskarissamme myös toisen projektin: kasvien tutkiminen. Olemme tehneet vuoden mittaan useita luonto- ja tutkimusretkiä lähimetsään. Uuden projektin ideana on saada uudenlaisia luontokokemuksia jokapäiväisessä arjessa istutusten avulla. Tarkoituksena on istuttaa kahta eri kasvia, joista huolehdimme, ja joiden kasvuprosessin etenemistä vertailemme  toisiinsa. Turun esiopetuksen oppimissuunnitelmassa (s. 25) todetaan:

”Opetuksessa havainnoidaan luontoa. Lasten ympäristöherkkyyden ja luontosuhteen kehittymistä tuetaan tarjoamalla lapsille kokemuksia luonnossa liikkumisesta sekä sen tutkimisesta.  Opetuksessa tutustutaan tutkivaan työtapaan. Lapsia rohkaistaan tekemään kysymyksiä ja etsimään niihin yhdessä selityksiä. Lapset opettelevat vertailemaan, luokittelemaan sekä järjestämään havaintojen tai mittausten pohjalta saatuja tietoja.”

Etsimme tietoa siitä, mitä kasvit tarvitsevat kasvaakseen, sekä kirjaston kasvikirjasta että internetistä. Askartelimme omat istutuspurkit, joissa on kaksi lokerikkoa: yksi herneelle ja yksi vihannesversolle. Sitten oli aika käydä istutuspuuhiin!

Lapset tutkivat kirjastosta lainattua kasvikirjaa. Liotetut herneet valmiina istutukseen.
mullan annostelua

Istutukset jätettiin itämään ikkunalaudan läheisyyteen, ja kasvuprosessin seuraaminen on herättänyt eskareiden keskuudessa mielenkiintoa ja keskustelua. Kasvien kasteluvuoro vaihtuu päivittäin.

Vau mitä edistystä, kuten kuvasta näkyy! Kuva otettu 27.3. muutama viikko istuttamisen jälkeen.
Lapset ovat jo maistaneet istutuksiaan ruokailujen yhteydessä.
Mandariininsiemenetkin ovat lähteneet itämään 🙂

Matematiikkaa ja rakenteluja

Matemaattiset pelit ja erilaiset rakentelut ovat olleet Kastanjoiden suosiossa pitkin talvea. Järjestimme ryhmässämme muun muassa matematiikkapistetyöskentelyä, joka sisälsi viisi pistettä: dominopelin, yhteenlaskuja Uno-korteilla, tornien rakentamista legojen ja noppien avulla, erilaisia matemaattisia kynätehtäviä sekä matematiikkapelejä tableteilla.

Eskarit kulkivat pisteeltä pisteelle pareittain.

”Voiks Unoo pelata tälleenkin?”
Uno-kortit ja eriväriset palikat sopivat mainiosti laskutoimitusten havainnollistamiseen.
Legoista voi rakentaa persoonallisia torneja.

Leikkihetkien aikana eskarit ovat innostuneet rakentamaan puupalikoista mitä mielikuvituksellisempia rakennelmia. Tässä muutamia esimerkkejä:

Onnistuimme kokoamaan yhteistyöllä myös 500-osaisen Eurooppa-palapelin! Kokoamisprosessiin kului runsaasti palojen sovittelua, epäuskoa ajan riittämisestä, kavereiden kannustamista, kartan tutkimista (ja eri maista keskustelua) sekä sisäistä sinnikkyyttä. Näistä asioista on Eurooppa-palapelin kokoaminen tehty!

reunapalat metsästetty
Tämän valmiin palapelin puuttuvat palaset olivat Montenegron sekä Bosnia ja Herzegovinan (ja valtameren) näköisiä. Ne eivät kuitenkaan riemua lannistaneet, kun palapeli oli viimein valmis!

Viimeisimpänä villityksenä eskarit ovat kokeilleet myös kuviosudokujen ratkaisemista. Sudokut olivat kaikille läsnäolijoille uusi tuttavuus; niiden ideanahan on, että kukin kuvio saa olla pysty- ja vaakarivillä sekä tummalla rajatulla laatikkoalueella ainoastaan kerran. Kaikki onnistuivat kokoamaan 4×4-kokoisen muotosudokun yhdessä aikuisten kanssa. Lisähaastetta kaipaavat lähtivät ratkomaan 6×6-kokoisia Monster-sudokuja, jotka nimensä mukaisesti tarjoavat hirviömäisen hurjia (ja hyödyllisiä) pohdiskeluhaasteita aivoillemme! Molemmat sudokut on printattu Pinterestistä, ja sen jälkeen leikattu ja laminoitu käyttöön.

Sudoku suoritettu!

Kalevala – suosittu suomalainen suurteos

”Vaka vanha Väinämöinen elelevi aikojansa
noilla Väinölän ahoilla, Kalevalan kankahilla.
Laulelevi virsiänsä, laulelevi, taitelevi.”

Kalevala, kolmannen runon ensimmäiset säkeet

Helmikuun lopulla vietetty Kalevalan ja suomalaisen kulttuurin päivä näkyi monin eri tavoin Kastanjoiden viikko-ohjelmassa. Kalevalan juonenkäänteet ja henkilöhahmot herättivät runsaasti kiinnostusta ja innostusta, ja ihmekös tuo – ei Kalevalaa syyttä suotta kutsuta Suomen kansalliseepokseksi!

Aiheeseen johdattelun jälkeen tutustuimme Kalevala-aiheisiin maalauksiin, joiden inspiroimana eskarilaiset taiteilivat omia tulkintojaan Kalevalasta.

Lainasimme eskariin useita Kalevala-aiheisia kirjoja. Luimme viikon aikana otteita myös itse Kalevalasta ja sen alkusointuja suosivasta runokielestä.
keskittynyttä työskentelyä

Värikkäät lopputulokset kuvastavat hyvin Kalevalan rikasta tarinaa.

Mielikuvitukset pääsivät valloilleen myös Akseli Gallen-Kallelan kuuluisien maalausten [Lemminkäisen äiti (1897), Sammon puolustus (1896)] pohjalta keksityissä saduissa, jotka ilahduttavat nyt eskarin eteisaulan ilmoitustaulua.

Eskarilaiset valitsivat maalauksen, jonka pohjalta he keksivät Kalevala-aiheisen sadun.

Askartelimme myös veikeät Väinämöiset.

”Voihan Väinämöinen!” kaikui luokan ovelta Kalevalan päivän jälkimainingeissa.
Väinämöisen saivat erilaisia ilmeitä. Tämä Väinämöinen vaikuttaa hyvin tyytyväiseltä.

Askartelimme Kalevalan inspiroimana kepeistä ja langasta taikakaluja.

Kalevala innosti vierailemaan myös kirjastoautossa. Mukaan tarttui tuttuun tapaan monen monta teosta. Hieno teos tuo Kalevala, kun saa kielenkannat kukkimaan ja lukuinnon kasvamaan!

”Päivät soisin soitettavan, illat tehtävän iloa
näillä mailla, mantereilla, Suomen suurilla tiloilla,
nuorisossa nousevassa, kansassa kasuavassa.”

Kalevala, kuudesviidettä runon viimeiset säkeet

Tervetuloa Kastanjoiden blogiin + luistelutunnelmia

Lämpimästi tervetuloa eskareiden blogin pariin!

Päivitämme blogiin kuulumisia Kastanjoiden arjesta sekä jaamme kuvamateriaalia toteutetusta pedagogiikasta. Blogista löytyy myös tarkempia ohjeita toteutetuista tehtävistä ja toiminnasta.

Ensimmäisessä postauksessa näemme tunnelmia tammi- ja helmikuulta eskareiden luistelukerroista sekä Impivaaran jäähallilta että Parkin kentältä.

pujottelua Parkin kentällä

Opettaja seurasi hyvillä mielin taidokasta kiekon kuljetusta.

 

mallikasta pujottelua tötsien avulla
Kaveria ei jätetä jäähän makamaan.
Luistelutuki antoi rohkeutta porhaltaa jäällä reipaaseenkin tahtiin.
yhteinen loppuleikki
Mitä olisi oppitunti ilman yhteistyötä ja heittäytymistä – joskus kirjaimellista sellaista!
Loppuleikin jälkeen kelpaa tuuletella 🙂