Virpi Hirvensalo ja Tua Nylén
Tarkoituksella tai tarkoituksetta huonosti toteutetut kartat välittävät lukijalle väärää tietoa tai vääriä mielikuvia siinä missä virheelliset tekstitkin. Niin karttojen tuottaminen kuin lukeminenkin vaativat harjoittelua. Kriittistä näkökulmaa tarvitaan, jotta viesti välittyy oikeana kartan laatijalta lukijalle.
Esimerkkinä huonosti toteutetusta kartasta on Twitterissä vuonna 2019 jaettu karttaesitys Australian tulipaloista. Siinä tulipaloja kuvaavien symbolien koon valinta on epäonnistunut. Lopputuloksena kartta antaa väärän käsityksen tulipalojen laajuudesta – ikään kuin lähes puolet Australian pinta-alasta olisi tulipalojen vallassa! Saat kartan näkyviin napauttamalla Twitterin linkkiä alla.
Here is a map of all the fires burning in Australia.
Here also is a map of Australia overlaid on Europe. #Bushfires #AustraliaFires #vicfires #nswbushfire #NSWfires pic.twitter.com/x35u7etnuB— Martin (@marty386) December 30, 2019
Tänään kansainvälisenä lukutaitopäivänä 8.9. kriittisen geomedialukutaidon tiimimme muistuttaa hyvän kartan elementeistä. Niiden kertaaminen auttaa kartan laatijaa välittämään oikeaa tietoa ja välttämään harhaanjohtavaa karttaviestintää. Karttaelementtien tunteminen helpottaa myös vastaantulevien karttojen kriittistä lukemista.
Jos olet kiinnostunut kuulemaan yleisemmin siitä, miten nuorten kriittisen lukemisen taitoja tuetaan Critical-hankkeessa, tule maksuttomaan kansainvälisen lukutaitopäivän webinaariin 8.9. klo 14-16 Strategisen tutkimuksen neuvoston verkkosivulla. Samalta sivulta voit käydä myöhemmin katsomassa tallenteen tapahtumasta.
Kuva hyvän kartan elementeistä: Tua Nylén.